ליסה סו (AMD)
ליסה סו (AMD)
ניתוח

למה AMD צונחת ב-6% ומה זה אומר על מניית אנבידיה?

על התחזית של AMD, השוואה בין AMD לאנבידיה, מה מכפילי הרווח של שתי החברות, ומה צפוי בשוק השבבים ל-AI בחודשים הקרובים? 

מנדי הניג | (6)
נושאים בכתבה ליסה סו AMD

AMD Advanced Micro Devices -1.75%  מרשימה בדוחות הרבעון השני, אז למה המניה נופלת ב-6%? התשובה הקצרה היא - כגודל הציפיות גודל האכזבות. המניה זינקה בחודשים האחרונים, כשהאנליסטים והמשקיעים מצפים על רקע העלייה הזו לתוצאות ותחזיות טובות עוד יותר ממה שהיה בעבר, ונדגים - כשהמניה נסחרה ב-110-130דולר היא היתה "במחיר הוגן", ביחס לציפיות שלה. ואז הושק מעבד חדש, ואז יצאו הצהרות לגבי העוצמה של השבבים של AMD גם ביחס למובילת השוק אנביידה, והגיעו ראיונות עם ליסה סו, המנכ"לית של AMD, ונראה היה שהנה - מגיעה תחרות לאנבידיה.

לכולם ברור שאנבידיה NVIDIA Corp. 0.04%  לא יכולה לשלוט לעד ב-90% מהשוק של שבבי ה-AI. תחרות ולקיחת נתח שוק תגיע, ו-AMD השנייה בשוק היא המועמדת. כך נבנו ציפיות ש-AMD הולכת לעשות את זה בזכות השבבים החדשים, אבל זה לא יכול להיות כל כך מהר - השוק מקדים את זמנו, לפעמים הוא גם מפספס.

ואז הגיעו התוצאות והחזירו את AMD למציאות. גם אם מוצרים טובים, קשה לקחת נתח שוק מגורילה. חוץ מזה, תחרות זה אומר שלא רק שהמוצרים צריכים להיות טובים ותחליפיים (ועדיין לא בטוח שהם מכל הבחינות שווים לאנבידיה שטוענת שהיתרון הוא עדיין שלה), הם צריכים להיות תחרותיים מאוד במחיר. כדי שחברת ענק "תהמר" על AMD ולא תלך עם הזרם ותרכוש אנבידיה היא צריכה להיות בטוחה שהמוצרים טובים וגם לחסוך באופן משמעותי. אחרת הסיכון עצום - יש תחרות ענקית על הבכורה בתחום ה-AI, כולם רוצים להגיע למקום הראשון וההשקעה היא לא הסיפור הגדול, כי הפירות יהיו גדולים. אז איזה קניין, טכנולוג, מנכ"ל, יחליט שהוא בניגוד לכל הענקיות הגדולות, לא קונה שבבים של אנבידיה אלא שבבי AMD. אם הוא ייכשל יצלבו אותו.

וכך התברר אתמול של-AMD יש כמובן מקום גדול לצמוח, אבל הדרך ארוכה מאוד. הנפילה במניה מגיעה כי המניה עתה מהר מדי על ציפיות אולי מוגזמות. צמיחה מואצת - תהיה. כיבוש שוק או לקיחת נתח שוק מאוד משמעותי - לאט ובהדרגה. רואים את זה בתחזיות - אנבידיה תצמח על פי תחזיות האנליסטים ב-27% בשנה הבאה. AMD ב-30% - ככה לא מגדילים נתח כשאתה מחזיק ב-4% והמובילה במעל 90%. לקחת נתח שוק זה לצמוח הרבה יותר כשאתה קטן. זה לא בתחזיות עדיין.

כשהשוק עיכל את זה הגיעה נפילה במניית AMD. מנגד, מניית אנבידיה כמעט ללא שינוי. השוק מבין שתהיה השפעה עליה, אבל לא מידית. עם זאת, צריך לזכור שיש סיכוי טוב שזה יגיע, זוה יכול להגיע בפתאומיות. הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, מלחמת המחירים תואץ, המתחרות יכולות לספק פתרונות טובים-חזקים והם יצמצמו את הפער. בהדרגה מעגל הרכישות יעלה והלקוחות יגוונו במוצרים נוספים - לא רק של אנבידיה. זה יקרה, אבל בינתיים לא רואים את זה בתחזיות.


דוחות ותחזית טובים ל-AMD; המניה מתקנת למטה


הכנסות AMD ברבעון הסתכמו ב-7.7 מיליארד דולר, עלייה של 32% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ומעל לצפי האנליסטים שעמד על כ-7.4 מיליארד. הרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 48 סנט, בדיוק בהתאם לתחזיות, אך נמוך בכ-30% מ-69 סנט ברבעון השני של 2024. התחזית לרבעון השלישי מבטיחה המשך מגמה חיובית, עם צפי להכנסות של כ-8.7 מיליארד דולר בממוצע, גם זה מעל לציפיות השוק.



AMD, שמפתחת מעבדים, כרטיסי מסך ופתרונות תשתית, רשמה צמיחה משמעותית בכל הסגמנטים, אך הבולט ביותר היה בתחום הדאטה סנטר, שם ההכנסות זינקו ב-14% ל-3.2 מיליארד דולר. זהו מגזר שמייצג את המעבר האסטרטגי של החברה מעולם המחשבים האישיים (PCs) לעולם התשתיות הענקיות, כולל שרתים המותאמים ל-AI. המנכ"לית ליסה סו, שמובילה את AMD מאז 2014, התייחסה בדוחות לביקוש החזק למעבדים מסדרת MI350, שמיועדים לאימון מודלי AI גדולים, והביעה אופטימיות לגבי הדור הבא, MI400, שצפוי לצאת ב-2026. "אנחנו רואים צמיחה משמעותית בביקוש למוצרי AI, עם שותפויות חדשות ועסקאות גדולות", אמרה סו בשיחת המשקיעים, תוך שהיא מדגישה את הרכישה האחרונה של ZT Systems, חברה המתמחה בהקמת תשתיות AI,  שעלותה כ-4.9 מיליארד דולר ומטרתה לספק פתרונות "מקצה לקצה" ללקוחות גדולים כמו ענקיות הענן (AWS, Google Cloud, Microsoft Azure).

קיראו עוד ב"גלובל"

בסגמנט ה-PCs, ההכנסות עלו ב-12% ל-2.1 מיליארד דולר, הודות להתאוששות בשוק לאחר תקופת מיתון פוסט-קורונה. תחום הגיימינג, שכולל כרטיסי Radeon, תרם כ-1.8 מיליארד דולר עם צמיחה של 8%, בעוד הסגמנט המוטמע (embedded), שגדל בעקבות רכישת Xilinx ב-2022, הוסיף כ-600 מיליון דולר. בסך הכל, הרווחיות הגולמית עמדה על 43%, נמוכה מהצפי של 54% בשל גורמים חיצוניים, אך עדיין משקפת שיפור בהשוואה ל-40% ברבעון הקודם. אם נסתכל אחורה, AMD עברה טרנספורמציה דרמטית: ב-2015 עם כניסת סו לתפקיד, ההכנסות השנתיות עמדו על כ-4 מיליארד דולר, והחברה נאבקה בהפסדים; כיום, עם שווי שוק של מעל 250 מיליארד דולר, היא אחת מהשחקניות המובילות בעולם הסמיקונדקטורים.


עם זאת, הרווח הנקי ירד ב-30% בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר בגלל עלויות גבוהות יותר בייצור והשקעות במחקר ופיתוח, שעלו ל-1.5 מיליארד דולר, כ-19% מההכנסות. זה משקף את האתגר בענף: כדי להתחרות ב-AI, חברות צריכות להשקיע מיליארדים בפיתוח שבבים חדשים, מה שמכרסם בשולי הרווח בטווח הקצר.

AI: התקדמות אסטרטגית מול תחרות קשה


ה-AI הוא כצפוי במוקד הדוחות. AMD צופה שהמכירות הקשורות ל-AI יצמחו בשיעור משמעותי, אבל זה עדיין לא מדגדג את אנבידיה. בשיחת הוועידה דיברה הנהלת החבר העל התקדמות מרשימה של מעבדי Instinct GPU שמתחרים ב-H100 ו-Blackwell של אנבידיה. הרכישה של ZT Systems, שהוכרזה לאחרונה, תאפשר ל-AMD להציע לא רק שבבים אלא מערכות שלמות – דבר שמזכיר את האסטרטגיה של אנבידיה עם DGX. "זה מחזק את מעמדנו בשוק התשתיות AI, שצפוי לגדול ל-400 מיליארד דולר עד 2027", אמרה סו. האנליסטים של גולדמן זאקס מעריכים ש-AMD תתפוס נתח של 10-15% משוק ה-GPU ל-AI תוך שנתיים בהשוואה ל-5% כיום.


אנבידיה ששולטת כאמור בכ-90% משוק ה-GPU ל-AI, דיווחה על הכנסות של 26 מיליארד דולר ברבעון האחרון עם צמיחה של 262%, הרבה מעל ל-AMD. אינטל, מצדה, מתמקדת ב-Gaudi 3, אבל נאבקת עם ירידה של 1% בהכנסות הדאטה סנטר. AMD מנסה לבדל עצמה עם מחירים תחרותיים (MI350 זול יותר מ-H100) ותמיכה בתקנים פתוחים כמו ROCm, שמאפשרים שילוב קל יותר עם תוכנות AI. היסטורית, AMD הצליחה להדביק פער מול אינטלב-CPUs דרך ארכיטקטורת Zen, שהובילה לנתח שוק של 33% בשרתים, הישג שיכול לכאורה להתרחש גם ב-AI אם החברה תמשיך להשקיע בסכומים מאוד משמעותיים במחקר ופיתוח, לצד רכישת טכנולוגיות ויכולות שחסרות לה. 



מניית AMD זינקה ב-44% מתחילת השנה (לעומת 7% של S&P 500), וב-73% בשלושת החודשים האחרונים, מה שהפך אותה לאחת מהמניות החמות בעולם ה-AI. אבל העלייה הזו גרמה לכך שמחיר היעד המשוקלל של הקונסנזוס  164 דולר, נחצה בשבועות האחרונים. הירידה הצפויה בפתיחה תוריד את המניה לאזור מחיר היעד. 


בניתוח טכני, המניה נמצאת מעל לממוצע נע 50 יום (160 דולר), אך קרובה לתמיכה ב-170 דולר, אך צריך לזכור שהירידה היום תשנה את "המשחק הטכני".  מכפיל הרווח העתידי של החברה הוא כ-30, בדומה לאנבידיה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שישקו 07/08/2025 07:56
    הגב לתגובה זו
    גם הגולמי ואיתו השורה התחתונה עשויים להשתפר עקב העלאת מחירי הציפים ב60 אחוז.לא צריך להיות מתחרה לאנבידיה מספיק להיות מוצלח בעצמך כדי להיות רווחי וגודל יש מקום לכולם ו10 אחוז מהשוק העולמי זה גם מכובד וגודל כי המחירים עולים.
  • 4.
    כתבה יפה ומועילה (ל"ת)
    אנונימי 06/08/2025 22:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זמן טוב לצאת משוק השבבים כולל אנבידיה ולהכנס שבוע הבא כשיכנסו המכסים (ל"ת)
    הברוקר 06/08/2025 12:40
    הגב לתגובה זו
  • איזה מכסים אילו שטראמפ יכריז עליהם ביום ראשון או ההכרזות בשני שלישי או רביעי אחרי השינויים (ל"ת)
    אנונימי 06/08/2025 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 06/08/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
    פעם העדפתי מניות קטנות על גדולות כי הן צמחו יותר העולם השתנה 7 המופלאות ואחרות בולעות את כולם וצומחות יותר מהקטנות
  • 1.
    אנונימי 06/08/2025 12:05
    הגב לתגובה זו
    עד ש AMD תדגדג את אנבידיה אנבידיה כבר תפתח שבבי על למחשבי קוונטים. כמה תמימות לחשוב שאנבידיה תחכה שהמתחרות שלה ינגסו בה מבלי שהיא תתקדם בפיתוח שבבים חדשים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social