פלנטיר
צילום: טוויטר

פלנטיר בחוזה אסטרטגי עם צבא ארה"ב בסך של עד 10 מיליארד דולר בעשור

החוזה הנוכחי מאחד עשרות חוזים קיימים למסגרת אחת, ומחזק את מעמד החברה כמעבדת המידע הראשית של הצבא האמריקאי

רן קידר | (5)

חברת פלנטיר Palantir 1.65%  חתמה על הסכם מסגרת אסטרטגי עם צבא ארצות הברית, שעשוי להגיע להיקף כולל של עד 10 מיליארד דולר לעשור הקרוב. ההסכם החדש מאחד 75 חוזים קיימים (15 חוזים ראשיים ו-60 נלווים) להסכם מרוכז אחד. מטרת ההסכם המאוחד היא להאיץ את פריסת פתרונות התוכנה של פאלנטיר בצבא ובסוכנויות נוספות במערכת הביטחון. צבא ארה"ב מתאר את מטרת ההסכם כצמצום משמעותי בזמני הרכש והפחתת עמלות חוזיות, תוך פישוט התהליך והאצת השימוש ביכולות בינה מלאכותית ואינטגרציית מידע. 

ההסכם הוא גמיש, ואמנם אין בו התחייבות מיידית לרכישות, אבל הוא מאפשר התקשרויות רחבה לאורך זמן, עם הנחות כמות מוטמעות מראש. למרות גודל ההסכם, מניית פאלנטיר יורדת ב-4% היום, חלק בהקשרי מגמת הירידה הכללית בשוק וחלק ייתכן שנובע ממימושים קצרי טווח או ציפייה לדוחות החברה שצפויים להתפרסם בשבוע הבא. בינתיים, אנחנו רואים את ממשל טראמפ משקיע תקציבי ענק ב-AI ושומר את פלנטיר קרובה לצלחת. 


מה השפעת ההסכם החדש? 

היות וההסכם הוא אמנם חדש אבל אין רכישות מיידיות, נשאלת השאלה מה השפעתו? כאמור, זוהי תשתית שמיועדת להקל על רכישות עתידיות, לשפר את תנאי הרכישה של הצבא, היות ויקוצצו עמלות חוזיות וינתנו הנחות לרכישות בהיקף גדול, אבל לא פחות מכך, ההסכם החדש נועד לאפשר תגובה מהירה במצבים שבהם זמני התגובה צריכים להיות בקצב של צרכים מבצעיים עכשווים. 

כידוע, הטכנולוגיה של פאלנטיר מספקת כלים לאיסוף, ניתוח וסנכרון כמויות עצומות של מידע, בזמן אמת. כך, ניתן לייעל קבלת החלטות, לשפר את יכולות החיזוי ולזהות איומים בזמן. למשל, במהלך המהומות האחרונות בלוס אנג'לס היו דיווחים על כך שפלנטיר סייעה בהבנת המתרחש, בזיהוי המוקדים הבאים ובעיצוב התגובה המתאימה. בנוסף, כמו רוב הטכנולוגיות העכשוויות, פלנטיר מאפשרת הפחתת תלות בכוח אדם והגברת האוטומציה המבצעית. 

פאלנטיר זכתה להיות יקירת התעשיות הבטחוניות, אבל נשאלת השאלה האם החוזה הנוכחי, שמחזק את מעמדה בזירה הבטחונית, יעמיק את הפעילות שלה בסקטור האזרחי בתחומים כמו בריאות, ביטוח ופיננסים.


לקראת הדוחות 

ההערכה הרווחת היא שפאלנטיר תמשיך לקבל תקציבי IT ממשרד ההגנה, בפרט לאור מגמת ה"התייעלות באמצעות תוכנה", ובתרגום של הפועל "התייעלות" במשמעותו בפועל, פלנטיר תתרום לצמצומים בכוח אדם באמצעות כלים טכנולוגיים חכמים. הוא מוסיף כי החברה משתלבת היטב בסביבת ההוצאה החדשה והדיסציפלינרית שמובילה וושינגטון: פרויקטים חשובים, עם עדיפות תקציבית גבוהה, בעלי פוטנציאל לצמיחה ארוכת טווח. 

הדוחות הקרובים של פאלנטיר צפויים להציג תוצאות חזקות שמונעות מהתרחבות הפעילות הממשלתית והמסחרית של החברה. אם פאלנטיר תצליח להציג צמיחה אורגנית מהותית לצד שולי רווח יציבים, ייתכן מאוד שהמניה תתחיל מהלך חיובי נוסף, הפעם בגיבוי מספרי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

שווי השוק של פלנטיר הוא 374.3 מיליארד ומכפיל הרווח העתידי שלה הוא 272. התקופה הקרובה אמורה לתת לנו הסברים משכנעים לגבי מכפיל הרווח של החברה. מגמת הסקטור כולו היא עלייה והתרחבות, בייחוד לאור תקציבי העתק שמושקעים בבינה המלאכותית, שנחשבת כיום כבסיס לעליונות טכנולוגית וצבאית. העובדה שפלנטיר היא אחת ממספר מצומצם של חברות שיכולות לתת מענה לצרכי הסקטור הבטחוני מעניקות לה תחזית אופטימית במיוחד. 

במהלך 2025, עלתה מניית החברה בכ-105% ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-477%. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    תרד חזק (ל"ת)
    ירון 02/08/2025 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא שווה השקעה .תקבל טוב טוב בדוחות (ל"ת)
    ששון 02/08/2025 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תצנח בדוחות לפחות 1015 אחוז (ל"ת)
    מוטי בירבנאום 02/08/2025 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארטיום 02/08/2025 10:03
    הגב לתגובה זו
    הבלון יתפוצץ
  • 1.
    הודעה של כלום ושום דבר (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 20:58
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.