
פלנטיר בחוזה אסטרטגי עם צבא ארה"ב בסך של עד 10 מיליארד דולר בעשור
החוזה הנוכחי מאחד עשרות חוזים קיימים למסגרת אחת, ומחזק את מעמד החברה כמעבדת המידע הראשית של הצבא האמריקאי
חברת פלנטיר Palantir 1.65% חתמה על הסכם מסגרת אסטרטגי עם צבא ארצות הברית, שעשוי להגיע להיקף כולל של עד 10 מיליארד דולר לעשור הקרוב. ההסכם החדש מאחד 75 חוזים קיימים (15 חוזים ראשיים ו-60 נלווים) להסכם מרוכז אחד. מטרת ההסכם המאוחד היא להאיץ את פריסת פתרונות התוכנה של פאלנטיר בצבא ובסוכנויות נוספות במערכת הביטחון. צבא ארה"ב מתאר את מטרת ההסכם כצמצום משמעותי בזמני הרכש והפחתת עמלות חוזיות, תוך פישוט התהליך והאצת השימוש ביכולות בינה מלאכותית ואינטגרציית מידע.
ההסכם הוא גמיש, ואמנם אין בו התחייבות מיידית לרכישות, אבל הוא מאפשר התקשרויות רחבה לאורך זמן, עם הנחות כמות מוטמעות מראש. למרות גודל ההסכם, מניית פאלנטיר יורדת ב-4% היום, חלק בהקשרי מגמת הירידה הכללית בשוק וחלק ייתכן שנובע ממימושים קצרי טווח או ציפייה לדוחות החברה שצפויים להתפרסם בשבוע הבא. בינתיים, אנחנו רואים את ממשל טראמפ משקיע תקציבי ענק ב-AI ושומר את פלנטיר קרובה לצלחת.
מה השפעת ההסכם החדש?
היות וההסכם הוא אמנם חדש אבל אין רכישות מיידיות, נשאלת השאלה מה השפעתו? כאמור, זוהי תשתית שמיועדת להקל על רכישות עתידיות, לשפר את תנאי הרכישה של הצבא, היות ויקוצצו עמלות חוזיות וינתנו הנחות לרכישות בהיקף גדול, אבל לא פחות מכך, ההסכם החדש נועד לאפשר תגובה מהירה במצבים שבהם זמני התגובה צריכים להיות בקצב של צרכים מבצעיים עכשווים.
כידוע, הטכנולוגיה של פאלנטיר מספקת כלים לאיסוף, ניתוח וסנכרון כמויות עצומות של מידע, בזמן אמת. כך, ניתן לייעל קבלת החלטות, לשפר את יכולות החיזוי ולזהות איומים בזמן. למשל, במהלך המהומות האחרונות בלוס אנג'לס היו דיווחים על כך שפלנטיר סייעה בהבנת המתרחש, בזיהוי המוקדים הבאים ובעיצוב התגובה המתאימה. בנוסף, כמו רוב הטכנולוגיות העכשוויות, פלנטיר מאפשרת הפחתת תלות בכוח אדם והגברת האוטומציה המבצעית.
- האנליסט שמעריך שפלנטיר תעלה ב-30%
- שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פאלנטיר זכתה להיות יקירת התעשיות הבטחוניות, אבל נשאלת השאלה האם החוזה הנוכחי, שמחזק את מעמדה בזירה הבטחונית, יעמיק את הפעילות שלה בסקטור האזרחי בתחומים כמו בריאות, ביטוח ופיננסים.
לקראת הדוחות
ההערכה הרווחת היא שפאלנטיר תמשיך לקבל תקציבי IT ממשרד ההגנה, בפרט לאור מגמת ה"התייעלות באמצעות תוכנה", ובתרגום של הפועל "התייעלות" במשמעותו בפועל, פלנטיר תתרום לצמצומים בכוח אדם באמצעות כלים טכנולוגיים חכמים. הוא מוסיף כי החברה משתלבת היטב בסביבת ההוצאה החדשה והדיסציפלינרית שמובילה וושינגטון: פרויקטים חשובים, עם עדיפות תקציבית גבוהה, בעלי פוטנציאל לצמיחה ארוכת טווח.
הדוחות הקרובים של פאלנטיר צפויים להציג תוצאות חזקות שמונעות מהתרחבות הפעילות הממשלתית והמסחרית של החברה. אם פאלנטיר תצליח להציג צמיחה אורגנית מהותית לצד שולי רווח יציבים, ייתכן מאוד שהמניה תתחיל מהלך חיובי נוסף, הפעם בגיבוי מספרי.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
שווי השוק של פלנטיר הוא 374.3 מיליארד ומכפיל הרווח העתידי שלה הוא 272. התקופה הקרובה אמורה לתת לנו הסברים משכנעים לגבי מכפיל הרווח של החברה. מגמת הסקטור כולו היא עלייה והתרחבות, בייחוד לאור תקציבי העתק שמושקעים בבינה המלאכותית, שנחשבת כיום כבסיס לעליונות טכנולוגית וצבאית. העובדה שפלנטיר היא אחת ממספר מצומצם של חברות שיכולות לתת מענה לצרכי הסקטור הבטחוני מעניקות לה תחזית אופטימית במיוחד.
במהלך 2025, עלתה מניית החברה בכ-105% ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-477%.
- 5.תרד חזק (ל"ת)ירון 02/08/2025 17:48הגב לתגובה זו
- 4.לא שווה השקעה .תקבל טוב טוב בדוחות (ל"ת)ששון 02/08/2025 17:48הגב לתגובה זו
- 3.תצנח בדוחות לפחות 1015 אחוז (ל"ת)מוטי בירבנאום 02/08/2025 17:48הגב לתגובה זו
- 2.ארטיום 02/08/2025 10:03הגב לתגובה זוהבלון יתפוצץ
- 1.הודעה של כלום ושום דבר (ל"ת)אנונימי 01/08/2025 20:58הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
