אובר
צילום: טוויטר

אובר בוחנת את רכישת Pony.AI - המשקיעים לא אוהבים את זה

חברת הנהיגה השיתופית עשויה להצטרף למייסד והמנכ"ל לשעבר שלה - טרוויס קלאניק - בניסיון לרכוש את חברת הרכב האוטונומי הסינית; בינתיים, מניית אובר יורדת ב-3%

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אובר Pony AI

חברת אובר Uber -0.01%   מנהלת מגעים ראשוניים למהלך מפתיע: השקעה ברכישת הפעילות האמריקאית של חברת הרכב האוטונומי הסינית Pony.AI Pony AI -1.62%  , ובשיתוף פעולה עם מי שהיה אחד ממקימיה והמנכ"ל המיתולוגי שלה, טרוויס קלאניק. לפי הדיווחים, קלאניק עשוי להוביל את הרכישה בעצמו, כאשר אובר תספק מימון חלקי לעסקה. מדובר במהלך שיכול לספק לאובר דחיפה בתחום הרכב האוטונומי, אך כרגע נתפס כמהלך שלילי בעיניי המשקיעים שמורידים את המניה.


לפי הדיווחים, קלאניק, שכיהן כמנכ"ל אובר עד הדחתו ב-2017 בעקבות בעיות פנימיות בחברה, הוא זה שעתיד לעמוד בראש הפעילות האמריקאית של Pony.AI אם וכאשר הרכישה תצא לפועל. קלאניק ממשיך במקביל להוביל את חברת CloudKitchens שהקים לאחר עזיבתו את אובר, מיזם בתחום המסעדות הווירטואליות. נכון לעכשיו, פרטי העסקה הפוטנציאלית טרם פורסמו, והמגעים נמצאים בשלב מוקדם. לא ברור האם אובר תיקח חלק ישיר כבעלת מניות ב-Pony.AI, או שמדובר רק בהשקעה לצורך ביצוע הרכישה - שתאפשר לקלאניק לנהל את החברה באופן עצמאי.


Pony.AI הסינית נחשבת לאחת מחברות הרכב האוטונומי המבטיחות, עם פעילות גם בארה"ב ובאירופה. ב-2024 ביצעה החברה הנפקה ראשונית בארה"ב, במסגרתה גייסה 260 מיליון דולר. כיום היא נסחרת לפי שווי של כ-4.9 מיליארד דולר, כאשר טויוטה היא בעלת המניות הגדולה ביותר עם החזקה של כ-16%. אובר כבר משתפת פעולה עם Pony.AI, כשהשתיים השיקו לאחרונה שירות מוניות אוטונומיות מסחרי במזרח התיכון. רכישת הפעילות האמריקאית של החברה תאפשר לאובר לחזק את מעמדה בתחום מול המתחרות ויימו (Waymo) של גוגל וטסלה של אילון מאסק.


למרות הפוטנציאל האסטרטגי, המהלך דווקא שולח מסר מדאיג למשקיעים. ברקע המגעים לרכישה עומד הכישלון היחסי של אובר לפתח בעצמה טכנולוגיה תחרותית לרכב אוטונומי לבדה. בעבר ניסתה החברה להוביל את התחום דרך רכישת Otto, סטארט-אפ של משאיות אוטונומיות שהוקם על ידי מהנדס לשעבר בגוגל, אנתוני לבנדובסקי, אך נגררה לתביעה רועשת מצד גוגל באשמת גניבת סודות מסחריים, תביעה שנגמרה בהסדר יקר ולא מעט נזק תדמיתי. המשקיעים עלולים לראות במהלך הנוכחי מעין הודאה בכך שאובר ויתרה על שאיפותיה העצמאיות בתחום, ובמקום לפתח טכנולוגיה משלה, היא מסתמכת על שחקנים חיצוניים כדי להישאר במשחק.


מאובר נמסר בתגובה לקונית: "לאובר יש אסטרטגיה סדורה, ואנו מתכננים לשתף פעולה עם מגוון שחקנים בארה"ב ובעולם שמובילים טכנולוגיה אוטונומית בצורה בטוחה". דוברת מטעמו של קלאניק סירבה להגיב, ו-Pony.AI לא השיבה לפניות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.