אובר
צילום: טוויטר

אובר בוחנת את רכישת Pony.AI - המשקיעים לא אוהבים את זה

חברת הנהיגה השיתופית עשויה להצטרף למייסד והמנכ"ל לשעבר שלה - טרוויס קלאניק - בניסיון לרכוש את חברת הרכב האוטונומי הסינית; בינתיים, מניית אובר יורדת ב-3%

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אובר Pony AI

חברת אובר Uber -6.89%   מנהלת מגעים ראשוניים למהלך מפתיע: השקעה ברכישת הפעילות האמריקאית של חברת הרכב האוטונומי הסינית Pony.AI Pony AI -4.86%  , ובשיתוף פעולה עם מי שהיה אחד ממקימיה והמנכ"ל המיתולוגי שלה, טרוויס קלאניק. לפי הדיווחים, קלאניק עשוי להוביל את הרכישה בעצמו, כאשר אובר תספק מימון חלקי לעסקה. מדובר במהלך שיכול לספק לאובר דחיפה בתחום הרכב האוטונומי, אך כרגע נתפס כמהלך שלילי בעיניי המשקיעים שמורידים את המניה.


לפי הדיווחים, קלאניק, שכיהן כמנכ"ל אובר עד הדחתו ב-2017 בעקבות בעיות פנימיות בחברה, הוא זה שעתיד לעמוד בראש הפעילות האמריקאית של Pony.AI אם וכאשר הרכישה תצא לפועל. קלאניק ממשיך במקביל להוביל את חברת CloudKitchens שהקים לאחר עזיבתו את אובר, מיזם בתחום המסעדות הווירטואליות. נכון לעכשיו, פרטי העסקה הפוטנציאלית טרם פורסמו, והמגעים נמצאים בשלב מוקדם. לא ברור האם אובר תיקח חלק ישיר כבעלת מניות ב-Pony.AI, או שמדובר רק בהשקעה לצורך ביצוע הרכישה - שתאפשר לקלאניק לנהל את החברה באופן עצמאי.


Pony.AI הסינית נחשבת לאחת מחברות הרכב האוטונומי המבטיחות, עם פעילות גם בארה"ב ובאירופה. ב-2024 ביצעה החברה הנפקה ראשונית בארה"ב, במסגרתה גייסה 260 מיליון דולר. כיום היא נסחרת לפי שווי של כ-4.9 מיליארד דולר, כאשר טויוטה היא בעלת המניות הגדולה ביותר עם החזקה של כ-16%. אובר כבר משתפת פעולה עם Pony.AI, כשהשתיים השיקו לאחרונה שירות מוניות אוטונומיות מסחרי במזרח התיכון. רכישת הפעילות האמריקאית של החברה תאפשר לאובר לחזק את מעמדה בתחום מול המתחרות ויימו (Waymo) של גוגל וטסלה של אילון מאסק.


למרות הפוטנציאל האסטרטגי, המהלך דווקא שולח מסר מדאיג למשקיעים. ברקע המגעים לרכישה עומד הכישלון היחסי של אובר לפתח בעצמה טכנולוגיה תחרותית לרכב אוטונומי לבדה. בעבר ניסתה החברה להוביל את התחום דרך רכישת Otto, סטארט-אפ של משאיות אוטונומיות שהוקם על ידי מהנדס לשעבר בגוגל, אנתוני לבנדובסקי, אך נגררה לתביעה רועשת מצד גוגל באשמת גניבת סודות מסחריים, תביעה שנגמרה בהסדר יקר ולא מעט נזק תדמיתי. המשקיעים עלולים לראות במהלך הנוכחי מעין הודאה בכך שאובר ויתרה על שאיפותיה העצמאיות בתחום, ובמקום לפתח טכנולוגיה משלה, היא מסתמכת על שחקנים חיצוניים כדי להישאר במשחק.


מאובר נמסר בתגובה לקונית: "לאובר יש אסטרטגיה סדורה, ואנו מתכננים לשתף פעולה עם מגוון שחקנים בארה"ב ובעולם שמובילים טכנולוגיה אוטונומית בצורה בטוחה". דוברת מטעמו של קלאניק סירבה להגיב, ו-Pony.AI לא השיבה לפניות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.