דולר ארהב אגח; קרדיט: רוי שיינמן ChatGPT
דולר ארהב אגח; קרדיט: רוי שיינמן ChatGPT

ה-S&P 500 קרוב לשיא, אבל אולי ההזדמנות עדיין באג"ח?

על רקע תמחורים גבוהים בשוקי המניות, חוסר ודאות גיאופוליטי ותשואות גבוהות - שוק האג"ח האמריקאי מושך תשומת לב; האם מדובר בהזדמנות למשקיעים סולידיים או שתחושת הרגיעה בשווקים תתברר כאשליה?

רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה אג"ח ארה"ב דולר

בעוד מדד ה-S&P 500 התאושש וכבר קרוב לשיא חדש, ייתכן שההזדמנות האמיתית נמצאת בכלל במקום אחר: שוק האג"ח האמריקאי. למרות ירידה קלה בתשואות מהשיא של השבועות האחרונים - מ-5% ל-4.84% באג"ח ל-30 שנה - יש אנליסטים שמזהים כאן פוטנציאל לא פחות גדול מהעליות החדות במניות. לכאורה, הכל יחסית טוב בשוק המניות: האינפלציה מתמתנת, המשק האמריקאי חזק, ואיום המכסים כבר לא גדול כפי שהיה. אבל מאחורי המספרים לא מעט אנליסטים מזהירים שהתמחור הנוכחי של המניות גבוה מדי. מכפיל הרווח העתידי של S&P 500 אומנם ירד, אך הוא עומד היום על כ-22, בדומה לרמות של 2022, וגבוה מהממוצע ההיסטורי של כ-17, מה שהופך את השוק לרגיש במיוחד.


החששות כוללים שילוב של גידול בגירעון הפדרלי, מדיניות מכסים שעדיין בלתי צפויה, והשלכות אפשריות של קונפליקטים גיאופוליטיים בעולם. התרחיש של סטגפלציה, שילוב של צמיחה חלשה ואינפלציה, כבר לא נחשב לתחזית קיצונית, אלא סיכון ממשי שלוקחים בחשבון יותר ויותר גופים מוסדיים.


שוק האג"ח - סיכון נמוך יותר, פרמיה גבוהה יותר

בעוד המשקיעים מתמקדים בשוק המניות, שוק האג"ח לא זוכה לאותה תשומת לב. תשואות האג"ח הגבוהות, במיוחד באפיקים הארוכים, מציעות כיום חלופה מעניינת להשקעה, במיוחד על רקע תמחור יתר לכאורה בשוק המניות.


אחד הרכיבים המרכזיים בתשואות היום הוא מה שנקרא ה-Term Premium - פרמיה שדורשים משקיעים על החזקת אג"ח ארוכה לעומת חידוש מתמיד של אג"חים קצרות. כיום האנליסטים מעריכים כי היא מוסיפה כ-70 נקודות בסיס לתשואת האג"ח ל-10 שנים - רמה שמעידה על רמת אי ודאות גבוהה בשווקים.


ה-Term Premium משקף מגוון גורמים: חוסר יציבות רגולטורית, עודף היצע של אג"חים מצד ממשלת ארה"ב, וירידה בביקוש בעיקר מצד משקיעים מוסדיים וקרנות פנסיה שהעדיפו עד לא מזמן את האפיק הזה. כל אלו יוצרים פער משמעותי בין התשואות הנוכחיות ובין מה שהשוק היה מוכן לשלם בעבר, מה שיכול להוות נקודת כניסה מעניינת. "הפרמיה הזו לא ניתנת למדידה מדויקת ולא ניתן לסחור בה ישירות"' כתב בנסון דוראם, ראש תחום מדיניות גלובלית והקצאת נכסים ב-Piper Sandler. "יש מודלים שנותנים אינדיקציה גסה, אבל קיימת אי ודאות מובנית בהערכות".


ירידת התשואות - סימן שפספסנו או שינוי מגמה?

בחודש שעבר, כשהתשואות על אג"ח ל-30 שנה עלו מעל 5%, רבים בתעשייה סימנו את הרגע כהזדמנות חד-פעמית למשקיעים ארוכי טווח.מייקל הארטנט, האסטרטג הראשי של בנק אוף אמריקה, אמר בזמנו שמדובר ב"נקודת כניסה מצוינת", וטען שהשוק מתמחר חוסר אמון עמוק במדיניות הכלכלית של הממשל.


מאז, כאמור, התשואות מעט ירדו, אבל לא בצורה דרמטית. תשואה של כ-4.84% באג"ח ל-30 שנה היא עדיין מהגבוהות בעשור האחרון, והפער בין התשואות לאג"ח הקצרות מצטמצם רק בהדרגה. לפי הסקרים, רוב האנליסטים עדיין מאמינים שנראה שתי הפחתות ריבית עד סוף השנה, מה שצפוי להוריד את התשואות הקצרות אך להשאיר את הארוכות גבוהות יחסית בשל היקף הנפקות גבוה והעדר פתרון לגירעון.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, בעבר סיכונים גיאופוליטיים כמו המלחמה בין ישראל לאיראן או המתיחות במצרי הורמוז שיחקו תפקיד משמעותי בעליית התשואות. כיום, עם תחושה של רגיעה יחסית בזירה הבינלאומית והפסקת אש זמנית, ייתכן שה-Term Premium כבר מוגזם, ושהשוק לא עדכן את תמחור הסיכון. אם התרחישים הקיצוניים יורדים מהשולחן, הפרמיה הזו עשויה להצטמצם, וזה אומר שהתשואות הנוכחיות משקפות פוטנציאל לרווחי הון למשקיעים שייכנסו עכשיו. מהצד השני, אם יתברר שהרגיעה זמנית בלבד, האג"חים עלולות להמשיך לרדת והתשואות לעלות.


הכלכלנית הראשית של TS Lombard, פרייה בימיש, הסבירה כי "יש רף מסוים שלילדיו שוקי המניות לא מגיבים באופן מיידי לזעזועים שליליים בהיצע, אבל כשזה קורה, זו כבר מפולת של ממש במניות ועלייה משמעותית בפרמיית הסיכון".


למה דווקא עכשיו? ומתי להיזהר?

יש כאמור טיענית בעד כניסה לאג"ח האמריקאי, במיוחד לאג"ח הארוכות. מדובר בתשואות גבוהות באופן היסטורי, עם סיכון כמעט אפסי, מה שהופך אותן למתאימות במיוחד למשקיעים שמחפשים אלטרנטיבה סולידית למניות.


אבל צריך לזכור גם את הצד השני: ממשלת ארה"ב ממשיכה להנפיק אג"חים בקצב מואץ, ואין פתרון תקציבי באופק. הביקושים מאירופה והביקושים לדולר בכלל נחלשים, וחלק מהמשקיעים הזרים מצמצמים את החשיפה. במקביל, שינויי מדיניות חדים בממשל תחת טראמפ עשויים לשבש את התחזיות ולהעלות את התשואות שוב, מה שעלול לפגוע בתשואות האג"ח שכבר נרכשו.


משקיעי אג"ח ותיקים יודעים שהשוק הזה דורש אורך רוח. כיום, ייתכן שאנחנו עומדים בפני הזדמנות, אבל כמו תמיד, מדובר גם במעין הימור על תרחישים מקרו-כלכליים וגיאופוליטיים שקשה לצפות. "אם אתם רוצים להבין איך תשואה של 5% באג"ח ל-10 שנים תשפיע על מדד ה-S&P 500 - צריך הרבה יותר רקע, גם אם מדובר בסיפור פשוט", כתב דוראם, "ואף אחד לא יכול להיות בטוח באמת".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בני ברקי 27/06/2025 10:09
    הגב לתגובה זו
    אחרי הירידה המטורפת של הדולר מי שלא מגודר מטח כי יש חברות כמו מגדל שלא מציעות מסלול כזה בחיסכון
  • 1.
    הזדמנות לקנות בזול עדיין (ל"ת)
    אנונימי 26/06/2025 22:54
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.