טסלה
צילום: טוויטר

טסלה נופלת - התחרות, המכסים, הפוליטיקה; לאן נוסעים מכאן?

מלחמת הסחר של טראמפ פוגעת במכירות החברה בסין שהיא שוק מרכזי עבורה, והמניה נחתכה בהתאם. כשמוסיפים לזה את התדמית הבעייתית של אילון מאסק, נשאלת השאלה אם מדובר בירידה זמנית או בשינוי משמעותי יותר 


רוי שיינמן | (1)

הציפייה שהכהונה השנייה של טראמפ תיטיב עם טסלה התחלפה באכזבה. מדיניות המכסים של הנשיא האמריקאי מתחילה לפגוע ישירות במכירות החברה בסין, שהיא שוק מרכזי עבורה. עם ירידה במכירות בארה"ב, סטגנציה עולמית ומכה תדמיתית, טסלה מוצאת את עצמה בצומת בעייתי במיוחד.

מניית טסלה מאבדת כ־2% במסחר המוקדם, כ-50% מהשיא שנרשם לאחר הבחירות בנובמבר. אז עוד קיווה השוק שמדיניות החדשה של הנשיא טראמפ  תסייע לענקית הרכב החשמלי, בין היתר דרך רגולציה מקלה על רכבים אוטונומיים. בפועל, המדיניות החדשה דווקא חוסמת את אחד משוקי המפתח של החברה – סין.

במהלך הרבעון הראשון של 2025 רשמה טסלה ירידה של 13% בהיקף המכירות העולמי. בארה"ב נמכרו 128 אלף רכבים – ירידה שנתית של 9%. נתח השוק של טסלה במדינה ירד מ־53% ל־43% בלבד. המכה בארה"ב מגיעה בתקופה שבה תדמיתו הציבורית של אילון מאסק המייסד והבעלים עוברת טלטלה, בין היתר בעקבות מעורבותו הפוליטית הגוברת.

בסין המצב היה טוב – עד שהמכסים הגיעו

דווקא בסין, טסלה הצליחה עד לאחרונה לשמור על יציבות ואף רשמה עלייה קלה של 2% במכירות הרבעון הראשון – עם כ־135 אלף רכבים שנמסרו. אלא שבשבועות האחרונים ניכרת התקררות, עם ירידה של 15% בקצב המכירות השבועי – בדיוק עם החרפת המתיחות בין בייג’ין לוושינגטון.

אנליסטים מעריכים כי ישנה מגמה צרכנית ברורה בסין של העדפת מוצרים סיניים על פני אמריקאיים, כולל רכבים. כלומר, הצרכן הסיני לא רק מגיב למוצר – אלא גם למי שמייצר אותו וזה מביא לחולשה כפולה בטסלה שגם סובלת מהזיהוי הפוליטי של מאסק עם טראמפ 

וזה מסוכן במיוחד. סין היא לא רק שוק חשוב – היא השוק הקריטי של טסלה: יותר מ־20% מהכנסות החברה בשנת 2024 הגיעו מסין. אם הרוח תשתנה שם, מדובר באיום אסטרטגי ולא רק בתנודת מכירות זמנית.

טראמפ רצה להעניש את BYD – אבל פגע בטסלה

ממשל טראמפ קידם לאחרונה הטלת מכסים נוספים על רכבים חשמליים שמיובאים מסין. הרעיון היה להגן על היצרנים האמריקאים מפני הצפה בשוק. אבל סין לא נשארה חייבת – והצרכן הסיני התחיל להפנות את גבו למוצרים אמריקאיים, בהם גם טסלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

התוצאה: BYD – המתחרה הסינית הגדולה ביותר של טסלה – דווקא מתחזקת בזירה המקומית, בעוד טסלה מתחילה להיתקל בקשיים. יש כאן אירוניה צורבת: דווקא חברה אמריקאית, שמחזיקה במפעל עצום בשנחאי ומוכרת מוצרים שיוצרו על אדמת סין – נענשת בגלל אזרחותה.

מה הלאה: רובוטקסי, דגם זול, והימור על AI

ברקע, טסלה מתכוננת לדוחות הרבעון הראשון שיפורסמו בשבוע הבא, ובונה על שלושה מהלכים עתידיים שיכולים לשנות את הכיוון: השקת רכב חשמלי זול, פתיחת שירות רובוטקסי, ומכירת רובוטים מבוססי AI שפותחו על ידי החברה.

האנליסטים מעריכים שאם לפחות אחד מהמהלכים יצליח – זה עשוי לבלום את הדימום. אבל בטווח הקצר, האווירה בשוק שלילית: הירידה החדה של המניה מאז השיאים בדצמבר, התגובות הפושרות לדגם Y המחודש, והרגישות הפוליטית הגבוהה משאירות את המשקיעים עצבניים.

שאלות ותשובות על המצב של טסלה ומלחמת הסחר

למה טסלה נפגעת ממכסים של טראמפ, אם היא לא מייבאת רכבים מסין לארה"ב?
המכסים של טראמפ עוררו תגובת נגד בסין, ויצרו גל צרכני אנטי-אמריקאי. גם אם טסלה מייצרת בסין, עצם היותה חברה אמריקאית גורמת לצרכן הסיני להעדיף את BYD או שחקנים מקומיים אחרים.

האם טסלה עדיין שולטת בשוק הרכב החשמלי בארה"ב?
לא כמו בעבר. נתח השוק שלה ירד מ־53% ל־43% תוך שנה, בעיקר בגלל כניסה של מתחרות חדשות, דגמים זולים יותר, וירידה בביקוש לאור מחירים גבוהים יחסית.

מה קורה למכירות באירופה?
גם באירופה נרשמה ירידה מסוימת בקצב הצמיחה, בעיקר מול תחרות מצד חברות סיניות ורגולציה מחמירה.

האם יש קשר בין ההתנהלות הפוליטית של אילון מאסק לבין המכירות?
יש הטוענים שכן. חלק מהמשקיעים והלקוחות טוענים כי החשיפה של מאסק לפוליטיקה ולנושאים שנויים במחלוקת פוגעת בדימוי של טסלה, במיוחד בקרב צרכנים ליברליים בארה"ב.

מה הסיכון הגדול ביותר לטסלה כרגע?
מכה תדמיתית בסין שמובילה לירידה מתמשכת בביקוש. זהו שוק שלא ניתן לוותר עליו. במקביל, כל עיכוב בהשקת הרובוטקסי או בדגם הזול עלול להחריף את הבעיה.

האם הירידה במניה מוצדקת או הזדמנות קנייה?
תלוי את מי שואלים. חלק מהאנליסטים רואים בה ירידה זמנית בגלל דוחות חלשים ומכסים, ואחרים סבורים שהשוק מגיב לאובדן מומנטום עמוק יותר. המחיר נחתך בכ־50% מהשיא – זה הרבה, אבל לא חסר תקדים בטסלה.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בלי תחרות מיבוא טסלה תשמור על מעמדה בתחום החשמליות (ל"ת)
    עושה חשבון 16/04/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?

אנבידיה נהנית משולי רווח גבוהים וצמיחה חדה בשבבי בינה מלאכותית למרכזי נתונים, אבל העולם הולך למקום שבו כמעט כל ענקית טכנולוגיה בונה שבבים משלה, מה שמתחיל ללחוץ על המחירים ועל קצב הצמיחה

ליאור דנקנר |

שוק שבבי הבינה המלאכותית הופך לאחד התחומים החמים בטכנולוגיה העולמית. אנבידיה NVIDIA Corp. -0.53%   יושבת כרגע במרכז, עם נתח שוק שנע סביב כ-80% בשבבים למרכזי נתונים. ב-2025 הכנסות החברה צפויות להגיע לכ-220 מיליארד דולר, זינוק של כ-114% מהשנה הקודמת, והתחזיות ל-2026 מדברות כבר על כ-320 מיליארד דולר. בהזמנות קדימה מדובר על היקף שמתקרב ל-500 מיליארד דולר עד סוף 2026. שולי הרווח הגולמי סביב 75%, מספר חריג גם בקנה מידה של ענקיות טכנולוגיה.

אבל בזמן שהמספרים נראים טוב, כמעט כל הלקוחות הגדולים של אנבידיה עובדים על שבבים משלהם. גוגל, אמזון, מטא ומיקרוסופט בונות מעבדים פנימיים, AMD ואינטל מציעות חלופות, בסין מתפתחת תעשייה מקומית, וסטארט-אפים מתמקדים בשבבים ייעודיים. התוצאה היא שוק עצום שממשיך לגדול, אבל עם הרבה יותר שחקנים סביב השולחן.


שוק ענק, צמיחה מהירה, ומעל הכול - מלחמה על העלות

שוק שבבי הבינה המלאכותית מוערך ב-2025 בכ-800 מיליארד דולר, עם קצב צמיחה שנתי שנע סביב 40%. התחזיות מדברות על טריליון דולר עד סוף העשור. אנבידיה עדיין שולטת, בעיקר בזכות השילוב בין חומרה לתוכנה שהצליחה לבנות סביב השבבים שלה, אבל הכיוון ברור, לקוחות גדולים מחפשים שליטה בעלויות ופחות תלות בספק בודד.

המשמעות מבחינתם פשוטה - לפתח שבבים פנימיים, להשתמש בחלופות זולות יותר, ולנהל מו"מ כשהם מגיעים לשולחן עם אופציה אמיתית. מבחינת אנבידיה, זה אומר לחץ פוטנציאלי על מחירים ועל שולי הרווח. ההערכות מדברות על תרחיש שבו השוליים יורדים מ-75% ל-60% בתוך שנה-שנתיים, אם התחרות תתחדד וההשקעות יתחילו להתמתן.

לקריאה מעניינת נוספת: אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"