openai
צילום: טוויטר

OpenAI צופה שההכנסות יגיעו ל-12.7 מיליארד דולר כבר השנה

הצמיחה המטאורית של OpenAI: מ-3.7 מיליארד דולר ל-125 מיליארד תוך שבע שנים, אך רווחיות רק ב-2029

אדיר בן עמי |

חברת הבינה המלאכותית OpenAI, המפתחת של ChatGPT, צופה לרשום זינוק משמעותי בהכנסותיה השנה, עם תחזית הכנסות של 12.7 מיליארד דולר - פי שלושה מההכנסה בשנה שעברה. התחזית המרשימה מבוססת על הצלחת מוצרי התוכנה בתשלום של החברה.


על פי הדיווחים, OpenAI רשמה הכנסות של 3.7 מיליארד דולר בשנת 2023. קצב הגידול המואץ צפוי להימשך גם בשנה הבאה, עם תחזית להכנסות בגובה 29.4 מיליארד דולר בשנת 2025 - הכפלה נוספת של ההכנסות.


OpenAI סירבה להגיב לנתונים, אולם יש לציין כי בספטמבר האחרון דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי החברה מתכננת להגיע להכנסות של 11.6 מיליארד דולר עד 2025, תחזית שכעת נראית צנועה מדי לאור הנתונים החדשים.


בשנתיים שחלפו מאז השיקה OpenAI את צ'אטבוט ChatGPT שלה, החברה השיקה מגוון אפשרויות מנוי בתשלום עבור צרכנים פרטיים ועסקים כאחד. בספטמבר השנה הודיעה החברה כי הגיעה למיליון משתמשים משלמים בגרסאות העסקיות של ChatGPT. לאחרונה, הוסיפה החברה אפשרות מנוי ChatGPT Pro במחיר 200 דולר לחודש, המציעה גישה למודלי הבינה המלאכותית המתקדמים ביותר שלה. בנוסף, OpenAI שוקלת לגבות אלפי דולרים בחודש עבור מוצרי AI מסוימים במסגרת אסטרטגיית התמחור שלה. האסטרטגיה החדשה נראית נועזת אך תואמת את הביקוש העצום למוצרי החברה ואת היתרון התחרותי שלה בשוק הבינה המלאכותית.


רווחיות רק ב-2029

למרות הזינוק בהכנסות, OpenAI מתמודדת עם עלויות משמעותיות הנובעות מהצורך בשבבים מתקדמים, מרכזי נתונים וכוח אדם מיומן לפיתוח מערכות בינה מלאכותית חדשניות. לפי המקור, החברה אינה צופה להגיע לתזרים מזומנים חיובי עד שנת 2029 - שנה שבה היא מתכננת להגיע להכנסות של יותר מ-125 מיליארד דולר. הפער הגדול בין ההכנסות לרווחיות מדגיש את האתגרים הכלכליים שבפיתוח טכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת. עלויות התשתית, האחסון והפיתוח הן עצומות, ודורשות השקעה מתמשכת של הון משמעותי לשנים רבות קדימה.


כדי לממן את הצמיחה המהירה ואת ההשקעות הדרושות, OpenAI מנהלת שיחות לגיוס עד 40 מיליארד דולר בסבב השקעה בהובלת קבוצת SoftBank, לפי דיווח של בלומברג מחודש ינואר. לפי הדיווח, התמחור של החברה בסבב הגיוס עשוי להגיע עד 300 מיליארד דולר, מה שיהפוך אותה לאחת החברות הפרטיות היקרות בעולם.


במקביל לגיוס ההון, OpenAI מנהלת שיחות עם רגולטורים במטרה לשנות את המבנה התאגידי שלה - ממלכ"ר לחברת רווח מסורתית יותר עם הגדרה של חברה לתועלת הציבור. שינוי זה עשוי לאפשר לחברה גמישות רבה יותר בגיוס כספים והענקת אופציות לעובדים, תוך שימור המחויבות למשימה המקורית שלה - פיתוח בינה מלאכותית כללית (AGI) שתועיל לאנושות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.