במשרד האוצר מעריכים: קרן העושר תחזיק ב-42 מיליארד דולר ב-2050

הקרן שמנהלת את הכנסות מדינת ישראל מהיטלים על רווחים המופקים ממשאבי טבע בהם גז טבעי, נפט ואשלג - צברה עד היום 4.5 מיליארד שקל. הנתח של ישראל ברזרבות הגז העולמיות עומד על 0.4% - מקום מכובד ביחס למדינות העולם
איציק יצחקי |

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מעריך כי בשנת 2050 יהיו בקרן לאזרחי ישראל, בתרחיש הבסיס, כ-42.3 מיליארד דולר. קרן לאזרחי ישראל, המוכרת יותר בשם קרן העושר, מנהלת את הכנסות מדינת ישראל מהיטלים על רווחים המופקים ממשאבי טבע בהם גז טבעי, נפט ואשלג. זהו חלק מתוך ראיה כלכלית ארוכת טווח. המטרה היא לאפשר את המשך קיומה של הקרן לדורות רבים. נכון לתחילת השנה, הקרן צברה כ-4.5 מיליארד שקל.

הכלכלנית פרשה את הסקירה בפני הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל. המטרה הייתה לעדכן את התחזיות של הכנסות הקרן לטווח הארוך. מנהל תחום בצוות מקרו ותחזיות במשרד האוצר, נדב פודולר, הציג את הערכת תרומת מגזר הגז להכנסות המדינה. בתוך כך, התייחס להשלכות מקרו כלכליות של ענף הגז. "סה"כ אנו רואים תרומה של כ-0.5% לצמיחת התוצר בין השנים 2020-2023 כתוצאה מיצוא הגז. כרגע הייצוא הוא לירדן ומצרים", אמר. עוד ציין כי הנתח של ישראל ברזרבות הגז העולמיות עומד על 0.4% - מקום מכובד ביחס למדינות העולם.

כמו כן, הוא פירט כי לפי התחזית, גודל הקרן כאחוז מהתוצר יגיע בעוד כ-20 שנה לכ-3%: "מדובר באחוז  משמעותי עבור המשק שלנו. תוך בערך 15 שנים החלק של הכנסות הריבית מהקרן יהיה יותר משמעותי מן התמלוגים וממס החברות. ההכנסות מהריבית תהיינה גם לאחר התכלות מאגרי הגז". 

עוד מנה פודולר שלושה תרחישים לגודל קרן העושר בשנת 2050: בתרחיש הבסיס (הפקה מתוכננת ומחירי בסיס) גודל הקרן יהא 42.3 מיליארד דולר, בתרחיש של הפקה גבוהה ומחירי בסיס – 47.2 מיליארד דולר, ואילו בתרחיש של הפקת בסיס ומחירים גבוהים – 48.7 מיליארד דולר.

מנהל תחום בכיר עלויות חקיקה ברשות המסים, שלומי פיליפ: "בגבייה השוטפת אנו רואים התקדמות יפה. נכון לסוף מאי אנו עומדים על כ-5.5 מיליארד שקלים שניגבו ע"י רשות המסים בגין היטלי רווחי נפט והיטלי רווחים ממשאבי טבע – עלייה של כמיליארד שקלים מתחילת השנה. בחמישה החודשים הראשונים של השנה אנו רואים עלייה בהיטלים שנגבו ביחס לתקופה המקבילה דאשתקד. אנו שמים לב להתמתנות וירידה במקדמות שנובעת ככל הנראה מהתחלה של הבשלה של ירידת המחירים שהיו בעולם במשאבי הטבע השונים וכן מירידת מחירי הסחורות".

הממונה על תחום הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף: "ברמת המאקרו יש הגבלה של יצוא הגז. אנו כפופים להחלטת ממשלה בנושא. עוד צוות צפוי לקום ולדון בשנה הזו ולהחליט מה נכון להגביל בראייה קדימה. יש כמות לא קטנה של רכיבים שצריכים להילקח בחשבון. למשל האנרגיות המתחדשות שבשנת 2019 היו בחיתוליהן. ברגע שתתקבל מסגרת חדשה – נפעל לפיה". 

מנהל המחקר בלובי 99, אריאל פז סוויצקי: "ועדת ששינסקי העריכה שחלק המדינה ברווחים יהיה 52% במקרה של תמר ו-62% במאגרים האחרים. אנו מעריכים שגם בשנת 2022 חלק המדינה לא עבר את ה-40%. אנו שוב שואלים שאלה שכבר שאלנו – מהו חלקה של המדינה ברווחים ממיזמי הגז? משרד האנרגיה הציג שהמשק חסך עשרות מיליארדים בשנה על רקע זה שלא היינו צריכים לייבא גז, סולר או פחם. לגישתנו, יהיה יותר חכם לוודא שלציבור יש מספיק מאשר לדחוף לייצוא מואץ".

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

רשות המסים
צילום: רשות המסים
פרשנות

גילוי מרצון: הזדמנות להסדיר חובות - או מלכודת לנישומים?

רשות המסים השיקה מחדש את נוהל הגילוי מרצון במטרה להחזיר מיליארדים לקופת המדינה ולאפשר לנישומים להסדיר חובות עבר בלי הליך פלילי; טיעונים בעד ונגד, והאם ביטול האנונימיות הוא שגרם לתכנית הנוכחית להיות פחות אטרקטיבית?


צלי אהרון |

גילוי מרצון חזר, והפעם עם פנים חדשות. רשות המסים הכריזה אמש על השקת הנוהל מחדש, שמאפשר לנישומים לדווח על הכנסות או נכסים שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב ולקבל חסינות מהליך פלילי. להרחבה ראו כאן - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי. הרעיון הוא די פשוט: מי שיבוא מרצונו ויסדיר את חובו, לא יועמד לדין. אבל השאלה המתבקשת היא האם מדובר בהזדמנות אמיתית או בתוכנית שתרתיע יותר מאשר היא תעודד, בעיקר כי מדובר בבקשה שמית ולא אנונימית כפי שהיה בעבר.  

תחשבו על התרחיש הבא - מגיע נישום וחושף את הרווחים שלון בחו"ל מקריפטו. אומר לו פקיד השומה, תשלם X, לנישום אין אפשרות לערער או לחזור בו מהחשיפה. הוא יכול לנסות לשכנע את פקיד השומה שהמס גבוה מדי, אבל אין לו אפשרות לסגת, כי אפשר להשתמש במידע שנחשף, ואז גם החבות הפלילית קיימת. כלומר, זו דרך חד כיוונית, אי אפשר להתחרט, והנישומים "בידיים" של פקידי השומה.  קחו גם בחשבון שאם מדובר בקריפטו צריך להביא אסמכתאות כדי לנתח את הרווחים על פני השנים - לרבים אין את המידע הזה ולא תמיד ניתן להשיגו, וגם  שבינתיים אין הקלות של הצמדה וריבית. אז המוטיבציה לגלות על הון בחו"ל וגם בארץ (לרבות מכר דירה) לא מאוד גדולה, אבל יש גם יתרונות ללקוחות ובעיקר הידיעה שלא מחפשים ולא רודפים אחריהם. הם יכולים לישון טוב בלילה.   


המדינה צריכה כסף - אולי יהיו הקלות בגילוי מרצון בהמשך

המדינה נמצאת בתקופה של הוצאות כבדות: מלחמה ארוכה, התחייבויות תקציביות ותשלומים הולכים ותופחים. גילוי מרצון נותן לממשלה דרך מהירה להכניס מיליארדים לקופת המדינה מבלי להטיל מיסים חדשים על כלל הציבור (כפי שעשתה עם המס על הרווחים הכלואים). מצד שני, גם לנישומים יש כאן רווח ברור: מי שמחזיק הכנסות לא מדווחות יכול להסדיר את מעמדו, לשלם את חוב המס ולדעת שהוא 'נקי' משפטית ולישון טוב בלילה. העובדה שבקשה שלא תאושר לא תשמש נגד הפונה בהליך אזרחי או פלילי מחזקת את הביטחון. כלומר, המידע שנמסר לא יכול לשמש לרעתו, אלא אם הגיע לרשות בדרכים אחרות, או וכאן כאמור הבעיה - אם הנישום לא הסכים לשומה, ואז הכל נפתח מחדש. רשות המסים לא חשבה כנראה על הנקודה הזו עד הסוף, ויש סיכוי שתוך כדי תנועה היא תפתור אותה לטובת הנישומים. זה כנראה גם תלוי בהיענות, אם ההיענות תהיה מאכזבת, ינסו לתת עוד צ'ופרים ללקוחות. . 

בפועל, חשוב לזכור שהודעת הרשות עוד מציינת כי היא "תוכל לעשות שימוש בכל מידע הקשור לבקשה לגילוי מרצון שהגיע אליה בדרך אחרת, או במקרים שבהם לא שולם המס או שהבקשה לא נעשתה בתום לב, או הוסתר חלק מהמידע הרלוונטי". .

הטענות נגד ההליך ברמת המאקרו הן שלא ניתן לתת פרסם למעלימי רווחים והכנסות. העלמתם מס, זו עבירה פלילית, למה צריך ללכת לקראתכם? מבחינת הנישומים, סיכוי טוב שהם לא ירוצו להצהיר. הנוהל החדש פחות אטרקטיבי מהקודמים. הסיבה העיקרית היא ביטול האפשרות להליך אנונימי: בעבר נישומים יכלו לבדוק את מצבם בלי לחשוף זהות, ורק אחר כך להחליט אם להתקדם. כעת הכול גלוי מההתחלה - מה שעלול להרתיע רבים. מעבר לכך, הנוהל הנוכחי לא מבטל באופן אוטומטי קנסות, הצמדות וריביות. כך נוצר מצב שבו חוב ישן יכול לתפוח פי כמה. לדוגמה, נישום שלא דיווח על הכנסה של 100 אלף שקל ב־2015 היה משלם אז כ-35 אלף שקל מס. היום, במסגרת הנוהל, הוא עלול למצוא את עצמו מחויב ביותר מ-70 אלף שקל - אחרי ריבית, הצמדה וקנס גרעון. ומכאן עולה השאלה: העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון? צריך לסייג ולהגיד שבעבר במסגרת גילוי מרצון לא היה צורך לשלם מס גירעון ונראה שבסופו של דבר כך יהיה גם הפעם, אבל זה לא סגור.