קרן העושר הלאומית, המכונה גם הקרן לאזרחי ישראל, מנהלת את הכנסות המדינה מתמלוגי הגז הטבעי והנפט, מתוך מטרה לחסוך את עושר הטבע לדורות הבאים ולמנוע את התופעה שבה הכנסות ממשאבי טבע פוגעות בכלכלה. הקרן משקיעה את כספיה בחו"ל כדי שלא לייסף את השקל, ותשואותיה
מיועדות למטרות חברתיות וכלכליות. בעמוד זה מסוקרים היקף הצבירה בקרן העושר ומקורותיה, מדיניות ההשקעה של הכספים בחו"ל, השימושים המתוכננים בתשואות הקרן, ההשוואות לקרנות עושר ריבוניות בעולם, הדיון על ניהול הכספים ועל ייעודם והדרך שבה הקרן מנסה להפוך את משאבי הטבע
של ישראל לנכס כלכלי בר קיימא לטובת הדורות הבאים.
שותפויות וחברות הגז מזרימות כספים לקרן בסכום העולה על 2 מיליארד שקל בשנה; שנה הבאה הצפי הוא לסכום של כ-2.5 מיליארד שקל. למה המדינה נאלצת לקבל על הכספים בקרן הביניים תשואה נמוכה יחסית?
הקרן שמנהלת את הכנסות מדינת ישראל מהיטלים על רווחים המופקים ממשאבי טבע בהם גז טבעי, נפט ואשלג - צברה עד היום 4.5 מיליארד שקל. הנתח של ישראל ברזרבות הגז העולמיות עומד על 0.4% - מקום מכובד ביחס למדינות העולם
תאשימו את הסחבת והמלחמות של ארגוני הסביבה, חולשת הפוליטיקאים והמריבות על מס ששינסקי - בסופו של דבר דחייה של 10 שנים האטו משמעותית את ייצוא הגז ונצברה רק 32% מהכמות החזויה, 4.54 מיליארד שקל; ברשות המסים צפו לפני מספר חודשים גבייה של 10-12 מיליארד דולר עד 2032
הדלק מתייקר ב-66 אגורות ביוני (אלא אם שר האוצר יתעשת) וזה "מוחק" ברגע אחד את כל "קרן העושר"; פרופ' איתן ששינסקי תפר היטלים ומיסוי שעיכבו את הפקת הגז בשנים ובסופו של דבר יצאנו קרחים מכאן ומכאן - אין ייצוא גז משמעותי (למרות הזמן שעבר) ואין גם היטלים ומסים