מצב חירום הוכרז בניו יורק: מחלת השפעת מאיימת להפוך למגפה בארה"ב

המושל של מדינת ניו יורק,אנדרו קומו, הכריז אתמול על מצב חירום בניו יורק על רקע החמרה בהתפשטות מחלת השפעת שמספר המקרים בה גבוה כמעט פי 4 ממספרם בתקופה המקבילה אשתקד
יעל גרונטמן | (8)

מחלת השפעת מאיימת להפוך למגפה בארה"ב. אתמול (שבת) הכריז המושל של מדינת ניו יורק,אנדרו קומו על מצב חירום בניו יורק על רקע החמרה בהתפשטות מחלת השפעת.

המושל פירסם צו מינהלי שמאשר מתן חיסונים גם לאוכלוסיה בגילאים חצי שנה עד 18 שנה, ובכך מצטרפת אוכלוסיית הקטינים לאוכלוסיה הבוגרת, שהיתה היחידה עד כה שהותרה לחיסון כנגד המחלה.

האישור להרחבת החיסונים לכלל האוכלוסיה ניתן לאחר שיותר מ-19,000 מקרים של שפעת אובחנו בניו יורק מתחילת העונה, כמעט פי 4 מהיקף המקרים עליהם דווח בתקופה המקבילה אשתקד.

"אנו חווים את עונת השפעת הגרועה ביותר לפחות מאז שנת 2009 ואחת הגרועות ביותר מזה מספר עשורים. נראה כי המחלה מתפשטת ברחבי מדינת ניו יורק, כאשר דיווחים על מקרים התקבלו מכל 57 המחוזות במדינה ומכל 5 הרובעים של העיר ניו יורק. לכן הורתי על כך שגם לאוכלוסיה הצעירה כמו גם לאוכלוסיה הבוגרת בניו יורק תינתן גישה לחיסונים", אמר קומו.

מוקדם יותר בשבוע שעבר הוכרז גם בעיר בוסטון על מצב חירום בריאותי, לאחר ש-18 מקרי מוות ברחבי מדינת מסצ'וסטס נגרמו כתוצאה ממחלת השפעת.

בשנה ממוצעת עולה הטיפול הישיר בחולי השפעת בארה"ב כ-10.4 מיליארד ד', כך עולה מנתוני המרכז לפיקוח על מחלות בארה"ב. מדובר על עלויות שנגרמות ישירות מאישפוזים וביקורים של רופאים בבתי החולי ולא כוללים את ההעידרות מהעבודה ומהפגיעה בפרודוקטיביות. אולם השנה הנתון הזה צפוי להיות גבוה הרבה יותר על רקע הגידול בהיקף התחלואה ב-41 מהמדינות בארה"ב, כשב-29 מהן דווח על רמה גבוהה או חמורה כשאלפי בני אדם נוהרים לחדרי המיון בבתי החולי ולרופאים ברחבי ארה"ב.

אם תתפרץ מגפת שפעת כמו מגפת השפעת הספרדית שהתפרצה בשנת 1918, עלולה להיות לכך השפעה משמעותית על הצמיחה הכלכלית בארה"ב. אם צמיחת התוצר באטרה"ב צפויה כעת להסתכם השנה בכ-2%, הרי שמגפת שפעת שכזו עלולה לקצץ את הצמיחה בתוצר ל-0.5% בלבד" אמר טימותי נש, פרופסור לכלכה באוניברסיטת נורת'ווד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הרבה פאניקה אמריקה לא מדינת עולם שלישי סתם כותרות (ל"ת)
    בנטוב 13/01/2013 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כמה שטויות בכתבה אחת... איזה מצב חירום ואיזה שטויות??!! (ל"ת)
    ישראלי בניו-יורק 13/01/2013 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ד"ר עובדיה 13/01/2013 11:24
    הגב לתגובה זו
    100 מליון מתו מהשפעת הספרדית ב- 1919. זה לא רק איום כללי כפי שאתם מציגים אותו אלה קיומי לאנושות!
  • 5.
    A 13/01/2013 11:19
    הגב לתגובה זו
    http://www.usatoday.com/story/news/nation/2013/01/11/flu-strains-vaccine/1827677/
  • 4.
    A 13/01/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    לינק לאתר חדשות http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-21002381
  • 3.
    אבנר 13/01/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    חזק בתחום!
  • 2.
    קדימה ביונדווקס... (ל"ת)
    yoavdi 13/01/2013 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הזדמנות פז לביווקס (ל"ת)
    ישראלי 13/01/2013 10:38
    הגב לתגובה זו
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".