ברננקי משרה אופטימיות בשוק

המסחר בוול-סטריט נסגר במגמה חיובית לאחר שמקבל רוח גבית מנאומו של יור' הפדרל ברננקי, אשר בדברו רמז על אפשרויות נוספות, אשר לא נעשה בהן שימוש לעודד את צמיחה במדינה,3 האפשרויות עליהן הוא דיבר הן: הצהרה מפורשת על הותרת הריבית נמוכה לתקופה ממושכת, הורדת הריבית לבנקים על עודפי הון ב-0.25%, רכישת אג"ח ארוכות טווח, עוד בנאומו ברננקי התחיל להכין את הקרקע לקראת הנפקת תוכנית התמריצים QE3.

המדדים המובילים בעולם סוגרים בעליות של עד כ- 0.54%, ה- S&P500 עולה בכ- 0.31% הנסדא"ק מוסיף לעצמו 0.54% והדאו-ג'ונס עולה בכ- 0.34%. למרות הסגירה החיובית עדין עיניים של הסוחרים בעולם נישאות לעבר דיוני תקרת החוב בקונגרס האמריקני, אשר עדין לא הגיעו להסכמה, החשש הוא כי הדיונים מתקדמים לעבר מבוי סתום - והממשל ייאלץ להכריז על חדלות פירעון ב-2 באוגוסט, מה שעשוי להוביל לטלטלה עזה בשווקים בעולם. אי הסכמה על תקרת החוב עשויה להוביל את חברת דירוג האשראי "מודי'ס" להוריד את דירוגה המושלם של ארה"ב AAA בעקבות כך שמודי'ס העבירה את ארה"ב למעקב לקראת אפשרות הורדה בדירוג.

המסחר באירופה נסגר אף הוא בעליות, זאת לאחר פתיחת מסחר במגמה מעורבת. העליות נובעות מכך שמשרד האוצר של איטליה דיווח יום שלישי כי הנפיק בהצלחה אג"ח ממשלתיות לטובת גיוס 6.75 מיליארד אירו. אך כמובן אסור לשכוח שישנם עדין חששות מהחרפת משבר החוב ברחבי הגוש כאשר יום שלישי התכנסה ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופאי לדיונים דחופים בדבר האפשרות להתפשטות המשבר מיוון לאיטליה וספרד, והשלכות הדבר על השווקים הגלובליים.

דולר שקל

רמות משמעותיות

התנגדות 2 : 3.5500

התנגדות 1 : 3.5160

ספוט : 3.4310

תמיכה 1 :3.4180

תמיכה 2 : 3.4000

אסטרטגיה לטווח הקצר: תרחיש שורי: ניתן ליערך לכניסה לפוזיציות במידה והצמד ישמור על רמות התמיכה ותיווצר לנו תבנית מאשרת ללונג. יעדים:3.4850, ,3.51 3.55 , יעד נוסף פתוח. תרחיש דובי : שבירה וסגירה מתחת לרמת התמיכה 3.4289 יעדים: 3.4180, 3.40.

אירו דולר

רמות משמעותיות

התנגדות 2 :1.4500

התנגדות 1 : 1.4355

ספוט : 1.4269

תמיכה 1 : 1.4080

תמיכה 2 : 1.3830

אסטרטגיה לימים הקרובים: שורט. תרחיש דובי: תרחיש ראשון: בכישלון פריצה של תבנית היהלום + היווצרות תבנית לשורט. יעדים: 1.4120, 1.4020 , יעד נוסף פתוח. תרחיש שני: במידה והצמד יצליח לסגור שוב מחיר מתחת לאזור התמיכה/התנגדות (1.4080-1.4000), יעדים: 1.3850, 1.3680, יעד נוסף פתוח. תרחיש שורי: בפריצה ונעילה מעל תבנית היהלום ברמה של 1.4280 יעדים : 1.4350, 1.4490, יעד נוסף פתוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".