מאות אלפים תקועים בחו"ל: מנכ"ל ארקיע קורא להתערבות אישית של נתניהו
ההסלמה מול איראן השביתה את התעופה והותירה מאות רופאים, חיילים בצו 8 וחולים ללא פתרון לחזרה - "המתווה של שתי נחיתות בשעה לא יביא את כולם הביתה גם בעוד שבועות ארוכים"
במוקד המשבר נמצאים לא רק תיירים רגילים, אלא גם אוכלוסיות קריטיות למשק ולביטחון הלאומי. מאות רופאים וצוותי רפואה תקועים בחו"ל בזמן שמערכת הבריאות זקוקה להם בארץ, חיילים הנדרשים לצווי חירום לא יכולים לחזור ליחידותיהם, וחולים הזקוקים לטיפול רפואי דחוף נאלצים להמשיך ולהמתין. במקביל, הורים לילדים קטנים נמצאים במצוקה, כשהם תקועים בלי פתרון באופק.
ברלוביץ מגדיר את המצב כמשבר לאומי שמצריך התייחסות בהתאם. "מאז סגירת המרחב האווירי בעקבות ההסלמה הביטחונית - עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל, ללא פתרון מעשי וללא אופק לחזרה", אמר. לדבריו, המשבר אינו רק לוגיסטי אלא גם כלכלי ואנושי, כשאנשים מתרוקנים כלכלית בגלל שהות ממושכת בבתי מלון ברחבי העולם.
המתווה הממשלתי המתגבש עורר ביקורת מצד מנכ"ל ארקיע, שטוען כי התכנית הנוכחית רחוקה מלתת מענה אמיתי למציאות. "המתווה שמתגבש בימים אלה, לפיו יותרו רק שתי נחיתות בשעה, ורק בשעות היום - רחוק מלתת מענה אמיתי למצב. בקצב כזה, החזרת כל הישראלים עשויה להימשך שבועות ארוכים ואף הרבה מעבר", הזהיר ברלוביץ.
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות התעופה הישראליות מדווחות על מוכנות מלאה לפעולה, אך ללא יכולת מעשית להתחיל בהחזרת הנוסעים. "חברת 'ארקיע' לצד חברות ישראליות נוספות ערוכות לחלוטין - מטוסים וצוותים ממתינים במדינות סמוכות ומוכנים להמריא מיד עם קבלת אישור. אך נכון לעכשיו, אין מדיניות שמאפשרת להתחיל בפועל בהחזרת האזרחים", מתאר ברלוביץ.
גל הפניות שמגיע למשרדי חברות התעופה מעיד על עומק ההבעיה. "אני מקבל מאות פניות ביום - מאנשים פרטיים, חיילים בצווי 8, בתי חולים, קבוצות מאורגנות, חברות מהגדולות במשק. ילדים קטנים ללא הוריהם, חולים שמחכים לטיפול, ואנשים שמתרוקנים כלכלית בגלל שהות ממושכת בבתי מלון", מתאר מנכ"ל ארקיע את המציאות המורכבת.
ברלוביץ קורא למקבלי ההחלטות להבין כי המשבר חורג הרבה מעבר לאי נוחות תיירותית ומהווה איום על תפקוד המדינה. "המדינה חייבת להבין כי משבר התעופה הנוכחי הוא משבר לאומי. יש להיערך בהתאם. המתווה הנוכחי לא מתאים למציאות. אני קורא למקבלי ההחלטות לעדכן אותו מיידית ולאפשר גשר אווירי רחב ומשמעותי חזרה לישראל!"

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.