מנכל ארקיע עוז ברלוביץ קרדיט שי יחזקאלמנכל ארקיע עוז ברלוביץ קרדיט שי יחזקאל

מאות אלפים תקועים בחו"ל: מנכ"ל ארקיע קורא להתערבות אישית של נתניהו

ההסלמה מול איראן השביתה את התעופה והותירה מאות רופאים, חיילים בצו 8 וחולים ללא פתרון לחזרה - "המתווה של שתי נחיתות בשעה לא יביא את כולם הביתה גם בעוד שבועות ארוכים"

אדיר בן עמי |
ההסלמה מול איראן והשבתת התעופה האזרחית יצרו מצב חסר תקדים: כ-200 אלף ישראלים תקועים ברחבי העולם ללא פתרון מעשי לחזרה הביתה. עוז ברלוביץ, מנכ"ל חברת התעופה "ארקיע", פנה בקריאה דחופה לראש הממשלה, לראשי מערכת הביטחון ולשרת התחבורה - לפעול באופן אישי לפתיחת גשר אווירי רחב שיאפשר החזרה מיידית של מאות אלפי הישראלים שנותרו מחוץ לגבולות המדינה.


במוקד המשבר נמצאים לא רק תיירים רגילים, אלא גם אוכלוסיות קריטיות למשק ולביטחון הלאומי. מאות רופאים וצוותי רפואה תקועים בחו"ל בזמן שמערכת הבריאות זקוקה להם בארץ, חיילים הנדרשים לצווי חירום לא יכולים לחזור ליחידותיהם, וחולים הזקוקים לטיפול רפואי דחוף נאלצים להמשיך ולהמתין. במקביל, הורים לילדים קטנים נמצאים במצוקה, כשהם תקועים בלי פתרון באופק.


ברלוביץ מגדיר את המצב כמשבר לאומי שמצריך התייחסות בהתאם. "מאז סגירת המרחב האווירי בעקבות ההסלמה הביטחונית - עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל, ללא פתרון מעשי וללא אופק לחזרה", אמר. לדבריו, המשבר אינו רק לוגיסטי אלא גם כלכלי ואנושי, כשאנשים מתרוקנים כלכלית בגלל שהות ממושכת בבתי מלון ברחבי העולם.


המתווה הממשלתי המתגבש עורר ביקורת מצד מנכ"ל ארקיע, שטוען כי התכנית הנוכחית רחוקה מלתת מענה אמיתי למציאות. "המתווה שמתגבש בימים אלה, לפיו יותרו רק שתי נחיתות בשעה, ורק בשעות היום - רחוק מלתת מענה אמיתי למצב. בקצב כזה, החזרת כל הישראלים עשויה להימשך שבועות ארוכים ואף הרבה מעבר", הזהיר ברלוביץ.


חברות התעופה הישראליות מדווחות על מוכנות מלאה לפעולה, אך ללא יכולת מעשית להתחיל בהחזרת הנוסעים. "חברת 'ארקיע' לצד חברות ישראליות נוספות ערוכות לחלוטין - מטוסים וצוותים ממתינים במדינות סמוכות ומוכנים להמריא מיד עם קבלת אישור. אך נכון לעכשיו, אין מדיניות שמאפשרת להתחיל בפועל בהחזרת האזרחים", מתאר ברלוביץ.


גל הפניות שמגיע למשרדי חברות התעופה מעיד על עומק ההבעיה. "אני מקבל מאות פניות ביום - מאנשים פרטיים, חיילים בצווי 8, בתי חולים, קבוצות מאורגנות, חברות מהגדולות במשק. ילדים קטנים ללא הוריהם, חולים שמחכים לטיפול, ואנשים שמתרוקנים כלכלית בגלל שהות ממושכת בבתי מלון", מתאר מנכ"ל ארקיע את המציאות המורכבת.


ברלוביץ קורא למקבלי ההחלטות להבין כי המשבר חורג הרבה מעבר לאי נוחות תיירותית ומהווה איום על תפקוד המדינה. "המדינה חייבת להבין כי משבר התעופה הנוכחי הוא משבר לאומי. יש להיערך בהתאם. המתווה הנוכחי לא מתאים למציאות. אני קורא למקבלי ההחלטות לעדכן אותו מיידית ולאפשר גשר אווירי רחב ומשמעותי חזרה לישראל!"

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.