משלוח WOLT וולט
צילום: Marquise de Photographie

משבר וולט -האם הציבור באמת יסיר את האפליקציה?

צריך לחשוב פעמיים לפני ש"דופקים" את הצרכנים, אבל בוולט יודעים - אין באמת תחליף לשרות שלהם. בסופו של דבר הציבור לא באמת יעזוב את השירות, גם בהינתן העלייה בדמי התפעול

עמית בר | (15)
נושאים בכתבה וולט
המשבר בין חברת וולט (Wolt), שנרכשה על ידי דורדאש (DoorDash) ב-2021, לבין צרכנים בישראל החל עם צעדים ראשונים של העלאות מחירים ב-2023, אך הגיע לשיאו בשבוע האחרון עם פרסום הכוונה והיישום של העלאה נוספת בדמי התפעול.

בשנת 2023 נוספו "דמי תפעול" בסך 2 שקלים לכל הזמנה, אבל המהלך ששבר את הסבלנות היה ההודעה הנוכחית על שינוי מדיניות החישוב של דמי התפעול, שמעלה את הסכום מ-2 שקלים למשלוח לחישוב דינמי בהתאם לגובה ההזמנה, עד לתקרה של 5.90 שקלים למשלוח.


הפגיעה בצרכנים:

עליית מחירים: העלייה הראשונה בעמלת התפעול כבר הייתה חסרת תקדים, אך ההעלאה הנוספת בינואר 2025 העלתה משמעותית  את ההוצאות להזמנות רבות. בעוד שהעלות הקודמת הייתה קבועה, כעת היא תלויה בגודל ההזמנה, דבר שמשפיע במיוחד על משפחות וצרכנים עם תקציבי מזון קטנים יותר.

איכות השירות: הצרכנים הרגישו שהם משלמים יותר עבור אותו שירות, ואף יותר מכך, לא חוו שיפור באיכות השירות. היו דיווחים על איחורים בהזמנות ושליחים פחות מרוצים מהתנאים החדשים.

חוסר שקיפות: חוסר השקיפות בנוגע לעלייה הנוספת בעמלת התפעול, שכללה חישוב דינמי מורכב, גרמה לתסכול רב בקרב הצרכנים, כאשר הם לא מצאו את הדרך לחזות את עלות ההזמנה הסופית.


תגובת הצרכנים:

מעבר למתחרים: הצרכנים החלו לעבור במהירות לשירותים אחרים כמו ג'ט, תן ביס ואפילו חזרה להזמנות ישירות ממסעדות או שימוש במשלוחים פרטיים.

החרמות ומחאות: ההתנגדות למהלך של וולט זכתה לתנופה חדשה. פוסטים ברשתות החברתיות, מאמרי דעה בכלי התקשורת, וקריאות לחרם הפכו לנושאים מרכזיים בדיון הציבורי. צרכנים רבים התחייבו להסיר את אפליקציית וולט מהטלפונים שלהם ואף להפיץ את הבשורה בקרב חברים ומשפחה.

פנייה לרשויות: התלונות לרשות להגנת הצרכן ולמשרד הכלכלה התגברו, עם דרישה לבדוק האם העלייה בדמי התפעול אינה בגדר התנהגות מונופוליסטית או לא תחרותית.

קיראו עוד ב"בארץ"

האם זה יעבור?

תגובת וולט: וולט, בעקבות הזעם הצרכני, הודיעה על השקת מסלול מנויים (Wolt+) ב-49 שקל לחודש, שמציע ללא דמי משלוח, אך עדיין כולל את דמי התפעול המעודכנים. הצעד זה נתפש כניסיון למתן את המחאה, אך לא ברור אם הוא יספיק להרגיע את הצרכנים.

השפעה על השוק: ההעלאה הנוספת בעמלת התפעול יכולה לשנות את הדינמיקה בשוק משלוחי המזון, עם אפשרות לירידה משמעותית בנתח השוק של וולט אם המחאה תמשיך להתגבר.

רגולציה: התערבות רגולטורית יכולה להיות בפתח, במיוחד אם התגובה הציבורית תמשיך להיות חזקה. זה עשוי לכפות על וולט לשנות את מדיניות המחירים שלה או להגביר את השקיפות.

המשך המחאה: הצרכנים נחושים להמשיך במאבקם, עם קריאות לתמיכה בשירותים חלופיים והפצת מידע לגבי מדיניות המחירים האחרונה של וולט.



ההעלאה הנוספת בעמלת התפעול של וולט הפכה את המשבר לחמור יותר, מעמידה את האמון בחברה במבחן. אבל, בסופו שח יום - הרבה אנשים ממשיכים להזמין דרך האפליקציה ולא ישנו את הרגלם. וולט איבדה נקודות, אבל שלא תחשבו שהאלטרנטיבות של המשלוחים האחרים זולים יותר.



תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אבנר 28/01/2025 09:03
    הגב לתגובה זו
    איפה כתוב שחייבים להשתמש באפליקציה היא יכולה להישאר ללא שימוש
  • 13.
    מיכאל 27/01/2025 10:55
    הגב לתגובה זו
    לא לחזור אליהם תנו להם למות
  • 12.
    אבי 27/01/2025 00:06
    הגב לתגובה זו
    דוחף עוד ועוד אנשים למחוק גם כן רובנו מזמינים בסכומים שעולים על 4א בחודש כל אחד נגמרה ההתמכרות לעצלנות גרמו למדינה שלמה להתמכר והכניסו שרוול.
  • 11.
    מיירל 26/01/2025 23:52
    הגב לתגובה זו
    על פי הפיסקה האחרונה ניתן להבין שזה ממון על ידי וולטבמקום לבזבז כסף על פירסום תורידו מחירים!!!
  • 10.
    להתעורר 26/01/2025 11:00
    הגב לתגובה זו
    אתמול רציתילהזמין גלידה ואיך שנכנסתי וראיתי את החיובים החדשים החלטתי שאני יורד למטה !!! אפליקציה שהפכה אותנו לעצלנים ועכשיו מנצלת אותנו
  • 9.
    לא מזמין מהם יותר יש תחלופה וגם אפשר להזמין ישירות ממסעדות (ל"ת)
    אלי 26/01/2025 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אלעד 25/01/2025 18:46
    הגב לתגובה זו
    אין פראייר כמו הצרכן הישראלי עם הזיכרון הקצר וכולם יודעים את זה. שבוע שבועיים וכולם יחזרו לשלם כמו ילדים טובים
  • 7.
    רלי 25/01/2025 18:31
    הגב לתגובה זו
    תומר כהן מנכל מעולה בטוח שימצא פיתרון טוב לסיפור. חברה תלויה בצרכנים צריכה לעשות שינוי בתפיסה
  • לא כזה תותח קופץ מי מיטה למיטה עסקית (ל"ת)
    מיקי 26/01/2025 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אורן 25/01/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
    יש לי חשבון קטן איתם ואין מה לעשות חובות צריך לשלם
  • 5.
    מנשה 25/01/2025 00:11
    הגב לתגובה זו
    לצאת מהבית ולקנות להזמין ישירות מהמסעדה להזמין משירותי משלוח אחרים
  • 4.
    לעשות חרם שילמדו את הלקח. (ל"ת)
    שי.ע 24/01/2025 17:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דני 24/01/2025 15:42
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שהגיע הזמן לעצור את העושק
  • 2.
    יוס 24/01/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
    אף פעם לא הזמנתי מהם. הרעיון שאם אני רעב ובמקום מנה של 5060 שח. הופכת לאזור 80 שח כול וולט וטיפ היא מפגרת. ואם אנשים משלמים מאות שקלים בחודש רק עבור הפרש כספי מעבר לעלות החודש זה טמטום
  • 1.
    אני עזבתי זה שרות שיש לו מלא תחליפים בניגוד לכתבה מטעם (ל"ת)
    קלבסיאלה 24/01/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.