המוקשים וההזדמנויות: מניות במדד ת"א-75
מדד ת"א-75, זהו מדד מניות השורה השניה בת"א, רשם השבוע ירידה של כ-4% והשלים ירידה של יותר מ-30% מתחילת השנה. בהשוואה, מדד המעו"ף רשם מתחילת השנה ירידה של 18% בלבד.על רקע הירידות החדות במדד ת"א 75 החבוט ניסינו לעשות סדר ולסמן הזדמנויות ומוקשים.
מחלקת המחקר של מזרחי טפחות
מניית דלק רכב בהמלצת קניה
יבואנית כלי הרכב מאזדה ופורד נהנית זה תקופה ממושכת מהובלת טבלת מסירות כלי הרכב בישראל. עסקי החברה מושפעים בעיקר מהמצב הכלכלי במשק המקומי ומרמת הצריכה הפרטית. השיפור בסביבה המקרו כלכלית, יחד עם הירידה ברמת חוסר הוודאות לגבי שווי השימוש ברכב ליסינג והשקת דגמים חדשים, תרמו לתוצאות השיא של שנת 2007.
בשנת 2008 צפויה המגמה החיובית להימשך, תוך שהיא נתמכת על ידי מספר גורמים עליהם ניתן למנות סביבה מקרו כלכלית נוחה של המשק המקומי והמשך הפחתת שיעורי המס על יבוא כלי רכב. כמו כן, החברה תהנה מהמשך השקת דגמים חדשים, ביניהם מאזדה 2, מאזדה 6 ופורד Edge, אשר קולעים לטעמי הציבור. מניית דלק רכב מומלצת לקניה במחיר יעד של כ-61 שקל למניה.
מניית אל על בהמלצת מכירה
אנו ממליצים להתרחק ממניית אל על. זאת בשל תנאים חיצוניים בעייתיים – מחירי הנפט הגבוהים ושער הדולר הנמוך, לצד מעורבות רגולטורית, אשר בשלב הנוכחי אינה תורמת לחברה, הפועלת בענף בעל מרווחים נמוכים ביותר לאורך זמן. שיעור הרווח של חברות תעופה בעולם עומד, בממוצע על 3%-4% מהכנסותיהן.
גם המשך אי וודאות בשוקי ההון בעולם, המשפיע בצורה שלילית על תחושת העושר של הציבור, עלול להביא לירידה בביקוש לטיסות. אומנם, נראה כי מחיר המניה משקף את הגורמים שהוזכרו, אולם אנו מעריכים כי בעתיד ניתן יהיה למצוא את מניית החברה בשערים נמוכים אף יותר.
מחלקת המחקר של גאון בית השקעות
מניית רבוע כחול בהמלצת קניה
הריבוע הכחול, העוסקת בקמעונאות מזון ושולטת בכ-24% מהשוק המבורקד באמצעות 181 סניפיה. בנוסף, לחברה יש פעילות ענפה בתחום ה-non food באמצעות 234 נקודות מכירה השייכות לקבוצת בי קמעונאות. החברה סובלת כיום מסנטימנט שלילי בשל, הורדות המחירים במעבר מסניפי סופר סנטר לפורמט מגה בעיר, חילופי המנכ"לים, חרם הצרכנים הדתיים האחרון וכן תחרות המחירים הבלתי צפויה, אשר פרצה מול רשת "השקמה" השייכת לרמי לוי. צירוף גורמים אלה הביא את המניה לירידות חדות ביותר של 33% מתחילת השנה ולירידה של 53% משיאה בשנה החולפת.
התמחור כיום מבטא מכפיל רווח של 9.7, מכפיל הון של 1.5 ומכפיל מכירות של 0.2, הנמוכים בהשוואה לשופרסל, המתחרה העיקרית של החברה, ואף נמוכים בהשוואה לחברות דומות בעולם . אנו מעריכים כי הענף והחברה יתייצבו בקרוב, ובצירוף המחיר האטרקטיבי שלה אנו ממליצים על קנית המניה במחיר יעד של 51 שקלים.
מניית דלק נדלן בהמלצת מכירה
דלק נדלן הינה חברת בת של קבוצת דלק, אשר פעילותה העיקרית בקנייה ובהשכרה של נכסי נדל"ן. מרבית פעילות השכרת הנדל"ן נמצאת באנגליה, ומופעלת על ידי חברת הבת DGRE הנסחרת בלונדון. חולשתה העיקרית של דלק נדל"ן היא במינופה הגבוה שעומד על כ-90%. המינוף הינו חרב פיפיות, שכן במידה ושווי הנכסים יירד, הונה העצמי של החברה ייפול באופן חד. לכן אנו מוצאים את דלק נדל"ן כבעלת סיכון גבוה בהשוואה לסיכוי הגלום בה.
להערכתנו, בהתחשב באחזקותיה העיקריות, ובראשן DGRE, הדיסקאונט של דלק נדל"ן אינו מספיק ואינו מצדיק קנייה של החברה ברמות מחירים אלה. יחד עם זאת, אם נבחן את DGRE על פי הונה העצמי, אשר עומד על כ-590 מיליון ליש"ט, נגיע לשווי גבוה בהרבה לגבי דלק נדל"ן.
מחלקת המחקר של ספרינט השקעות
מניית מלאנוקס בהמלצת קניה
מלאנוקס הינה חברה טכנולוגית המובילה באספקת פתרונות כוללים, המשפרים את מהירות העברת הנתונים, בין שרתים, ציוד לתשתיות תקשורת ומערכות אחסון. ב-2007 צמחו הכנסות החברה בכ-73%, כאשר הרווח התפעולי, היווה למעלה מ-23% מהמחזור והסתכם לכ-23.2 מיליון דולר. בשנים הקרובות צפויה החברה להציג שיעורי צמיחה גבוהים ורווחיות רבה, זאת על רקע הובלתה של החברה בשוק ובשל הצורך ההולך וגובר למידע מהיר וזמין.
שווי השוק של החברה הוא כ-330 מיליון דולר, כאשר בקופת המזומנים של החברה ישנם כ-150 מיליון דולר, המייצגים שווי של כ-180 מיליון דולר לפעילות הצומחת של מלנוקס, או מכפיל רווח תפעולי של כ-7.7 בלבד. אנו ממליצים על מלנוקס עם מחיר יעד של 36 דולר למניה, זאת חרף התנודתיות הרבה בשער המניה, ובעקבות ירידה של כ-60% משיאה.
מניית אסם בהמלצת מכירה
אסם הינה יצרנית מזון העוסקת במגוון רחב של תחומי פעילות, בהם פועלת כגורם דומיננטי. 86% מהכנסות החברה מגיעות מהשוק הישראלי ו-14% הנוספים נובעות מפעילות החברה בחו"ל. אוסם נוקטת באסטרטגיה של כניסה לתחומי פעילות חדשים על ידי רכישות אותן מבצעת.
לחברה מספר איומים, בהם צמצום המועמדות לרכישה בישראל, מגבלה בצמיחה לחו"ל, עליה במחירי חו"ג, גידול בשכר המינימום ובתוספת האטה הצפויה במשק הישראלי אשר יקשו על המשך שיפור הרווחיות של פעילות החברה. בנוסף, הדומיננטיות בקטגוריות מסוימות והשוק התחרותי ימשיכו גם הן להשפיע לשלילה. עקב איומים אלו, רמת מכפיל רווח של 16 לשנת 2008 ובשל העובדה שאוסם היא מניה דפנסיבית בשוק יורד, אין להערכתנו אטרקטיביות כלכלית בהשקעה בנייר.
אבי מאיר מנהל החברה לניהול תיקים בכוון בית השקעות
מניית דלק רכב בהמלצת קנייה
דלק רכב, העוסקת ביבוא כלי רכב מתוצרת מאזדה ופורד לישראל, סיימה את שנת 2007 עם רווחי שיא. לחברה הצלחה גדולה במכירות, עם עודפי ביקוש למכוניות. הבעיה העיקרית בה לוקה דלק רכב, היא המהירות בה מצליחה החברה לספק את הביקושים הגבוהים למוצריה. בנוסף, נציין כי החברה מצליחה למכור את כל דגמי הרכבים שברשותה. שער החליפין הנמוך של הדולר והיורו תורם לרווחיות החברה, שכן הוא מוזיל את עלויות היבוא של דגמי הפורד והמאזדה.
בשנת 2007 חילקה דלק רכב דיבידנד בשיעור גבוה ואנו צופים כי מגמת הרווחיות הגבוהה ומדיניות חלוקת הדיבידנד, תימשך גם בשנת 2008. בשל סיבות אלה אנו רואים במניית דלק רכב הזדמנות קניה וממליצים עליה עם מחיר יעד של 62 שקלים.
מניית אינטרנט זהב בהמלצת מכירה
אינטרנט זהב הינה חברה המספקת שירותי אינטרנט ותקשורת ללקוחות עסקיים ופרטיים. דוחות הרבעון האחרון של שנת 2007 מצביעים על ירידה בהכנסות ועל הפסד תפעולי, הנובע בעיקר מפעילות החברה בתחום המדיה, שלא הציגה התקדמות. הכישלון בתחום המדיה נבע מאיבוד נתח השוק בפרסום האינטרנטי, דבר שהביא לירידה חדה בהכנסות הרבעון האחרון.

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?
איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.
למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.
מה מייצר את
הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- לקראת דוח התעסוקה - הסימנים מצביעים על שוק עבודה רך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות
טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".