ריאנאייר
צילום: ויקיפדיה

חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן

ריאנאייר, גידרה את עצמה כאשר רכשה מלאי נפט עוד כשהיה ב-65 דולר לחבית, ובכך היא נמנעת מעליית מחירי הדלק שזינקו בחצי שנה האחרונה, בנוסף החברה לא קיצצה את כח האדם שלה וכעת, היא מוכנה יותר מכולן לגל הביקושים שמגיע לאחר דעיכת הקורונה
עומר רוסו |

חברות התעופה נמצאות בתקופה מורכבת. הביקוש שובר שיאים והחברות חוזרות לרמת ההכנסות שהן הציגו לפני הקורונה. מצד שני החברות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם שמאלץ אותן לבטל טיסות והעלויות התפעוליות מזנקות בעקבות מחירי הדלק.

אנליסטים טוענים כי ריאנאייר RYANAIR HLDS PLC , חברת התעופה האירית, שונה מכולן ונמצאת בעמדה תחרותית טובה יותר מכולן. היא חברת התעופה הגדולה באירופה. בניגוד לחברות תעופה אחרות, ריאנאייר גידרה כמעט 80% מהדלק שלה עד לתחילת שנה הבאה ובכך, מגנה על עצמה משינויי מחיר חדים בדלק. היא רכשה דלקים כאשר הנפט היה במחיר של 65 דולר לחבית, כמות שתספיק לה עד הרבעון הראשון של שנת 2023.

בנוסף, ריאנאייר לא הפחיתה את כח האדם שלה בעזרת פיטורים בכדי לחסוך עלויות. המהלכים הללו שריאנאייר נקטה, שמים אותה בעמדה טובה יותר מהמתחרות כששוק התעופה חוזר במלוא עוצמתו.

המניה של החברה, שנסחרת באירלנד וגם בנאסד״ק כבורסה משנית, נפלה יחד עם הסקטור כולו, ואיבדה 21% בשנה האחרונה. מדד התעופה האירופאי ירד ב-23%. כך שמנית החברה עם ביצועים טובים יותר מבנצ'מרק הענף.

ריאנאייר, כמו כל מתחרותיה, ראתה את הביקוש לטיסות צונח בגלל נגיף הקורונה. בנוסף, רוסיה פלשה לאוקראינה והסנקציות הנלוות פגעו באספקת הנפט שזינק במחיר וגרם לעליה במחיר הדלק, מצרך חשוב במטוסים. כמו כן, המלחמה שיבשה את נתיבי הטיסה במזרח אירופה.

רוב חברות התעופה פיטרו עובדים בקורונה, וכעת, כשנפח הטיסות והביקושים חוזרים, הם מתקשים לגייס עובדים בחזרה, מה שמשאיר אותם עם כח אדם מצומצם. ג'רלד קו, אנליסט בברוקר ליברום, טוען כי בשל המחויבות של ריאנאייר, היא נמצאת בעמדה טובה יותר מהמתחרות. "ריאנאייר בחרה לשמור על צוותי טיסה ומטוסים פעילים במהלך המגיפה, בזמן שהמתחרות מחפשות עובדים בנרות, ריאנאייר, לא״.

אלכסנדר פטרסון, אנליסט ב-Peel Hunt, מעניק מחיר יעד של 18 אירו, אפסייד של 46% מהמחיר הנוכחי של המניה ואומר שלראינאייר יש את הפוטנציאל להגדיל את נתח השוק שלה בעקבות ההחלטות שביצעה בזמן המגיפה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ריאנאייר מכוונת ל-166.5 מיליון נוסעים לשנת 2023, עלייה מ-97.1 מיליון נוסעים בשנת 2022. חברת התעופה שבסיסה בדבלין, אירלנד, פועלת ב-36 מדינות, עם התמקדות באירופה ולה שווי שוק של 14.1 מיליארד אירו. היא מטיס 483 מטוסי בואינג 737, ו-29 מטוסי איירבוס A320.

המניה נסחרת במכפיל של 11 על הרווחים החזויים לשנת 2023, דיסקאונט של 10% בהשוואה למתחרותיה שנסחרות במכפיל גבוה יותר. החברה רשמה הפסד לפני מס של 430 מיליון אירו ברבעון הראשון של השנה, קטן יותר מההפסד של 1.1 מיליארד אירו ברבעון המקביל ב-2021. סך ההכנסות עד כה בשנת 2022 עמדו על 4.8 מיליארד אירו, גבוה משמעותית מ-1.6 מיליארד אירו ב-2021. אך לא לשכוח כי בשנת 2021, הקורונה הייתה בשיאה, ושוק התעופה עדיין לא חזר לפעילות מלאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?