פיצויים על אובדן דמי שכירות בשל שריפה בעסק
אופיים של פיצויים ייקבע על פי עקרו מילוי הפרצה.לפיכך, דין הפיצויים יהיה כדין דמי השכירות
שאלה:
אדם רכש מקרקעין - יחידה, המשמשת למטרת עסק בבניין מרכזים ביפו, בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת. במהלך השנים, הנכס הושכר לצד ג'.
הבניין נמצא בבעלותם של מספר בעלים, כאשר הבעלים העיקריים הם חברה, המחזיקה בכ-80% מן המבנה.
בשנת 2003, הבניין נשרף כולל היחידה המושכרת.
המבנה היה מבוטח למקרה נזק של שריפה.
חברת הביטוח שיפתה את המבוטח כדלקמן:
א. החזר אובדן שכר דירה - למשך שנתיים.
ב. סכום חד פעמי, המהווה פיצוי לצורך השבת הנכס לקדמותו - נתקבל בשנת 2006.
הבניין לא שופץ והבעלים העיקריים מעוניינים, כפי הנראה, להרוס את שרידי המבנה ולהקים מרכז מסחרי במקומו. הקרקע עדיין רשומה על שם אותו האדם וטרם נמכרה לצד ג'.
השאלות:
1. מהו דינו של הפיצוי החד-פעמי, שקיבל הבעלים לעיל מחברת הביטוח, והאם התקבול הוא הכנסה חייבת במס ?
2. האם ההכנסה חייבת במס בתחומי מס הכנסה, או מס שבח ?
3. האם התקבול מהווה הכנסה פטורה ?
4. אם לאו, כיצד על הנישום לדווח על התקבול בדוח השנתי ?
פרופ' אהרון נמדר משיב:
הכלל, הרוֹוח בדיני המסים, הוא כי אופיים של פיצויים ייקבע על פי עקרון מילוי הפרצה. פיצויים, מטבעם, באים להשלים ולמלא את הפרצה, שנגרמה עקב אירוע הנזיקין, ודינם יהיה כדין הפרצה, שאותה הם באים למלא.
לפיכך, דין הפיצויים בעבור אובדן דמי השכירות יהיה כדין דמי השכירות, וכשם שדמי השכירות משמשים כהכנסה שוטפת, החייבת במס הכנסה, כך גם הפיצויים המשולמים בגין אובדנם.
בדומה לכך, לפיצויים בגין המבנה יהיה דין של הכנסה הונית. שכן, מכירתו של המבנה הייתה מחייבת את בעליה במס שבח - כנכס הוני, ולא במס הכנסה.
(ראה: עמ"ה 991/63, פרדס סינדיקט בע"מ נ' פשמ"ג, פ"מ מ"ז 130; ע"א 221/72, סולר נ' פקיד השומה, פ"ד כ"ח(1) 21; ע"א 171/67, פשמ"ג נ' הוצאת ספרים גורדון בע"מ, פ"ד כ"א(2) 186).
אולם, באשר לפיצויים על המבנה עשויה להתעורר השאלה: האם יש לראות בשריפה כ"מכירה" של הנכס? נכון הוא, כי הגדרת מכירה באשר למס רווחי הון, בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961, כוללת גם אירוע חד צדדי, שנכס יוצא מרשותו של אדם, ואינו נכנס לרשותו של קונה, כגון שריפה ואבידה הנחשבות למכירה.
אולם, לדעתנו, הגדרת "מכירה" בחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963; ובחוק מס ערך מוסף, התשל"ה-1975, איננה מאמצת את ההגדרה של מס רווחי הון, וכאן נדרשים, הן יציאה מרשותו של המוכר, והן כניסה לרשותו של קונה (ראה על כך: א' נמדר, "מע"מ על אבידה, גניבה ופגיעה במקרקעין: העיקרון של יציאה מרשותו של מוכר וכניסה לרשותו של קונה", מיסים ט"ו/7 א-8).
יש לציין, כי דעה זו עלולה שלא להתקבל על דעת שלטונות המס, היות שהיא עדיין לא הובהרה בפסיקה. אולם, לדעתנו, פיצויים אלה צריכים להיות פטורים ממס שבח וממס ערך מוסף.
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.
המידע באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?