בריינסטורם: תוצאות חיוביות במחקר בעכברים; המניה מזנקת כ-10%
הצלחה בניסוי האחרון של חברת בריינסטורם מחדשת את התקווה עבור מאות אלפי חולים במחלת ה-ALS ברחבי העולם. חברת הביוטק הישראלית (סימול: BCLI) דיווחה, כי הצליחה לדחות בצורה משמעותית את הופעת הסימפטומים בחיות המשמשים כמודל למחלת הALS, באמצעות שימוש בתאי גזע בוגרים לפי טכנולוגיה שפיתחה חברת בריינסטורם.
בניסוי שהובילו ד"ר דני אופן ופרופ' אלדד מלמד מאוניברסיטת תל אביב, הוזרקו לשרירים של עכברים המשמשים מודל למחלה תאי גזע בוגרים, שנלקחו ממח עצם של אדם, זוהו, ומיונו לתאים המפרישים גורמי צמיחה GDNF וBDNF, חלבונים להם תפקיד חשוב בתמיכה במערכת העצבים. במבחנים מוטוריים שנערכו לחיות בהם נבדק כושר ההליכה, נמצא כי השתלת תאי הגזע שיפרה משמעותית את תפקוד החיות. בעקבות התוצאות החיוביות, המחקר הורחב, והתוצאות הסופיות ידווחו לציבור.
הגישה של חברת בריינסטורם מבוססת על השתלה של מח העצם של החולה לעצמו, לאחר תאי הגזע המזנכימליים ממח העצם זוהו ועברו דיפרנציציאה לתאים המפרישים גורמי צמיחה במערכת העצבים. תאים אלו, יספקו לנוירונים המוטוריים תמיכה עצבית וישפרו את התפקוד המוטורי והסימפטומים של המחלה.
לדברי ד"ר דני אופן: "במחקר שערכנו, השתמשנו בתאי גזע בוגרים, שניתן לקחת בעתיד גם מהחולים עצמם, ובאמצעות הטכנולוגיה הייחודית שפותחה במעבדה, טיפלנו בתאים כך שיפרישו גורמי צמיחה שידועים כמועילים למערכת העצבים. את התאים השתלנו בחיות המשמשות כמודל למחלת הALS, ולשמחתנו הצלחנו להראות שיפור משמעותי בתפקוד המוטורי של חיות הניסויי. אלו תוצאות מאוד מעודדות המקצרות את המרחק לניסויים קליניים על בני אדם. בינתיים אנחנו מתכננים ניסויים נוספים כדי לבסס ולהרחיב את הממצאים שקיבלנו".
בעקבות התוצאות החיוביות, החליט נשיא החברה, חיים ליבוביץ', להשקיע משאבים פיננסיים רבים בקידום המחקר על מנת לגשת כמה שיותר מהר לרשויות לקבל אישור לניסויים על בני אדם, וזאת במקביל להמשך הניסויים והדיאלוג מול הFDA בטיפול המוצע למחלת הפרקינסון. "כיהודי וכאדם, אני רואה זאת כחובה מוסרית עליונה לנסות ולסייע כמה שניתן לאלו הסובלים ממחלה איומה וחשוכת מרפא זו. בעקבות התוצאות הראשוניות שקיבלנו במעבדה, הוריתי לצוות החוקרים המצוין שלנו לא לחסוך במשאבים על מנת לבצע ניסויים נוספים עם הטכנולגייה שלנו. אני רוצה להבטיח לחולים במחלה כי בעזרת השם נעשה הכול כדי למצות את המחקר בנושא הזה. לו נצליח להציל אפילו נפש אחת בישראל, דיינו", ציין ליבוביץ'.
מחלת הALS היא מחלה חשוכת מרפא. המחלה מאופיינת במוות של הנוירונים המוטורים בגוף, מה שמביא להחלשות ומוות של הנוירונים המפעילים את השרירים עד כדי שיתוק מוחלט. עם התקדמות המחלה, החולה מאבד שליטה על שרירי הגפיים, שרירי הדיבור והבליעה, ובסופו של דבר מתנוונים שרירי הנשימה והחולה מת. מדי שנה, מתגלה המחלה אצל 2 מתוך 100,000 איש, ורוב החולים מתים תוך 2-5 שנים. סיבת המחלה עדיין איננה ברורה.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?