ת"א נגררה בסוף לעליות נאות: טבע עלתה ב-1.6%
הבורסה לני"ע בת"א חתמה את יום המסחר השלישי לשבוע בעליות שערים מרשימות. המדדים המובילים עברו לעליות שערים בצהרי היום, נגררים עקב הסנטימנט החיובי שהלך וגבר מצידה של וול סטריט. הבורסה פתחה הבוקר את המסחר במגמה מעורבת. ברקע למסחר היה גם הקטליזטור החיובי שהגיע מצד מניות הבנקים הגדולים, אלה חתמו בעליות שערים חדות.
עונת הדו"חות שנפתחה אתמול עם פרסום תוצאותיה של אורכית המשיכו היום עם רדויז'ן ורדוור. יש לציין שמה שהעיב על הסנטימנט של המשקיעים היום היה המצעד של מתנגדי ההתנקות לכיוון רצועת עזה, והאלימות שהם הפגינו כלפי כוחות הבטחון.
מדד ת"א 25 עלה ב-1.2% לרמה של 664.54 נקודות, מדד ת"א 100 הוסיף 1.03% לרמה של 678.59 נקודות, ומדד התל טק 15 עלה ב-0.56% לרמה של 399.26 נקודות. מחזורי המסחר הסתכמו בכ-582 מיליון שקל, נמוכים מהממוצע אך משקפים את הקיץ.
טבע: הקופקסון מפתיע לחיוב
מניות טבע חתמו את המסחר בעליה של 1.61% במחזור ער של 54 מיליון שקל. החברה פרסמה נתונים מוקדמים על היקפי המכירות של הקופקסון ברבעון השני. המכירות זינקו ב-29% והסתכמו בכ-291 מיליון דולר בשווקים הגלובליים ביחס לתקופה המקבילה. את התוצאות שלה לרבעון השני עתידה לפרסם בתחילת חודש אוגוסט.
מניות סולומון יעוץ חתמו היום בירידות של 2.53%. ברקע, איש העסקים, אילן בן דב, משך היום את תשומת הלב של שוק ההון בפעם נוספת. בן דב רכש 25% ממניות בית ההשקעות סולומון שוקי הון באמצעות חברת ירדן השקעות, הנמצאת בשליטתו. במסגרת העסקה תקצה סלומון שוקי לירדן כ-154,112 מניות מההון המונפק ומזכויות ההצבעה. על פי העסקה, תשלם ירדן לסלומון כ-129.7 שקל למניה, ובסך הכל כ-20 מיליון שקל.
הבנקים משכו מעלה
מניות חמשת הבנקים הגדולים חתמו היום בעליות חדות. בצהריים התברר כי הבנקים לא אמרו נואש והם בסבב דיונים לגבי יישום המסקנות בכנסת. הבוקר פורסם כי הבנקים הגדולים ימכרו את קופות הגמל בתוך 3 שנים ואת קרנות הנאמנות בתוך 4 שנים.
מניות מזרחי קפצו היום ב-3.66%, מניות לאומי הוסיפו 2.25%, מניות פועלים עלו ב-1.87% במחזור ער של 72.6 מיליון שקל. מניות דיסקונט עלו ב-1.78%, ומניות הבינלאומי עלו ב-0.46%.
מניות גרנית הכרמל שבשליטת קבוצת בורביץ' תיקנו היום את מרבית הירידות מהשבוע החולף, שהסתכמו בכ-11%. הן זינקו היום ב-8.28% במחזור של 10 מיליון שקל. החברה הודיעה הבוקר, כי היא פורשת מהמו"מ לרכישת נצב"א: "נוכח הנסיבות שנוצרו במו"מ עם ראש צוות המו"מ מטעם נצבא חברה להתנחלות בע"מ ונוכח הפערים בעמדות הצדדים, שאינם ניתנים לגישור".
מניות ליפמן עלו ב-1.9% במחזור של 6 מיליון שקל. החברה הודיעה אמש, כי קיבלה את אישור Sistema 4B בספרד עבור מסופיה מדגם נורית 8010 מאושרי ה-EMV. אישור זה מאפשר לליפמן למכור את מסופיה האלחוטיים מדגם זה לכל הבנקים הסולקים דרך מערכת הסליקה של Sistema 4B.
מניות קבוצת אי.די.בי אחזקות עלו ב-0.46%, ומניות אי.די.בי. פיתוח עלו ב-1.81%. ברקע, הבוקר פורסם, כי עמוס שפירא, מנכ"ל אל על לשעבר, הצטרף לקבוצה, למרות שעדיין לא הוכרז על תפקידו. על פי העיתון הוא מועמד לתפקיד ניהול בכיר ועשוי אף להתמנות למנכ"ל סלקום, בהנחה שדנקנר ישלים את רכישת חלקם של האחים ספרא בסלקום.
רדויז'ן עלתה בזכות הרווח למניה
חברת המחשבים רדויז'ן הייתה היום בין המדווחות, מניות החברה זינקו ב-4.72%. זאת לאחר שהחברה החמיצה את צפי המכירות שהעניקה לעצמה לרבעון השני, אך הצליחה לעמוד ברווח למניה. החברה חזתה מכירות בסך 18 מיליון דולר, אך הציגה לבסוף מכירות בסך כולל של 17.5 מיליון דולר. ההכנסות של החברה עלו ביחס לתקופה המקבילה בכ-11%.
מניות רדוור חתמו היום בעליה של 1.37%. החברה פרסמה היום דו"חות ויישרה קו עם התחזיות שסיפקה בתחילת חודש יולי. רדוור דיווחה על רווח של 1 מיליון דולר או 5 סנט למניה ברבעון השני של 2005 על הכנסות של 17.5 מיליון דולר. ברבעו המקביל, נזכיר, הציגה החברה רווח של 16.3 מיליון דולר (כלומר: גידול של 7%) ורווח של 3 מיליון דולר או 16 סנט למניה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
