דור עצמון
צילום: משה בנימין

רשתות הדלק - פז, דלק וסונול מקבלות המלצת קנייה ממשרד האנרגיה

במשרד האנרגיה מבטיחים מגמה עקבית של מעבר למכוניות חשמליות חדשות, לכאורה זה איום על תחנות הדלק, בפועל - זו תחזית מצוינת לפז שנסחרת בבורסה (דלק ישראל וסונול אינן נסחרות); וגם 84% מהרכבים החדשים הם על בנזין - מה זה אומר עלינו?
דור עצמון | (6)

בשבוע שעבר פרסם משרד האנרגיה את תחזית חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים, והמודל של משרד האנרגיה מצביע על עלייה ל-26% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%.

בהתאם להתרחבות שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, מציג המודל של משרד האנרגיה את הירידה הצפויה בכמות כלי הרכב מונעי בנזין לאורך השנים. למעט עלייה קלה נטו בשלוש הקרובות, המודל צופה ירידה עקבית לאורך השנים כך שב-2030 יהיו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב עם מנוע בנזין, ב-2035 כ-1.74 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין וב-2040 כ-880 אלף כלי רכב בעלי מנוע בנזין.

תחזיות כמו תחזיות לרוב לא מתגשמות. כולם מדברים על החשיבות של רכבים חשמליים, ונכון שהחדירה גבוהה, אבל רוב הציבור עדיין קונה רכבים על בנזין. הגידול נטו שמשרד האנרגיה מדבר עליו בשלוש השנים הבאות, הוא גידול מדי שנה וגם אם בשנתיים שלאחר מכן תחול ירידה בכמות הרכבים עדיין מדובר על גידול לעומת נקודת ההתחלה. אם תרצו, התחזית הזו מצביעה על 4-5 שנים טובות מאוד לרשתות תחנות הדלק. המכירות הכמותיות לא צפויות לרדת, אלא לעלות במשך 3-4 שנים ואז לרדת. זו התחזית של משרד האנרגיה שהאינטרס שלו להציג כמובן מעבר לאנרגיות מתחדשות-ירוקות. האמת בפועל תהיה כנראה חדירה איטית יותר.

חוץ מזה, הרשתות האלו הנות עכשיו משקט רגולטורי. מי יפקח, יילחם, יבדוק, גופים שהולכים להיעלם. התרחיש הצפוי, הברור, האג'נדה שמכתיבה את סדר היום החדש במשרד האנרגיה ובאוצר שאנחנו בסוף עולם הדלק. במצב כזה, לא באמת משנה מה קורה בתחנה בירקון וגם לא מה המחיר ברמות השבים. הרגולטור מוריד הילוך מהגז. ככה זה בכל תעשייה שמוגדרת כנעלמת, וזה בדיוק הזמן לשחק במחירים, להרוויח יותר. אחרי הכל, אנחנו בסוף החיים, מגיע לנו להרוויח קצת יותר. 

אז פז, דלק ישראל וסונול אמורות להיות חברות במגננה, חברות לקראת משבר, אבל צפויות להן שנים טובות. ובשנים הטובות שהיו ובשנים הטובות שיהיו הן נערכות להיות שחקן גדול בעולם טעינת הרכבים החשמליים שאמור לכסות על הירידה בעולם תחנות הדלק, וגם - לחסוך מקום פיזי ולנצל את ההפחתה האיטית בתחנות הדלק כדי להפוך את המקום לנכס נדל"ני. יש לחברות האלו (בפז עצמה, בדלק זה פוצל לחברה אחות - דלק נכסים) ערך נדל"ני רב - תחנות במרכזים שיכולים להפוך למגדלי דירות, משרדים ועוד. 

אז מקבלים חברות רווחיות שמתישהו עוד 4-5 שנים (כנראה שאחרי) יתחילו לסבול מירידה איטית בהכנסות, אך מנגד, תחום הטעינה החשמלית יעלה ובמקביל גם יהיו להן השבחות נדל"ניות. 

התחזית של משרד האנרגיה, היא קרובה להמלצת קנייה לפז. היא רחוקה מלהיות בשורה גדולה לתחום הרכבים החשמליים. אם ב-2030 על פי החזית שלהם יהיו 2.8 מיליון רכבים על בנזין וב-2040 0.88 מיליון רכבים חשמליים, אז באמת שלא ברור איפה הבשורה כאן. ישראל תמשיך לזהם בשנים הקרובות כמו השנה אם לא יותר (דרך הרכבים) וב-2030, שזה עוד 7 שנים מהיום היא תזהם בערך ב-10% פחות מהיום. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

זו תחזית, מצגת, אמירה שנועדה לעולם - לנסות ולהראות בעולם הגדול כמה שאנחנו נלחמים ברכבי הבנזין ותומכים ברכבים חשמליים. אבל אם היינו באמת דואגים לסביבה, היינו מבטלים את האפשרות למכור רכבים על בנזין תוך שנה-שנתיים. הבעיה שזה לא באמת אכפת לנו - זה יפגע בילדים, בנכדים, לא באלו שישבו על התוכנית והציגו אותה לתקשורת ובקרוב בוועידת האקלים לעולם כולו.

מה אומרים במשרד האנרגיה?

טכנולוגיית המכוניות החשמליות עדיין מתפתחת וצפויים לנו עוד הרבה חידושים בהמשך. גם שוק המכוניות החשמליות המשומשות עדיין בחיתוליו וטרם ברורה הכדאיות של עסקאות מעין אלו, כאמור בגלל ההיסטוריה הקצרה של שוק הרכב החשמלי בישראל ובכלל בעולם. כל אלו יוצרים לא מעט סימני שאלה שיכולים להסביר מדוע בתחזיות של משרד האנרגיה ניתן להבחין כי עדיין צפויה עלייה בכמות המכונית בעלות מנוע הבנזין בשנים הקרובות. אותן 3-4 שנים בהן צפויה עלייה בכמות המכוניות החדשות מונעות בנזין בכבישים, הן גם המבחן המרכזי עבור שוק הרכב החשמלי. השוק הזה תחרותי מאוד ומייצר מחירים תחרותיים לבנזין , זה שוק של ירידות מחירים, אבל הבעיה שבעוד משרד האנרגיה דוחף לשימוש גובר ברכבים חשמליים, משרד האוצר מקלקל. 

משרד האוצר רוצה כסף. רכבים על בנזין סיפקו הרבה כסף - כסף על הדלק, כסף על הקנייה, מסים שוטפים גבוהים מאוד. מס הקנייה שעומד על 20% ברכבים חשמליים עומד לעלות ל-35% בינואר. איזה חלם - אתם מדברים שם בממשלה על אנרגיה ירוקה-מתחדשת, מניעת זיהום אוויר ומטילים מס על רכבים חשמליים? איך אפשר לקחת ברצינות את משרד האנרגיה עם התחזית שלו כאשר שיעור המס יזנק ויפגע במוטיבציה של אנשים לקנות רכבים חשמליים. בפועל, החודשים הקרובים יהיו מאוד טובים לשוק הרכב החשמלי - אנשים יקדימו רכישות לשנה הנוכחית כדי לא לשלם 15% של מס קנייה.

אבל אם באמת רוצים להכניס לכאן רכבים חשמליים ולדאוג להפחתה בזיהום האוויר, ברור שצריך לתת הטבות מס גדולות יותר. רכבים חשמליים הם שוק עדיין בתולי, זה ברור לכולם שהשוק הזה הוא העתיד, אבל הוא צריך תמיכה, הוא צריך סביבה תומכת - טעינות בבית ובתחנות טעינה, הוא צריך כמה שנים של חדירה כדי לראות איך השוק מקבל את הרכבים, האם הרכבים משרתים את הנוהגים על פני שנים רבות, זה שוק בחיתולים, אבל זה שוק שצריך לתת לו הטבות גדולות כדי להגיע לחדירה מרשימה. איך זה שעם כל החשיבות של מניעת זיהומי אוויר, שמירה על האקלים, 84% מהרכבים שנמכרו השנה הם רכבים על בנזין. ומה זה בעצם אומר עלינו? גם על הממשלה שלא מעודדת וגם עלינו כאזרחים, תושבים שקונים רכב? זה אומר שאולי אכפת לנו מהבעיה, אבל שמישהו אחר יתאמץ בשבילה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלעד 18/09/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    חברות הדלק מרוויחות יפה ואפילו יותר מידי לא זכור לי שמעולם חברות הדלק באו לקראת הציבור והוריד אגורה שחוקה למען יוקר המחיה !!!! מישהו פה הולך לתת לטייקונים עוד סטייקים כשהציבור מקבל את העצמות היבשות בושה בושה לעצור את המהלך מיידית !!!
  • 5.
    מה לגבי דור אלון? (ל"ת)
    חן 18/09/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי צריך רכב חשמלי שיש דלק (ל"ת)
    אנונימי 17/09/2023 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רמי 17/09/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
    ברור עברו לתחום הסופרמרקטים ...
  • 2.
    ותיק 17/09/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    אולי מסחרי. לא הייתי רוצה לגור בבניין שנבנה על קרקע רוויה בדלק ושמנים.
  • 1.
    קודם רוצים מיסים ואח"כ אויר נקי (ל"ת)
    לילי 17/09/2023 18:10
    הגב לתגובה זו
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.