טסלה מביסה את הסיניות במגרש הביתי
אם יש מי שעדיין תוהה איך טסלה TESLA INC יכולה להצדיק את הערכות השווי הגבוהות שלה, הרי שפעם אחר פעם מוכח שמה שמונע מטסלה למכור הרבה יותר מכוניות ולהרוויח הרבה יותר כסף הוא בעיקר יכולת הייצור שלה. הדבר נכון ביחס לארצות הברית, אירופה, ועכשיו מתברר - גם סין.
לאחר שהחברה דיווחה על מסירות גבוהות מהצפוי ברבעון הרביעי, מוסרת כעת סוכנות הידיעות רויטרס כי המכירות בסין בחודש דצמבר רשמו שיאים והביסו את כל המתחרים עם 70,847 מסירות, עליה של 34% מחודש נובמבר, אז עמדו המכירות על 52,829. בהשוואה לשנה שעברה קפצו המכירות ב-200%.
מתוך כך רק 245 מכוניות נמכרו ליצוא מחוץ לסין וכל השאר נמכרו בסין עצמה. מדובר בשינוי משמעותי מנובמבר אז עמד היצוא על 21,127 לעומת 31,732 מכוניות שנמכרו בשוק הסיני. השינוי הזה מתאים לדבריו של מאסק שאמר שבחלק הראשון של הרבעון הייצור מיועד יותר לייצוא ובחלק השני למכירות בסין עצמה. סך כל מכירות הרכבים שיוצרו בסין השנה על ידי טסלה הגיע ל-473 אלף, כמחצית מ-936 אלף מכוניות שנמכרו מהמפעלים בארצות הברית.
מכירות טסלה בסין עברו את כל המתחרים, כולל היצרניות המקומיות, וזאת על אף מגמה כוללת של זינוק במכירות הרכבים החשמליים בסין של כל החברות. כלל מכירות הרכבים החשמליים, הפלאג אין וההיברידיים בסין עלה ב-17% מדצמבר ל-505 אלף יחידות, זינוק של 139% משנה שעברה.
- אאורה מכרה 800 דירות מתחילת השנה - גידול של 22% לעומת 2024
- טסלה מאבדת את אירופה: המכירות נחתכו בחצי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכירות NIO עלו ב-50% משנה שעברה אך ירדו מעט ברבעון הרביעי. XPeng XPENG דיווחה על זינוק של 181% משנה שעברה אך רק 2.5% מהחודש הקודם. סך מכירות החברה הסתכמו ב-16,000 בחודש האחרון. מכירות Li Auto LI AUTO INC קפצו ב-130% משנה שעברה. החברה בה משקיע וורן באפט, חברת BYD Company (BYDDF) מכרה 48,317 יחידות בדצמבר עליה של 148% משנה שעברה ו-4.7% מחודש קודם. כאמור, טסלה מתעלה על כולן גם באחוזים משנה שעברה, גם מחודש קודם וגם במספר הסופי של המכירות.
סין מהווה שוק מפתח ביכולת של טסלה לצמוח בעתיד ולהצדיק את הערכת השווי הגבוהה שלה. החדירה של הרכב החשמלי לסין גבוהה אך עדיין עומדת על חצי בלבד משיעור החדירה באירופה כך שגם הפוטנציאל עוד עצום, במיוחד בהתחשב במדיניות הסינית המוצהרת להגיע לרמה של אפס פליטות פחמן עד שנת 2060, מטרה שתלויה מאד ביכולת לעבור לרכב שלא מונע בדללק ממקורות פחמניים.
בנוסף, המכירות בסין מספקות לטסלה שולי רווח גבוהים יותר מאשר בארצות הברית ומשפעים לטובה על הרווחיות של טסלה. ככל שיעלו שיעורי המכירות בסין מתוך סך המכירות הכלליות כך תגדל הרווחיות של החברה.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
התלות הזו בסין מסבירה ככלה הנראה את ההתעלמות של טסלה מהביקורת שהועברה עליה כאשר פתחה חנות ומרכז תצוגה באזור שינג'יאנג בסין החשוד בעבודות כפיה, כאשר העולם המערבי פועל להחרמת הייצור באזור.
כאמור, נראה כי רק יכולת הייצור מגבילה את מכירות החברה. השבוע דווח על צפי למחסור של מ' מכוניות מייצור סיני לעומת הביקושים השנה. כך לפי נתוני איגוד רכבי הנוסעים בסין, המצוטטים בעיתון South China Morning Post. שני מנהלי מכירות בטסלה אומרים לעיתון שהלקוחות יצטרכו לחכות עד סוף הרבעון כדי לקבל את הרכבים שהזמינו ממודל 3 ו-Y, באם ייוצרו בסין.
- 3.סוף סוף מילה טובה על טסלה. כל הכבוד. (ל"ת)Bond james Bond 12/01/2022 19:00הגב לתגובה זו
- 2.בן 11/01/2022 22:30הגב לתגובה זוככה שומרים על מחיר
- 1.דובון 11/01/2022 22:19הגב לתגובה זוהחברה הזאת רק בתחילת דרכה

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת
כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך
ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.
מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%.
העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45% והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו.
רכב חשמלי של MG קרדיט: מתוך אתר החברהאיך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
אם כלי רכב חשמליים נרכשים פחות, למה דחוף לאוצר להגדיל את המס עליהם לגובה של 52%?
אם חשבנו שבאופן אידיאלי, המדינה צריכה לעודד קנייה של רכבים חשמליים ופחות מזהמים אז נחשוב שנית: ישראל מתכוונת להעלות את שיעור המס על קניית רכבים חשמליים ל-52% החל מתחילת 2026, עלייה של 7% מ-45% הנהוגים כיום וזאת אחרי שהוא הועלה לפני שנה מרמה של 35%. כפי שדווח כאן בעבר הכוונה היא להביא את המס על רכבים חשמליים לאותה דרגה כמו הרכבים הממונעים בבנזין שעומד על כ-83%, אך יש לציין כי על רכבים אלו חלות הטבות לפי עד כמה הרכב מזהם וכמה חומרים מזהמים הוא פולט.
הטיעון לטובת העלאת המיסים על כלי רכב מתבסס על כך שכבר כיום המיסים הללו מעשירים את קופת המדינה בעשרות מיליארדי שקלים כיום, לאחר שנתיים של
מלחמה יקרה, היא זקוקה להם יותר מאי פעם. רק בשנת 2023, הכנסות המדינה ממס הקנייה הגיעו לכ-13.95 מיליארד שקלים.
אם שיעור המס על רכבים חשמליים עולה ל-52%, צפויה הכנסה לא מבוטלת עבור המדינה, גם אם קשה להעריך בדיוק כמה מתוך ההכנסות הכוללות יגיעו מרכבים חשמליים
בלבד, היות שמספרם עדיין נמוך יחסית לעומת מספר המכוניות הרגילות הממונעות בבנזין שנמכרות בשוק. ההערכה היא כי קיימים בישראל מעל ל-160 אלף רכבים חשמליים לעומת 3 מיליון רכבים מונעי בנזין, כאשר בתחילת השנה דווח עם ירידה של כ-20% במכירות הרכבים החשמליים.
אז כמה המס החדש יעלה לנו? הוא יהיה בסדר גודל של חצי מהמחיר הסופי, כך שאם יבואן קונה את הרכב ב-80 אלף שקלים, עלות הרכב עם המס תהיה 120 אלף שקלים והוא יועמד למכירה לציבור הרחב ב-160 אלף שקלים. הגדלת המס צפויה להגדיל את העלות בעוד כ-5,000 שקלים. ואם זה לא היה מספיק, רוכשי הרכבים החשמליים צריכים לקחת בחשבון שבקרוב הם יחלו לשלם גם “מס נסועה”, שהוא מס המחושב לפי קילומטראז׳ יחד עם העלאת מס הקנייה ככל הנראה כדי לפצות על הפחתת מסים שבוצעה בעבר.
הגברת המיסים על הרכבים החשמליים שוב ושוב אולי תהיה טובה לקופת המדינה, גם אם לא באופן משמעותי. אבל מה שבטוח זה שהגדלת מס הקנייה על רכבים בטח לא יועיל ליוקר המחיה שכבר מטפס בלי סוף ובכל קטגוריה אפשרית, ובוודאי היא חסרת היגיון כשמדובר במוצר שיש לעודד את רכישתו על פני התחלופה המזהמת יותר. מס על דלק הגיוני כמו מס על סיגריות. מס גבוה על רכב חשמלי שממילא לא נמכר יותר מדי ולא ברור כמה הוא יתרום לקופה הציבורית, פחות.
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
