סוכן ביטוח
צילום: דאלי אי
ניתוח

הרווח של סוכני הביטוח והפשלה של רשות שוק ההון והביטוח

שנה נהדרת לסוכני הביטוח, שנה נהדרת לחברות הביטוח - הרווחים שלהם בשיא, וזה על חשבון הלקוח

רן קידר | (26)

הדוח השנתי של הממונה על רשות שוק ההון והביטוח הוא תעודת עניות לממונה. שנת 2024 היתה שנה של הפקרות בתחום - חברות הביטוח העלו תעריפים בלי סיבה, התחרות היתה חלשה. הממונה הסתכל מהצד וראה רווחי שיא. כשחברות הביטוח ברווחי שיא זה בגלל שהציבור משלם יותר. הרווחים האלו לא נעצרו רק אצל חברות הביטוח הם חלחלו גם למטה לסוכני הביטוח שהפכו בשנים האחרונות לסוכנים-מתווכים גם של מוצרים פיננסים.

תחום הביטוח המסורתי ממשיך לצמוח והתחום הפיננסי (גמל, השתלמות, פנסיה) מספק על פני השנים האחרונות צמיחה מרשימה יותר, וכך נוצר תיק מניב לסוכנים שבעצם מקבלים באופן שוטף חלק מדמי הניהול שהלקוח משלם לקרן-קופה, במקביל לעמלת היקף שמשמעותה - בונוס על הגעה להיקף מסוים של העברות כספים. למעשה כמות העוסקים בביטוח פנסיוני כולה משמעותית על הסוכנים שהם רק בביטוח כללי, והיא גם צומחת - 12,924 סוכני ביטוח פנסיוני -  לעומת 12,618 בשנה שעברה. בביטוח הכללי נרשמה ירידה מ-6,503 ל-6,474 סוכנים. בסה"כ יש 14,471 סוכנים לעומת 14,177 סוכנים בסוף שנה קודמת.





בשנת 2024 שולמו לסוכני הביטוח 12 מיליארד שקל של עמלות. בשנת 2023 שולמו 11 מיליארד שקלים, לעומת 10.35 מיליארד שקלים בשנת 2022 ו-9.6 מיליארד שקל בשנת 2021. בשנת 2020 העמלות הסתכמו ב-9.05 מיליארד שקל. מדובר בעלייה מצרפית של 33% וזו בשעה שכמות הסוכנים עלתה ב-8% בלבד. המסקנה - ההכנסות הממוצעות של סוכני הביטוח עלו משמעותית בשנים האחרונות. כשלמעשה כל שוק הפיננסים והביטוח מגדיל רווחים בשנים האלו ובמיוחד מאז המלחמה.    

חברות הביטוח מייצרות רווחי שיא בתחום הביטוח וגם בתחומי ניהול הכספים, וגם גם בתי ההשקעות. התחום הזה נמצא בעדנה אולי אפילו באופריה, אלא שהרווחים שלהם מבטאים בעצם את התשלום-ההפסד של הלקוחות. כל עוד זה בגבול הסביר, ניחא, אבל מה סביר למשל בביטוח יקר על רכב בשעה שהיקף הגניבות הצטמצם דרמטית? מה הגיוני בכך שסוכן הביטוח לוקח כ-40% מהעמלה של כל בית ההשקעות רק כי הוא חזק. כל זה מגיע על חשבון הלקוח. רשות שוק ההון והביטוח אמורה לטפל בכשלים האלו - זה לא קורה.  

איך הפכו סוכני הביטוח למיליונרים על חשבונכם וכמה אתם משלמים להם כשאתם עוברים לקרן השתלמות אחרת?




קיראו עוד ב"ביטוח"


זינוק בעמלות בתחום הפיננסים

העמלות בתחום הפיננסים עלו בשנים האחרונות באופן דרמטי - מ-1.55 מיליארד שקל בשנת 2020 ל-1.76 מיליארד  ב-2021, ומשם ל-2.06 מיליארד ב-2022 וקפיצה ל-2.27 מיליארד ותאוצה ל-2.62 מיליארד ב-2024. זינוק של 15% בעמלות ב-2024 על רקע העלייה בשווקים והניודים. 

מדובר על עמלות משני סוגים - עמלות נפרעים שהם חלק מדמי הניהול ועמלות היקף. בתי ההשקעות וחברות הביטוח משלמות לסוכני הביטוח-סוכנים פנסיונים עמלה שוטפת של 0.25% עד 0.3% מדמי הניהול שהן מקבלות. סוכן הביטוח הופך לשותף. מעבר לזה הסוכן מקבל עמלת היקף של כמה אלפי שקלים טובים על העברה של מיליון שקל. עמלת ההיקף תלויה בהישארות של הלקוח במשך שנתיים, אחרת היא יורדת בהדרגה. המצב הזה מייצר בעיה של ניגוד עניינים מובנה - סוכני הביטוח עלולים להעביר לקוחות רק כדי להגדיל את ההכנסות שלהם ולא כדי להביא  לטובת הלקוח. ניגוד העניינים הזה  שקיים אצל הגורמים הכי משפיעים על התזוזות בשוק הגמל וההשתלמות והפנסיה, זה עוד ציון נכשל לממונה על הביטוח ושוק ההון, עמית גל.  

חשוב להגיד כאן שיש סוכני ביטוח שמנצלים את האפשרות ומנצלים את הלקוחות שלהם, יש גם הרבה מאוד סוכני ביטוח שלא מבינים בפיננסים. אבל יש גם קבוצה של סוכנים שדואגת ללקוחות שלהם, אכפת לה מטובת הלקוח יותר מהכיס שלה. בסוף זה הכל אישי - תלוי בסוכן עצמו. 

כמה מרוויח סוכן ביטוח?

בתחום הפיננסי יש כאמור את הצמיחה הגדולה ביותר. לפני שנחשב את הממוצע בתעשייה, ננסה לדבר על הקבוצה של  קרוב ל-3,000 סוכנים שהיא פועלת בעיקר בתחום הפיננסים. אם נעריך כי רוב העמלות (80%)בתחום הפיננסי מגיעות אליה  נקבל כי סוכן ממוצע בתחום מקבל כ-700-800 אלף שקל בשנה. תוסיפו את תיק הביטוח (גם אם קטן), הכנסות נוספות מעמלות מבתי השקעות אלטרנטיבים ועוד ותקבלו בחישוב גס הכנסה שנתית של  של 900 אלף שקל וצפונה. הסוכנים האלו ברוב המקרים נמצאים תחת בית סוכן והם משלמים לו עמלה (הוצאה מבחינת הסוכן)  או שהם מחזיקים בעצמם משרד עם מזכירה. בשורה התחתונה  אחרי ההוצאות  סוכן שממוקדת בתחום הפיננסי מרוויח בממוצע בהערכה שמרנית של 50 אלף שקל ברוטו. אלא שהממוצע השמרני הזה, כמו כל ממוצע פוגע באמת - יש סוכנים בתחום הפיננסי שצברו וותק ולקוחות וההכנסות והרווח שלהם פי כמה מהממוצע, ויש חדשים יחסית שמרוויחים יחסית מעט. העשירונים העליונים של הסוכנים בתחום מרוויחים הרבה יותר מ-100 אלף שקל בחודש.  


סוכני הביטוח שבעבר שיווקו והפיצו ביטוחי רכב, דירות, ביטוחי חיים ובריאות, התרחבו גם לשיווק של מכשירי פנסיה, גמל והשתלמות לצד פוליסות חיסכון וגם השקעות אלטרנטיביות. תחום הביטוח המסורתי ממשיך לגדול. מעטים נשארו רק בתחומי הביטוח. זה עדיין תחום מאוד רווחי וסוכנים וותיקים יחסית מחזיקים בנכס מניב שמייצר להם הכנסה גבוה.

השוק כולו מייצר כאמור 12 מיליארד שקל וזה ללא עמלות על פוליסות חיסכון והשקעות אלטרנטיביות. קחו את ההכנסות האלו וחלקו אותם במספר הסוכנים כדי למצוא ממוצע לכל התעשייה ותקבלו כ-820 אלף שקל בשנה. עם כל המסביב זה מעל 900 אלף שקל. 75 אלף שקל בחודש. ההוצאות נמוכות, אבל גם אם נתייחס להחזקת משרד, נקבל סדר גודל של 50 אלף שקל כשכר ברוטו ממוצע וזה בשמרנות. חלק גדול מהסוכנים מרוויחים הרבה יותר. יש קבוצה של כמה אלפים בודדים - כנראה עד 2,000 שמרוויחה לפחות פי 2 מהממוצע. 

 

איך הופכים לסוכן ביטוח?

באופן יחסי למקצועות אקדמיים כמו ראיית חשבון או עריכת דין, המסלול פשוט יותר וקצר יותר. התהליך מתחיל בלימודים, ממשיך דרך בחינות רישוי, ולבסוף התמחות מעשית. תנאים מקדימים - כדי להתחיל בתהליך ההכשרה כסוכן ביטוח, יש לעמוד בכמה דרישות בסיסיות:
  • גיל: המועמד חייב להיות מעל גיל 18.
  • תושבות: המועמד חייב להיות תושב ישראל.
  • עבר פלילי: על המועמד להציג תעודת יושר. הרשעות חמורות עלולות למנוע קבלת רישיון.
עמידה בתנאים אלו מאפשרת למועמד להירשם ללימודים לקראת קבלת רישיון סוכן ביטוח. הלימודים שנדרשים לקבלת רישיון סוכן ביטוח נמשכים לרוב כשנתיים, ומתקיימים במוסדות המוכרים על ידי רשות שוק ההון והביטוח. הלימודים כוללים נושאים מרכזיים:
  • יסודות הביטוח: לימוד המושגים והכללים בתחום הביטוח, כולל מבנה שוק הביטוח בישראל.
  • חשבונאות וכלכלה: הבנה בסיסית של נושאים פיננסיים כמו חשבונאות, ניהול סיכונים ורגולציה.
  • תחום ההתמחות: ביטוח כללי, ביטוח פנסיוני
בתום הלימודים, על המועמד לעבור סדרת בחינות רישוי. הבחינות מתחלקות לשני סוגים עיקריים:
  1. בחינות יסוד:
    • יסודות הביטוח: עוסקת במבנה שוק הביטוח, חוקים, ורגולציה.
    • חשבונאות וכלכלה: בחינה בנושאי כלכלה וחשבונאות בסיסית, רלוונטית לסוכנים שמעוניינים לעסוק בביטוח פנסיוני וכללי.
  2. בחינות גמר:
    • הבחינות הללו מותאמות לתחום ההתמחות שנבחר. לדוגמה:
      • ביטוח כללי: סוכן המתמחה בביטוח רכוש, רכב ותאונות נדרש לעבור בחינות גמר בתחום זה.
      • ביטוח פנסיוני: סוכן המתמחה בביטוחי פנסיה, חיים ובריאות עובר בחינות מתאימות בתחומים אלו.
רמת הקושי של הבחינות משתנה, אך לרוב נחשבת לבינונית אחוזי המעבר בבחינות יסוד עומדים על כ-70%, ובבחינות הגמר הם נעים סביב 60%. התמחות מעשית - לאחר שעוברים את בחינות הרישוי, יש להשלים התמחות מעשית בת חצי שנה אצל סוכן ביטוח מורשה. ההתמחות נועדה לספק ניסיון מעשי בעבודה מול לקוחות, בניהול פוליסות ביטוח, ובהבנה של המערכת הביטוחית בעבודה יומיומית. תהליך ההכשרה אורך כשנתיים וחצי - לימודים של כשנתיים, מעבר של סדרת בחינות רישוי, והתמחות מעשית של חצי שנה. השכר בהתמחות נמוך מאוד, אבל בהמשך זה תלוי בסוכן עצמו. פוטנציאל ההשתכרות נראה גדול. אבל צריך לזכור שהשוק עובר שינויים רגולטורים שעשויים להשפיע מאוד על מבנה התחרות והעמלות לסוכנים.

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    לקבל טופס 17 מקופת חולים נמשך 3 ימים. אישור לניתוח מחברת הביטוח עבר שבוע ושום כלום...והמפקח ... (ל"ת)
    שמעון 08/10/2025 08:08
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אנונימי 23/09/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
    עושה רושם שקודם כתב את הכותרת ואחכ את הכתבה.
  • 19.
    אנונימי 22/09/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
    המבחנים ב4 שנים האחרונות עלו רמה המבחנים מאוד מאוד קשים ומכשיליםאומר את זה כסטודנט ליעוץ פנסיוני
  • 18.
    מעניין למה אין כתבה על קבלני בניין על מתווכים על בנקאים ... נראה לי מגמה של כתב שמקבל הרבה כסף ב (ל"ת)
    אנונימי 22/09/2025 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אנונימיק 22/09/2025 01:26
    הגב לתגובה זו
    ולא משנה מה מצב ההשקעה
  • 16.
    אלעד 21/09/2025 23:53
    הגב לתגובה זו
    כתב בשקל שמפרסם כתבה לטובת הבנקים על מה דברים פה לא נכונים אני סוכן שמרוויח 15 ברוטו בשינייםוזה עוד לפני הוצאות משרד תפסיקו לבלבל את המוחמה עם תחרות! ביטולים כזה פשוט למכור ביטוח נכון שהרבה סוכנים עושים בית ז אבל רובם לא
  • 15.
    גוגו 21/09/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
    השנאה והקנאה שלך תשאיר אותך רעב מאוד בסוף.. אמן
  • 14.
    סוכן גאה 21/09/2025 17:38
    הגב לתגובה זו
    תמשיך לכתוב תור מכובס מכל כיוון אספת כמה מילים שנכתבו אין סוף פעמים בשביל 1000 שקל שאתה מקבל על כתבה ועל זה נאמר תחיה ותסבול לעד
  • 13.
    אנונימי 21/09/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
    סוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים הם הגורם האמיתי והאובייקטיבי לתחרות בשוק החסכונות. הבנקים וחברות הביטוח תמיד ינסו לפגוע בסוכנים וביועצים מכיוון שהם משקפים ללקוח את המציאות ומניידים את הכספים של הלקוחות אך ורק לפי טובת הלקוח.
  • 12.
    אנונימי 21/09/2025 13:40
    הגב לתגובה זו
    בכירה. מדינה מושחתת.
  • 11.
    מעניין שבחיים לא ראיתי תגובה כזאת עליינו (ל"ת)
    יועץ מס 21/09/2025 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מנו 21/09/2025 10:21
    הגב לתגובה זו
    הן אלה שעומדות אחרי הפרסומים נגד סוכנים ובפרט הראל
  • 9.
    אמיר 21/09/2025 10:16
    הגב לתגובה זו
    בזמן שנפח התיקים עלה משמעותית. הגידול בנפח לא מביא איתו גידול בעלויות מצד חברות הביטוח ובתי ההשקעות. חייבם לטפל בזה כי זה פוגע בחסכון הציבור שבסוף יפול על המדינה בפנסיה.
  • 8.
    מי הבנק שמממן 21/09/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    הבנקים מפחדים כי הסוכנים מוציאים כסף מהבנק ולוקחים את זה למוצרי חיסכון דוחי מס. זו מגמה שגדלה לה וזו הדרך של הבנק להתמודד....סוכני הביטוח יוצרים תחרות גדולה לבנקים!
  • אנונימי 21/09/2025 11:59
    הגב לתגובה זו
    לא מובנת הכתבה אפשר תרגום לשפה קפיטליסטית ... מדינה אוטרקית רציתם הינה קבלתם
  • זה לא בנקים אלה הראל חברה לביטוח (ל"ת)
    אנונימי 21/09/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
  • סוכן ביטוח 21/09/2025 12:00
    הם חושבים שיוכלו למכור ביטוח ללא סוכני ביטוח. למען האמת אין להם כבר מוצרים למכירה רק מה שמכרו הסוכנים בעבר
  • 7.
    אנונימי 21/09/2025 09:52
    הגב לתגובה זו
    אז על מה אתם מדבריםתבדקו את עצמכם יש מצגות של הרשות על זה. ההואות זה על אגרות מערכות דלק ועוד ועוד....
  • 6.
    אנונימי 21/09/2025 09:51
    הגב לתגובה זו
    בזכות הסוכנים יש תחרות החסכון של הציבור גדל ומנוהל בצורה נכונה יותר.תראו לאן הכסף מנויד לבתי השקעות במוצרי גמל והשתלמות משלמים משמעותית פחות מחברות ביטוח ושם התשואות הגבוהות. איך מסבירים את זה זה נגד אינטרס כלכלי אבל לטובת הלקוח.
  • 5.
    השנאה והקנאה והתאווה מעבירים את האדם מן העולם (ל"ת)
    אסף 21/09/2025 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 21/09/2025 09:22
    הגב לתגובה זו
    כתבה מצויינת רוב הכסף עמלות נשאר בחברות הביטוח המגה סוכנויות בבעלות חברות הביטוח להערכתי כ 5060% מהעמלה משארת בכיסם
  • 3.
    אנונימי 21/09/2025 08:07
    הגב לתגובה זו
    כתבה מגמתית חבל מאד..אפס הערכה לסוכני הביטוח שןב הכפשות שוב ממשיכים לייצר נרטיב רע לסוכני הביטוח שהם השליחים האמיתיים היחידים של המובטחים!!!! אחרת הם לא היו קיימים מזמן.
  • 2.
    משה ראשלצ 21/09/2025 07:57
    הגב לתגובה זו
    קפלניסטים דפוקים נותנים כוח לבגץ המושחת מטומטמים חולי רוח
  • סוחר ממולח 21/09/2025 09:15
    הגב לתגובה זו
    מי שאחראי על מדיניות כלכלית זה ביבי ולא בגצ
  • 1.
    ראובן 21/09/2025 07:51
    הגב לתגובה זו
    הם מחוללי התחרות האמיתיים בישראל .בזכותם דמי הניהול יורדים ובזכותם קמים בתי השקעות קטנים שהופכים לגדולים .כל ענף שאין בו מנהלי פמילי אופיס בישראל הוא לא תחרותי או שיהיה לא תחרותי .
  • צודק (ל"ת)
    מנו 21/09/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות