מחשב קוונטי
צילום: דאלי

הכסף ממשיך לזרום לחברות הקוונטים

Quantum Computing גייסה 500 מיליון דולר בהנפקה פרטית עם שחקן מוסדי חדש, אך הסקטור בצניחה והמניה יורדת ב-14% לאור הדילול 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מחשב קוונטי

חברת קוונטום קומפיוטינג Quantum Computing -2.21%   הודיעה על גיוס פרטי של 500 מיליון דולר עם ביקושי יתר, בהובלת בעלי מניות קיימים ובצירוף השקעה ראשונה מצד מנהל נכסים גלובלי גדול. לאחר השלמת העסקה, שצפויה להתרחש ב-24 בספטמבר, יתרות המזומנים של החברה יעמדו על כ-850 מיליון דולר. במסגרת העסקה הונפקו כ-26.9 מיליון מניות במחיר של כ-18.6 דולר למניה, קרוב למחיר השוק בעת העסקה. עם זאת, לאחר שהמניה זינקה בכ-27% ביום המסחר האחרון (שישי) לרמה של 23.27 דולר, היא יורדת בכ-14% לאור דילול, היות והחברה דיווחה כי חתמה על הסכמים עם משקיעים מוסדיים לרכישה של 26.9 מיליון מניות חדשות.

לדברי המנכ"ל ד"ר יופינג הואנג, ההנפקה, במחיר השוק בהתאם לכללי הנאסד"ק, בוצעה בפרמיה משמעותית לארבע ההנפקות האחרונות של החברה. בכך הגיע סך ההון שגייסה Quantum מאז נובמבר 2024 לכ-900 מיליון דולר. "ההון החדש מחזק את עמדתנו הפיננסית ויאפשר לנו להאיץ את המסחור, להרחיב את הצוותים ולבצע רכישות אסטרטגיות", אמר.


שימוש בכספים ומיצוב אסטרטגי


החברה, שפועלת בתחום הפוטוניקה והאופטיקה הקוונטית, מתכננת להפנות את כספי הגיוס להרחבת פעילות ה־QCaaS (Quantum Computing as a Service), חיזוק יכולות הייצור באריזונה, גיוס מהנדסים והגדלת מערך המכירות. החברה מחזיקה בשורה של פטנטים פעילים ופועלת בשיתוף NASA ואוניברסיטת דלפט, מה שמעניק לה יתרון במעבר ממחקר לפתרונות מסחריים בקנה מידה גדול.

שוק הקוונטים ממשיך לצמוח

המחשוב הקוונטי, שבעבר נשמע כמדע בדיוני, מתגבש כתחום בעל פוטנציאל אדיר לשנות תעשיות שלמות, מתרופות וכימיה ועד פיננסים, אנרגיה והצפנה. מחקר של בנק אוף אמריקה מעריך כי השוק יגיע לשווי של עד 2 טריליון דולר עד 2035, עם יכולת לקצר עד 70% מזמן פיתוח תרופות ולייצר חיסכון של עשרות מיליארדי דולרים בשנה בענפי האנרגיה והפיננסים. להרחבה - "מחשוב קוונטי בדרך לשוק של 2 טריליון דולר עד 2035"

ארה"ב, סין ואירופה נמצאות במרוץ גלובלי: וושינגטון משקיעה מיליארדים דרך ה-National Quantum Initiative ותומכת בחברות כמו IonQ ו-Rigetti, סין מקצה יותר מ-15 מיליארד דולר ישירים לצד תוכנית כוללת של 138 מיליארד דולר, ואירופה מנסה להדביק פערים עם יוזמות כמו Quantum Flagship. ענקיות טכנולוגיה כמו IBM, גוגל, מיקרוסופט ואמזון כבר מציעות שירותי ענן קוונטיים, בעוד סטארטאפים מתמקדים בטכנולוגיות שונות, מקיוביטים עם מוליכות על ועד יונים כלואים. להרחבה - שוק הקוונטום מתחמם: חוזים גדולים דוחפים את ריגטי ואיון-קיו למעלה


בשורה התחתונה


השוק עדיין בראשית דרכו, אבל מחשוב קוונטי עשוי לשנות את חלוקת הכוחות הכלכלית והטכנולוגית בעולם, בדומה למה שעשה האינטרנט בתחילת דרכו והבינה המלאכותית כיום. הגיוס האחרון של Quantum Computing מעניק לה חמצן פיננסי, אך הדרך עוד רצופה אתגרים, מהצורך בהוכחת יכולת מסחרית ועד תחרות גוברת מצד ענקיות הטק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.