איירבאס 380 (X)
איירבאס 380 (X)

גולדמן זאקס שוריים על ענף התעופה האירופאי - במי הם ממליצים להשקיע?

הבנק האמריקאי מזהה מומנטום בציוד תעופה, תחזוקה ומנועים ומסמן ארבע מניות אירופיות עם אפסייד משמעותי: איירבוס, סאפרן, רולס-רויס ומלרוז

מנדי הניג |

ענף התעופה באירופה לא רק התאושש מהמשבר שחנק אותו בתחילת העשור, הוא כבר מציג ביצועים שמזכירים את עידן השיא. לפי הנתונים של Eurocontrol, היקף הטיסות ביבשת חזר ב־2024 לרמה של כ־96% מזו של 2019, בעוד שמדד הביקוש לנוסעים (RPK) כבר עקף את הרמות של טרום הקורונה. המצב עכשיו הוא שטיסות פנים ובינלאומיות עמוסות, שדות התעופה חוזרים לפעול בתפוסה גבוהה, וחברות התעופה והיצרניות נהנות מביקושים מוגברים, אבל זה קורה לא באותם התנאים שהיו לחברות מקודם.

לצד הגידול בכמות הנוסעים, מתמודדת התעשייה עם שינויים מבניים שנולדו מהמשבר הקודם, שרשראות אספקה איטיות, עיכובים במסירת מטוסים, ומחסור כרוני בחלקי חילוף. הדבר הזה גורם שצי המטוסים הפעיל מתבגר ותחום התחזוקה נהיה מאוד רווחי. כל חברות התעופה מנסות לאזן בין חידוש הצי לבין הארכת החיים של המנועים והרכיבים. בתוך המורכבות הזו, מזהה גולדמן זאקס הזדמנויות לצמיחה רווחית, במיוחד בקרב חברות שמתמקדות בתחזוקה, מנועים, מערכות תומכות ותשתיות נלוות.

על רקע מגמת ההתייצבות בתעשיית התעופה, פרסמו אנליסטים בגולדמן זאקס סקירה מקיפה שבה הם ממליצים על השקעה בארבע מניות אירופיות מתחום התעופה, תוך התמקדות בחברות שמציגות שיפור תפעולי ופיננסי ברור, לצד גידול בביקושים. הארבע הנבחרות הן: איירבוס (Airbus Group 0.5%  ), ספרן (Safran 0.62%  ), רולס-רויס (Rolls Royce Group -0.13%  ) ו־מלרוז אינדסטריז (Melrose 0.45%  ). כל אחת פועלת בנישה שונה בתוך שרשרת הערך של התחום, ייצור, מנועים, תשתיות או חלפים, אבל כולן נהנות מהתנאים החדשים בשוק: עלייה בביקוש לתחזוקה, הארכת חיי הצי, והאטה במסירות של מטוסים חדשים.

בגולדמן מזהים שני מנועים מרכזיים שדוחפים את התחום קדימה. הראשון הוא הגידול המתמשך בביקוש לטיסות גם פנים־אירופיות וגם בינלאומיות, שמספק רוח גבית לחברות התעופה וליצרניות. השני הוא תחום התחזוקה (MRO), שזוכה לשגשוג חסר תקדים בשל מחסור במנועים חדשים וחלקים, הארכת מחזורי השימוש, ויכולות תמחור שצומחות מתוך המחסור. לפי ההערכות, מנועים פועלים כיום זמן רב יותר לפני שמבצעים בהם שיפוץ או החלפה, מה שמוביל לעלייה במחירי השירות ולשיפור ברווחיות החברות הפעילות בתחום.

איירבוס וספרן

איירבוס, יצרנית המטוסים האירופית שמובילה את השוק לצד בואינג, נהנית מעלייה חדה בביקוש לדגמי A320neo ו־A350. בגולדמן מדגישים את התאוששות שרשרת האספקה, גידול מתון אך עקבי במספר המסירות, וצבר הזמנות שמכסה מספר שנות ייצור קדימה. מחיר היעד שנקבע למניה עומד על 230 אירו, לעומת מחיר שוק נוכחי של כ־194 אירו פער שמעיד על אפסייד פוטנציאלי של יותר מ־18%.

ספרן, שותפה ותיקה של ג'נרל אלקטריק בייצור מנועי LEAP, נתפסת כאחת החברות הרווחיות בתעשייה. בתחום התחזוקה, הביקוש לביקורים במנועים קפץ משמעותית, במיוחד עבור לקוחות צבאיים וחברות תעופה באסיה. לגישת גולדמן, לסאפרן יתרון מובנה בתחום השירותים, והכנסות חוזרות שמעניקות לה יציבות. מחיר היעד למניה נקבע על 340 אירו כ־17% מעל למחיר השוק הנוכחי.

רולס-רויס ומלרוז

רולס-רויס, שבעבר הייתה מזוהה בעיקר עם מנועים למטוסים רחבי גוף, הופכת בהדרגה לשחקנית בתחום האנרגיה הגיבוי. העלייה בצריכת החשמל מצד מרכזי נתונים (דאטה סנטרים)  והמעבר של חברות ענן לפתרונות חשמל מתקדמים יוצרים לחברה שוק משלים עם רווחיות גבוהה. התחום הזה הפך לזרוע משמעותית בפעילות העסקית של החברה, ומהווה משקל נגד לתנודתיות בענף התעופה. מחיר היעד של המניה נקבע על 12.9 פאונד, בעוד שהיא נסחרת כיום בכ־10.8 פאונד.

קיראו עוד ב"גלובל"

מלרוז אינדסטריז, החברה הקטנה ביותר ברשימה, מתמחה בחלקי חילוף ומערכות אחזקה. היא נחשבת לאופציה הזולה ביותר מבין הארבע, עם מכפיל רווח עתידי של 15 בלבד לשנת 2026 נמוך משמעותית מה־27 של ספרן, למשל. עם זאת, מדובר בחברה ממונפת יחסית: יחס שווי פעילות ל־EBITDA מוערך בכ־10, לעומת כ־2 בלבד בקרב יצרניות ציוד אחרות. בגולדמן מדגישים כי למרות רמות החוב, הם רואים "רמת ביטחון גבוהה" ביכולתה לשרת את ההתחייבויות. מחיר היעד למניה: 7.3 פאונד, כ־9.9 דולר.

ארבע המניות שנבחרו על ידי גולדמן עלו בממוצע כ-41% מתחילת השנה, הרבה מעל למדדי הייחוס האירופיים. עם זאת, מדובר בענף רגיש מטבעו, שמושפע ממגוון משתנים, ממחירי דלק סילוני ועד לרגולציה סביבתית חדשה באירופה. גם בעיות שרשרת האספקה עוד לא לגמרי נפתרו, והשפעת הריבית הגבוהה על מימון רכש וציוד ממשיכה להעיב על מאזן הכוחות.

בשורה התחתונה

האם זה הזמן להיכנס לענף? זה ממש תלוי בפרופיל שלכם כמשקיע. מי שמחפש פוטנציאל צמיחה, אבל יכול להתנהל עם רמות סיכון מבניות כמו כאלה שמאפיינות את התעופה,יכול למצוא כאן שילוב מעניין. סקטור התעופה האירופי נמצא בנקודה מעניינת: מצד אחד יש ביקושים קשיחים, פערי אספקה, ועלייה ברווחיות של חלק מהחוליות בשרשרת. מצד שני, השוק הזה מאוד פגיע לזעזועים גלובליים ואלו מסוגלים לשתק אותו לחלוטין. אבל כמו תמיד - איפה שיש סיכוי חבוי גם הסיכון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?

החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה

אדיר בן עמי |

מניית אורקל Oracle Corp -1.27%  מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.


בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.


חוזקה כי מדובר בכמות עבודה חסרת תקדים שיכולה להציב את אורקל בשורה אחת עם אמזון ומיקרוסופט בתחום הענן. החולשה: כמעט שני שלישים מהחוזים האלה תלויים בלקוח אחד בלבד, OpenAI, חברה שעדיין מחפשת מימון כדי לעמוד בקצב ההתחייבויות שלה.


במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.


ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי

כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

AMD מזנקת 6%, אנבידיה ב-1.3%, אנלייט מזנקת 7% - מגמה מעורבת במדדים

שוק הדאטה סנטרים יגיע לטריליון דולר - מעריכה המנכ״לית של AMD ומרימה את מניות השבבים - פתיחה ירוקה בוול סטריט ברקע האופטימיות מהחזרה הצפויה של הממשל לפעילות
צוות גלובל |

אחרי שאתמול המגמה הייתה מעורבת, כשהדאו זינק לשיא כל הזמנים בתמיכה של חברות צריכה ובריאות, בעוד שהנאסד"ק נחלש כשענקיות הטק ירדו, הבוקר זה נראה כמו התאוששות מסוימת, הדאו עולה בכ-0.2%, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.3%, והנאסד"ק מתחזק בכ-0.6%.

ההתאוששות הזאת מגיעה אחרי שהסנאט אישר את הצעת החוק שתסיים את השבתת הממשל האמריקאי שנמשכה 42 ימים - שיא היסטורי (!) והצעת התקציב צפויה לעבור בהמשך היום גם בבית הנבחרים. סיום ההשבתה נותן הקלה מסוימת לשווקים, אחרי שבועות של אי-ודאות בהם נעצרו פרסומים של נתוני מאקרו חשובים. המשקיעים מקווים עכשיו שהחזרה לפעילות של הממשל תאפשר שחרור של נתונים קריטיים ובהם דוח התעסוקה לחודש ספטמבר, נתוני האינפלציה הסיטונאית והמכירות הקמעונאיות - נתונים שצפויים להשפיע על הערכות בנוגע לצעד הבא של הפד׳. בלי נתונים רשמיים, המשק נשען בינתיים על הערכות פרטיות. לפי הנתונים של ADP, המעסיקים במגזר הפרטי בארצות הברית צמצמו במהלך השבועות האחרונים כ-11 אלף משרות מדי שבוע בממוצע. המספר הזה מוסיף סימן שאלה לגבי החוזק של שוק העבודה ויכול להחריף את הדיון סביב הריבית: בעוד חלק מבכירי הפד׳ קוראים להמתין ולבחון את השפעת הורדות הריבית הקודמות, אחרים סבורים שייתכן צורך בהורדה נוספת עוד לפני סוף השנה.

בינתיים גם באג"ח נרשמת יציבות יחסית. התשואה על איגרת החוב ל-10 שנים נעה סביב 4.09%, אחרי ירידה קלה מתחילת השבוע. שוק האג"ח האמריקאי חוזר לפעילות אחרי יום חופש לרגל יום הווטרנים שמצוין ב-11 בנובמבר, ומוקדש לזכרם של כל ותיקי המלחמות בארה"ב, בעבר ובהווה.

בתוך כך, סקטור הטכנולוגיה שוב תופס את הפוקוס. מניית AMD מזנקת ביותר מ-6% אחרי שהמנכ"לית ליסה סו העריכה כי שוק מרכזי הנתונים בתחום ה-AI יגיע להיקף של טריליון דולר עד שנת 2030. סו ציינה כי החברה צופה האצה בקצב הצמיחה שלה בשנים הקרובות, בהובלת ביקוש "שבלתי ניתן לריסון" לשבבי AI. גם מניית אנבידיה רושמת עלייה של יותר מ-1%, אחרי שדיווח שספקית הרכיבים פוקסקון על עלייה של 17% ברווחים השנתיים שלה עודד את המשקיעים בתחום.


מאקרו

בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי- המשקיע האגדי מוסר את ניהול האימפריה לגרג אייבל, תורם 1.3 מיליארד דולר נוספים לצדקה וחושף את קווי המתאר של הצוואה שתעביר את הונו לשלושת ילדיו, שינהלו יחד קרן משפחתית חדשה ברוח עקרונותיו