
גולדמן זאקס שוריים על ענף התעופה האירופאי - במי הם ממליצים להשקיע?
הבנק האמריקאי מזהה מומנטום בציוד תעופה, תחזוקה ומנועים ומסמן ארבע מניות אירופיות עם אפסייד משמעותי: איירבוס, סאפרן, רולס-רויס ומלרוז
ענף התעופה באירופה לא רק התאושש מהמשבר שחנק אותו בתחילת העשור, הוא כבר מציג ביצועים שמזכירים את עידן השיא. לפי הנתונים של Eurocontrol, היקף הטיסות ביבשת חזר ב־2024 לרמה של כ־96% מזו של 2019, בעוד שמדד הביקוש לנוסעים (RPK) כבר עקף את הרמות של טרום הקורונה. המצב עכשיו הוא שטיסות פנים ובינלאומיות עמוסות, שדות התעופה חוזרים לפעול בתפוסה גבוהה, וחברות התעופה והיצרניות נהנות מביקושים מוגברים, אבל זה קורה לא באותם התנאים שהיו לחברות מקודם.
לצד הגידול בכמות הנוסעים, מתמודדת התעשייה עם שינויים מבניים שנולדו מהמשבר הקודם, שרשראות אספקה איטיות, עיכובים במסירת מטוסים, ומחסור כרוני בחלקי חילוף. הדבר הזה גורם שצי המטוסים הפעיל מתבגר ותחום התחזוקה נהיה מאוד רווחי. כל חברות התעופה מנסות לאזן בין חידוש הצי לבין הארכת החיים של המנועים והרכיבים. בתוך המורכבות הזו, מזהה גולדמן זאקס הזדמנויות לצמיחה רווחית, במיוחד בקרב חברות שמתמקדות בתחזוקה, מנועים, מערכות תומכות ותשתיות נלוות.
על רקע מגמת ההתייצבות בתעשיית התעופה, פרסמו אנליסטים בגולדמן זאקס סקירה מקיפה שבה הם ממליצים על השקעה בארבע מניות אירופיות מתחום התעופה, תוך התמקדות בחברות שמציגות שיפור תפעולי ופיננסי ברור, לצד גידול בביקושים. הארבע הנבחרות הן: איירבוס (Airbus Group 0.93% ), ספרן (Safran 1.63% ), רולס-רויס (Rolls Royce Group 0.39% ) ו־מלרוז אינדסטריז (Melrose 1.98% ). כל אחת פועלת בנישה שונה בתוך שרשרת הערך של התחום, ייצור, מנועים, תשתיות או חלפים, אבל כולן נהנות מהתנאים החדשים בשוק: עלייה בביקוש לתחזוקה, הארכת חיי הצי, והאטה במסירות של מטוסים חדשים.
בגולדמן מזהים שני מנועים מרכזיים שדוחפים את התחום קדימה. הראשון הוא הגידול המתמשך בביקוש לטיסות גם פנים־אירופיות וגם בינלאומיות, שמספק רוח גבית לחברות התעופה וליצרניות. השני הוא תחום התחזוקה (MRO), שזוכה לשגשוג חסר תקדים בשל מחסור במנועים חדשים וחלקים, הארכת מחזורי השימוש, ויכולות תמחור שצומחות מתוך המחסור. לפי ההערכות, מנועים פועלים כיום זמן רב יותר לפני שמבצעים בהם שיפוץ או החלפה, מה שמוביל לעלייה במחירי השירות ולשיפור ברווחיות החברות הפעילות בתחום.
- ״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס וספרן
איירבוס, יצרנית המטוסים האירופית שמובילה את השוק לצד בואינג, נהנית מעלייה חדה בביקוש לדגמי A320neo ו־A350. בגולדמן מדגישים את התאוששות שרשרת האספקה, גידול מתון אך עקבי במספר המסירות, וצבר הזמנות שמכסה מספר שנות ייצור קדימה. מחיר היעד שנקבע למניה עומד על 230 אירו, לעומת מחיר שוק נוכחי של כ־194 אירו פער שמעיד על אפסייד פוטנציאלי של יותר מ־18%.
ספרן, שותפה ותיקה של ג'נרל אלקטריק בייצור מנועי LEAP, נתפסת כאחת החברות הרווחיות בתעשייה. בתחום התחזוקה, הביקוש לביקורים במנועים קפץ משמעותית, במיוחד עבור לקוחות צבאיים וחברות תעופה באסיה. לגישת גולדמן, לסאפרן יתרון מובנה בתחום השירותים, והכנסות חוזרות שמעניקות לה יציבות. מחיר היעד למניה נקבע על 340 אירו כ־17% מעל למחיר השוק הנוכחי.
רולס-רויס ומלרוז
רולס-רויס, שבעבר הייתה מזוהה בעיקר עם מנועים למטוסים רחבי גוף, הופכת בהדרגה לשחקנית בתחום האנרגיה הגיבוי. העלייה בצריכת החשמל מצד מרכזי נתונים (דאטה סנטרים) והמעבר של חברות ענן לפתרונות חשמל מתקדמים יוצרים לחברה שוק משלים עם רווחיות גבוהה. התחום הזה הפך לזרוע משמעותית בפעילות העסקית של החברה, ומהווה משקל נגד לתנודתיות בענף התעופה. מחיר היעד של המניה נקבע על 12.9 פאונד, בעוד שהיא נסחרת כיום בכ־10.8 פאונד.
- טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מלרוז אינדסטריז, החברה הקטנה ביותר ברשימה, מתמחה בחלקי חילוף ומערכות אחזקה. היא נחשבת לאופציה הזולה ביותר מבין הארבע, עם מכפיל רווח עתידי של 15 בלבד לשנת 2026 נמוך משמעותית מה־27 של ספרן, למשל. עם זאת, מדובר בחברה ממונפת יחסית: יחס שווי פעילות ל־EBITDA מוערך בכ־10, לעומת כ־2 בלבד בקרב יצרניות ציוד אחרות. בגולדמן מדגישים כי למרות רמות החוב, הם רואים "רמת ביטחון גבוהה" ביכולתה לשרת את ההתחייבויות. מחיר היעד למניה: 7.3 פאונד, כ־9.9 דולר.
ארבע המניות שנבחרו על ידי גולדמן עלו בממוצע כ-41% מתחילת השנה, הרבה מעל למדדי הייחוס האירופיים. עם זאת, מדובר בענף רגיש מטבעו, שמושפע ממגוון משתנים, ממחירי דלק סילוני ועד לרגולציה סביבתית חדשה באירופה. גם בעיות שרשרת האספקה עוד לא לגמרי נפתרו, והשפעת הריבית הגבוהה על מימון רכש וציוד ממשיכה להעיב על מאזן הכוחות.
בשורה התחתונה
האם זה הזמן להיכנס לענף? זה ממש תלוי בפרופיל שלכם כמשקיע. מי שמחפש פוטנציאל צמיחה, אבל יכול להתנהל עם רמות סיכון מבניות כמו כאלה שמאפיינות את התעופה,יכול למצוא כאן שילוב מעניין. סקטור התעופה האירופי נמצא בנקודה מעניינת: מצד אחד יש ביקושים קשיחים, פערי אספקה, ועלייה ברווחיות של חלק מהחוליות בשרשרת. מצד שני, השוק הזה מאוד פגיע לזעזועים גלובליים ואלו מסוגלים לשתק אותו לחלוטין. אבל כמו תמיד - איפה שיש סיכוי חבוי גם הסיכון.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
טראמפ מחייךטראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור
אוכלוסיות מוחלשות.
בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88% , נוברטיס Novartis AG 0.58% , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb
Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32% , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91% , GSK GSK 0.66% , סאנופי Sanofi 0.4%
ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6% ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83% , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות
שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8% , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals
Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.
על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר
ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".
הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה
כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול
אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד
התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.
