איירבאס 380 (X)איירבאס 380 (X)

גולדמן זאקס שוריים על ענף התעופה האירופאי - במי הם ממליצים להשקיע?

הבנק האמריקאי מזהה מומנטום בציוד תעופה, תחזוקה ומנועים ומסמן ארבע מניות אירופיות עם אפסייד משמעותי: איירבוס, סאפרן, רולס-רויס ומלרוז

מנדי הניג |

ענף התעופה באירופה לא רק התאושש מהמשבר שחנק אותו בתחילת העשור, הוא כבר מציג ביצועים שמזכירים את עידן השיא. לפי הנתונים של Eurocontrol, היקף הטיסות ביבשת חזר ב־2024 לרמה של כ־96% מזו של 2019, בעוד שמדד הביקוש לנוסעים (RPK) כבר עקף את הרמות של טרום הקורונה. המצב עכשיו הוא שטיסות פנים ובינלאומיות עמוסות, שדות התעופה חוזרים לפעול בתפוסה גבוהה, וחברות התעופה והיצרניות נהנות מביקושים מוגברים, אבל זה קורה לא באותם התנאים שהיו לחברות מקודם.

לצד הגידול בכמות הנוסעים, מתמודדת התעשייה עם שינויים מבניים שנולדו מהמשבר הקודם, שרשראות אספקה איטיות, עיכובים במסירת מטוסים, ומחסור כרוני בחלקי חילוף. הדבר הזה גורם שצי המטוסים הפעיל מתבגר ותחום התחזוקה נהיה מאוד רווחי. כל חברות התעופה מנסות לאזן בין חידוש הצי לבין הארכת החיים של המנועים והרכיבים. בתוך המורכבות הזו, מזהה גולדמן זאקס הזדמנויות לצמיחה רווחית, במיוחד בקרב חברות שמתמקדות בתחזוקה, מנועים, מערכות תומכות ותשתיות נלוות.

על רקע מגמת ההתייצבות בתעשיית התעופה, פרסמו אנליסטים בגולדמן זאקס סקירה מקיפה שבה הם ממליצים על השקעה בארבע מניות אירופיות מתחום התעופה, תוך התמקדות בחברות שמציגות שיפור תפעולי ופיננסי ברור, לצד גידול בביקושים. הארבע הנבחרות הן: איירבוס (Airbus Group -0.23%  ), ספרן (Safran -0.9%  ), רולס-רויס (Rolls Royce Group -0.48%  ) ו־מלרוז אינדסטריז (Melrose 0.48%  ). כל אחת פועלת בנישה שונה בתוך שרשרת הערך של התחום, ייצור, מנועים, תשתיות או חלפים, אבל כולן נהנות מהתנאים החדשים בשוק: עלייה בביקוש לתחזוקה, הארכת חיי הצי, והאטה במסירות של מטוסים חדשים.

בגולדמן מזהים שני מנועים מרכזיים שדוחפים את התחום קדימה. הראשון הוא הגידול המתמשך בביקוש לטיסות גם פנים־אירופיות וגם בינלאומיות, שמספק רוח גבית לחברות התעופה וליצרניות. השני הוא תחום התחזוקה (MRO), שזוכה לשגשוג חסר תקדים בשל מחסור במנועים חדשים וחלקים, הארכת מחזורי השימוש, ויכולות תמחור שצומחות מתוך המחסור. לפי ההערכות, מנועים פועלים כיום זמן רב יותר לפני שמבצעים בהם שיפוץ או החלפה, מה שמוביל לעלייה במחירי השירות ולשיפור ברווחיות החברות הפעילות בתחום.

איירבוס וספרן

איירבוס, יצרנית המטוסים האירופית שמובילה את השוק לצד בואינג, נהנית מעלייה חדה בביקוש לדגמי A320neo ו־A350. בגולדמן מדגישים את התאוששות שרשרת האספקה, גידול מתון אך עקבי במספר המסירות, וצבר הזמנות שמכסה מספר שנות ייצור קדימה. מחיר היעד שנקבע למניה עומד על 230 אירו, לעומת מחיר שוק נוכחי של כ־194 אירו פער שמעיד על אפסייד פוטנציאלי של יותר מ־18%.

ספרן, שותפה ותיקה של ג'נרל אלקטריק בייצור מנועי LEAP, נתפסת כאחת החברות הרווחיות בתעשייה. בתחום התחזוקה, הביקוש לביקורים במנועים קפץ משמעותית, במיוחד עבור לקוחות צבאיים וחברות תעופה באסיה. לגישת גולדמן, לסאפרן יתרון מובנה בתחום השירותים, והכנסות חוזרות שמעניקות לה יציבות. מחיר היעד למניה נקבע על 340 אירו כ־17% מעל למחיר השוק הנוכחי.

רולס-רויס ומלרוז

רולס-רויס, שבעבר הייתה מזוהה בעיקר עם מנועים למטוסים רחבי גוף, הופכת בהדרגה לשחקנית בתחום האנרגיה הגיבוי. העלייה בצריכת החשמל מצד מרכזי נתונים (דאטה סנטרים)  והמעבר של חברות ענן לפתרונות חשמל מתקדמים יוצרים לחברה שוק משלים עם רווחיות גבוהה. התחום הזה הפך לזרוע משמעותית בפעילות העסקית של החברה, ומהווה משקל נגד לתנודתיות בענף התעופה. מחיר היעד של המניה נקבע על 12.9 פאונד, בעוד שהיא נסחרת כיום בכ־10.8 פאונד.

קיראו עוד ב"גלובל"

מלרוז אינדסטריז, החברה הקטנה ביותר ברשימה, מתמחה בחלקי חילוף ומערכות אחזקה. היא נחשבת לאופציה הזולה ביותר מבין הארבע, עם מכפיל רווח עתידי של 15 בלבד לשנת 2026 נמוך משמעותית מה־27 של ספרן, למשל. עם זאת, מדובר בחברה ממונפת יחסית: יחס שווי פעילות ל־EBITDA מוערך בכ־10, לעומת כ־2 בלבד בקרב יצרניות ציוד אחרות. בגולדמן מדגישים כי למרות רמות החוב, הם רואים "רמת ביטחון גבוהה" ביכולתה לשרת את ההתחייבויות. מחיר היעד למניה: 7.3 פאונד, כ־9.9 דולר.

ארבע המניות שנבחרו על ידי גולדמן עלו בממוצע כ-41% מתחילת השנה, הרבה מעל למדדי הייחוס האירופיים. עם זאת, מדובר בענף רגיש מטבעו, שמושפע ממגוון משתנים, ממחירי דלק סילוני ועד לרגולציה סביבתית חדשה באירופה. גם בעיות שרשרת האספקה עוד לא לגמרי נפתרו, והשפעת הריבית הגבוהה על מימון רכש וציוד ממשיכה להעיב על מאזן הכוחות.

בשורה התחתונה

האם זה הזמן להיכנס לענף? זה ממש תלוי בפרופיל שלכם כמשקיע. מי שמחפש פוטנציאל צמיחה, אבל יכול להתנהל עם רמות סיכון מבניות כמו כאלה שמאפיינות את התעופה,יכול למצוא כאן שילוב מעניין. סקטור התעופה האירופי נמצא בנקודה מעניינת: מצד אחד יש ביקושים קשיחים, פערי אספקה, ועלייה ברווחיות של חלק מהחוליות בשרשרת. מצד שני, השוק הזה מאוד פגיע לזעזועים גלובליים ואלו מסוגלים לשתק אותו לחלוטין. אבל כמו תמיד - איפה שיש סיכוי חבוי גם הסיכון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

טבע
צילום: טוויטר

טבע מזנקת ב-21% - האנליסטים צופים אפסייד של עוד 25%

לאחר שנים של האטה, טבע מציגה דוח חזק מהצפוי: הכנסות שעקפו ב-6% את הציפיות, ירידה ביחס החוב, וצפי לצמיחה ממושכת בהכנסות התרופה Austedo. בלידר שוקי הון העלו את מחיר היעד ל־30 דולר למניה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טבע אנליסטים

תוצאות הרבעון השלישי של טבע טבע 17.19%  הפתיעו לטובה ומחזקות את התחושה שחברת התרופות הישראלית חוזרת למסלול צמיחה יציב. על פי דוח מחקר של לידר שוקי הון, ההכנסות הגיעו ל-4.48 מיליארד דולר, גבוהות ב-5.9% מהצפיות, בעוד הרווח הנקי של 910 מיליון דולר עלה על התחזית ב-13.8%. בלידר צופים פוטנציאל עליה של 25% למניה והעלו את מחיר היעד מ-26 דולר ל-30 דולר, על רקע הביצועים החזקים שנבעו בעיקר מתרומה של Austedo והפתעה חיובית בעסקי הגנריקה בארה"ב.


עסקי הגנריקה של טבע חוו חיזוק משמעותי הודות לתרומה של gRevlimid בארה"ב - תרופה שתרומתה לא תחזור על עצמה יותר. למרות זאת, ענקית התרופות מעריכה יציבות בהכנסות עסקי הגנריקה ביחס ל-2024, גם אם נרשמה חולשה מסוימת בתוצאות הסגמנט באירופה. זהו שינוי משמעותי לעומת השנים האחרונות שבהן הסגמנט של טבע סבל מירידות עקביות.


לראשונה מאז 2016, יחס החוב נטו ל-EBITDA של טבע ירד לרמה הנמוכה מפי 3, והחברה צפויה לסיים את שנת 2025 עם יחס חוב נטו ל-EBITDA של כ-2.8. טבע ממשיכה להעריך יחס של פי 2 ב-2027, מה שמעיד על המשך חיזוק המאזן של החברה והפחתת המינוף בקצב מהיר יותר מהצפוי.


החברה עדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח לשנת 2025 וצמצמה, כצפוי, את טווח תחזית ההכנסות לשנה. יחד עם זאת, טבע עדכנה כלפי מעלה, בפעם נוספת, את תחזית ההכנסות של Austedo בכ-100 מיליון דולר, ביחס לתחזית הקודמת. זהו עדכון חיובי שמעיד על ביצועים חזקים של התרופה החשובה ביותר בפורטפוליו. הרווח הגולמי בשנת 2025 כולה צפוי להיות בטווח העליון של התחזית, כלומר סביב 54%, כאשר הרווחיות ברבעון 4 צפויה להיות נמוכה יותר ביחס לרבעון 3, בשל השפעות gRevlimid. התזרים הפנוי לרבעון הסתכם בכ-515 מיליון דולר וכלל תשלום גבוה יחסית בגין תביעות משפטיות בסך של כ-420 מיליון דולר. תחזית התזרים הפנוי נותרה ללא שינוי, מה שמעיד על יציבות התוצאות התפעוליות למרות העלויות החד-פעמיות.


העדכונים משיחת המשקיעים

אחד הפיתוחים המשמעותיים ביותר נוגע ל-Austedo ולהסכם שהושג אך טרם פורסם במסגרת המו"מ מול CMS במסגרת ה-IRA. על בסיס הסכם זה, הנהלת החברה מאותתת לשוק על רמת בטחון גבוהה בנוגע ליכולתה לעמוד ביעדי ההכנסות של Austedo, של מעל 2.5 מיליארד דולר ב-2027 והכנסות שיא של מעל 3 מיליארד דולר. בנוסף, טבע עדכנה שהיא וסנופי החלו בניסוי פייז 3 באנטי A1TL באוקטובר, בשתי ההתוויות - קוליטיס כיבית וקרוהן. טבע מעריכה שתקבל תשלום אבן דרך ראשונה בסך של כ-250 מיליון דולר ברבעון 4 ואת 250 מיליון דולר הנוספים ברבעון 1. ההשפעה הצפויה על הרווח התפעולי והתזרים של טבע הינה כ-200 מיליון דולר, וההשפעה על הרווח למניה של טבע הינה כ-0.14 דולר.