טסלה מאבדת את אירופה: המכירות נחתכו בחצי

המכירות של טסלה צנחו ב-49% למרות עליה של כ-28% באירופה במכירת רכבים חשמליים, גם נתח השוק נחתך מ-1.3% ל-0.7% - השדרוג שעשתה למודל Y גם לא מצליח להחזיר אותה למרוץ - בינתיים - הסיניות חותכות מחירים ומכבידות אף יותר על טסלה, האם מאסק איבד את אירופה?

מנדי הניג | (1)

מכירות טסלה באירופה צנחו ב-49% בהשוואה לשנה קודמת, למרות עלייה של 27.8% במכירות רכבים חשמליים באזור כך עולה מהנתונים שמפרסם איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA). זה כבר החודש הרביעי שאנחנו רואים ירידה במכירות של היצרנית האמריקאית וגם השדרוג שהיא עשתה לדגם ה-Model Y לא מצליח להחיות את המעמד שלה בשוק האירופי. נוסיף לזה גם את התחרות הקשה עם הסיניות שמביאות מכוניות עם ביצועים לא רעים בכלל מה שמוסיף ללחץ על המכירות.

בנוסף לאירופאים המתורבתים והמעודנים לא נוח בכלל עם ההתבטאויות הפוליטיות של מנכ"ל החברה אילון מאסק. אולי האמריקאים רגילים להתנהגות אימפולסיבית וולגרית כמו של מאסק אבל השכנים במערב מתקשים להתרגל לסגנון ואפשר לשמוע את זה לא מעט בתקשורת ובמדיה. 

תמונת המצב של שוק הרכב האירופאי

מכירות הרכב הכוללות באירופה (האיחוד האירופי, בריטניה ואיגוד הסחר החופשי האירופי) ירדו ב-0.3% בחודש האחרון זאת אחרי שראינו צמיחה של 2.8% בחודש מרץ. בסך הכול נרשמו 1.07 מיליון כלי רכב חדשים באפריל. אם בוחנים את שוק האיחוד האירופי בלבד בלי בריטניה ומדינות נוספות באיחוד הסחר החופשי אנחנו מקבלים ירידה של 1.2% במכירות מתחילת השנה.

אבל למרות הירידה הכוללת במכירות, הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לצמוח. רישום כלי רכב חשמליים טהורים (BEV) עלה ב-26.4%, היברידיים-נטענים (PHEV) ב-7.8% והיברידיים-חשמליים (HEV) ב-20.8%. כלי רכב חשמליים (מכל הסוגים וללא סיווג) הגיעו ל-59.2% מסך רישום כלי הרכב בחודש שעבר שזאת עלייה משמעותית לעומת 47.7% בשנה שעברה.

בין השווקים הגדולים באיחוד האירופי, ספרד ואיטליה בלטו לחיוב עם גידול במסירות כלי רכב. השווקים במדינות האלו רשמו עלייה של 7.1% ו־2.7% בהתאמה בחודש האחרון. הגידול בספרד מוסבר בין היתר בשיפור בתמריצי המדינה כדי לרכוש רכבים חדשים כולל דגמים חשמליים והיברידיים כחלק ממדיניות הפחתת הזיהום בערים הגדולות יש גם תמריצים מקומיים-עירוניים שעוזרים להוזיל את המחיר לצרכן. באיטליה, אפילו שהעלייה יותר צנועה ונזקפת בעיקר לחידוש ציי רכבים של חברות, היא עדיין מעודדת כי למרות שיש בארץ המגף האטה מסוימת בצריכה הפרטית שוק התחבורה מראה יציבות.

צרפת רשמה ירידה של 5.6% במסירות בין היתר על רקע האטה כלכלית רחבה יותר, חוסר ודאות סביב מדיניות הרכב החשמלי של הממשלה והפחתה של מענקי הרכישה על רכבים ירוקים. בגרמניה אנחנו יכולים לראות יציבות יחסית וירידה מינורית של 0.2% רק שאם מתעמקים מגלים שבתוך הנתון הזה מוסתרת ירידה חדה במכירות רכבי בנזין ודיזל שכנראה מתקזזת עם ביקוש גבוה לרכבים חשמליים. בסוף שנה שעברה גרמניה הפסיקה את תמריצי הקנייה הישירים לרכבים חשמליים מה שגורם להאטה בביקושים.

מחוץ לאיחוד בריטניה בלטה לרעה שהציגה ירידה חדה של 10.4% ברישום כלי רכב. שוק הרכב הבריטי נמצא כיום תחת לחץ משמעותי: מצד אחד עליית מחירים חדה בגלל האינפלציה ומהצד השני הבריטים לא סגורים לגבי מה המדיניות שלהם במעבר לרכב חשמלי זאת אחרי שהממשל הבריטי דחה את איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל מ-2030 ל־2035.

קיראו עוד ב"גלובל"

לחץ מהסיניות

הירידה במכירות של טסלה מתבטאת גם בנתח השוק שצנח ביבשת מ-1.3% בשנה שעברה ל-0.7% בלבד. כאמור, אפשר להאשים את הירידה במכירות שנמשכת כבר חודש רביעי ברציפות לשילוב של גורמים: תגובה ציבורית שלילית להתבטאויות הפוליטיות של מאסק, קבלת פנים פושרת לשדרוג ה-Model Y ותחרות לא פשוטה עם יצרניות מקומיות וגם סיניות. מול טסלה חברות כמו סאיק מוטור הסינית ומיצובישי היפנית רשמו עליות של 24.5% ו-22.1% במכירות בהתאמה, בעוד מאזדה היפנית ירדה בחדות 24.5%.

בסוף השבוע שעבר BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד. ההודעות על ההנחות גרמו לקריסה במניות הסיניות בבורסת הונג קונג כשעם הדיווח BYD ירדה כ-8% והמשיכה את הירידות גם בשבוע המסחר הנוכחי מושכת אחריה את המתחרות. המשקיעים חוששים שחיתוך תווי המחיר ישחוק את שולי הרווח - למה BYD נדרסה בהונג קונג -נחתכה ב-10%?

זה מוסיף ללחץ על יצרניות הרכב האירופיות שגם הן מתמודדות עם אולמות תצוגה שוממים ועם לחץ להפחית עלויות. יש גם את מלחמת  המכסים שבה האירופאים משחקים קשוח ולא ממהרים להגיע לשולחן המשא ומתן מה שמוסיף לאי הוודאות שמשפיעה באופן ישיר גם על שרשרת האספקה וגם על הצריכה שהופכת לזהירה ומקצצת בקניית מותרות כמו מכונית חדשה. התחזית לשוק הרכב בכלל לא ברורה. אם היצרניות האירופאיות בברוך אז טסלה מול 'שוקת שבורה' הירידה במכירות ביבשת מבטאת את האתגרים התפעוליים וגם התדמיתיים של טסלה ומעמידה את החלוצה של עולם הרכב החשמלי בסכנה ממשית להישאר מאחור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יבטושנקו 27/05/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שטסלה והבעלים השחצן שלה יפשטו את הרגל בקרוב מאד ! אינשאללה !!!
מארק בניוף מנכל סיילספורס
צילום: Christie Hemm Klok, Flickr

מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI

במסר שמיועד למשקיעים הגדולים, מספר מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס, איך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד, באמצעות פלטפורמת ה־AI Agentforce, שמאפשרת שינוי מיקוד תעסוקתי ומעלה שאלות לגבי עתיד העבודה בהייטק ואולי עתיד העבודה בכלל

רן קידר |

לפני כחודשיים, הצהיר מנכ"ל ומייסד סיילספורס Salesforce.com 1.42%  , מארק בניוף, כי בין 30% ל-50% מהעבודה הפנימית בחברה מבוצעת על ידי מערכות AI. בניוף הדגיש כי המהלך אינו נועד להחליף עובדים, אלא לשחרר אותם ממשימות שגרתיות ולאפשר להם להתמקד בעבודה בעלת ערך מוסף גבוה יותר. ולמרות ההצהרה, כעת חשף בניוף כי מחלקת התמיכה צומצמה מ-9,000 עובדים ל-5,000 בלבד, ואת מקומם של 4,000 עובדים תפסו סוכני AI. השינוי התבצע בחודשים האחרונים, ובניוף טוען כי ההשפעה על איכות השירות כמעט ואינה מורגשת. לדבריו, שביעות הרצון של הלקוחות נותרה יציבה, על אף שחלק מהשיחות מתנהלות כיום מול סוכן אלגוריתמי ולא מול עובד אנושי. 

סיילספורס פיתחה את Agentforce, פלטפורמה שמאפשרת לארגונים להטמיע סוכני AI שיכולים לטפל באופן אוטונומי במשימות שהיו עד כה נחלתם של עובדים: החל במענה ללקוחות על שאלות תימחור, דרך יצירת חומרים שיווקיים, וכלה בניהול תכנים באתרים. בשונה מכלי תוכנה מסורתיים, הסוכנים אינם דורשים התערבות אנושית מתמדת, אלא פועלים ביוזמתם ומבצעים פעולות מורכבות מקצה לקצה. לפי נתוני החברה, הפלטפורמה כבר טיפלה ביותר ממיליון וחצי פניות, כאשר מחצית השיחות כיום מתנהלות על ידי AI. 

המהלך אינו מתרחש בחלל ריק וברקע אנחנו רואים מגמה רחבה: חברות טכנולוגיה רבות מצמצמות מצבת כוח אדם במקביל להגדלת ההשקעה ב-AI. השוק אוהב הודעות מהסוג של בניוף, ורוב ההודעות מרוככות בצורה כזו או אחרת, ומאזכרות שהמהלך מלווה בצמיחה, התייעלות והפניית המשאב האנושי למשימות אחרות. כפי שניתן לראות מהזיגזג שבהודעות בניוף, קשה לדעת מהי בדיוק האמת. 

לא אמרתי גל פיטורין 

בניוף ציין כי לא מדובר בצמצום נטו, אלא בהעברת עובדים ממחלקות התמיכה לתחומים אחרים. מאות עובדים שהיו מיועדים לתפקידים טכניים שגרתיים הוסבו למחלקות מכירות, שירותי ייעוץ והצלחת לקוח. וכך, סיילספורס לא רק מקטינה הוצאות אלא גם מגדילה את יכולתה ליצור ערך ישיר, לצורך העניין, החברה מצהירה שהיא מסוגלת לנהל כעת יותר מ-10,000 לידים חדשים בשבוע ולמלא את הפייפליין בקצב שובר שיאים. עם זאת, השינוי מעלה שאלות מורכבות לגבי העתיד. בניוף אמנם מצהיר כי "בני האדם לא הולכים לשום מקום" וכי העבודה מתבצעת בשיתוף פעולה בין סוכנים אנושיים ודיגיטליים, אך קשה להתעלם מכך שהחברה, שמעסיקה יותר מ-76 עובדים ברחבי העולם, חוסכת אלפי משרות. 

אם נסתכל על ההודעות האחרונות של מובילות הטק, נוכל לומר שניתן לזהות מגמה ברורה של היעלמותם של תפקידי כניסה בתחום התמיכה. או במלים פשוטות, לא מגייסים עובדים זוטרים. המגמה, כמובן, אינה ייחודית לסיילספורס. מנכ"ל אמזון Amazon.com Inc. 0.29%  , אנדי ג'סי, הודיע גם הוא כי החברה תוכל להצטמצם במספר עובדים בזכות "שיפורי היעילות" שנובעים מהטמעת AI בהיקף רחב. הסיפור של סיילספורס הוא חלק מדיון (או משבר, תלוי מאיזה צד אתם מסתכלים) לגבי השינוי הדרמטי שמייצרת ה-AI במבנה שוק העבודה. המחקרים שנערכו מצביעים על כך ש-8 מתוך 10 חברות כבר הטמיעו טכנולוגיות Gen AI, אך רבות מהן לא מדווחות על השפעה משמעותית על רווחיות. הטענה היא שהשימוש בטכנולוגיה מתבצע לרוב באופן נקודתי או מוגבל במדיניות פנימית. לעומת תוצאות המחקרים, סיילספורס מטמיעה את ה-AI באופן מלא במוקדי התמיכה והשירות, ומדגימה כיצד ניתן לייצר שינוי ממשי בפריון. 

"חוששים שה-AI יוביל לפיטורים - יקרה ההיפך"