טסלה מודל Y החדשה
טסלה מודל Y החדשה

טסלה מאבדת את אירופה: המכירות נחתכו בחצי

המכירות של טסלה צנחו ב-49% למרות עליה של כ-28% באירופה במכירת רכבים חשמליים, גם נתח השוק נחתך מ-1.3% ל-0.7% - השדרוג שעשתה למודל Y גם לא מצליח להחזיר אותה למרוץ - בינתיים - הסיניות חותכות מחירים ומכבידות אף יותר על טסלה, האם מאסק איבד את אירופה?

מנדי הניג | (1)

מכירות טסלה באירופה צנחו ב-49% בהשוואה לשנה קודמת, למרות עלייה של 27.8% במכירות רכבים חשמליים באזור כך עולה מהנתונים שמפרסם איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA). זה כבר החודש הרביעי שאנחנו רואים ירידה במכירות של היצרנית האמריקאית וגם השדרוג שהיא עשתה לדגם ה-Model Y לא מצליח להחיות את המעמד שלה בשוק האירופי. נוסיף לזה גם את התחרות הקשה עם הסיניות שמביאות מכוניות עם ביצועים לא רעים בכלל מה שמוסיף ללחץ על המכירות.

בנוסף לאירופאים המתורבתים והמעודנים לא נוח בכלל עם ההתבטאויות הפוליטיות של מנכ"ל החברה אילון מאסק. אולי האמריקאים רגילים להתנהגות אימפולסיבית וולגרית כמו של מאסק אבל השכנים במערב מתקשים להתרגל לסגנון ואפשר לשמוע את זה לא מעט בתקשורת ובמדיה. 

תמונת המצב של שוק הרכב האירופאי

מכירות הרכב הכוללות באירופה (האיחוד האירופי, בריטניה ואיגוד הסחר החופשי האירופי) ירדו ב-0.3% בחודש האחרון זאת אחרי שראינו צמיחה של 2.8% בחודש מרץ. בסך הכול נרשמו 1.07 מיליון כלי רכב חדשים באפריל. אם בוחנים את שוק האיחוד האירופי בלבד בלי בריטניה ומדינות נוספות באיחוד הסחר החופשי אנחנו מקבלים ירידה של 1.2% במכירות מתחילת השנה.

אבל למרות הירידה הכוללת במכירות, הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לצמוח. רישום כלי רכב חשמליים טהורים (BEV) עלה ב-26.4%, היברידיים-נטענים (PHEV) ב-7.8% והיברידיים-חשמליים (HEV) ב-20.8%. כלי רכב חשמליים (מכל הסוגים וללא סיווג) הגיעו ל-59.2% מסך רישום כלי הרכב בחודש שעבר שזאת עלייה משמעותית לעומת 47.7% בשנה שעברה.

בין השווקים הגדולים באיחוד האירופי, ספרד ואיטליה בלטו לחיוב עם גידול במסירות כלי רכב. השווקים במדינות האלו רשמו עלייה של 7.1% ו־2.7% בהתאמה בחודש האחרון. הגידול בספרד מוסבר בין היתר בשיפור בתמריצי המדינה כדי לרכוש רכבים חדשים כולל דגמים חשמליים והיברידיים כחלק ממדיניות הפחתת הזיהום בערים הגדולות יש גם תמריצים מקומיים-עירוניים שעוזרים להוזיל את המחיר לצרכן. באיטליה, אפילו שהעלייה יותר צנועה ונזקפת בעיקר לחידוש ציי רכבים של חברות, היא עדיין מעודדת כי למרות שיש בארץ המגף האטה מסוימת בצריכה הפרטית שוק התחבורה מראה יציבות.

צרפת רשמה ירידה של 5.6% במסירות בין היתר על רקע האטה כלכלית רחבה יותר, חוסר ודאות סביב מדיניות הרכב החשמלי של הממשלה והפחתה של מענקי הרכישה על רכבים ירוקים. בגרמניה אנחנו יכולים לראות יציבות יחסית וירידה מינורית של 0.2% רק שאם מתעמקים מגלים שבתוך הנתון הזה מוסתרת ירידה חדה במכירות רכבי בנזין ודיזל שכנראה מתקזזת עם ביקוש גבוה לרכבים חשמליים. בסוף שנה שעברה גרמניה הפסיקה את תמריצי הקנייה הישירים לרכבים חשמליים מה שגורם להאטה בביקושים.

מחוץ לאיחוד בריטניה בלטה לרעה שהציגה ירידה חדה של 10.4% ברישום כלי רכב. שוק הרכב הבריטי נמצא כיום תחת לחץ משמעותי: מצד אחד עליית מחירים חדה בגלל האינפלציה ומהצד השני הבריטים לא סגורים לגבי מה המדיניות שלהם במעבר לרכב חשמלי זאת אחרי שהממשל הבריטי דחה את איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל מ-2030 ל־2035.

קיראו עוד ב"גלובל"

לחץ מהסיניות

הירידה במכירות של טסלה מתבטאת גם בנתח השוק שצנח ביבשת מ-1.3% בשנה שעברה ל-0.7% בלבד. כאמור, אפשר להאשים את הירידה במכירות שנמשכת כבר חודש רביעי ברציפות לשילוב של גורמים: תגובה ציבורית שלילית להתבטאויות הפוליטיות של מאסק, קבלת פנים פושרת לשדרוג ה-Model Y ותחרות לא פשוטה עם יצרניות מקומיות וגם סיניות. מול טסלה חברות כמו סאיק מוטור הסינית ומיצובישי היפנית רשמו עליות של 24.5% ו-22.1% במכירות בהתאמה, בעוד מאזדה היפנית ירדה בחדות 24.5%.

בסוף השבוע שעבר BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד. ההודעות על ההנחות גרמו לקריסה במניות הסיניות בבורסת הונג קונג כשעם הדיווח BYD ירדה כ-8% והמשיכה את הירידות גם בשבוע המסחר הנוכחי מושכת אחריה את המתחרות. המשקיעים חוששים שחיתוך תווי המחיר ישחוק את שולי הרווח - למה BYD נדרסה בהונג קונג -נחתכה ב-10%?

זה מוסיף ללחץ על יצרניות הרכב האירופיות שגם הן מתמודדות עם אולמות תצוגה שוממים ועם לחץ להפחית עלויות. יש גם את מלחמת  המכסים שבה האירופאים משחקים קשוח ולא ממהרים להגיע לשולחן המשא ומתן מה שמוסיף לאי הוודאות שמשפיעה באופן ישיר גם על שרשרת האספקה וגם על הצריכה שהופכת לזהירה ומקצצת בקניית מותרות כמו מכונית חדשה. התחזית לשוק הרכב בכלל לא ברורה. אם היצרניות האירופאיות בברוך אז טסלה מול 'שוקת שבורה' הירידה במכירות ביבשת מבטאת את האתגרים התפעוליים וגם התדמיתיים של טסלה ומעמידה את החלוצה של עולם הרכב החשמלי בסכנה ממשית להישאר מאחור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יבטושנקו 27/05/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שטסלה והבעלים השחצן שלה יפשטו את הרגל בקרוב מאד ! אינשאללה !!!
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd 104.51%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

נעילה מעורבת בוול-סטריט; מניות הקוונטים זינקו, אינטל נפלה ב-7%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט


לאחר רצף עליות שהביא את מדד S&P 500 קרוב לרמות השיא ההיסטוריות שלו. המשקיעים שומרים על זהירות לקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב בשבוע הבא, מה שמאט את קצב המומנטום. הביטקוין עצר את התאוששותו ונסחר סביב 92,500 דולר למטבע. שלושת המדדים העיקריים שמרו על יציבות יחסית כאשר הנאסד״ק עלה ב-0.2%, ה-S&P עם 0.1% והדאו ירד ב-0.1%, בעוד ההימורים על הורדת ריבית בארה"ב נותרו חזקים, למרות ירידה במספר תביעות האבטלה. מניית מטא בלטה עם עלייה של כ־3.5% בעקבות דיווחים על בחינה מחודשת של תקציבי חטיבת המטא־וורס.


חלק מהזהירות בשווקים נובעת מחששות שהתלהבות המשקיעים סביב תחום הבינה המלאכותית הגיעה לרמות גבוהות מדי, לאחר תנודתיות שנרשמה בחודש שעבר. מנגד, הציפייה להקלות במדיניות המוניטרית והערכות לגידול ברווחי החברות תומכות בסנטימנט השורי בשוק. כעת מתמקדים המשקיעים בשאלה האם הורדת ריבית פוטנציאלית בשבוע הבא תוכל להצית "ראלי סנטה" מסורתי לסיום השנה.


בתשואות האג"ח נרשמה עלייה קלה, כאשר תשואת ה־10 שנים עלתה ל־4.11%. הדולר נע בתנודתיות מול המטבעות המרכזיים, על רקע המתיחות סביב החלטת הפד והמתנה של השוק לנתוני מקרו נוספים, שיקבעו האם העליות האחרונות יימשכו או שמנגנון האיזון יחזיר את השוק למגמת התייצבות.


הישראלית שזינקה  ב-100% בוול-סטריט - פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה.


מטא Meta Platforms 3.43%  משנה כיוון: נערכת לקיצוץ של עד 30% בתקציב המטא־וורס - על רקע הפסדי העתק בחטיבת Reality Labs והאימוץ המוגבל של מוצרי המציאות המדומה, הנהלת מטא בוחנת קיצוצים עמוקים ואף פיטורים, תוך העברת המיקוד לפיתוח יכולות בינה מלאכותית ולחיזוק תחום החומרה; במקביל, החברה מתמודדת עם חקירת הגבלים חדשה באירופה.