טסלה מודל Y החדשהטסלה מודל Y החדשה

טסלה מאבדת את אירופה: המכירות נחתכו בחצי

המכירות של טסלה צנחו ב-49% למרות עליה של כ-28% באירופה במכירת רכבים חשמליים, גם נתח השוק נחתך מ-1.3% ל-0.7% - השדרוג שעשתה למודל Y גם לא מצליח להחזיר אותה למרוץ - בינתיים - הסיניות חותכות מחירים ומכבידות אף יותר על טסלה, האם מאסק איבד את אירופה?

מנדי הניג | (1)

מכירות טסלה באירופה צנחו ב-49% בהשוואה לשנה קודמת, למרות עלייה של 27.8% במכירות רכבים חשמליים באזור כך עולה מהנתונים שמפרסם איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA). זה כבר החודש הרביעי שאנחנו רואים ירידה במכירות של היצרנית האמריקאית וגם השדרוג שהיא עשתה לדגם ה-Model Y לא מצליח להחיות את המעמד שלה בשוק האירופי. נוסיף לזה גם את התחרות הקשה עם הסיניות שמביאות מכוניות עם ביצועים לא רעים בכלל מה שמוסיף ללחץ על המכירות.

בנוסף לאירופאים המתורבתים והמעודנים לא נוח בכלל עם ההתבטאויות הפוליטיות של מנכ"ל החברה אילון מאסק. אולי האמריקאים רגילים להתנהגות אימפולסיבית וולגרית כמו של מאסק אבל השכנים במערב מתקשים להתרגל לסגנון ואפשר לשמוע את זה לא מעט בתקשורת ובמדיה. 

תמונת המצב של שוק הרכב האירופאי

מכירות הרכב הכוללות באירופה (האיחוד האירופי, בריטניה ואיגוד הסחר החופשי האירופי) ירדו ב-0.3% בחודש האחרון זאת אחרי שראינו צמיחה של 2.8% בחודש מרץ. בסך הכול נרשמו 1.07 מיליון כלי רכב חדשים באפריל. אם בוחנים את שוק האיחוד האירופי בלבד בלי בריטניה ומדינות נוספות באיחוד הסחר החופשי אנחנו מקבלים ירידה של 1.2% במכירות מתחילת השנה.

אבל למרות הירידה הכוללת במכירות, הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לצמוח. רישום כלי רכב חשמליים טהורים (BEV) עלה ב-26.4%, היברידיים-נטענים (PHEV) ב-7.8% והיברידיים-חשמליים (HEV) ב-20.8%. כלי רכב חשמליים (מכל הסוגים וללא סיווג) הגיעו ל-59.2% מסך רישום כלי הרכב בחודש שעבר שזאת עלייה משמעותית לעומת 47.7% בשנה שעברה.

בין השווקים הגדולים באיחוד האירופי, ספרד ואיטליה בלטו לחיוב עם גידול במסירות כלי רכב. השווקים במדינות האלו רשמו עלייה של 7.1% ו־2.7% בהתאמה בחודש האחרון. הגידול בספרד מוסבר בין היתר בשיפור בתמריצי המדינה כדי לרכוש רכבים חדשים כולל דגמים חשמליים והיברידיים כחלק ממדיניות הפחתת הזיהום בערים הגדולות יש גם תמריצים מקומיים-עירוניים שעוזרים להוזיל את המחיר לצרכן. באיטליה, אפילו שהעלייה יותר צנועה ונזקפת בעיקר לחידוש ציי רכבים של חברות, היא עדיין מעודדת כי למרות שיש בארץ המגף האטה מסוימת בצריכה הפרטית שוק התחבורה מראה יציבות.

צרפת רשמה ירידה של 5.6% במסירות בין היתר על רקע האטה כלכלית רחבה יותר, חוסר ודאות סביב מדיניות הרכב החשמלי של הממשלה והפחתה של מענקי הרכישה על רכבים ירוקים. בגרמניה אנחנו יכולים לראות יציבות יחסית וירידה מינורית של 0.2% רק שאם מתעמקים מגלים שבתוך הנתון הזה מוסתרת ירידה חדה במכירות רכבי בנזין ודיזל שכנראה מתקזזת עם ביקוש גבוה לרכבים חשמליים. בסוף שנה שעברה גרמניה הפסיקה את תמריצי הקנייה הישירים לרכבים חשמליים מה שגורם להאטה בביקושים.

מחוץ לאיחוד בריטניה בלטה לרעה שהציגה ירידה חדה של 10.4% ברישום כלי רכב. שוק הרכב הבריטי נמצא כיום תחת לחץ משמעותי: מצד אחד עליית מחירים חדה בגלל האינפלציה ומהצד השני הבריטים לא סגורים לגבי מה המדיניות שלהם במעבר לרכב חשמלי זאת אחרי שהממשל הבריטי דחה את איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל מ-2030 ל־2035.

קיראו עוד ב"גלובל"

לחץ מהסיניות

הירידה במכירות של טסלה מתבטאת גם בנתח השוק שצנח ביבשת מ-1.3% בשנה שעברה ל-0.7% בלבד. כאמור, אפשר להאשים את הירידה במכירות שנמשכת כבר חודש רביעי ברציפות לשילוב של גורמים: תגובה ציבורית שלילית להתבטאויות הפוליטיות של מאסק, קבלת פנים פושרת לשדרוג ה-Model Y ותחרות לא פשוטה עם יצרניות מקומיות וגם סיניות. מול טסלה חברות כמו סאיק מוטור הסינית ומיצובישי היפנית רשמו עליות של 24.5% ו-22.1% במכירות בהתאמה, בעוד מאזדה היפנית ירדה בחדות 24.5%.

בסוף השבוע שעבר BYD הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780 דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד. ההודעות על ההנחות גרמו לקריסה במניות הסיניות בבורסת הונג קונג כשעם הדיווח BYD ירדה כ-8% והמשיכה את הירידות גם בשבוע המסחר הנוכחי מושכת אחריה את המתחרות. המשקיעים חוששים שחיתוך תווי המחיר ישחוק את שולי הרווח - למה BYD נדרסה בהונג קונג -נחתכה ב-10%?

זה מוסיף ללחץ על יצרניות הרכב האירופיות שגם הן מתמודדות עם אולמות תצוגה שוממים ועם לחץ להפחית עלויות. יש גם את מלחמת  המכסים שבה האירופאים משחקים קשוח ולא ממהרים להגיע לשולחן המשא ומתן מה שמוסיף לאי הוודאות שמשפיעה באופן ישיר גם על שרשרת האספקה וגם על הצריכה שהופכת לזהירה ומקצצת בקניית מותרות כמו מכונית חדשה. התחזית לשוק הרכב בכלל לא ברורה. אם היצרניות האירופאיות בברוך אז טסלה מול 'שוקת שבורה' הירידה במכירות ביבשת מבטאת את האתגרים התפעוליים וגם התדמיתיים של טסלה ומעמידה את החלוצה של עולם הרכב החשמלי בסכנה ממשית להישאר מאחור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יבטושנקו 27/05/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שטסלה והבעלים השחצן שלה יפשטו את הרגל בקרוב מאד ! אינשאללה !!!
וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי

"עושר על הנייר": איך וול סטריט הפכה לסיכון הגדול של הכלכלה האמריקאית?

העשירון העליון אחראי ל-50% מהצריכה בארצות הברית; כ-9 טריליון דולר של רווחים דוחפים את הכלכלה כשהעשירים מבזבזים על מותגי יוקרה בעוד העניים הולכים לחסוך בקוסטקו - זו תלות מסוכנת שעלולה להפוך תיקון בשוק למכה הרסנית לכל המשק; ואיך כל זה קשור למילטון פרידמן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

חצי שנה של ראלי מטורף. השווקים פורצים שיאים יום אחרי יום, וההון ״על הנייר״ של האמריקאים גדל במהירות חסרת תקדים. מתחילת השנה הוסיף שוק המניות האמריקאי כמעט 9 טריליון דולר לשוויו הכולל שזה מגיע בעיקר בזכות מניות הטכנולוגיה, ה-AI והאנרגיה. העלייה הזאת לא נשארת רק על המסך של המחשב של המשקיעים היא מחלחלת לכיסים משקי הבית היא מייצרת ״תחושת עושר״ - תחושת ביטחון מדומה. המשקיעים רואים את חשבון ההשקעות תופח והם סוגרים ערב במסעדה או מתפנקים בשעון יוקרתי.

לפי מחקר שעשו באוקספורד בתחילת השנה, בכל דולר אחד של עלייה בערך העושר הפיננסי, הצריכה של משקי הבית בארה"ב עולה בממוצע בכ-14 סנט ואז הם גם מוציאים בהתאם. אם נתרגם את זה למה שקרה בשוק אנחנו מקבלים נתון מדהים. השוק האמריקאי הוסיף כ-9 טריליון דולר מתחילת השנה וזה בעצם אומר לנו שהאמריקאים הוציאו כ-1.26 טריליון דולר. שתבינו, זה כסף שלא נבע מעלייה אמיתית בשכר שלהם, אלא יותר מתחושת ביטחון זמנית שהמקור שלה בכלל בוול סטריט.

וזה בדיוק מה שמדאיג את הכלכלנים. כל עוד המסכים ירוקים הכל בסדר. הצריכה האמריקאית ממשיכה לשמור על המשק בתנועה. אבל ברגע שהגרפים יתהפכו לאדום, אותה תחושת עושר על הנייר יכולה תוך רגע להתנדף והצריכה, גם היא תתכווץ במהירות.

מארק זנדי, הכלכלן הראשי של מוד׳יס, מסביר את זה: “הזינוק במחירי המניות הוא מה שמחזיק את הצריכה של בעלי ההכנסה הגבוהה. אם זה יתהפך - זה הסיכון האמיתי לכלכלה.” לדבריו, רמות התמחור בשוק גבוהות, התחושה “מנופחת”, והכול נראה קצת יותר מדי טוב כדי להחזיק לאורך זמן.


בינתיים, האמריקאים העשירים ממשיכים לקנות. הם טסים במחלקת עסקים, הם רוכשים מותגי יוקרה, הם מציפים את החנויות של לואי ויטון והרמס וזה בדיוק מה ששומר את הצמיחה חיובית גם כשהמשק האמריקאי מתמודד עם מכסים, ריביות גבוהות וירידה בביקושים של השכבות הנמוכות. אבל צריכים לזכור שזה מנוע צמיחה ׳פיקטיבי׳ כי הוא פועל רק כל עוד השוק בירוק. כל ירידה במחירי המניות יכולה לגרום לבעלי ההכנסה הגבוהה להאט את הקניות - ומכיוון שהם אחראים לכמחצית מהצריכה במשק, ההשפעה על הכלכלה כולה תהיה מיידית.

ציפ ווילסון לולולמוןציפ ווילסון לולולמון

המייסד של לולולמון מאיים במלחמה: "החברה שלי בצניחה חופשית"

צ׳יפ ווילסון פותח במתקפה פומבית נגד הנהלת לולולמון וטוען שהדירקטוריון איבד את הדרך. ווילסון שוקל להשיק קמפיין אקטיביסטי לשינוי בהרכב ההנהלה, מהלך שהעלה את מניית החברה והצית מחדש סכסוך ישן

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לולולמון

צ'יפ ווילסון, מייסד חברת הביגוד הספורטיבי לולולמון Lululemon Athletica 3%  , מתכונן למתקפה נגד החברה שלו. השבוע הוא פרסם מודעה בוול סטריט ג'ורנל עם הכותרת: "לולולמון: בצניחה חופשית". ווילסון לא מסתפק בביקורת ציבורית, הוא שוקל להשיק קמפיין אקטיביסטי נגד החברה שהוא הקים. החדשות הספיקו כדי להעלות את המניה ב-3.6% ביום שני.


לולולמון נמצאת במצב קשה. המניה ירדה יותר מ-40% בשנה האחרונה, ווילסון מאשים את הדירקטוריון שהרס את המודל העסקי שבנה את החברה. הוא טוען שהדירקטורים פירקו את החברה באופן שיטתי ואיבדו עובדים חשובים שהיה להם הידע והניסיון שהפכו את לולולמון לחברה מובילה. ווילסון השווה את הקריסה לתאונת מטוס. לדבריו, ירידה כמו זו לא קורית בגלל כשל אחד אלא בגלל סדרה של טעויות. המודעה של ווילסון הייתה נוקבת כמו הכותרת שלה. הוא טען שדירקטורי לולולמון מתמקדים בתחזיות הפיננסיות של וול סטריט במקום במוצר, בעיצוב ובחדשנות. לדבריו, הדירקטוריון צריך להחזיר את המוצר והמותג למרכז ולהפסיק לרדוף אחרי וול סטריט על חשבון הלקוחות.


ווילסון לא הסתפק במודעה והחריף את הטון בראיון ל-CNBC. כשהמראיין שאל אותו ישירות אם הוא רוצה לשתף פעולה עם משקיע אקטיביסטי כדי להחליף חברי דירקטוריון, ווילסון ענה שהוא חושב שהגיע "הזמן לפעולה". דוברת לולולמון הגיבה בחריפות לווילסון ואמרה שהחברה מתקשרת באופן קבוע עם בעלי המניות ושהדירקטוריון וההנהלה פועלים כדי להניע צמיחה לטווח ארוך וליצור ערך. הדוברת הדגישה שווילסון לא מעורב בחברה כבר עשור וטענה שהוא ממשיך להשמיע הצהרות לא מדויקות ומטעות על לולולמון, ההיסטוריה שלה והדירקטוריון וההנהלה.


קשר מתוח מאז 2013

הקשר בין לולולמון ווילסון מתוח עוד מאז 2013, אז ווילסון התפטר מתפקיד יושב ראש הדירקטוריון הלא-ביצועי לאחר שאמר שמכנסי הספורט של לולולמון לא מתאימים ל"גוף של חלק מהנשים". ההערה יצרה סקנדל ציבורי שפגע במותג. ווילסון נשאר בדירקטוריון עוד שנתיים נוספות והמשיך לדחוף לשינויים שלדבריו יחזירו את לולולמון לערכי הליבה שלה במוצר ובחדשנות. כיום ווילסון והישויות הקשורות אליו מחזיקים בכ-9% ממניות לולולמון לפי הרשות לניירות ערך האמריקאית. זה פחות משליש ממה שהיה לו ממש לפני שעזב את הדירקטוריון. הוא הקטין את החזקותיו בחלקו בגלל הסכמים עם החברה ליישוב הסכסוכים שלו. ב-2014 הוא מכר מחצית מהחזקותיו של 27.7% לקרן הפרייבט אקוויטי אדוונט אינטרנשיונל תמורת כ-845 מיליון דולר.


עם זאת, ה-9% של ווילסון מספיקים כדי לתת לו קול להשיק מלחמת פרוקסי. לפי לורן וסילסקו, אנליסט BNP Paribas, האיום שווילסון מהווה יכול להיות זרז בלתי צפוי שיעזור למניה הפגועה בטווח הקצר, והוא העלה את דירוג לולולמון מ"ביצועים נמוכים" ל"ניטרלי". האנליסט הסביר שאם אכן יהיה שינוי בהנהלה או יושק קמפיין אקטיביסטי, זה יגרום לעלייה מיידית במחיר המניה ביום ההכרזה.