
טסלה מאבדת את אירופה: המכירות נחתכו בחצי
המכירות של טסלה צנחו ב-49% למרות עליה של כ-28% באירופה במכירת רכבים חשמליים, גם נתח השוק נחתך מ-1.3% ל-0.7% - השדרוג שעשתה למודל Y גם לא מצליח להחזיר אותה למרוץ - בינתיים - הסיניות חותכות מחירים
ומכבידות אף יותר על טסלה, האם מאסק איבד את אירופה?
מכירות טסלה באירופה צנחו ב-49% בהשוואה לשנה קודמת, למרות עלייה של 27.8% במכירות רכבים חשמליים באזור כך עולה מהנתונים שמפרסם איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA). זה כבר החודש הרביעי שאנחנו רואים ירידה במכירות של היצרנית האמריקאית וגם השדרוג שהיא עשתה לדגם ה-Model Y לא מצליח להחיות את המעמד שלה בשוק האירופי. נוסיף לזה גם את התחרות הקשה עם הסיניות שמביאות מכוניות עם ביצועים לא רעים בכלל מה שמוסיף ללחץ על המכירות.
בנוסף לאירופאים המתורבתים והמעודנים לא נוח בכלל עם ההתבטאויות הפוליטיות של מנכ"ל החברה אילון
מאסק. אולי האמריקאים רגילים להתנהגות אימפולסיבית וולגרית כמו של מאסק אבל השכנים במערב מתקשים להתרגל לסגנון ואפשר לשמוע את זה לא מעט בתקשורת ובמדיה.
תמונת המצב של שוק הרכב האירופאי
מכירות הרכב הכוללות באירופה (האיחוד האירופי, בריטניה
ואיגוד הסחר החופשי האירופי) ירדו ב-0.3% בחודש האחרון זאת אחרי שראינו צמיחה של 2.8% בחודש מרץ. בסך הכול נרשמו 1.07 מיליון כלי רכב חדשים באפריל. אם בוחנים את שוק האיחוד האירופי בלבד בלי בריטניה ומדינות נוספות באיחוד הסחר החופשי אנחנו מקבלים ירידה של 1.2% במכירות
מתחילת השנה.
אבל למרות הירידה הכוללת במכירות, הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לצמוח. רישום כלי רכב חשמליים טהורים (BEV) עלה ב-26.4%, היברידיים-נטענים (PHEV) ב-7.8% והיברידיים-חשמליים (HEV) ב-20.8%. כלי רכב חשמליים (מכל הסוגים וללא סיווג) הגיעו ל-59.2%
מסך רישום כלי הרכב בחודש שעבר שזאת עלייה משמעותית לעומת 47.7% בשנה שעברה.
בין השווקים הגדולים באיחוד האירופי, ספרד ואיטליה בלטו לחיוב עם גידול במסירות כלי רכב. השווקים במדינות האלו רשמו עלייה של 7.1% ו־2.7%
בהתאמה בחודש האחרון. הגידול בספרד מוסבר בין היתר בשיפור בתמריצי המדינה כדי לרכוש רכבים חדשים כולל דגמים חשמליים והיברידיים כחלק ממדיניות הפחתת הזיהום בערים הגדולות יש גם תמריצים מקומיים-עירוניים שעוזרים להוזיל את המחיר לצרכן. באיטליה, אפילו שהעלייה יותר צנועה
ונזקפת בעיקר לחידוש ציי רכבים של חברות, היא עדיין מעודדת כי למרות שיש בארץ המגף האטה מסוימת בצריכה הפרטית שוק התחבורה מראה יציבות.
צרפת רשמה ירידה של 5.6% במסירות בין היתר על רקע האטה כלכלית רחבה יותר,
חוסר ודאות סביב מדיניות הרכב החשמלי של הממשלה והפחתה של מענקי הרכישה על רכבים ירוקים. בגרמניה אנחנו יכולים לראות יציבות יחסית וירידה מינורית של 0.2% רק שאם מתעמקים מגלים שבתוך הנתון הזה מוסתרת ירידה חדה במכירות רכבי
בנזין ודיזל שכנראה מתקזזת עם ביקוש גבוה לרכבים חשמליים. בסוף שנה שעברה גרמניה הפסיקה את תמריצי הקנייה הישירים לרכבים חשמליים מה שגורם להאטה בביקושים.
מחוץ לאיחוד בריטניה בלטה לרעה שהציגה ירידה חדה של 10.4%
ברישום כלי רכב. שוק הרכב הבריטי נמצא כיום תחת לחץ משמעותי: מצד אחד עליית מחירים חדה בגלל האינפלציה ומהצד השני הבריטים לא סגורים לגבי מה המדיניות שלהם במעבר לרכב חשמלי זאת אחרי שהממשל הבריטי דחה את איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל מ-2030 ל־2035.
- "נתראה בפריז" - ג'נסן הואנג יוצא לסיבוב הופעות באירופה - איך זה ישפיע על תוצאות הרבעון הבא?
- בעקבות הפסיקה: הבורסות באסיה מזנקות
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לחץ מהסיניות
הירידה במכירות של טסלה מתבטאת גם בנתח השוק שצנח ביבשת מ-1.3% בשנה שעברה ל-0.7% בלבד. כאמור, אפשר להאשים את הירידה במכירות שנמשכת כבר חודש רביעי ברציפות לשילוב של גורמים: תגובה ציבורית שלילית להתבטאויות הפוליטיות של מאסק, קבלת פנים פושרת לשדרוג
ה-Model Y ותחרות לא פשוטה עם יצרניות מקומיות וגם סיניות. מול טסלה חברות כמו סאיק מוטור הסינית ומיצובישי היפנית רשמו עליות של 24.5% ו-22.1% במכירות בהתאמה, בעוד מאזדה היפנית ירדה בחדות 24.5%.
בסוף השבוע שעבר BYD
הכריזה על הוזלות דרמטיות של עד 34% על 22 מדגמי הרכב החשמלי וההיברידי-נטען שלה כשההנחות צפויות להימשך עד סוף יוני. מודל ה-Seagull, שידוע כמכונית החשמלית הזולה בעולם הפך עכשיו לזול אפילו יותר כשהחברה חתכה את המחיר הזול כבר ככה בעוד 20% ל-55,800 יואן (כ-7,780
דולר). דגם ה-Seal ההיברידי-נטען אחד הדגמים המבוקשים ביותר של החברה קיבל את החיתוך הגדול ביותר: 34%, מה שהוריד את המחיר של הרכב ל-102,800 יואן שבתרגום לדולר מדובר על כ-14 אלף דולר בלבד. ההודעות על ההנחות גרמו לקריסה במניות הסיניות בבורסת הונג קונג כשעם הדיווח
BYD ירדה כ-8% והמשיכה את הירידות גם בשבוע המסחר הנוכחי מושכת אחריה את המתחרות. המשקיעים חוששים שחיתוך תווי המחיר ישחוק את שולי הרווח - למה BYD נדרסה
בהונג קונג -נחתכה ב-10%?
זה מוסיף ללחץ על יצרניות הרכב האירופיות שגם הן מתמודדות עם אולמות תצוגה שוממים ועם לחץ להפחית עלויות. יש גם את מלחמת המכסים שבה האירופאים משחקים קשוח ולא ממהרים להגיע לשולחן המשא ומתן מה שמוסיף לאי הוודאות שמשפיעה
באופן ישיר גם על שרשרת האספקה וגם על הצריכה שהופכת לזהירה ומקצצת בקניית מותרות כמו מכונית חדשה. התחזית לשוק הרכב בכלל לא ברורה. אם היצרניות האירופאיות בברוך אז טסלה מול 'שוקת שבורה' הירידה במכירות ביבשת מבטאת את האתגרים התפעוליים וגם התדמיתיים של טסלה ומעמידה
את החלוצה של עולם הרכב החשמלי בסכנה ממשית להישאר מאחור.
- 1.יבטושנקו 27/05/2025 16:52הגב לתגובה זוהלוואי שטסלה והבעלים השחצן שלה יפשטו את הרגל בקרוב מאד ! אינשאללה !!!