טי שירט של פלנטיר. קרדיט: רשתות חברתיות
טי שירט של פלנטיר. קרדיט: רשתות חברתיות

פלנטיר עדיין מככבת ולמרות גל מימושים, זינקה 140% מתחילת השנה

חודש לאחר שנגעה בשיא ובעקבותיו הגיע גל מכירות, פלנטיר היא עדיין יקירת ה-AI ומייצגת פוטנציאל עצום, ולמרות שווי שוק שנוי במחלוקת ומכפיל רווח אסטרונומי, היא עדיין מושכת משקיעים ואנליסטים ומכוונת להיות תופעת פופ 

רן קידר |
נושאים בכתבה פלנטיר

חלף קצת יותר מחודש מאז שמניית פלנטיר נגעה בשיא שלה מאז היווסדה, 190 דולר, ומייד לאחר מכן החל גל של מימושים שהוריד אותה כמעט 20%, לרמות של 150 דולר. ובכל זאת, כראוי ליקירת הסקטור, המניה תיקנה ובסופו של דבר, מתחילת השנה זינקה בכ-140%, כשהיא נתמכת בגל של השקעות בבינה מלאכותית ובהוצאות עתק של ספקיות הענן הגדולות (hyperscalers). אתמול (שני), היא נסגרה על כ-179 דולר, 6% מתחת לשיא שלה. 

עם זאת, אנליסטים מזהירים כי שווי החברה גבוה במיוחד. המניה נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-233,  לעומת 22.9 בלבד במדד S&P 500. למרות זאת, גם אנליסטים שממליצים על "נייטרלי" מציינים כי יש הרבה מה לאהוב במודל של פלנטיר. גיל לוריה, אנליסט ב-D.A. Davidson, כתב השבוע: "גם אחרי עשור של מעקב ושלוש שנים של סיקור שוטף, הביצועים של פלאנטיר ברבעונים האחרונים גורמים לנו לחשוב מחדש לגבי כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על תוכנה". לוריה הסביר שהייחוד של פלאנטיר הוא ביכולת לשלב מקורות מידע מגוונים מבלי לפגוע באבטחה, מה שמקצר משמעותית את זמן ההטמעה של כלי AI בארגונים. בנוסף, הדגיש כי שילוב מהנדסים בתוך הארגון, ולא כקבלן חיצוני, מאפשר לחברה להציע מודל תמחור מבוסס תוצאות, שהוא אהוב במיוחד על סמנכ"לי כספים. 

לוריה אף ציין כי הדחיפות של ארגונים לאמץ בינה מלאכותית מעניקה לפלאנטיר יתרון: "הדחיפות הזו מאפשרת לפלאנטיר לגשת לתקציבי יחידות עסקיות שאינם כפופים למגבלות הוצאות IT", כתב. לדבריו, מדובר במגמה שמבטיחה המשך ביקושים גבוהים בתחום. עוד הוסיף כי לפלנטיר יש מה שהוא מכנה "כריזמה של כוכבת" – שילוב של ביטחון עצמי ו-"חוצפה", כפי שהוא מגדיר, שלעיתים הרחיקה לקוחות בעבר אך כיום נתפסת כחוזקה. דוגמא לכך אפשר למצוא בציטוטים של הנשיא-מנכ"ל אלכס קארפ, שמקרין ביטחון שמושך לקוחות בתקופה של חוסר ודאות: "מתברר שיש עדיין לא מעט אנשים שמאמינים בהגנה על הציוויליזציה המערבית. אנחנו ביניהם". 

עם זאת, לא כל האנליסטים שותפים לאופטימיות. ב-Mizuho חזרו בשבוע שעבר על המלצת "נייטרלי" ויעד מחיר של 165 דולר. לדבריהם, אף שהביצועים האחרונים "מרהיבים" עם צמיחה מתמשכת גם במגזר הממשלתי וגם במגזר המסחרי, מניית פלאנטיר נסחרת במכפיל "קיצוני" ביחס להערכות המכירות לשנים 2025-2026, מה שמעלה סיכון לירידה חדה בשווי בעתיד. מתוך 29 אנליסטים שמסקרים את המניה, 18 מדרגים אותה בהחזק (Hold), 7 ממליצים על קנייה ורק 4 ממליצים על מכירה. במילים אחרות, השוק נותר מפוצל: פלאנטיר נתפסת כחברה עם יכולת ייחודית להוביל את מהפכת הבינה המלאכותית, אך שוויה הגבוה הופך אותה להשקעה מסוכנת.

פלנטיר כמותג לייפסטייל 

אז אפשר לשאול מה לחברת תוכנה ולתרבות הפופ, ולמה שמישהו ירצה לקנות חולצה עם הלוגו של פלנטיר, אבל השאלה הזאת נשאלה בעבר גם לגבי דמותה של קת'י ווד וקרן ARK. אבל להבדיל מווד והארקים, פלנטיר מייצגת משהו אחר. ממש כפי שהיא ה-"אויבת" של תנועות כמו "פרי פלסטיין", BLL ועוד, שטוענות שעצם מהותה של פלנטיר היא הפרה של זכויות הפרט, כך היא נתפסת כגיבור הטוב עבור מי שתופס את עצמו פרו-מערבי. שמה של החברה לקוח מספרו של טולקין, "שר הטבעות", ספר שבעצמו נכתב בהשראת מלחמת העולם השנייה והמאבק בנאצים. או כפי שכתב ראש תחום האסטרטגיה של החברה ברשת X: "פלאנטיר היא מותג הלייפסטייל הכי פרו-מערבי, מריטוקרטי ואובססיבי לניצחון". 

לפני כשנה השיקה החברה חנות מרצ’נדייז מקוונת עם חולצות, כובעים ותיקים, שממותגים לא רק כסמלי חברה אלא כייצוג של תפיסת עולם. על כרטיס שמצורף למוצרים חתום המנכ"ל אלכס קארפ: "תודה על המסירות לפלאנטיר ולמשימתנו להגן על המערב. העתיד שייך לאלו שמאמינים ובונים. ואנחנו בונים כדי לשלוט". פלנטיר הוקמה כתגובה לפיגועי ה-9.11 והיא שמה בחזית ערכים מערביים, ביטחון עצמי ומשימתיות, וגם כשהיא מייצרת מרצ'נדייז, המותג והמוצרים מסמנים השתייכות, לא שונה ממועדון ספורט או מותג צרכני מוכר.


חולצה מתוך הקולקציה של PLTR Softwear

השימוש במילה "מריטוקרטי" (צורת ארגון או תפיסת עולם שבה קידום, הצלחה או מעמד נקבעים על פי כישורים, יכולות והישגים ולא על פי מוצא, קשרים או פריבילגיות אחרות) בדבריו של ראש תחום האסטרטגיה אינו מקרי. באפריל השיקה פלאנטיר השיקה את "אחוות המריטוקרטיה" (Meritocracy Fellowship) תכנית בת ארבעה חודשים שמיועדת לבוגרי תיכון מצטיינים שאינם רשומים כיום באוניברסיטה. המטרה היא להציע תחליף פרקטי ופרגמטי לחינוך הגבוה, ולהתמקד ביכולת ובכישרון במקום בתעודות פורמליות. המועמדים נדרשים לציוני מבחנים סטנדרטיים גבוהים, כלומר לפחות 1460 בסולם SAT או 33 במבחן ACT, שהם בשיעור מקורב מקבילה של 750 בפסיכומטרי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אלו שמתקבלים ומשתתפים בתכנית מקבלים שכר של כ-5,400 דולר לחודש, ועובדים במשרה מלאה על מוצרי פלנטיר, בחלק מהצוותים הטכניים, תוך תרומה ממשית מהיום הראשון. בתום התכנית, המצטיינים עשויים להיות מוזמן לריאיון לתפקיד קבוע בחברה. היוזמה נחשבת חלק מהעמדה של החברה שמערערת על המוסכמות של מערכת החינוך האקדמית וכיצד מבליטים את ציוני המבחנים הבין־לאומיים וההישגים במקום תואר אוניברסיטאי.


יוצאי פלנטיר מסקרנים

השפעתה של פלאנטיר ניכרת גם מחוץ לחברה עצמה. שלושה יוצאי החברה הקימו בלונדון את Conduct, סטארט־אפ חדש בתחום ה-AI, שגייס 12 מיליון דולר בהובלת קרן Creandum ובהשתתפות משקיעים מדיפמיינד של גוגל ו-Workday. החברה, שפעלה מתחת לרדאר במשך כשנה וחצי, מפתחת פלטפורמות סוכני AI לארגונים, וממוקדת במערכות מבוססות SAP – בשימוש של 90% מחברות Fortune 500. בין לקוחותיה כבר ניתן למצוא את Daimler Truck ו־Rittal. ההשקעה ב-Conduct מצטרפת לגל השקעות חסר תקדים בסטארט־אפים אירופיים בתחום ה־AI. לפי נתוני Sifted, בשנת 2025 גויסו מעל 6.6 מיליארד אירו לסטארט־אפים מסוג זה, כמעט כפול מהיקף הגיוסים בכל שנת 2024. בכך, בוגרי פלנטיר ממשיכים להשפיע על עתיד עולם הבינה המלאכותית גם מחוץ לחברה – ומבססים את החברה כ-״חממת מנהיגים״ בזירה העולמית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

וורן באפט וגרג אייבל (מפגש שנתי)וורן באפט וגרג אייבל (מפגש שנתי)

באפט קונה גוגל ומוכר אפל; אך אפל עדיין ההשקעה הסחירה הגדולה בתיק

הנתונים נחשפים - ברקשייר של באפט רוכשת גוגל ומוכרת אפל ובנק אוף אמריקה

עמית בר |
נושאים בכתבה וורן באפט גוגל

ברקשייר של וורן באפט רכשה ברבעון השלישי כ‑17.9 מיליון מניות של אלפבית, חברת האם של גוגל, בהיקף מוערך של כ‑4.3 מיליארד דולר, ובמקביל צמצום כצפוי ניכר בהחזקותיה באפל ובבנק אוף אמריקה.

ההשקעה באלפבית מהווה 1.6%% מהתיק של ברקשייר בסוף ספטמבר. אפל נותרה המניה הגדולה ביותר בתיק, אך היקף ההחזקה בה קטן ב-15%% והערך הנוכחי עומד על כ‑60.7 מיליארד דולר.



5 עובדות על וורן באפט

וורן באפט קנה את מנייתו הראשונה בגיל 11 - כבר בגיל צעיר מאוד, באפט החל להתעניין בהשקעות. בגיל 11 בלבד הוא רכש שלוש מניות של חברת Cities Service, מה שסימן את תחילת הקריירה הארוכה שלו בשוק ההון.

הוא נוהג לקרוא כ־5–6 שעות ביום - באפט ידוע כאדם שמתמיד בלמידה. הוא מבלה את רוב יומו בקריאה, עיתונים, דוחות כספיים, ספרים ומחקרים, ומאמין שידע מצטבר הוא נכס ההשקעה החשוב ביותר.

הוא לא משתמש במחשב במשרדו - באפט כמעט ואינו משתמש בטכנולוגיה מתקדמת. במשרדו לא תמצאו מחשב אישי, ובמשך שנים רבות הוא אפילו סירב להשתמש בסמארטפון.