וואווי
צילום: טוויטר

וואווי מתכננת לסגור את הפער מאנבידיה בשנים הקרובות

החברה הסינית חשפה תוכנית שאפתנית לשלוש שנים, במטרה לשבור את ההובלה של אנבידיה בתחום שבבי הבינה המלאכותית. במקום להתחרות ראש בראש בביצועי העיבוד, וואווי מתכננת לבנות מערכי ענק של עשרות אלפי שבבים המחוברים יחד, תוך הישענות על עוצמתה בתחום התקשורת ועל תמיכת הממשל בבייג’ין. המהלך מצביע על ביטחון גובר והולך ביכולתה של סין לפתח אקו-סיסטם עצמאי של מוליכים למחצה, למרות מגבלות חריפות מצד ארה״ב

עוזי גרסטמן | (4)

וואווי נוסדה ב-1987 בשנזן על ידי רן ג’נגפיי, לשעבר קצין בצבא הסיני. בתחילה עסקה החברה בציוד טלפוניה פשוט, אך בהדרגה התפתחה להיות אחת מספקיות ציוד התקשורת הגדולות בעולם. היא בנתה לעצמה שם כמובילה בתחום ציוד הרשתות והאינטרנט, בייחוד עבור מפעילות סלולר בינלאומיות. בעשור האחרון התפרסמה וואווי גם בשוק המכשירים הסלולריים. לפני הסנקציות האמריקאיות, היא היתה החברה השנייה בעולם במכירת סמארטפונים, אחרי סמסונג ולפני אפל. ואולם ב-2019 פגעה בה קשה החלטת הממשל האמריקאי להכניס אותה לרשימת החברות המוגבלות, מה שחסם את גישתה לשירותי גוגל, לרכיבים חיוניים ולחברות ייצור שבבים מתקדמות. מאז היא נאלצה לשנות כיוון ולחפש דרכים לבנות טכנולוגיה עצמאית שתפחית את תלותה במערב.


היא ידועה כחברה חשאית יחסית, שבדרך כלל חושפת מוצרים חדשים בשקט וללא רעש תקשורתי. לכן הכרזתה הפומבית האחרונה התקבלה כהפתעה גדולה בשוק הטכנולוגיה העולמי. בכנס Huawei Connect הציג היו״ר התורן של החברה, אריק סו, בפירוט יוצא דופן את החזון שלה לשלוש השנים הבאות, הכולל שבבים חדשים ממשפחת Ascend ומערכות־על מסוג SuperPod. מדובר במהלך שמדגיש את הנחישות של החברה לערער את שליטתה של אנבידיה NVDA  , שמובילה כיום כמעט ללא עוררין את מהפכת הבינה המלאכותית. על פי התוכנית, ניתן יהיה לחבר עד 15,488 שבבים במערכת אחת, עם פרוטוקול חדשני שפיתחה החברה בשם UnifiedBus, שמאפשר מהירות תקשורת עצומה בין שבב לשבב. וואווי טוענת כי המהירויות של המערכת הזו מגיעות לפי 62 מטכנולוגיית החיבור הבאה של אנבידיה. המשמעות היא שבאמצעות מערכות כאלה ניתן להקים מרכזי נתונים עצומים המותאמים לאימון מודלים גדולים של בינה מלאכותית - אותם מודלים שמניעים היום תחומים כמו רפואה, תחבורה חכמה, חיפוש ותעשיית השירותים.


למה זה מעניין את המשקיעים? ראשית, מפני שמדובר במאבק חזיתי על השוק החם ביותר בעולם הטכנולוגיה כיום - שוק הבינה המלאכותית. אנבידיה היא הכוכבת הגדולה ביותר בו, ושוויה בשוק ההון זינק בשנים האחרונות למאות מיליארדי דולרים. כל ניסיון לאתגר את מעמדה, אפילו אם אינו בטוח בהצלחה, יוצר רעידות בשוק. המהלך של וואווי, כפי שציינו אנליסטים מבית ההשקעות ברנשטיין, מצביע על כך שהחברה השיגה יכולות ייצור אמינות מקומיות שיאפשרו לה לתמוך בתוכניות השאפתניות שלה בתחום הבינה המלאכותית (AI). לדבריהם, מדובר ב״ציון דרך משמעותי״ בבניית תעשיית מוליכים למחצה סינית המסוגלת לעמוד בפני זעזועים בשרשראות האספקה הגלובליות. מבחינה כלכלית, המשמעות היא ניסיון של סין לצמצם תלות ביצרנים מערביים כמו TSMC TSM  הטייוואנית או ASML ASML  האירופית, שבמשך שנים שלטו בשוק החומרה המתקדמת.

אם אכן תצליח וואווי לבסס ייצור עצמאי, היא עשויה להוות אלטרנטיבה אסטרטגית למדינות ולחברות שעד כה היו תלויות בשבבים מערביים. מהלך כזה ישפיע על דפוסי ההשקעה של ממשלות וחברות בינלאומיות, ועלול לגרום להסטת הון לכיוון אסיה, שם מתרכזים כעת ניסיונות ההשקעה העצמאיים הגדולים ביותר בעולם השבבים.

סנקציות אמריקאיות והתגובה הסינית

ארה״ב מנסה מזה שנים לחסום את גישתן של חברות סיניות לטכנולוגיות מתקדמות, מחשש שאלה ישרתו לא רק מטרות כלכליות אלא גם צבאיות. כחלק מהמאמץ הזה, נאסר על חברות כמו TSMC לספק לוואווי שבבים מתקדמים. באחרונה אף הוציאה וושינגטון הוראה האוסרת על חברות סיניות לרכוש רכיבים מסוימים של אנבידיה.

בתגובה, הציבה בייג’ין את תחום השבבים והבינה המלאכותית במרכז האסטרטגיה הכלכלית שלה. ההכרזות הפומביות של וואווי, לצד חשיפות מקבילות מצד עליבאבא ובאיידו, מצביעות על כך שסין אינה נרתעת עוד מלגלות את הקלפים. ההשפעה הישירה על שוק ההון העולמי היא תחושת חוסר ודאות גוברת לגבי עתיד שוק השבבים - האם נוא יישאר בשליטת החברות האמריקאיות, או שצפויה עליית כוח סינית שתשנה את מאזן ההשקעות.

עבור משקיעים, ההכרזה של וואווי היא גם סיכון וגם הזדמנות. מצד אחד, יש בה סימנים המעידים על כך שסין מצליחה לפתח שרשרת אספקה עצמאית - מה שמעלה את הסיכוי להתרחבות השוק המקומי ויצירת מתחרים חדשים לענקיות המערב. מצד שני, נותרו ספקות רבים סביב יכולת החברה לייצר שבבים מתקדמים בקנה מידה גדול. אנליסטים בג’פריז הזכירו, למשל, שתוכניות קודמות של וואווי להשקת שבבים ב-5 ננומטר לא יצאו לפועל בשל בעיות ייצור. מבחינת השוק, משמעות הדבר היא שתיתכן סטייה בין הצהרות לחזון ארוך־טווח לבין יישום ממשי - מצב שיוצר תנודתיות ומעלה סיכונים למשקיעים.

קיראו עוד ב"BizTech"

מאבק שמשפיע על הכלכלה העולמית

נכון לעכשיו, אנבידיה נותרת הדומיננטית בשוק ה-AI, עד כדי כך שגם שחקנים גדולים כמו AMD AMD  ואינטל INTC  נדחקים לשוליים. אך עצם הצגת החזון על ידי וואווי מהווה איתות ברור: סין לא מתכוונת להישאר מאחור. במישור הכלכלי, המאבק הזה מתפתח לכדי עימות רחב יותר בין וושינגטון לבייג’ין על השליטה בטכנולוגיה שתעצב את הכלכלה העולמית בעשורים הקרובים.

אם סין תצליח לבסס תעשיית שבבים עצמאית, הדבר עשוי לשנות את מאזן הכוחות הגלובלי ולהשפיע לא רק על שוק ההון, אלא גם על מסלולי הצמיחה של כלכלה עולמית התלויה יותר ויותר בבינה מלאכותית. מנגד, אם המגבלות האמריקאיות ימשיכו לחסום את יכולות הייצור של וואווי, שוק ההון ימשיך לראות בהצהרות החברה סיכון ולא הזדמנות.


מדוע וואווי לא יכולה פשוט לייצר שבבים מתקדמים כמו אנבידיה?

הסיבה העיקרית היא שארה״ב הגבילה את גישתה לחברות כמו TSMC בטייוואן ו-ASML בהולנד. החברות האלה מחזיקות בציוד המתקדם ביותר לייצור שבבים ברמות טכנולוגיות של 5 ננומטר ומטה. בלי גישה לציוד כזה, וואווי לא יכולה להתחרות ישירות ברמת הביצועים.


איך היא מנסה לעקוף את הבעיה?

באמצעות ריבוי שבבים. במקום שבב אחד חזק במיוחד, היא בונה מערכים של עשרות אלפים, שמחוברים יחד בקצב תקשורת מהיר במיוחד. כך, לפחות בתיאוריה, היא יכולה להשיג ביצועים דומים לאלה של אנבידיה.


האם זה באמת יעבוד?

קשה לדעת. אנליסטים מזכירים כי ביצועי שבב Ascend בודד מגיעים רק ל-6% מביצועי שבב הדור הבא של אנבידיה. וואווי טוענת שכשמחברים מספיק שבבים יחד, הפער הזה מצטמצם. אך לא ברור אם אפשר לייצר מערכים עצומים כאלה בהיקף תעשייתי, ובעלות סבירה.


איך זה קשור לכלכלה העולמית?

שוק השבבים הוא כיום אחד מעמודי התווך של הכלכלה הגלובלית. כל תעשייה - החל מטלפונים חכמים ועד לכלי רכב אוטונומיים - תלויה בו. אם סין תצליח ליצור תעשייה עצמאית שתתחרה בארה״ב, זה ישנה את מאזן הכוחות הכלכלי בעולם.


ומה לגבי המשקיעים?

עבורם מדובר גם בסיכון וגם בהזדמנות. אם וואווי תעמוד בהבטחותיה, ייתכן שתהיה עלייה בביקוש למניות של חברות סיניות הקשורות לתחום. אם לא - המשקיעים יראו בהכרזות בעיקר רעש תקשורתי, והאמון בשוק ייפגע.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אליהו בן ששון 28/09/2025 00:42
    הגב לתגובה זו
    בסדלחבר שבבים קטנים בכמות נשמע מסורבל חייבים להגיע לרמה של שבב בודד ברמה של אינבדיה כדי להתחרות כראוי
  • 3.
    אנונימי 24/09/2025 23:11
    הגב לתגובה זו
    אחת החברות המתקדמות בעולם כל טלפון שלה הוא שיא הטכנולוגיה עניין של זמן
  • 2.
    גרשון 24/09/2025 12:54
    הגב לתגובה זו
    העיקר לספק כותרת.. וואווי לא יכולה להגיע לשום מקום ברגע שהיא תנסה אינבידיה כבר תגיע עם המוצר הבא והמתקדם ביותר.לאינבידיה יש את המערכות הכי מתקדמות עם השבבים הכי חסכוניים בחשמל שהסינים רק יכולים לחלום .. הסינים יכולים לנסות אבל זה לא יקרה.הבלוף של לשלב אלפי שבבים ביחד זה בדיחה לא מוצלחת.
  • 1.
    אנונימי 23/09/2025 20:09
    הגב לתגובה זו
    האנושות יכולה להרוויח כל כך הרבה משיתוף פעולה במקום מלחמות.מרגיש כמו הסיפור של מגדל בבל דווקא כשהאנושות מתקרבת לפיתוח כל כך גדול שדורש שיתוף פעולה מלחמות ומריבות הולכים לעקב אותה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?

על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת. 

צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם  הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים. 

מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך  TrueScontrol. 

הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון. 


אובדן אמון = אובדן הכנסות


מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממשעסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של  TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.