קריפטו
צילום: freepik

המדינה תיכנס לכם לארנק הקריפטו? לקראת חקיקה של מיסוי הרווחים

ועדת השרים לחקיקה תדון בתזכיר חוק חדש של משרד האוצר ורשות המסים, שמבקש לעגן בחוק את הגדרת המטבעות הדיגיטליים כ"נכסים" לצורכי מס; דוח מבקר המדינה העריך שרק 0.25% מעסקאות הקריפטו מדווחות והמדינה מאבדת עד 3 מיליארד שקל כתוצאה מאי אכיפה

רן קידר | (2)

משרד האוצר ורשות המסים ממשיכים בצעדים להסדרת זירת הקריפטו, במטרה להגיע אל מיליארדי השקלים הישראליים המסתובבים בשוק הקריפטו וחייבים במס בישראל, אך לא מדווחים. ועדת השרים לחקיקה תדון היום בתזכיר החוק של משרד האוצר המבקש לעגן בחוק את הגדרת המטבעות הדיגיטליים כ"נכסים" לצורכי מיסוי וכן מבהיר מתי רווחים מזירת הקריפטו נחשבים ל"ישראלים" לצורכי תשלום מס.

לפני כמעט שנה פרסם משרד האוצר תזכיר חוק שהציג הגדרה משפטית ל-"נכס דיגיטלי" ומטבעות דיגיטליים המבוססות על טכנולוגיית רישום מבוזר (בלוקצ'יין). התזכיר קבע כי מטבעות דיגיטליים לא ייחשבו עוד כמטבע חוץ, אלא כנכס החייב במס רווחי הון של 25%, אלא אם הפעילות עולה לכדי עסק, שאז תחויב במס חברות או במס שולי ליחיד. בכך נסתמה סופית טענת המשקיעים כי ניתן לראות ברווחים הללו "הפרשי הצמדה" הפטורים ממס, טענה שכבר נדחתה בעבר בבית המשפט המחוזי (קופל, 2019). התזכיר משמש כעיגון חקיקתי לטיוטה שנוסחה כבר בתחילת חדירת הקריפטו לתודעה הציבורית, ב-2017 והפכה להיות עמדה רשמית של רשות המסים ב-2018.

עקרונית, כל כל מכירה והמרה של מטבעות קריפטוגרפים, וכל פעולה שמגלמת בתוכה מכירה או המרה של מטבעות קריפטוגרפים, היא אירוע מס החייב בדיווח לרשויות המס. עם זאת, שיעור הדיווח על עסקאות קריפטו הוא מזערי, ועל פי דוח של מבקר המדינה, שיעור המדווחים עומד על רבע אחוז בלבד ואובדן ההכנסות למדינה מוערך ב-2-3 מיליארד שקל בשנה. מאחר וקריפטו הוא נכס, חלים על פעילות בקריפטו כללי המיסוי של עסקאות בנכסים. כללים אלו כוללים את חובת הדיווח, והם קובעים כי המיסוי החל על עסקאות בנכסים הוא מס רווחי הון בגובה 25% לאנשים פרטיים. 

לפני מספר חודשים, במאי 2025, פרסם משרד האוצר קול קורא לשימוע ציבורי, במטרה לקבל הערות מהציבור, משקיעים, וגופים מקצועיים לפני קידום ההצעה לחקיקה. במקביל, גובש גם נוהל גילוי מרצון ייעודי לקריפטו, שנועד לעודד משקיעים לדווח על רווחים שלא דווחו בעבר ולשלם מס וקנסות בתמורה לחסינות פלילית.

על פי התזכיר, "מטרת אסדרת הפעילות בנכסים דיגיטליים היא קידום ניהול מושכל של הסיכונים הנוגעים למערכת הכלכלית ולפעילות של משקיעים, צרכנים ועסקים בנכסים דיגיטליים, ויצירת ודאות רגולטורית עבור הפעילות הכלכלית הקשורה לשימוש בנכסים אלה, באמצעות קביעת חקיקה בכלל התחומים הרלוונטיים. במסגרת כך, נקבעו מספר צעדים בתחום מיסוי הפעילות בנכסים דיגיטליים, ומוצעים מספר תיקוני חקיקה בתחום, בכללם תיקון זה".

מה קורה בעולם, וגם זירת הלבנת ההון 

במקביל, בעולם האפשרויות העומדות בפני המשקיעים לחשיפה לעולם הקריפטו הולכות ומתגוונות בקצב מהיר. מלבד קנייה ישירה של מטבעות קריפטו, יש כעת אפשרות להשקיע גם בתעודות סל, כמו גם ב"חברות אוצר" שרוכשות מטבעות שונים כרזרבה אסטרטגית. חברות אלו יכולות להיות כאלה שמתמקדות רק בכך, כמו סטרטג'י, או כאלה הפעילות גם בתחומים אחרים. בנוסף, ניתן להשקיע בחברות ציבוריות מתעשיית הקריפטו, שמספרן הולך וגדל. אנו מכירים חברות כרייה כבר זמן רב, וניתן לצרף אליהן את הבורסות השונות כמו קוינבייס הוותיקה וגם בוליש וג'מיני שהונפקו רק לאחרונה. ישנן גם פלטפורמות מסחר שאינן מתמקדות רק בקריפטו אך פעילות מאוד בתחום, כמו איטורו. בגל ההנפקות האחרונות קיבלנו גם חברות של מטבעות יציבים כמו סירקל ו-Figure. חברות נוספות שהונפקו לאחרונה וקשורות לקריפטו הן Trump Media & Technology Group, Galaxy Digital, חברת הארנקים הדיגיטליים אקסודוס וחברת פולד. נראה שההיצע, וכנראה גם הביקוש, רק הולך ומתרחב כל העת.

ולהבדיל, אסדרת תחום הקריפטו נוגעת גם לאספקט נוסף של עולם הבלוקצ'יין, והוא הלבנת ההון. הקריפטו יכול להיות גם גן עדן למי שרוצה להישאר מתחת לרדאר, ועם זאת, לפני כשבועיים נחשפה פרשה שבה שלושה תושבי כפר קאסם הפעילו עסק למתן שירותים פיננסיים לא חוקיים, שעסק בין היתר בניהול כספים עבור ארגוני פשיעה ובהלבנת הון בהיקף עצום, שהוערך בכ-30 מיליון דולר. לצד זאת, מיוחסות להם עבירות מס ועבירות כלכליות נוספות. 

קיראו עוד ב"בארץ"

נוסיף שבמקביל לתזכיר, הרשות השיקה לאחרונה נוהל גילוי מרצון ייעודי לעולם הקריפטו, שנועד לעודד משקיעים לדווח על רווחים שלא דווחו בעבר ולשלם את המס והקנסות שייקבעו, בתמורה לקבלת חסינות מהליכים פליליים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 21/09/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
    אתריום וסולנה
  • 1.
    אנונימי 21/09/2025 16:20
    הגב לתגובה זו
    א ז חמסני המס לא ידעו.
דניאל חחיאשווילי המפקח על הבנקים
צילום: דוברות בנק ישראל

עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; ועדה ממליצה על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום

מנגד עמלת קנייה ומכירת קרנות נאמנות תעלה - עוד רפורמה שבסוף לא פתרת עיוותים בשוק ההון ומעלה את הכוח של הבנקים והגופים המוסדיים. הכיוון נכון, אבל למה בכלל להשאיר את עמלות ההפצה? אין ייצור כזה בעולם; למה להשאיר דמי ניהול חשבון ניירות ערך? גם זה נכחד מהעולם

מנדי הניג |

נתחיל מהסוף - רפורמה בעמלות של דמי הניהול בחשון הניירות ערך, עמלות הפצה ועמלת הקנייה ומכירה, לא אמורה להיראות כך. הרפורמה שפורסמה היום היא לעג לרש. הציבור משלם משלם דמי ניהול יקרים על קרנות נאמנות כי קרנות הנאמנות משלמים עמלת הפצה לבנקים. מדובר בעמלה היסטורית שוועדת בכר הטילה על הקרנות כפיצוי לבנקים על אובדן פעילות הקרנות. הבנקים הרוויחו פעמיים - גם מכרו את הקרנות ביוקר וגם מקבלים סכומי עתק מדי שנה כבר 20 שנה. אין עמלות כאלו בעולם, תבטלו אותם. על פי הצוות שסיפק המלצות הן יורדו לעד 0.2%, בעוד שכיום זה עד 0.35%. אבל זה לא נכון, לא חכם, זה סתם ניסיון ללכת בין הטיפות - לא לריב עם זה ולא לריב עם זה. אתם רגולטורים, התפקיד שלכם לריב לטובת הציבור - אין שום הגיון בעמלה הזו. וועדת בכר טעתה, זה נשאר 20 שנה, הגיע הזמן לחסל את זה.  

טעות נוספת - דמי ניהול על החשבון. אין עמלה כזו. פעם אגב קראו לה דמי משמרת. כאילו שהבנק שומר על הניירות שלנו מפני גניבה. אין עמלה כזו בברוקרים הפרטיים, אין עמלה כזו גם בבנקים ללקוחות שמתעקשים. זה לא קיים ברוב העולם. הצוות משנה את העמלות משיעור קבוע על סכום התיק למדרגות. שוב חצי עבודה. לחסל את העמלה זה מה שצריך. הרי הרפורמה הזו היא מתנה בשביל הבנקים. הם יודעים שזו עמלה לא רלבנטית והם מנסים להאריך אותה ככל שיוכלו (גם עמלת הפצה), ברגע שיש רפורמה זה נותן להם שקט לשנים רבות. הם מעדיפים  להתגמש במחיר ולקבל שקט. הרגולטור צריך לראות רק את טובת הצרכן, וזה לא משתקף מהרפורמה הזו.  זה בולט בעמלות קנייה ומכירה על קרנות נאמנות - העלו את העמלה "כפיצוי" על הירידה בעמלות הפצה. מה זה צריך להיות? אם מספקים עמלת קנייה על קרנות נאמנות שאין שום סיבה שתהיה בהן עמלה כזו, זה לא כמו מניה או נייר ערך סחיר, לפחות תורידו לגמרי את עמלת ההפצה. 


התחלנו בביקורת, ובכך שזו לא באמת רפורמה, ונמשיך עם הצרכנים-לקוחות, הצוות שנבחר והבנקים. כשאתם קונים או מוכרים מניה, קרן נאמנות או אג"ח, תמיד מופיעה שורת עמלה. היא מחויבת אוטומטית, נכנסת אל הדו"ח החודשי, והרבה פעמים נבלעת בין אינספור סעיפים קטנים. אבל מי באמת עוצר ומבין על מה בדיוק נגבית כל עמלה, מה ההבדל בין עמלת קנייה, דמי ניהול, דמי משמרת או עמלות עקיפות, ואיך בכלל אפשר להשוות בין הבנקים לחברי הבורסה האחרים? המבנה שאנחנו מכירים נבנה שכבה על שכבה לאורך שנים, והפך למשהו שרק יועצים או רואי חשבון יכולים לפענח. עבור רוב המשקיעים, במיוחד הקטנים, זה כמו מסך עשן: אתה יודע שאתה משלם, אבל לא באמת יודע על מה.

מי שהיה במשך שנים אחראי לבלגן הזה מנסה לעשות בו סדר. האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך, שלושת הרגולטורים פועלים ביחד במטרה לשפר את אחד הנושאים המעורפלים של שוק ההון שזה השקיפות והיכולת של המשקיעים הקטנים להבין את המחיר של השירות עליו הם משלמים. הם מפרסמים דוח הביניים שהוא לא רק הצהרה שהם פועלים בנושא אלא גם מציעים מתווה מעשי: מודל עמלות חדש שבו הלקוח מבין כמה עולה לו השירות, יכול להשוות בין הצעות מתחרות, ובסופו של דבר גם לבחור בצורה מושכלת. המהלך הזה הוא ניסיון ליישר קו עם מגמות בינלאומיות בבורסות בעולם. אבל הוא פספס את המטרה לחלוטין כמו הרבה רפורמות עבר. רפורמה צריכה להביא שינוי אמיתי לצרכן. זאת לא תביא כלום - הצרכן אולי יקבל דמי ניהול נמוכים יותר- גם לא בטוח כי יצרן הקרן לא בהכרח יוריד דמי ניהול וגם ישלם עמלת קנייה ומכירה. 


הרכב הצוות המכובד היה אמור לתת פתרון אמיתי לציבור. הכוונה היתה הסתכלות רוחבית על כלל פעילות שוק ההון, ולייצר מתווה שיוכל לחול על מגוון הגופים הפועלים בתחום. במסגרת עבודתו, הצוות בחן את מבנה העמלות הקיים, ערך דיונים עם בנקים, חברי בורסה שאינם בנקים, מנהלי קרנות נאמנות, בעלי רישיון ייעוץ ושיווק השקעות וכן נציגי ציבור, וקיים שיח עם רשות התחרות. בפועל, הוא לא הציג את עמדת הציבור, אלא "נכנע" לבנקים.