סטיבן טפר IBI איביאי
צילום: Getty images Israel; יח"צ

IBI על טבע: מחיר יעד של 16 דולר למניה ואפסייד של 19%

בית ההשקעות ממליץ על תשואת יתר על המניה בשל הדוחות הטובים ברבעון ה-4 של 2019 והתחזיות ל-2020. המחיר מייצג מכפיל 6 על תחזית הרווח לשנת 2020 ומכפיל EV/EBITDA של 8.5 ותחזית ה-EBITDA עומדת על 5 מיליארד דולר
ארז ליבנה | (4)

בית ההשקעות IBI ממשיך להמליץ על מניית טבע בתשואת יתר ומעלה את מחיר היעד ל-16 דולר למניה. המחיר מייצג מכפיל 6 על תחזית הרווח לשנת 2020 ומכפיל EV/EBITDA של 8.5 תחזית. תחזית ה-EBITDA עומדת על 5 מיליארד דולר. ב-IBI מעריכים כי למרות העליות החזקות בחודש וחצי האחרונים ייתכן תיקון מסוים, אך סבורים שלטווח הארוך המגמה החיוביות תימשך.

>>לדוח של טבע שהקפיץ את המניה

לפי האנליסט סטיבן טפר, דוחות טבע לרבעון הרביעי של 2019 היו מעט מעל הציפיות בשוק, לעומת זאת התחזיות השמרניות לשנת 2020 היו בהתאם לציפיות. "קאר שולץ הוכיח לשוק שהוא הצליח להביא את הספינה לחוף מבטחים ופתח צוהר למנועי הצמיחה לשנים הקרובות", כתב טפר.

ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-4.47 מיליארד דולר, מול הציפיות בשוק ל-4.35 מיליארד דולר והרווח הנקי המתואם עמד על 0.62 דולר למניה, מעט מעל לציפיות בשוק שעמדו על 0.61 דולר למניה. יש לציין שהחברה יצרה ברבעון תזרים מזומנים חופשי חזק של כמיליארד דולר.

"הדוחות הושפעו לשלילה משחיקה בהכנסות מהקופקסון בשל התחרות הגנרית, הפרשי שער ומשיעורי מס גבוהים יותר. השפעות אלו קוזז ברובן על ידי צמיחה חדה של אוסטדו, ההשקה המוצלחת של טרוקסימה בארה"ב, צמיחה קלה בגנריקה והשלמת תוכנית ההתייעלות שהביאה להיקף חיסכון שנתי של מעל 3 מיליארד דולר", כתב.

טווח התחזיות של החברה לשנת 2020 נעו סביב הציפיות בשוק עם הכנסות של 16.6-17 מיליארד דולר, רווח נקי מתואם של 2.3-2.55 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי שבין 1.8-2.2 מיליארד דולר. הציפיות בשוק היו להכנסות של 17.15 מיליארד דולר (16.5 מיליארד דולר לאחר התיקון החשבונאי) ורווח נקי של 2.44 דולר למניה.

"למרות שהתחזיות מצביעות על היעדר צמיחה ב-2020 ביחס ל-2019, אנו מעריכים שהחברה בחרה לתת תחזיות שמרניות בכדי להקל עליה להכות את התחזיות בהמשך. התחזיות לגבי ההכנסות ממוצרי המפתח של החברה ב-2020: קופקסון 1.2 מיליארד דולר (מעט גבוה מהציפיות שלנו ל- 1.1 מיליארד דולר), אוסטדו 650 מיליון דולר ואג'ובי 250 מיליון דולר - שניהם בהתאם לציפיות", הוסיף.

יש לציין שהחברה ביצעה תיקון חשבונאי בצורת רישום ההכנסות מפעילות ההפצה בסקטור הבינלאומי, מהלך שהביא להקטנה בהיקף ההכנסות ברבעון הרביעי ב-165 מיליון דולר ובשנת 2019 ב-642 מיליון דולר. שינוי זה כמובן גם הקטין את היקף ההכנסות הצפוי ל-2020 בכ-600 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בשורה התחתונה, טבע מתחילה לחשוף למשקיעים את האסטרטגיה להמשך חיזוק החברה וליצירת מנועי צמיחה לטווח הקצר והארוך. מצד אחד, צפויה המשך התייעלות לשיפור הרווחיות והמשך ביסוס מעמדה של החברה כמובילה בשוק התרופות הגנריות.

מצד שני, החברה מחממת את מנועי הצמיחה בתחום התרופות הייחודיות שיכללו: הרחבת השימוש בשני מוצרי הדגל החדשים אוסטדו ואג'ובי לגיאוגרפיות חדשות ולאינדקציות חדשות, השקה של סדרת משאפים דיגיטליים חדשים, התפתחות ראשונית בתחום הביוסימיולס והמשך פיתוח מוצרים ביולוגיים ממוקדים בתחומי ההתמחות של החברה.

להערכת IBI, למרות ההתבהרות לגבי אסטרטגיית הצמיחה של מוצרי הדגל הקיימים, היה חסר פירוט לגבי מוצרי המו"פ החדשים שבשלבי המו"פ המוקדמים יותר ובייחוד פירוט לגבי תרופות ביוסימיולר שבשלב זה נראה שלא מתרחב כמצופה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גד 29/03/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
    1 החוב התיקר 2 יש מציאות עדיפות בזול
  • 3.
    משה 13/02/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    בכנות האש יש ידען ישר והוגן לאמור איפה האמת ואיפה השקר בעניין טבע פעם מספרים שיש לה חובות עתק שלא יכולה לפדות ופעם הכל זוהר אז להיכן נעלמו החובות ומה קורה עכשיו האם גילו נפט או מרבצי זהב או יהלומים
  • 2.
    אלון 13/02/2020 14:22
    הגב לתגובה זו
    צריך להעיף מכול תפקיד בחברות ציבוריות ולדרוש מהם לשלם פיצויים.
  • 1.
    ממש לא אמין (ל"ת)
    חחחח 13/02/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.