אול-יר מסבירה איך 3.7 מיליון דולר הועברו בטעות לבעל השליטה
לאחר הפירסום כי 3.7 מיליון דולר הועברו בשוגג לחברה בבעלות בעל השליטה בחברת אול-יר. מפרסמת החברה היום (ה') הסבר על המקרה ואיך בוצעה ההעברה בלי ששמו לב לכך: "מערך הבקרה הפנימית של החברה לא איתר בזמן אמת וגם לא מנע במועד את הטעות".
לפי הדיווח, הטעות נוצרה בעקבות שתי עסקאות מימון שהבוצעו במקביל, על ידי החברה ובעל השליטה. שתי העסקאות נוצרו לצורך מימון של חמישה נכסים של החברה ולחמישה נכסים שבבעלות בעל השליטה. במסגרת שתי העסקאות האמורות, המלווה, משרד עורכי הדין וחברת הטייטל היו אותם גופים וזה מה שיצר את הטעות, כך לפי החברה.
בחברה טענו כי סברו שמדובר "בטעות לא מהותית הן בשל הסכום הנמוך של טעות הסיווג והן בשל העובדה שהטעות לא השפיעה על ההון, הרווח והרווח הכולל והן בשל העובדה שבעל השליטה השיב את יתרת החוב לחברה בצירוף ריבית והן בשל כך שבבסיס המקרה עמדה טעות אנוש בחלוקת המזומנים על ידי עורכי הדין שליוו את החברה בעסקת המימון, ובהינתן ששתי עסקאות המימון היו מקבילות זו לזו''.
סגל רשות ניירות ערך חשב אחרת וביקש מהחברה הבהרות. בנוסף, דרשה הרשות לני"ע מהחברה לפרסם מחדש את דוחות הרבעון השני של 2018 בשל "טעות מהותית" הנוגעת לפעולות בין התאגיד לבין בעל השליטה.
- אול-יר ממשיכה להסתבך והמחזיקים יאלצו להסתפק בפירורים
- אול-יר: המבקרת הפנימית פרשה כי לא ממש לוקחים ברצינות את הביקורת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה מסביר כי בהסתמך על המידע שהיה בפניה, לא חשבה שמדובר בטעות מהותית או בליקוי בבקרה הפנימית המגיע לכדי חולשה מהותית בבקרה הפנימית, וכך ענתה גם לרשות, אבל כשקיבלה לידיה את הסכמי המימון נחשפה לממצאים חדשים, מהם עולה כי לא מדובר בשתי עסקאות מימון מקבילות אלא בשתי עסקאות מימון משולבות.
ארועים אלו מגיעים לאחר שבמהלך חודש אוקטובר 2018 התגלתה השגיאה של יתרת החוב על ידי סמנכ"ל הכספים של החברה, כחלק מהבקרות הפנימיות שעורכת החברה. לאחר הבירורים והבנת מקור הרישום השגוי, הועברה במהלך חודש אוקטובר 2018 דרישה לבעל השליטה להחזרת הכספים לחשבונות החברה ובעל השליטה העביר את יתרת החוב כנדרש. יתרת החוב הושבה לחברה במלואה, בתוספת חיוב הריבית.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳