ניר שטרן  מנכ"ל  סלקום
צילום: סיון פרג'

רווחי סלקום נחתכו ב-56% והסתכמו ב-26 מיליון שקל בלבד; המניה נופלת

במקביל לירידה במנויי הסלולר, רושמת החברה דווקא הישג בתחום ה-TV כשממשיכה להגדיל את מצבת הלקוחות באלפי מנויים חדשים
נדב לוי |
נושאים בכתבה סלקום

התחרות הגוברת בשוק הסלולר נותנת אותותיה. חברת התקשורת סלקום מדווחת הבוקר (ד') את תוצאותייה הכספיות לרבעון הראשון של השנה ורושמת ירידה דרמטית בשורת הרווח הנקי שהסתכמה ב-26 מיליון שקל בלבד, במקביל להיחלשות בכל הפרמטרים התפעוליים המהותיים. המניה מגיבה כאמור בירידה חדה של כ-2.5%.

חברת הסלולר דיווחה כי הכנסותייה לרבעון הראשון של 2017 הסתכמו לסך של 959 מיליון שקל (264 מיליון דולר), המשקף ירידה של קצת מעל ל-6% בהשוואה לסך הכנסות של כמיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נרשמת גם בעקבות היחלשות ניכרת בשירותים במגזר הנייד שהסתכמו בהכנסות בסך של כ-509 מיליון שקל (140 מיליון דולר), ירידה של 8.9% בהשוואה ל-559 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. היחלשות  זו נבעה בעיקרה מירידה בהכנסות משירותי סלולר וכן מהשחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה ונטישה של לקוחות לאור התחרות העזה בשוק הסלולר. 

ה-EBITDA לרבעון הראשון של השנה הסתכם לסך 201 מיליון שקל (55 מיליון דולר), המהווה 21% מסך ההכנסות ומשקף ירידה של 15.5% לעומת הרבעון הראשון בשנת 2016, אז הסתכם ה-EBITDA ב-238 מיליון שקל. הרווח התפעולי רשם גם הוא ירידה מהותית של כ-40% והסתכם בסך של 67 מיליון שקל, זאת ביחס לרבעון המקביל אשתקד אז נרשם ברווח התפעולי סך של 101 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי לרבעון הראשון של השנה הסתכם ב-26 מיליון שקל (7 מיליון דולר), המשקף צניחה של כ-56% לעומת רווח נקי של 59 מיליון שקל בתקופה המקבילה אתשקד. הרווח הבסיסי למניה לרבעון הראשון של 2017 הסתכם ל-0.25 שקל.

בתוך כך, מצבת מנויי הסלולר של החברה לסוף הרבעון הראשון 2017 עמדה על כ-2.8 מיליון מנויים. עם זאת, במהלך הרבעון הראשון של השנה, קטנה מצבת המנויים של החברה בכ-9,000 מנויי סלולר נטו. כלומר, שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר ברבעון הראשון הסתכם ב-12%, בהשוואה ל-11% ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר (ARPU) הסתכמה ברבעון הראשון של 2017 ב- 60.2 שקל , בהשוואה ל- 65.2 שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ב-ARPU נבעה, בין היתר, מהשחיקה המתמשכת בתעריפי שירותי הסלולר, כתוצאה מהתחרות המוגברת בשוק הסלולר.

נתון מעודד שנרשם בדו"ח מתייחס לגדילה המתמשכת במצבת בית האב של החברה בתחום הטלויזיה שגדלה בכ-13 אלף בית אב במהלך הרבעון. 

בהתייחס לתוצאות הרבעון הראשון של 2017 ציין ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת סלקום כי "הכנסות הרבעון הראשון של 2017 הושפעו מהמשך התחרות ושחיקת מחירים בהכנסות משירותים במגזר הנייד ומירידה בהכנסות מנדידה פנים ארצית בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות משירותים במגזר הנייד קוזזה באופן חלקי מצמיחה בהכנסות משירותים במגזר הנייח בגין שירותי הטלויזיה ושוק סיטונאי. ברבעון הראשון של השנה חלה גם ירידה בהכנסות ציוד קצה שנובעת מדחייה בהשקות טלפונים חדשים. ברבעון השני של השנה ניכרת עליה בפעילות ציוד הקצה במגזר הנייד עם ביטול מס הקניה על ציוד זה והשקה מוצלחת של הגלקסיS8" .

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"גם ברבעון הראשון של 2017 ניכרת השפעת התחרות העזה על תוצאות החברה. ברבעון זה קיבלנו את כל האישורים הנדרשים להסכמי שיתוף הרשתות וביניהם הסכם השיתוף עם גולן שנכנס לתוקף ומבטיח לנו תמורה מצטברת של כ - 2 מיליארד ש"ח לעשור הקרוב. זהו הישג משמעותי לחברה בשוק התחרותי שבו היא פעילה. השפעת הסכם השיתוף החדש עם גולן תבוא לידי ביטוי החל מהרבעון השני בצורה מדורגת לאורך תקופת ההסכם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: