וול סטריט
צילום: תמר מצפי

החוזים בירידות קלות; הרץ וריגטי יורדות, קוינבייס מצטרפת ל-S&P 500

מה צפוי במדד המחירים האמריקאי? בואינג מקבלת מטוסים ועולה קלות, ומיהן המניות הבולטות במסחר?

מנדי הניג |

ההסכם הזמני שהתגבש בסוף השבוע בין ארה"ב לסין הזניק את מניות הטק - "שבע המופלאות" שבתורן הרימו את המדדים. מדד ה-S&P 500 עלה 3.2%, הנאסד"ק זינק 4.3% ושערו נסגר על 18,708 נקודות. מדד הראסל 2000 ומדד S&P MidCap 400, המייצגים חברות קטנות ובינוניות, עלו בכ-3.5% שיעור גבוה מעט יותר מהמדדים המרכזיים, מה שמעלה סברה לשורט סקוויז שייתכן וקורה במניות הקטנות שיותר רגישות לתנודתיות. 

 ממש בקרוב יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI). מדד המחירים לצרכן הוא אחד מהמדדים המרכזיים שמספקים לפדרל ריזרב את התמונה על גובה האינפלציה ומשפיעים על המדיניות המוניטרית שלו. אבל לאור החדשות על הסכם הסחר שהובילו להפוגה זמנית והפחתה משמעותית במכסים ההדדיים, המדד שיתפרסם היום הוא פחות רלוונטי כיוון שאנחנו לא נמצאים באותה תמונת מאקרו שהוא מייצר ומשכך קשה לגזור ממנו תחזיות קדימה. עם זאת, המסחר האלגוריתמי והתגובות האינסטינקטיביות של השוק עשויים לייצר תגובה, לפחות בטווח הקצר.


לקראת הפתיחה בוול סטריט אלו המניות שמקבלות את הפוקוס של המשקיעים היום:


אפל (AAPL ) אפל יורדת כ-0.4% במסחר המוקדם, לאחר שזינקה אתמול 6.3% ועזרה להוסיף כ-830 מיליארד דולר לשווי שבע המניות המובילות ("שבע המופלאות"). הזינוק במניית אפל נתמך מההקלות במתיחות במלחמת הסחר עם סין, שבה מיוצרים רוב מכשירי האייפון. כזכור, אפל כבר הקדימה תרופה והוציאה מהודו כ-6 טון סחורה של אייפונים אותם היא הטיסה לארצות הברית כדי שלא יחולו עליהם המכסים של ממשל טראמפץ הסקטור הטכנולוגי שמחזיק קווי ייצור בארצות המזרח רגיש מאוד לשיחות בין המעצמות וכל דיווח בנושא גורם להם לתנודתיות גבוהה. נתוני ה-CPI שיפורסמו עשויים גם הם להשפיע על ציפיות הריבית וללחוץ על מניות הטכנולוגיה.

טסלה (TSLA ) טסלה יורדת כ-0.2% בטרום אחרי זינוק של 6.8% אתמול, שהצליח להחזיר את שווי השוק של טסלה לראשונה מזה תקופה ארוכה ליותר מטריליון דולר – רמה שלא נראתה מאז סוף פברואר. הירידה בטרום המסחר מגיעה ברקע הצעת חוק לביטול הטבות מס לרכבים חשמליים עד סוף 2025, מה שעשוי לפגוע בביקוש לרכבי טסלה. למרות זאת המניה עדיין שומרת על גובה כיוון שהחדשות על ההקלה במכסים תומכים בשרשרת האספקה הגלובלית ויעזרו לטסלה להתאושש - שווי טסלה שוב חוצה את טריליון הדולר: מזנקת 8% ל-325 דולר.

יונייטד הלת' (UNH ) צונחת ב-10% במסחר המוקדם, לאחר שהחברה הודיעה שהיא משעה את התחזית הפיננסית לשנת 2025 ובנוסף הכריזה על מינוי מנכ"ל חדש לחברה לאחר שזה הנוכחי התפטר עקב "סיבות אישיות". הירידה החדה משקפת את אי-הוודאות בקרב המשקיעים לגבי הכיוון האסטרטגי של ענקית הביטוח הבריאותי, ענף הפארמה כבר נמצא על הכוונת של ממשל טראמפ שביקר את הפערים במחירי התרופות בין ארצות הברית לשאר מדינות העולם. לעלויות הגבוהות במחירי התרופות סביר שיש גם קשר לתיווך או לביטוח עליהם ולכן מגזר הביטוח הרפואי נגרר בעקבות ענף הפארמה ומושפע לרעה. בעת כזאת חשוב שלחברה יהיה קברניט ומינוי של מנכ"ל חדש לא מגיע בתזמון טוב בכלל.

קוינבייס (COIN ) קוינבייס מזנקת ב-9% לאחר הודעה על הצטרפותה למדד הדגל S&P 500 היא תחליף את מניית מניית דיסקבר פייננשל סרוויסז (DFS ). העלייה במניית הקריפטו הדומיננטית משקפת את התאוששות של שוק הקריפטו כולו, גם הפלטפורמה של קוינבייס הופכת יותר ויותר פופולרית בקרב משקיעי הריטייל הקטנים. עדיין על החברה מאיימים  שינויים ברגולציה ואי בהירות לגבי היחס של ממשל טראמפ לגבי הקריפטו. להרחבה - קוינבייס תצטרף למדד S&P 500 – המניה מזנקת ב-8%

בואינג (BA ) בואינג עולה ב1% במסחר המוקדם לאחר דיווח אחר שסין הודיעה כי היא מסירה את האיסור על חברות התעופה הסיניות לרכוש מטוסים של היצרנית האמריקאית בואינג, הדבר תומך בייצור מטוסי ה-737 MAX שעונים במיוחד על דרישות השוק המקומי. לאחר עלייה מתונה של 1.9% אתמול, בואינג נהנית ממומנטום חיובי גם בטרום המסחר למרות שאתגרים תחרותיים וגם רגולטוריים רבים יש לפניה בייחוד אם נזכיר משברי הבטיחות והאמון שמלווים אותה בשנה האחרונה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

JD.com (JD ) JD.com מקמעונאיות האונליין הגדולות ביותר בסין יורדת ב-0.7%, למרות תוצאות רבעוניות טובות שדיווחה ובהם עליה של 53% ברווח הנקי ל-1.51 מיליארד דולר למרות הנתונים החיוביים השורה העליונה אכזבה את האנליסטים וגם הציפיות לצמיחה העתידית של החברה - הונמכו. הירידה במניה, מגיעה אחרי עליה חדה אתמול של 6.4% שתודלקו בין השאר על ידי ההקלות בהסכמי הסחר.

הרץ (HTZ ) הרץ צונחת ב-7% אחרי תוצאות מאכזבות לרבעו שהראו הפסד של 1.12 דולר למניה והכנסות של 1.8 מיליארד דולר, שניהם נמוכים מהצפוי. למרות שמנהל קרן הגידור ביל אקמן נתן בה אמון ורכש 20% ממניותיה היא ממשיכה בצניחה ונראה ש'אפקט אקמן' כבר לא עובד. הרץ מתמודדת עם מצב כלכלי מאתגר. מחיר המניה נכון לעכשיו עומד על 6.4 דולר בטרום ובכך רושמת המניה ירידה דרמטית של יותר מ-80% מהשיא שלה לאחר יציאתה מפשיטת רגל, אז נסחרה ב-35 דולרים בשנת 2021 - אקמן מחזיק חזק בהגה של הרץ ועדיין היא מידרדרת ב-7%.

ריגטי קומפיוטינג (RGTI ) ריגטי צוללת ב-11% במסחר המוקדם אחרי תוצאות רבעוניות שליליות במיוחד שהראו הכנסות של 1.5 מיליון דולר (מתחת לתחזיות האנליסטים ל 2.6 מיליון דולר) ובנוסף גם הציגו הפסד תפעולי גדול מהרבעון הקודם. ההתלהבות סביב מניות הקוונטים דעכה בשבועות האחרונים, כאשר הדוחות של מניות הקוונטים ובהם ריגטי וגם IonQ לא הצליחו להצית מחדש את העליות. בנוסף מועלות תהיות רבות ממובילי דעה בעולמות השבבים באשר לרמת הבשלות של טכנולוגיית הקוונטים כמו מנכ"ל אנבידיה שהטיל ספק בכך שנראה מחשב קוונטי מסחרי בעשורים הקרובים - אחרי שההייפ נרגע - מה אפשר ללמוד מדוחות חברות הקוונטים?


אלו המניות שיתפסו את מירב הפוקוס היום במקביל לנתוני ממד המחירים ופרשנותו על ידי המשקיעים שיפורסמו בזמן הקרוב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.