אילון מאסק (X)אילון מאסק (X)

שווי טסלה שוב חוצה את טריליון הדולר: מזנקת 8% ל-325 דולר

הסכמי הסחר הזמניים בין ארה"ב לסין מקפיצים גם את טסלה המוכה-חבוטה שהשוק הסיני קריטי עבורה; המניה זינקה קרוב ל-50% מהשפל לפני חודש  

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה מזנקת בטרום מעל 8% ל-325 דולר וחוזרת לשווי של מעל לטריליון דולר – רמה שלא נראתה מאז סוף פברואר. הזינוק מגיע לאחר שארצות הברית וסין הודיעו על הפחתת מכסים משמעותית, במסגרת הסכם זמני להפגת המתיחות בסחר ביניהן.

ההסכם, שהושג במהלך שיחות בשוויץ בסוף השבוע, כולל הפחתת המכסים האמריקאיים על סחורות סיניות מ-34% ל-10% למשך 90 יום, לצד השעיית מכסים נוספים. סין, מצידה, גם תפחית את המכסים שלה. לפני ההסכם, מכסים שהגיעו ליותר מ-100% יצרו למעשה אמברגו סחר, שפגע קשות ביחסי המסחר בין המעצמות.

עבור טסלה, סין היא שוק קריטי. המפעל היצרני ביותר של החברה ממוקם בסין, והמדינה היוותה 22% מהכנסותיה ב-2024. בעוד המכסים לא העלו ישירות את עלויות הייצור של טסלה, שכן רוב הרכיבים מיוצרים מקומית, הם השפיעו על תפיסת המותג. עם זאת, צרכנים סיניים מעדיפים כיום רכבים של יצרנית הרכב הסינית BYD על פני טסלה, על רקע סנטימנט לאומי המעודד רכישת מוצרים סיניים.

נתוני תעשייה מראים כי מכירות טסלה בסין ירדו ב-2% ברבעון הראשון של 2025 בהשוואה לשנה קודמת, וב-15% בחמשת השבועות הראשונים של הרבעון השני, לפי נתונים של אנליסט סיטי, ג'ף צ'ונג. מניית טסלה ספגה ירידה של למעלה מ-10% באמצע אפריל, כאשר המכסים בין המדינות הסלימו, ונסגרה מתחת ל-230 דולר ב-21 באפריל.

ההקלה במכסים, לצד אופטימיות סביב השקת שירות מוניות אוטונומיות של טסלה ביוני באוסטין, טקסס, תורמים לעלייה הנוכחית. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, אישר את לוח הזמנים להשקת הרובוטקסי במהלך שיחת הוועידה לרבעון הראשון ב-22 באפריל. בשבועות הקרובים, צפויים שני הגורמים – ההתפתחויות בסחר עם סין וההתקדמות במוניות האוטונומיות – להמשיך ולהשפיע על המניה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אייל 12/05/2025 21:55
    הגב לתגובה זו
    היא אחת ההשקעות המבטיחות וכנראה רווחיות בשנים הקרובות
  • 2.
    אנונימי 12/05/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
    לדעתי גם פשיטת רגל אפשרית פה
  • 1.
    אנונימי 12/05/2025 15:02
    הגב לתגובה זו
    מניה פחחברה מנופחת
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות החזקים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

אלסקה איירליינס (unsplash(אלסקה איירליינס (unsplash(

תקלה טכנית במטוס מפילה את המניה

תקלה טכנית שנייה ב-3 חודשים: אלסקה אייר משביתה טיסות ומפרסמת תוצאות מאכזבות - המניה צוללת



מנדי הניג |
נושאים בכתבה אלסקה איירליינס

חברת התעופה האמריקאית אלסקה איירליינס (Alaska Airlines) חווה שוב תקלה טכנית חמורה במערכות המידע שלה, בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים בלבד. התקלה הובילה להשבתת כל טיסותיה ברחבי ארצות הברית, גרמה לביטולים רבים והשפיעה על אלפי נוסעים. התקלה אותרה על הקרקע. 

החברה הודיעה כי הביטולים יימשכו גם היום כשכבר אתמול בוטלו כ-90 טיסות, ועוד עשרות נוספות עוכבו משמעותית.

תוצאות כספיות מתחת לציפיות

במקביל לתקלה התפעולית, פרסמה אלסקה אייר תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון השלישי. הרווח הנקי המתואם עמד על 1.05 דולר למניה, נמוך מהתחזיות של אנליסטים שעמדו על 1.09 דולר. ההכנסות הרבעוניות הגיעו ל-3.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-23% בהשוואה לשנה קודמת, אך הרווחיות הושפעה לרעה מהתקלה הטכנית הקודמת בקיץ 2025 וממזג אוויר קיצוני. התקלה הנוכחית תשפיע לרעה על תוצאות הרבעון הרביעי. 

שולי הרווח לפני מסים עמדו על 4.6% בלבד, נמוך מהצפוי. הדבר מעיד על לחצים תפעוליים מתמשכים ועל קושי של החברה לתרגם את העלייה בביקוש בתחום התעופה, להגדלת הכנסות ורווחים. 


לפי הודעת החברה, התקלה הנוכחית היא תקלה במערכות IT שפגעה במערכות תפעול קריטיות, אך היא הדגישה כי הבטיחות לא נפגעה. רשות התעופה הפדרלית (FAA) הורתה על עצירת כל הטיסות המיועדות לנחות בשדה התעופה המרכזי של החברה בסיאטל-טקומה, מה שגרם לבלבול נרחב ולשיבושים בלוחות זמנים ארציים. אלפי נוסעים נתקעו בשדות תעופה מרכזיים כמו סיאטל, פורטלנד ולוס אנג'לס, ורבים פנו לרשתות החברתיות כדי להתלונן על חוסר תקשורת מצד החברה.

ב-20 ביולי, חוותה אלסקה אייר תקלה דומה שנבעה מכשל בחומרה במרכז נתונים, שהובילה להשבתה של כשלוש שעות ולהשפעה על יותר מ-200 טיסות ו-15,600 נוסעים. התקלה ההיא פגעה ברווחיות הרבעון השלישי, כפי שציינה החברה בדוחותיה. מקורות שונים, כולל רויטרס ו-CNBC, מדווחים כי שתי התקלות קשורות לבעיות תשתית IT, אך החברה לא חשפה פרטים מדויקים על הסיבה הנוכחית.

הפחתת תחזית רווח