מערכות מידע מחשב עובדים הייטק
צילום: pexels

מושגים בסיסיים בניתוח מערכות מידע

 איך לבנות מסמכי איפיון ואיך ללוות פרויקט תוכנה מתחילתו ועד סופו. במאמר זה נכיר מספר מושגים בסיסיים שמומלץ להכיר לפני שניגשים ללמוד קורס במערכות מידע
תוכן בחסות |

קורס ניתוח מערכות מידע הינו קורס שדרישות הקבלה אליו לרוב הן לאלו בעלי ידע בלתי פורמאלי במערכות מידע או למנהלי עסקים שרוצים לרכוש ידע נוסף. לאחר סיום קורס זה תכירו היטב את מחזור החיים של התוכנה, איך לבנות מסמכי איפיון ואיך ללוות פרויקט תוכנה מתחילתו ועד סופו. במאמר זה נכיר מספר מושגים בסיסיים שמומלץ להכיר לפני שניגשים ללמוד קורס במערכות מידע.

מחזור חיים לפיתוח תוכנה

כל מוצר שמפותח בעולם ניתן לתעד במספר שלבים. שלבים אלה מכונים "מחזור חיים". גם בתוכנה קיימים שלבים קבועים על מנת להפיק מוצר מוגמר שיהיה איכותי מספיק. השלבים הקיימים בפיתוח התוכנה הם:

  • שלב הייזום – הוגים את הרעיון הראשוני לתוכנה על בסיס זיהוי צורך או דרישה.
  • שלב האיפיון – הכולל הגדרה של הרעיון וכיצד ניתן לממש אותו.
  • שלב הניתוח – בחינה של המסכים השונים ושיפור האפיון.
  • שלב העיצוב – תכנון המסכים השונים.
  • שלב הקידוד – בניית הפתרון בשפת תכנות.
  • שלב ההטמעה – התקנת התוכנה על שרת או מחשב, הדרכה על תפעול התוכנה ללקוחות (במיוחד אם מדובר בלקוחות חיצוניים שאינם מכירים את התוכנה).
  • שלב התחזוקה – תיקון התקלות ושיפורים שונים.
הגדרת דרישות

הגדרת הדרישות היא הבסיס להתחלת עבודה על פרויקט תוכנה במסגרת עבודה עבור לקוח קיים בבית תוכנה או כפרויקט עצמאי. לפעמים, כאשר מפתחים תוכנה עבור לקוח שחלק ממערכות המידע שלו כבר בנויות יש להגדיר לא רק מה נרצה שהמערכת תעשה אלא גם איך היא תוכל להשתלב במערך קיים. לכן, יוצרים מסמך מפורט הכולל: אפיון דרישות פונקציונליות כלליות ולאחר מכן אפיון דרישות מפורט יותר בו יוגדרו תהליכים מרכזיים, סביבות העבודה וה-WorkFlow  של התוכנה.

מסמך ייזום

כפי שציינו לעיל במסגרת הגדרת מחזור החיים של התוכנה השלב הראשון כולל הגיית רעיונות ליצירה של מערכת חדשה המסוגלת לפתור צורך של אדם, ארגון או אפילו מדינה. מערכת זו יכולה להיות גרסה מחודשת למערכת קיימת או רעיון חדש לחלוטין שנהגה ואינו מבוסס על תוכנות בהם הארגון השתמש בעבר.

במסמך יזום מפורט מוגדרים לא רק הרעיונות הכלליים לפונקציות שהמערכת תמלא אלא גם את ההנחה הראשונית בדבר כמות המשאבים שהיא תצרוך, התקציב שיוקדש לפיתוחה ובעיות או שיקולים שיש לקחת בחשבון לפני שמפתחים את התוכנה. לדוגמה, אם רוצים ליצור תוכנה בה כל פרטי התלמידים במערכת החינוך כיום – שיקולים שיכולים להיות רלוונטיים הם אבטחה, משיכת הנתונים ממסדי נתונים קיימים וטיוב של הנתונים.

אפיון

אפיון המערכת מתבצע ברמה מפורטת יותר ממסמך היזום. הוא נכתב בדרך כלל על ידי אדם או חטיבה בעלי ניסיון טכנולוגי מעשי. בדרך כלל מסמך האפיון יהיה השלב הבא אחרי מסמך היזום ויכלול את מכלול הפתרונות שיסופקו לכל אחת מהדרישות שהופיעו במסמך זה.

לרב, נפגוש אפיון טכנולוגי ואפיון כללי הכוללים גם תיאור מלא של מערכות המידע הקיימות תוך בחינת אפשרות שימוש בחלק מהן או החלפתן במערכת המידע החדשה.

מידול לוגי

מידול לוגי מייצג בצורה חזותית את הקשרים בין הנתונים השונים המתקבלים במערכת. בדרך כלל מודל זה יהיה חלק מתכנון בסיס הנתונים במערכת המידע. לעתים, ילווה המודל הלוגי גם בסכמה של מסד הנתונים תוך הגדרת השדות המשמשים כמפתחות ומקשרים באמצעות מפתחות זרים עם טבלאות אחרות.

לסיכום, תחום מערכות המידע הוא תחום מרתק המשלב בתוכו הן מודלים תאורטיים והן יישום מעשי של תהליך פיתוח מערכות מידע חדשות או שדרוג של מערכות קיימות. ניתן ללמוד מושגים אלה ומושגים רבים נוספים בהרחבה במהלך קורס ניתוח מערכות מידע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: יח"צצילום: יח"צ

מה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה

נושאים בכתבה שיווק דיגיטלי

בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.

שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה

הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד  ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.

לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.

גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.

המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון

במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.