וול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט השוק האמריקאי

המניות הבולטות בוול סטריט: בוליש ממשיכה לזנק, אפל עולה - מה עושים החוזים?

זינוק מפתיע במדד המחירים ליצרן, בוליש ממשיכה במומנטום החיובי, נייס הישראלית עם תוצאות שהיכו את הצפי ואשרור תחזית להמשך

מנדי הניג | (1)
נושאים בכתבה חוזים עתידיים

החוזים העתידיים על המדדים נסחרים בירידה קלה, אחרי יום שבו ה־S&P 500 והנאסד״ק סגרו בשיאים חדשים. החוזים, מסמנים פתיחה רגועה בוול סטריט, למרות אכזבה עם פרסום מדד היצרנים - זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

השוק עדיין מתודלק מהנתון האחרון של האינפלציה ביולי, שיצא נמוך מהצפוי והעלה את הסיכוי להורדת ריבית כבר בהחלטת הפד׳ בסוף ספטמבר. היום יתפרסמו מדד המחירים ליצרן ה-PPI, לצד תביעות האבטלה השבועיות, עם צפי לעלייה חודשית של 0.2% במדד הכללי ובמדד הליבה, אחרי יציבות ביוני, ול־225 אלף תביעות אבטלה חדשות לעומת 226 אלף בשבוע הקודם. מחר יתפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי, כשהתחזית עומדת על עלייה של 0.6% במדד הכללי ו־0.3% במדד הליבה, בנוסף למדד אמון הצרכנים שהצפי בו הוא ל־61.9 נקודות לעומת 61.7 בקריאה הקודמת, ומדד ציפיות האינפלציה. 

נפתח עם חברת התכנה הישראלית שדיווחה - נייס מכה את התחזיות; מאשרת תחזית להמשך סקוט ראסל, מנכ"ל נייס NICE Ltd  : "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה שלנו. אנחנו בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע" - המניה מגיבה לתוצאות בהתממשות קלה של כ-1.5% בטרום המסחר בוול סטריט.

המניות הבולטות בוול סטריט

בוליש Bullish 1.1%   מזנקת במסחר מאז ההנפקה, אחרי יום ראשון של עלייה של 83.78% למחיר 68 דולר ופתיחה ב־90 דולר – 143% מעל מחיר ההנפקה של 37 דולר. החברה, שמפעילה את פלטפורמת הקריפטו ובעלת אתר CoinDesk, גייסה מעל 1.1 מיליארד דולר בהנפקה ושוויה בסגירה הגיע לכ־10 מיליארד דולר. ההצלחה המיידית נתפסת כסימן לאמון הגובר בשוק ההון כלפי חברות קריפטו לאחר תקופה של תנודתיות חדה בענף.


סיסקו Cisco Systems Inc.  ירדה ב־1.37% לאחר פרסום דוחות עם רווח מתואם של 99 סנט למניה והכנסות של 14.7 מיליארד דולר, שניהם מעט מעל התחזיות. הזמנות לתשתיות בינה מלאכותית חצו את רף 2 מיליארד דולר לשנה הפיסקלית – כפול מהיעד המקורי – אך התחזית לרבעון הבא נותרה שמרנית. בשוק מציינים כי ההתמקדות של סיסקו בתחום ה־AI הופכת למנוע צמיחה משמעותי, אך היא עדיין מתמודדת עם תחרות גוברת מחברות ענן וחומרה ייעודית.


קוהרנט Coherent -3.01%   צנחה ב־19% למרות רווח של דולר למניה והכנסות בטווח הציפיות, לאחר שהציגה תחזית רבעונית שלא הרשימה. החברה הודיעה על מכירת פעילות האוויר והביטחון לקרן אדוונט תמורת 400 מיליון דולר – מהלך שנועד להתמקד בליבה העסקית של תקשורת אופטית ורכיבי לייזר. המשקיעים הגיבו בירידות, בין השאר בשל החשש שהמכירה לא תספיק לשיפור מהיר בשורת הרווח.


דיר Deere & Co  ירדה ב־6.5% לאחר שפרסמה רווח רבעוני גבוה מהציפיות אך עדכנה כלפי מטה את התחזית השנתית. יצרנית הציוד החקלאי והבנייה מתמודדת עם ירידה בביקושים מצד חקלאים בארה"ב, על רקע מחירי סחורות נמוכים יותר ועלויות מימון גבוהות. למרות זאת, החברה ממשיכה להשקיע בטכנולוגיות אוטונומיות ובפתרונות דיוק לחקלאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

פאראמונט סקאידנס Paramount Group 0%   ירדה ב־2.2% במסחר המוקדם, יום אחרי זינוק של כמעט 37% למחיר 15 דולר – העלייה היומית החדה ביותר בתולדותיה – שהפכה אותה למובילה במדד S&P 500. המיזוג בין פאראמונט לסטודיו סקאידנס, שהושלם בשבוע שעבר, נועד לייצר גוף בידור חזק יותר מול שחקנים כמו דיסני ונטפליקס, אך המשקיעים עוקבים בחשש אחרי האתגרים בשוק הסטרימינג.


ג'יי.די.קום JD.com -0.5%   עלתה ב־0.5% אחרי שעקפה את תחזיות הרווח וההכנסות, עם צמיחה בפעילות משלוחי המזון, גידול בהזמנות והרחבת בסיס הסוחרים. המנכ"לית סנדי שו ציינה כי הסינרגיה בין תחום המשלוחים לפעילות הקמעונאית המרכזית מתחילה להניב פירות. השוק הסיני נותר תחרותי במיוחד, עם לחץ מצד פלטפורמות כמו עליבאבא ופינדואודואו.


אייבוטה Ibotta -2.79%   צנחה ב־35% לאחר שהציגה הכנסות ורווח רבעוניים מתחת לציפיות והנמיכה את התחזית לשנה. החברה, שפועלת בשוק השיווק הביצועי, צופה ירידה של 17% בהכנסות הרבעון הנוכחי לעומת השנה שעברה. התוצאות החלשות עוררו חששות מפגיעה במודל העסקי בתקופה שבה מפרסמים מצמצמים הוצאות.


דילוקאל dLocal -0.07%   מזנקת ב־25% אחרי שהציגה רווח מתואם של 14 סנט למניה והכנסות שגדלו ב־50% ל־256.5 מיליון דולר, לצד היקף תשלומים שיא של 9.2 מיליארד דולר. החברה, שפועלת בשווקים מתעוררים, נהנית מצמיחה מהירה במסחר אלקטרוני ובתשלומים חוצי גבולות, ומשקיעים רואים בה סיפור צמיחה מובהק בענף הפינטק הגלובלי.


אינטואיטיב מאשינס Intuitive Machines 0.31%   יורדת ב־11% לאחר שגייסה 300 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה – יותר מהיקף התכנון הקודם – מהלך שמרמז על צורך מיידי במימון נוסף. החברה, הפועלת בשירותי טכנולוגיה לחלל, נמצאת בשלב של הרחבת פעילותה לקראת פרויקטים מורכבים יותר, אך הגיוס מדלל את בעלי המניות הקיימים ומכביד על המניה בטווח הקצר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 14/08/2025 15:56
    הגב לתגובה זו
    כל החוזים הסחירים הפכו לאדום בוהק גם קריפטו. גם אסיה אדומה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.