מדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים לצרכן CPI

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022, עם זאת המשקיעים לא "שוברים את הכלים" שכן חלק מהעלייה נבעה מסעיפים כמו שירותי ניהול תיקים וטיסות

תמיר חכמוף | (14)
נושאים בכתבה מדד המחירים ליצרן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.

גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.

העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה. 



מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי


המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.

להרחבה הנתון החריג שהולך להשפיע על הריבית בארה"ב


הנתונים, שמצביעים על לחצי מחירים חזקים בצד היצרני ככל הנראה מלחצי המכסים, עלולים לצנן את הציפיות להורדת ריבית אגרסיבית בהחלטת הפד בספטמבר, ציפיות שגברו בשבועות האחרונים בעקבות קריאות מצד מזכירת האוצר, בסנט, לפתוח בסדרת קיצוצים ואף לשקול מהלך של 50 נקודות בסיס. פקידי פד בכירים הזהירו לאחרונה מהשפעות אינפלציוניות של מכסים, והנתון הנוכחי עשוי לחזק את עמדת הזהירות. החוזים על מדדי וול סטריט יורדים בכ-0.5% במדדי ה-S&P 500 והנאסדק.

קיראו עוד ב"גלובל"

לקראת הפתיחה בוול סטריט - המניות הבולטות בוול סטריט: בוליש ממשיכה לזנק, אפל עולה - מה עושים החוזים?


במקביל לפרסום המדד, פורסמו נתוני תביעות האבטלה השבועיות, שעמדו על 224 אלף, בהתאם לתחזיות האנליסטים. ממוצע ארבעת השבועות ירד ל-221.75 אלף לעומת 221 אלף, ואילו מספר דורשי העבודה המתמשכים ירד ל-1.953 מיליון, לעומת צפי ל-1.960 מיליון ולאחר 1.968 מיליון בשבוע הקודם. נתונים אלו מצביעים על כך ששוק העבודה האמריקאי נותר יציב וחזק.

לא שוברים את השוק

למרות העלייה החדה במדד המחירים ליצרן, חלק מהמשקיעים בחרו שלא להתרגש יתר על המידה, משום שהדוח מצביע כי עיקר העלייה נבע מזינוק חד בקטגוריות ספציפיות כמו שירותי ניהול תיקי השקעות ועלויות טיסה. ללא רכיבים אלו, העלייה במדד הייתה מתונה בהרבה ומתקרבת לתחזיות. בהתאם, החוזים על הריבית עדיין משקפים הסתברות גבוהה מאוד, כ-93%, להורדת ריבית בספטמבר, גם אם הסיכוי למהלך אגרסיבי של חצי אחוז נעלם מהתחזיות.

תגובת חברי הפד

נשיאת הפד בסן פרנסיסקו, מרי דיילי, אמרה כי היא תומכת בהורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר, אך התנגדה למהלך אגרסיבי של חצי אחוז, מחשש שישדר לשווקים תחושת דחיפות שאינה תואמת את מצבו החזק של שוק העבודה. נשיא הפד בשיקגו, אוסטין גולסבי, הזהיר גם הוא מפני הורדה חדה מדי, והצביע על כך שחלק ממדדי השירותים במחירי הצרכן כבר מצביעים על לחצים מתמשכים.


סטגפלציה באופק?

השילוב בין נתוני אינפלציה גבוהים בצד היצרני לבין שוק תעסוקה עם סימני האטה בגיוס עובדים, מעלה את החשש לתרחיש של "סטגפלציה", מצב שבו האינפלציה נותרת גבוהה ישנה צמיחה שלילית בתמ"ג. סטגפלציה נחשבת לאחד התרחישים המאתגרים ביותר למדיניות כלכלית, שכן היא משלבת את "הגרוע משני העולמות", עליית מחירים מתמשכת לצד האטה או אף התכווצות בפעילות הכלכלית. במצב כזה, צעדי עידוד הצמיחה באמצעות הורדת ריבית או הגדלת הוצאות הממשלה עלולים להחמיר את האינפלציה, בעוד הידוק מוניטרי כדי לבלום את האינפלציה עלול להעמיק את ההאטה הכלכלית. בארה"ב, שילוב של אינפלציה עיקשת בצד היצרני, לחצי שכר כתוצאה ממחסור בעובדים, והאטה בקצב יצירת המשרות החדשות, יוצר סביבה שבה הפד נדרש לאזן בזהירות בין בלימת לחצי המחירים לבין שמירה על המשך הצמיחה.

הקשר בין מחירי היצרן למדדי האינפלציה והחלטות ריבית

PPI הוא מדד פחות מוכר מה-CPI, אבל יש לו תפקיד מרכזי בזיהוי מגמות מוקדמות במחירים. מדד מחירי היצרן (Producer Price Index - PPI) משמש ככלי עזר חשוב להבנת הלחצים האינפלציוניים במשק, ולמרות שהוא פחות מדובר ממדד המחירים לצרכן (CPI), השפעתו על הכלכלה אינה פחותה. המדד עוקב אחרי שינויים במחירים שגובים יצרנים עבור סחורות ושירותים שונים, לפני שהם מגיעים לצרכן הסופי. במילים אחרות, זהו מדד שמנסה לזהות את גל העליות או הירידות במחירים, עוד בשלב מוקדם של שרשרת ההפצה.

בעוד מדד המחירים לצרכן עוסק במה שקורה בפועל בכיס של משקי הבית, מדד מחירי היצרן בוחן את שלב הביניים, את המחירים שהעסקים משלמים אלה לאלה. ולכן, כשמחירי ה-PPI עולים באופן עקבי, זו עשויה להיות אינדיקציה לכך שגם מחירי הצרכן יתייקרו בהמשך. לעיתים, מדובר בפער של חודש עד שלושה חודשים, תלוי בקצב ההעברה של העלויות לאורך שרשרת האספקה.

PPI כולל סל רחב של מחירים, לרבות מחירי חומרי גלם, תשומות ביניים, מוצרי תעשייה, שירותים מקצועיים ועוד. הוא מתייחס למחירים "בשער המפעל", כלומר, לפני תוספות של שיווק, תיווך ומיסוי. כל עלייה במחירים האלה מעידה על לחצים בשלב הייצור, לחצים שיכולים להתגלגל קדימה לצרכנים. המדד מפורסם בארה"ב אחת לחודש על ידי הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה (BLS), ולצדו מפורסמים גם תתי מדדים – PPI ללא מזון ואנרגיה, למשל – כדי לספק תמונה מדויקת יותר של מגמות בסיסיות, בלי הרעש שנוצר ממחירים תנודתיים במיוחד.

נגידי בנקים מרכזיים מסתכלים בעיקר על מדד המחירים לצרכן כדי לעקוב אחרי קצב האינפלציה, אבל מדד המחירים ליצרן הוא כלי עזר חשוב בזיהוי מגמות עתידיות. אם נראה מגמה של עלייה עקבית במחירי היצרן, ייתכן שזה ירמז על כך שאינפלציית הצרכן תרים ראש בקרוב – וזה שיקול משמעותי בקבלת החלטות על ריבית.

כך או אחרת, שוק ההון מגיב גם לפרסום של ה-PPI. אם הנתון גבוה מהצפוי, המשקיעים עלולים להעריך שייתכן שינוי בגישת הבנק המרכזי – ואולי ריבית גבוהה יותר לתקופה ארוכה מהמתוכנן. לעומת זאת, PPI חלש מהתחזיות עשוי לתמוך בהשערות על הורדת ריבית או על כך שהאינפלציה בשליטה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אבי 15/08/2025 14:16
    הגב לתגובה זו
    דיי מספיק הרגתם אותנו כבר כאילו מי שמקבל החלטות לא מעניין אותו שאנחנו כבר לא שורדים ובסוף משקי בית יפשטו את הרגל
  • 8.
    לרון 15/08/2025 09:32
    הגב לתגובה זו
    באפט בנה ד.ה הורטוןאולי קנה אתם מטעים צעירים שאינם יודעים ויפעלו לא נכון.מילה אחת אות אחת והטעות שם
  • 7.
    אליהו בן ששון 15/08/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    כולם מבינים ויודעים שמבחינה מקצועית חייבים להוריד את הריבית ואם כולם מבינים ורואים שצריך להוריד אז זו לא אפשרות זו חובה מיידית. העיכוב הוא לא מקצועי הוא פשוט נוח להם מסיבותיהם. תמיד כשנוח להם להעלות מעלים בלי לחשוב ובשמחה רבה כי זה גם נוח להם.
  • 6.
    אנונימי 14/08/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    רק אומר גם אחרי ! המדד הגבה החוזים העתידיים בוול סטריט חוזים שבסיכוי של 95 אחוז פאואל יוריד בספטמבר את הריבית.ומה אצלנו הורדת ריבית בארהב בלי הורדה מקבילה בישראל תחזק עוד יותר את השקלדבר שהוא הרסני ליצוא
  • אנונימי 15/08/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
    אבל מועיל ליוקר המחייה
  • 5.
    הסיכוי להעלות רבית גבוה מהורדתה (ל"ת)
    כלכלן 14/08/2025 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 14/08/2025 16:28
    הגב לתגובה זו
    שנים שלא קראתי כאן כתבה עם מידע מועיל
  • אנונימי 14/08/2025 23:18
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 3.
    אנונימי 14/08/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה
  • 2.
    ההתחלה 14/08/2025 16:02
    הגב לתגובה זו
    האם זאת רק ההתחלה. האם בכלל יעלו את הריבית. האם תהיה סטגפלציה. האם הכלכלה לפני משבר נוסח דוט קום והסאב פריים. כשיש המון המון המון הלוואות בשילוב של חזרזירים רודפי בצע שרוצים עוד ועוד הרי זאת התוצאה. לכן הבורסה והנדלן נראים ככה. לא אתפלא אם יעלו את הריבית בקרוב.
  • 1.
    אנונימי 14/08/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    תפתחו את הספרים מהאוניברסיטהאינפלציה היא תהליך של עליה קבועה ומתמשכת במחירים .הנכסים הם חד פעמיים ולכן לא יכולים ולא צריכים להיספר כעליית מחירים שהיא אינפלציה
  • תפתח את הגרף של המדדים בשנים האחרונות. האם התרשמת שיש ירידת מחירים בישראל טעית (ל"ת)
    אנונימי 15/08/2025 18:18
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 15/08/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
    מכסים הם עליה חד פעמית ולכן לא אמורים להיכלל בספירת האינפלציה שמוגדרת כעליית מחירים מתמשכתתפתחו ספרים
  • סטנלי 15/08/2025 11:16
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה זה מס. מי משלם על זה האזרחיםעליית השערים בבורסות העולם עליית הביטקוין עליית הנדלן וירידת אבטלה מוסיפים לתחושת העושר ולהוצאות בזבוז ולביקוש למוצרים למוצרים ושירותים ולעליית מחירים. האינפלציה כאן להישאר. והריבית מעט גבוהה יחסית ולכן היא כנראה תישאר ככה עוד הרבה זמן. תנודות של עד חצי אחוז לכל כיוון לא ממש מהותי..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.