airoairo

יצרנית הרחפנים שהפתיעה את וול-סטריט: זינוק במכירות ורווח מעל הציפיות

חברת הרחפנים AIRO שנכנסה לבורסה לפני שלושה חודשים בלבד עקפה את תחזיות האנליסטים עם הכנסות גבוהות ב־76% מהצפי, צמיחה חדה במכירות הצבאיות ותכניות להתרחבות בשוק ההובלה האווירית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רחפנים

שלושה חודשים בלבד חלפו מאז שחברת הרחפנים AIRO Group Holdings AIRO Group Holdings -0.17%  נכנסה למסחר בבורסת ניו יורק, וכבר היא מצליחה להפתיע את האנליסטים עם תוצאות שעולות משמעותית על הציפיות. במקום הפסד צפוי של 4.8 מיליון דולר, AIRO הציגה רווח מתואם של 4.7 מיליון דולר. הרווח למניה הגיע ל־30 סנט, לעומת תחזית של 11 סנט, והכנסות החברה הסתכמו ב־24.6 מיליון דולר – הרבה מעל הצפי שעמד על 14 מיליון דולר.


החברה, המעסיקה מעל 150 עובדים ופועלת בארבעה תחומים עסקיים – ייצור רחפנים, אוויוניקה, שירותי הכשרה וניידות אווירית חשמלית – הונפקה לראשונה ביוני במחיר של 10 דולר למניה. כיום נסחרת המניה במחיר של 22.25 דולר. שווי החברה משקף מכפיל של כ־6 על תחזית המכירות לשנת 2025. לשם השוואה, המתחרות המרכזיות AeroVironment ו־Kratos Defense נסחרות במכפילי מכירות של כ־8 ו־9 בהתאמה.


עם זאת, שתי המתחרות גדולות ממנה בהרבה: AeroVironment צפויה לרשום הכנסות של כ־1.6 מיליארד דולר בשנת 2025, ו־Kratos כ־1.3 מיליארד דולר. רחפני ה־Puma של AeroVironment מתחרים ישירות ברחפני ה־Sky Watch של AIRO, שכבר נמצאים בשימוש כוחות נאט"ו ובידי צבא אוקראינה למשימות מעקב.

רחפנים היברידיים

אחד התחומים המעניינים שבהם מתמקדת AIRO הוא פיתוח רחפנים היברידיים לשוק ההובלה האווירית – פתרון למשלוחי מטען מהאוויר, שצפוי להגיע לשוק ב־2027 ולפתור אתגרי לוגיסטיקה בטווחים קצרים. עיקר הכנסות החברה מגיעות כיום מתחום הרחפנים הצבאיים. מכירות תחום זה זינקו השנה ב־216% והגיעו ל־22 מיליון דולר מתוך סך הכנסות של 24.6 מיליון דולר.


הביקוש לרחפנים צבאיים התחזק בעקבות הודעת משרד ההגנה האמריקני ביולי על כוונתו להאיץ את פריסת המערכות הבלתי מאוישות. החלטה זו השפיעה לחיוב על כלל החברות בתחום. בהתאם לכך, מניות AeroVironment ו־Kratos עלו ב־56% וב־105% בהתאמה בשלושת החודשים האחרונים. גם AIRO, אף על פי שמדובר בחברה חדשה יחסית בבורסה, מציגה מגמת עלייה נאה.


כיום שלושה אנליסטים בלבד מסקרים את מניית AIRO, וכולם מעניקים לה המלצת "קנייה". לשם השוואה, חברה ממוצעת במדד S&P 500 מסוקרת על ידי יותר מ־20 אנליסטים, אך הדבר מובן לנוכח גודלה הקטן והזמן הקצר שלה בשוק. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על כ־31 דולר למניה. בינתיים, AIRO מתכננת להשתמש בכספי ההנפקה לרכישת טכנולוגיות רחפנים נוספות ולרכישת מטוסי L-39 עבור חטיבת ההכשרות שלה, המתמחה בהכשרת טייסים אמריקאים למשימות תמיכה אווירית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.