באפט
צילום: טוויטר

המניה הסודית של באפט תיחשף הלילה; האם זו יונייטדהלת'?

אחרי סגירת המסחר וורן באפט יחשוף את המניה שבה השקיע כ-4.8 מיליארד דולר; השוק מהמר על מספר מועמדות, מי בראש המועמדות ולמה?

מנדי הניג | (4)

ברקשייר האת'וויי של וורן באפט תחשוף, ככל הנראה הערב את זהות המניה בה השקיעה בחודשים האחרונים. לפי הערכות של השוק ובהינתן שמדובר על השקעה של 4.8 מיליארד דולר, המועמדת היא  אחת מהשמות האלו: קטרפילר (Caterpillar Inc -0.12%  ), הניוול (Honeywell International Inc -0.01%  ), יונייטד פרסל סרביס (United Parcel Service Inc. ), בואינג (The Boeing Co 0.95%  ) וג'י.אי. איירוספייס (GE Aerospace 1.18%  ), הצד השווה אצל כולן זה נוכחות בולטת בשוק האמריקאי ושווי שוק של עשרות רבות עד מאות מיליארדי דולרים.

מה שיגרום ל״מניה הסודית״ להיחשף יהיה הדוח הרבעוני 13-F שתגיש ברקשייר לרשות ניירות הערך האמריקאית, שבו נדרשות כל החברות שמנהלות נכסים מעל רף מסוים לדווח על האחזקות שלהן במניות ציבוריות נכון לסוף הרבעון. המועד החוקי להגשת הדוח עומד על 45 יום מתום הרבעון, וברקשייר, באופן עקבי, מורחת את זה עד לרגע האחרון ממש רגע לפני פקיעת המועד ובדרך כלל לאחר סגירת המסחר. הפעם, המועד האחרון הוא היום, ה-14 באוגוסט, כך שהמשקיעים ממש ״כוססים את הציפורניים״ לקראת החשיפה הגדולה כשהמניה הזוכה וודאי תזכה לפרץ של ביקושים מצד משקיעים שנוהגים לחקות את האסטרטגיה של באפט.

הסימנים הראשונים להשקעה

הסימנים מאחורי ההשקעה הגדולה שביצעה ברקשייר הופיעו כבר באמצע מאי, כאשר הקרן פרסמה את דוח ה-13-F לרבעון הראשון אבל בו ציינה כי היא מבקשת לשמור על חיסיון לגבי אחת או יותר מהאחזקות החדשות שצברה. חיסיון כזה ניתן במקרים שבהם החברה נמצאת בעיצומו של מהלך רכישה מתמשך, כדי למנוע מצב שבו משקיעים אחרים יזהו את המהלך, ירוצו לקנות את המניה וידחפו את מחירה כלפי מעלה – מה שיקשה על ברקשייר להמשיך לבנות את הפוזיציה במחיר אטרקטיבי.

באפט השתמש בטקטיקה הזו גם בעבר, בין היתר בעת רכישת מניות חברת הביטוח צאב (CB ) בשלהי 2023 ובראשית 2024, מהלך שבסיומו נחשף כי מדובר בהשקעה של כ-7 מיליארד דולר. מקרים דומים נרשמו בעת רכישת מניות שברון (CVX ) ובורייזון (VZ ) ב-2020–2021.


במקביל, ברקשייר צפויה לחשוף את המימושים הנוספים, במיוחד בבנק אוף אמריקה (BAC). כבר בין יולי 2024 לסוף הרבעון הראשון של 2025 צמצמה החברה את ההחזקה בכ-40%, מרמה של למעלה ממיליארד מניות ל-633 מיליון מניות, ששווין כ-28 מיליארד דולר. לפי ההערכות, גם ברבעון השני נמשך המימוש, עם מכירה נוספת של מניות בהיקף של כ-4 מיליארד דולר. המהלך משתלב במגמה רחבה יותר של צמצום תיק המניות של ברקשייר: ברבעון השני רכשה החברה מניות בשווי כולל של כ-4 מיליארד דולר, אך מכרה מניות בהיקף של כ-7 מיליארד דולר.

באפט, סוף עידן

באפט, כיום בן 94, יפרוש מתפקידו בסוף השנה. הוא משאיר מסורת של תשואות פנומנליות בזכות השקעות ערך. בשנתיים האחרונות מימש באפט חלק משמעותי מהנכסים הסחירים כך שסדר גודל של 340 מיליארד דולר מתוך תיק השקעות שמוערך בטריליון דולר נמצא במזומן, היתרה מחולקת בין מניות סחירות בכ-320 מיליארד דולר וכך גם שווי ההחזקות הלא סחירות. בגדול, מדובר בשליש לכל סוג של השקעה. 

הדוחות הרבעוניים של ברקשייר חשפו רק את ההחזקות הגדולות הסחירות של ברקשייר - אפל, אמריקן אקספרס, קוקה-קולה, שברון ובנק אוף אמריקה  וכן אחזקות משמעותיות בקראפט היינץ ובאוקסידנטל פטרוליום.  אחזקות קטנות יותר אינן נחשפות בדוחות אלה, אלא נכללות בחלוקה לפי קטגוריות רחבות: פיננסי, צרכני ו"מסחרי, תעשייתי ואחר". ככה "מסתירים" את האחזקות החדשות ושם מסתתרת לה המניה הסודית של באפט שהוא כבר הכריז על קיומה, אבל לא על שמה.

קיראו עוד ב"גלובל"


 מהמרים על יונייטדהלת'

רוב המומחים סבורים שהמניה הסודית היא יונייטדהלת' מכמה סיבות - זו מניית ערך, היא ירדה לתמחור נמוך במיוחד בעקבות בעיות-תקלות, היא מתחום הביטוח. אלו סיבות טובות, אבל באפט יכול כמובן להפתיע. הכל פתוח אצל באפט, אך זו הזדמנות להתייחס ליונייטדהלת'.  

מדובר בחברה במשבר שכולל נפילה חדה במניה, חקירות רגולטוריות, רצח של מנכ"ל ושורה של אירועים דרמטיים. שווי השוק נחתך בותר מ-50% ל-246 מיליארד דולר, מכפיל הרווח העתידי הוא כ-13-14. מצד אחד, החברה הנמיכה מספר פעמים תחזיות, מצד שני, ברבעון האחרון היתה הערכה של עסקים מתקרבים להתייצבות.  

יונייטדהלת' היא חברת ביטוח הבריאות הגדולה בארצות הברית. הירידה החדה החלה בעקבות דוחות כספיים מאכזבים שהראו עלייה משמעותית בהוצאות הרפואיות, במיוחד בקרב מבוטחי Medicare Advantage,  ביטוח הבריאות לגיל השלישי הנתמך על ידי הממשל. שיעור ההוצאה הרפואית מתוך הפרמיות זינק לכ‑87%, הרבה מעבר לציפיות השוק. מדובר בהחמרה בתנאים הפיננסיים שצפויים להכביד על הרווחיות גם ברבעונים הקרובים.

במקביל, החברה נאלצת להתמודד עם שינויי רגולציה שמקטינים את שולי הרווח בתחום שהיה עד כה רווחי במיוחד. הכללים החדשים לחישוב תשלומים, הידועים כ־V28, משנים את אופן חישוב הסיכון ומובילים לצמצום משמעותי בתשלומים עבור מבוטחים.

לבעיות העסקיות מצטרפות גם בעיות משפטיות - משרד המשפטים האמריקאי חוקר את יונייטדהלת' בחשד לניפוח קודי טיפול במטרה להגדיל תשלומים מהממשל. מדובר בחשיפה מהותית שעלולה להוביל לקנסות כבדים ואף לפגיעה תדמיתית ארוכת טווח.

בנוסף, החברה חוותה מתקפת סייבר שהביאה לשיבושים ממושכים, אירוע טרגי שבו מנכ"ל החברה נרצח, והחלפת מנכ"ל שהובילה לתהיות בשוק בנוגע לכיוון האסטרטגי. עם חזרתו של סטיבן המסלי, המנכ"ל הוותיק, נדמה שהחברה בוחרת לדבוק במודל הקיים - חברת ביטוח בריאות.

וורן באפט, החזיק בעבר במניית יונייטדהלת' אך מכר את כל אחזקותיו עוד ב‑2009. זה מוסיף לה נקודות במירוץ ההימורים, אבל באפט יכול להפתיע. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בדוק שזה UNH 14/08/2025 22:40
    הגב לתגובה זו
    לי כבר יש אז אני לא קונה.
  • 1.
    לרון 14/08/2025 19:11
    הגב לתגובה זו
    ניחושים לאידיוטים.ברור שהפעם שום WHISPERS ושום כלום .אף אחד לא יודע ולמה שידעו הרי זו לא הממשלה הדולפת שלנו
  • לרון 14/08/2025 19:25
    הגב לתגובה זו
    הטוקבק .דבר לא מובן מאליו עם מילה שנויה במחלוקת שהיססתי למען האמת לגבי רישומה
  • לרון 15/08/2025 09:57
    אך היקף ההשקעה כרבע מהתיכנון אומר שהעסק לא היה כלל בטוח ומי שרץ היום עושה טעות.לא המלצה.אפילו הביג שורט רץ ללונג .מוזר
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.