צילום: Pexels
צילום: Pexels

פינוי-בינוי או תמ”א? כך תדעו מה מתאים לבניין שלכם

מה ההבל בין שתי הדרכים להתחדשות עירונית, מה מקבלים בכל אחת, איזו עדיפה, ואיך תדעו לבחור את הדרך האחת מבין השתיים שהכי מתאימה לכם 

בין אם אתם גרים בבניין ישן ומתלבטים לגבי שדרוג, ובין אם אתם פשוט עוקבים אחרי השינויים בעיר, סביר להניח שנתקלתם במונחים "פינוי-בינוי" ו-"תמ"א 38". שניהם עוסקים בהתחדשות עירונית, שניהם מבטיחים מבנה חדש ומודרני – אבל בפועל מדובר בשני מסלולים שונים לגמרי, עם השפעה שונה על איכות החיים, התהליך עצמו והאופי העתידי של הסביבה.

אז איך יודעים מה ההבדל – ולמה חשוב להבין את זה דווקא עכשיו?

מתי מתאים תמ"א – ומה  בדיוק מקבלים?

תמ"א 38 הייתה במקור תוכנית לאומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אך הפכה בפועל למרכיב מרכזי בהתחדשות עירונית. המסלול המוכר ביותר בה מאפשר תוספת קומות, חיזוק הבניין הקיים ושדרוג הדירות – מבלי להרוס את המבנה כולו.

המשמעות היא שהדיירים ממשיכים להתגורר במבנה בזמן העבודות (או יוצאים לתקופה קצרה בלבד), הדירות זוכות להרחבה, הוספת מרפסת, ממ"ד ולעיתים גם מעלית. 

מדובר בפתרון מהיר יחסית, שמתאים לבניינים קטנים או לאזורים שבהם אין כדאיות כלכלית להריסה ובנייה מחדש. יחד עם זאת, יש בכך כמה מגבלות כיוון שהמבנה לא נבנה מחדש, ולכן הוא נשאר יחסית מוגבל מבחינת תכנון, תשתיות ומערכות. 

בנוסף, לעיתים גם איכות הבנייה איננה זהה לזו של בניין חדש לחלוטין שנבנה מהיסוד.

ומה קורה בפינוי-בינוי?

לעומת זאת, פינוי-בינוי הוא תהליך שבו הבניין הישן נהרס לחלוטין, ובמקומו מוקמים בניינים חדשים עם דירות גדולות יותר, חניונים תת-קרקעיים, לובי מרווח, תשתיות חדשות ושירותים נלווים. הדיירים מתפנים לפרק זמן מוגדר מראש (לרוב כשנתיים-שלוש), ומקבלים דירה חדשה בפרויקט שנבנה.

תהליך כזה מתאים במיוחד למתחמים גדולים – לא רק לבניין אחד, אלא לעיתים כמה מבנים שלמים שעוברים יחד שינוי כולל. פרויקטים כאלה כרוכים באישורים רבים, תכנון עירוני כוללני ועבודה עם יזמים מנוסים, אך בסופו של דבר מציעים תמורה רחבה הרבה יותר.

אז מה עדיף? תלוי את מי שואלים

אין תשובה אחת שמתאימה לכולם. מי שמעדיף תהליך מהיר, מינימום שינויים ומעט סיכון – עשוי להעדיף את הפרויקט של תמ"א. אך עבור מי שמוכן להמתין, לעבור לדירה חלופית וליהנות מדירה חדשה מהיסוד – כדאי לבחור באפשרות של פרויקטים פינוי בינוי .

מה שחשוב הוא להבין מראש את המשמעויות: מהן זכויות הדיירים, מה מקבלים בתמורה, מי אחראי על הביצוע, כמה זמן צפוי להימשך הפרויקט, ומהי רמת המעורבות של הדיירים לאורך כל התהליך.

איפה רואים את זה בשטח?

השוני בין המסלולים הללו בולט במיוחד באזורים שבהם מתקיימים שני הסוגים במקביל. למשל כשמתבוננים על פרויקטים חדשים בערים מרכזיות, אפשר לראות בניינים שחוזקו ושודרגו במסגרת תמ"א, לצד מתחמים שלמים שנהרסו ובמקומם נבנו בניינים מודרניים במסגרת פינוי-בינוי.

במקרים רבים ההבדל לא נמצא רק בגובה הבניין – אלא גם באיכות התכנון, שטחי הציבור, המרחבים הפתוחים וכמובן אופי הקהילה שנבנית במקום. שכונות שלמות מקבלות זהות חדשה, כאשר ההחלטה על המסלול משפיעה על הכול: מהמראה החיצוני ועד לתחושת השייכות של הדיירים.

לסיכום, אין זה משנה אם אתם חלק מבניין שוקל חידוש או שאתם רק מתעניינים בהתפתחות העירונית שסביבכם – חשוב להבין מה באמת מציע כל מסלול. גם אם שני המונחים נשמעים דומים, ההבדלים ביניהם משפיעים על נראות הרחוב, על איכות המגורים ועל הקשר של הדיירים למקום שבו הם חיים.

חשוב לזכור שהתחדשות עירונית היא לא רק תהליך של בנייה והקמת מבנים חדשים – אלא של בחירות, תכנון וחזון. כשבוחרים את המסלול הנכון זה כבר לא רק עוד פרויקט נדל"ני, אלא הזדמנות לחיים חדשים בסביבה מתקדמת שמתאימה יותר לעידן המודרני.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אין יותר תמא (ל"ת)
    אני 04/08/2025 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין יותר תמא (ל"ת)
    אני 04/08/2025 08:53
    הגב לתגובה זו
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.