ערוץ 8 משיק סדרה על הפריים-טיים: חדשות ממוסחרות, קהל שבוי ופסיבי
מ'חדווה ושמוליק', דרך 'ניקוי ראש' ו'המעגל', ועד 'האח הגדול' ו'כוכב נולד', עבור ב'מבט' הבלעדית עם 95%, ועד קידום תכנית במהדורות החדשות המסחריות - הטלוויזיה בישראל עברה שינוי של 180 מעלות ב-44 שנות קיומה.
מחר (יום שבת) יעלה בערוץ 8 של HOT הסדרה 'אתם שם בבית' שסוקרת את תולדות הפריים-טיים הישראלי , מעידן חד ערוצי ומפוצץ ברייטינג, לתקופה רבת ערוצים, עם קומבינות שנועדו לגרד עוד רבע אחוז בטבלאות הבוקר.
את הסדרה הפיקו עמי אמיר והילה אלון מ'מטר הפקות', שהיו גם מיוצריה, יחד עם רוגל אלפר ורן לנדאו, שביים. לרגל חגיגות 20 שנה לערוץ 8, ועל רקע האפשרות כי הערוץ יוחלף בערוץ אחר בסוף 2012, תשודר הסדרה בת 4 הפרקים שמציעה סקירה ביקורתית של תולדות הפריים טיים הישראלי. הסדרה שואפת לחקור את מערכת היחסים של הישראלים עם הפריים טיים שלהם, תוך התמקדות בזיקה שבין הפריים לבין פני החברה הישראלית והתמורות שחלות בה.
ראיינה: שימרית ספקרו. צילם וערך: גיל לופו
הסדרה תעסוק בשידורי החדשות והאקטואליה, והאובססיביות שלנו הישראלי לתכנים אלו; במהפך שעבר תחום הבידור והאירוח על המסך; הריאליטי שכבש את המסך בעשור האחרון; ובצופה הישראלי - בטטת כורסא שלא שאוכלת מה שמאכילים אותה. גם קאדר המרואיינים מרשים במיוחד: מוטי קירשנבאום, חיים יבין, דן שילון, רם לנדס, טלי בן עובדיה, אורי שנער, אבי ניר, אבי וייס, ראודור בנזימן, מודי פרידמן, אילנה דיין, שלום קיטל, אלכס גלעדי, אביב גלעדי, אהרון גולדפינגר, מני פאר, דן אלמגור, משה שלונסקי, אלעד קופרמן, קרני זיו, ליאת פלדמןיואב צפיר, אילן דה פריז, אורי ברבש, גידי רף, מולי שגב, ואחרים.
"חשבנו על סדרה כזאת שנים", מספר עמי אמיר, המפיק ומיוצרי הסדרה. "רצינו בהתחלה לעשות סדרה של 12 פרקים, שתתייחס גם לתכניות ספורט, הומור, ילדים ודרמה. אבל בגלל מגבלות תקציב וכל מיני בעיות אחרות, אישרו לנו 3 פרקים, שגדלו אחר כך לארבעה".
אלון, המפיקה ומיוצרות הסדרה, צברה קילומטרז' רב כתחקירנית תוכן ו-ויזואליה בסדרה 'מדינת היהודית'. "התחלנו את הפיתוח של הסדרה ועשינו תחקיר לפיילוט", היא מספרת, "ואז ראינו שצריך לזקק את זה, שיש הרבה מאד חומרים מארכיונים ויזואליים, כמו של רשות השידור, קשת, רשת, ואחרים. אז כשהגיע רוגל אלפר, החלטנו לתמצת את הסדרה לנושא הפריים-טיים".
אמיר: "בעבר 'מטר הפקות' בדקה את החברה הישראלית ואת התרבות הישראלית. לפריים-טיים יש השפעה גדולה על החברה והתרבות שלה. הרעיון הראשוני היה לספר את הסיפור של שידורי הטלוויזיה בישראל, אבל ככל התקדמנו עם התחקיר, הבנו שאי אפשר להחיל את כל הנושא הזה, ובעצם התמקדנו בפריים-טיים".
-ומה לומדים מכזו תכנית?
"למדנו על האבולוציה של הטלוויזיה הישראלית, איך תכניות הבידור הפכו לריאליטי, איך מהדורות החדשות הפכו לבידוריזציה, איך הטלוויזיה משפיעה המציאות, והמציאות על הטלוויזיה".
-אז אנחנו צריכים לחכות לסדרות המשך לגבי התחומים שלא נכנסו לתכנית הזאת?
אמיר: "כן, בהחלט. יש כבר דיבור על המשך".
ביום רביעי ערך ערוץ 8 ערב השקה לתכנית, אליה הוזמנו בכירי הטלוויזיה בישראל. יש לציין כי מבליל המוזמנים, קשה מאד היה למצוא נשים. "אין כמעט כאלה", הסביר מנהל ערוץ 8 אייל אופנהיים, "לא היו נשים בחוד העשייה הטלוויזיונית במשך עשרות שנים, וגם בסדרה אין הרבה נשים מרואיינות.
על השינוי שעברה הטלוויזיה למה שהיא היום - קליפית ואפילו שטחית, אמר אופנהיים כי "ערוץ 1 עשה טלוויזיה ציבורית והוא לא היה מחויב לרייטינג, לכן הוא היה יכול להחדיר לתוך הפריים טיים מסרים שהיום הם כמעט אסורים, איכותיים, חינוכיים".
אחת מנקודות הציון של הטלוויזיה בישראל, היא 'המעגל' של דן שילון, ששידורה החל עוד בעידן ערוץ 2 הניסיוני, ונמסך עמוק לתוך שידורי טלעד עד לשנת 2000. התכנית הצליחה להשיג נתוני צפייה מדהימים, ולהפגיש פוליטיקאים, אנשי בידור, יצאניות ושאר ירקות, יחדיו סביב שולחן אחד. "דן עשה מעשה מאד חלוצי ומאד מעניין, ועובדה שברגע מסוים, רוח הזמן הפכה את זה למיותר", מנתח ירון לונדון, עוד אושיית טלוויזיה. "מה קרה זו שאלה מרתקת, אבל זה לא מאד שונה ממשה שעושים היום בטלוויזיה".
- 5.משה 06/05/2012 16:38הגב לתגובה זובהצלחה בהמשך הדרך!!!!!!
- 4.למה זה לא בערוץ 1? (ל"ת)שאלה טובה 06/05/2012 12:33הגב לתגובה זו
- 3.נוטאנאלפרפאן 06/05/2012 11:25הגב לתגובה זוהציניות המאנפפת שלו לא באמת נותנת עומק והקשר לדברים שנאמרים אלא הופכת את כל הטקסט לאיזו בדיחה ילדותית. אתם אומרים דברים חשובים, הקריינות המתיילדת הזאת מיותרת.
- 2.כתבה טובה! מי זו המראיינת? (ל"ת)דניאל 04/05/2012 16:00הגב לתגובה זו
- 1.רק השדרנית טובה , היתר.... (ל"ת)גיא 04/05/2012 15:42הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
