ערוץ 8 משיק סדרה על הפריים-טיים: חדשות ממוסחרות, קהל שבוי ופסיבי
מ'חדווה ושמוליק', דרך 'ניקוי ראש' ו'המעגל', ועד 'האח הגדול' ו'כוכב נולד', עבור ב'מבט' הבלעדית עם 95%, ועד קידום תכנית במהדורות החדשות המסחריות - הטלוויזיה בישראל עברה שינוי של 180 מעלות ב-44 שנות קיומה.
מחר (יום שבת) יעלה בערוץ 8 של HOT הסדרה 'אתם שם בבית' שסוקרת את תולדות הפריים-טיים הישראלי , מעידן חד ערוצי ומפוצץ ברייטינג, לתקופה רבת ערוצים, עם קומבינות שנועדו לגרד עוד רבע אחוז בטבלאות הבוקר.
את הסדרה הפיקו עמי אמיר והילה אלון מ'מטר הפקות', שהיו גם מיוצריה, יחד עם רוגל אלפר ורן לנדאו, שביים. לרגל חגיגות 20 שנה לערוץ 8, ועל רקע האפשרות כי הערוץ יוחלף בערוץ אחר בסוף 2012, תשודר הסדרה בת 4 הפרקים שמציעה סקירה ביקורתית של תולדות הפריים טיים הישראלי. הסדרה שואפת לחקור את מערכת היחסים של הישראלים עם הפריים טיים שלהם, תוך התמקדות בזיקה שבין הפריים לבין פני החברה הישראלית והתמורות שחלות בה.
ראיינה: שימרית ספקרו. צילם וערך: גיל לופו
הסדרה תעסוק בשידורי החדשות והאקטואליה, והאובססיביות שלנו הישראלי לתכנים אלו; במהפך שעבר תחום הבידור והאירוח על המסך; הריאליטי שכבש את המסך בעשור האחרון; ובצופה הישראלי - בטטת כורסא שלא שאוכלת מה שמאכילים אותה. גם קאדר המרואיינים מרשים במיוחד: מוטי קירשנבאום, חיים יבין, דן שילון, רם לנדס, טלי בן עובדיה, אורי שנער, אבי ניר, אבי וייס, ראודור בנזימן, מודי פרידמן, אילנה דיין, שלום קיטל, אלכס גלעדי, אביב גלעדי, אהרון גולדפינגר, מני פאר, דן אלמגור, משה שלונסקי, אלעד קופרמן, קרני זיו, ליאת פלדמןיואב צפיר, אילן דה פריז, אורי ברבש, גידי רף, מולי שגב, ואחרים.
"חשבנו על סדרה כזאת שנים", מספר עמי אמיר, המפיק ומיוצרי הסדרה. "רצינו בהתחלה לעשות סדרה של 12 פרקים, שתתייחס גם לתכניות ספורט, הומור, ילדים ודרמה. אבל בגלל מגבלות תקציב וכל מיני בעיות אחרות, אישרו לנו 3 פרקים, שגדלו אחר כך לארבעה".
אלון, המפיקה ומיוצרות הסדרה, צברה קילומטרז' רב כתחקירנית תוכן ו-ויזואליה בסדרה 'מדינת היהודית'. "התחלנו את הפיתוח של הסדרה ועשינו תחקיר לפיילוט", היא מספרת, "ואז ראינו שצריך לזקק את זה, שיש הרבה מאד חומרים מארכיונים ויזואליים, כמו של רשות השידור, קשת, רשת, ואחרים. אז כשהגיע רוגל אלפר, החלטנו לתמצת את הסדרה לנושא הפריים-טיים".
אמיר: "בעבר 'מטר הפקות' בדקה את החברה הישראלית ואת התרבות הישראלית. לפריים-טיים יש השפעה גדולה על החברה והתרבות שלה. הרעיון הראשוני היה לספר את הסיפור של שידורי הטלוויזיה בישראל, אבל ככל התקדמנו עם התחקיר, הבנו שאי אפשר להחיל את כל הנושא הזה, ובעצם התמקדנו בפריים-טיים".
-ומה לומדים מכזו תכנית?
"למדנו על האבולוציה של הטלוויזיה הישראלית, איך תכניות הבידור הפכו לריאליטי, איך מהדורות החדשות הפכו לבידוריזציה, איך הטלוויזיה משפיעה המציאות, והמציאות על הטלוויזיה".
-אז אנחנו צריכים לחכות לסדרות המשך לגבי התחומים שלא נכנסו לתכנית הזאת?
אמיר: "כן, בהחלט. יש כבר דיבור על המשך".
ביום רביעי ערך ערוץ 8 ערב השקה לתכנית, אליה הוזמנו בכירי הטלוויזיה בישראל. יש לציין כי מבליל המוזמנים, קשה מאד היה למצוא נשים. "אין כמעט כאלה", הסביר מנהל ערוץ 8 אייל אופנהיים, "לא היו נשים בחוד העשייה הטלוויזיונית במשך עשרות שנים, וגם בסדרה אין הרבה נשים מרואיינות.
על השינוי שעברה הטלוויזיה למה שהיא היום - קליפית ואפילו שטחית, אמר אופנהיים כי "ערוץ 1 עשה טלוויזיה ציבורית והוא לא היה מחויב לרייטינג, לכן הוא היה יכול להחדיר לתוך הפריים טיים מסרים שהיום הם כמעט אסורים, איכותיים, חינוכיים".
אחת מנקודות הציון של הטלוויזיה בישראל, היא 'המעגל' של דן שילון, ששידורה החל עוד בעידן ערוץ 2 הניסיוני, ונמסך עמוק לתוך שידורי טלעד עד לשנת 2000. התכנית הצליחה להשיג נתוני צפייה מדהימים, ולהפגיש פוליטיקאים, אנשי בידור, יצאניות ושאר ירקות, יחדיו סביב שולחן אחד. "דן עשה מעשה מאד חלוצי ומאד מעניין, ועובדה שברגע מסוים, רוח הזמן הפכה את זה למיותר", מנתח ירון לונדון, עוד אושיית טלוויזיה. "מה קרה זו שאלה מרתקת, אבל זה לא מאד שונה ממשה שעושים היום בטלוויזיה".
- 5.משה 06/05/2012 16:38הגב לתגובה זובהצלחה בהמשך הדרך!!!!!!
- 4.למה זה לא בערוץ 1? (ל"ת)שאלה טובה 06/05/2012 12:33הגב לתגובה זו
- 3.נוטאנאלפרפאן 06/05/2012 11:25הגב לתגובה זוהציניות המאנפפת שלו לא באמת נותנת עומק והקשר לדברים שנאמרים אלא הופכת את כל הטקסט לאיזו בדיחה ילדותית. אתם אומרים דברים חשובים, הקריינות המתיילדת הזאת מיותרת.
- 2.כתבה טובה! מי זו המראיינת? (ל"ת)דניאל 04/05/2012 16:00הגב לתגובה זו
- 1.רק השדרנית טובה , היתר.... (ל"ת)גיא 04/05/2012 15:42הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
