פאואל: "הפד' יפסיק את צמצום המאזן במידת הצורך"

3 נגידי הפד' האחרונים: בן ברננקי, ג'נט יילן וג'רום פאואל השתתפו הערב בפאנל מיוחד. פאואל טוען כי יש פער גדול בין נתוני המאקרו לתנודות בשווקים. יחד עם זאת, הפד' עוקב התנודות בשווקים ומוכן תמיד לשנות את מדיניות הבנק
עמית נעם טל | (12)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

ברקע לתנודתיות בשווקים וההידרדרות בחלק מנתוני המאקרו בארה"ב, 3 נגידי הפד' האחרונים: בן ברננקי, ג'נט יילן, וג'רום פאואל, ערכו הערב פאנל מיוחד, שבעיקר ניסה להרגיע את השווקים. ברקע לנתוני התעסוקה שפורסמו מוקדם יותר הערב, ובפרט נתוני השכר השעתיים. יו"ר הפד' הנוכחי טוען כי קיים פער גדול בין נתוני המאקרו שממשיכים להיות חזקים, לבין התנודות בשווקים שמצביעות על חששות מפני האטה בפעילות הכלכלית. משפט המחץ של פאואל: "הפד' מקשיב לשווקים, ומוכן לשנות את מדיניותו במהירות ברגע שנצטרך לעשות זאת". בנוסף, הבהיר פאואל כי "הפד' לא יהסס להקטין את קצב צמצום המאזן במידה וידרש לעשות זאת".   פאוול  ציין כדוגמה את שנת 2016 - אז בכירי הבנק אותתו כי ייתכנו ארבע העלאות ריבית, אך בפועל העלו אותה פעם אחת בלבד. "אף אחד לא יודע אם השנה הנוכחית תהיה כמו 2016. אבל אנחנו יודעים שנהיה מוכנים לבצע שינויים במדיניות שלנו באופן מהיר וגמיש ולהשתמש בכלים העומדים לרשותינו כדי לתמוך בכלכלה - כך ששוק העבודה יישאר חזק, והאינפלציה תהיה ליד היעד, 2%". נזכיר כי מדובר בשינוי גישה מהחלטת הריבית האחרונה, שבא טען פאואל כי "צמצום המאזן עובד על טייס אוטומטי". תעודות הסל העוקבות אחר חברות הבניה בארה"ב (סימול:ITB,XHB) מזנקות  4% בתגובה להתבטאות של פאואל.  

מדד ה-Sַ&P500 הערב: התחלת מסיבת העיתונאים של נגידי הפד' האחרונים מסומנת פאואל נשאל האם קיבל שיחת טלפון מהנשיא בעקבות הירידות האחרונות בשווקים, והאחרון ענה כי "אין לו חדשות בנוגע לזה". כמו כן, פאואל טוען כי לא היה מתפטר אם הנשיא היה שואל אותו.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לי 05/01/2019 22:18
    הגב לתגובה זו
    ריבית נמוכה לנצח היא ה"כלכלה החדשה" מי מאמין בכלכלה חדשה?
  • מדוע ולמה צריך רבית? זה פוגע ביצואנים ומעשיר את הבנקאים (ל"ת)
    Sassi6 08/01/2019 02:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יזהר 05/01/2019 17:26
    הגב לתגובה זו
    עליות בשוק יורד כאלו רק נותנים הזדמנות לברוח מחר עולים בשני ושלישי חוזרים למסלולהירידות
  • 7.
    יוסי 05/01/2019 07:42
    הגב לתגובה זו
    מחזיקים את השוק בדיבורים הבטחות ופסיכולוגיה. אמריקה שוקעת. כל עיניינה זה שוק הממיות. השאר לא חשוב. אמפריה בשיגעון גדלות שיוביל לשקיעה
  • 6.
    משה 04/01/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
    טראמפ והשורטיסטים.
  • 5.
    מה צפו 04/01/2019 20:36
    הגב לתגובה זו
    בפועל הנזילות אפס מחזורים דלילים ספור העליות נגמר המיתון בדרך
  • 4.
    משה 04/01/2019 20:29
    הגב לתגובה זו
    טים קוק פרסם אזהרת רווח כי הרווחים הרבה מעבר למצופה !!! הממשלים היפני והסיני פועלים להגדלת הנזילות כי השווקים מתפקדים מעולה !!! וכעת הצטרף לטראמפ חוכמולוג נוסף שמפזר מסרים אופטימיים. ...כאשר הנתונים יהיו תואמים השוק יהיה במשבר עמוק מעין כמוהו - תתעורר !!!
  • 3.
    משה 04/01/2019 18:13
    הגב לתגובה זו
    טים קוק פרסם אזהרת רווח כי הרווחים הרבה מעבר למצופה !!! הממשלים היפני והסיני פועלים להגדלת הנזילות בשוק כי השווקים מתפקדים מעולה !!! וכעת מצטרף לטראמפ חוכמולוג נוסף שמפזר מסרים אופטימים. ...כאשר הנתונים יהיו תואמים השוק יהיה במשבר עמוק מעין כמוהו - תתעורר !!!
  • 2.
    פאול !! 04/01/2019 17:55
    הגב לתגובה זו
    איך אף אמריקאי בר דעת לא קופץ ואומר שיש במילים הללו משום הרצה? חבורת מפגרים שהפוליטקלי קורקט שולט בחייהם. עכשיו יקיימו דיונים שלמים על כל מה שמסביב לאמירה הזו ולא למהות. אף אחד לא שואל איך לפתע הפד שוקל הפסקה בצמצום שרגע לפני הצהיר שזה הכיוון? נוח לאמריקאים לטמון את הראש בחול. הלוואי שהכל יתפרק וכן אני מדברת מפוזיציה אבל נכונה !
  • 1.
    סקרן 04/01/2019 17:47
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שהמצב ממש אבל ממש קשה.
  • את מי אתא רוצה שיביאו? נהג מונית? (ל"ת)
    סרגיי 04/01/2019 22:30
    הגב לתגובה זו
  • לרון 04/01/2019 21:51
    הגב לתגובה זו
    שברננקי צריך להגיב ואז השוק יקפוץ כי המבוגר האחראי בתמונה!!!!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: