נעילה בירידות: המדדים נחלשו כ-0.3%; קראודסטרייק הוסיפה 3%
המסחר בוול סטריט ננעל בירידות כשהנאסד"ק, ה-Sַ&P 500 והדאו יורדים שלושתם בכ-0.3%, זאת ברקע נתוני האינפלציה ששוברים פעם נוספת שיאים של ארבעה עשורים (פרטים למטה), שאף על פי הם רוב שעות המסחר התקיימו בעליות. השבוע צפויה להתחיל עונת הדוחות לרבעון הראשון כשחלק גדול מהבנקים הגדולים ידווחו על תוצאותיהם בימי רביעי וחמישי. מתחילת השבוע נרשמת מגמה שלילית במטבעות הקריפטוגרפיים. ה-BITCOIN 1.22% ירד בכ-5% ונסחר בכ-39.4 אלף דולר למטבע, ה- ETHEREUM 3.57% נע מתחת ל-3000 דולר למטבע. השיבה אינו עולה בכ-13% לאחר שב- ROBINHOOD MARKETS אפשרו לסחור בו ובעוד 3 מטבעות קריפטו נוספים דרך האפליקציה שלהם (לכתבה המלאה). מחיר חבית נפט גולמי עולה 6.64% ל-100.55 דולר ברקע הקלה בסגר בסין וקרטל הנפט אופ"ק שאומר שאין תחליף לנפט הרוסי (לכתבה המלאה). "תעשייה מחזורית להשקיע בה? השבבים נראים כיום כבחירה מעניינת". בהנחה שהריבית העולה מסמנת סופו של מחזור כלכלי ותחילתו של אחר, גרוע ממנו - האם בהכרח מניות השבבים נמצאות בצד הרע שלו? שני ETF בולטים ירדו השנה פי שלושה מה-S&P, אך רשמו גיוסים חיוביים. האנליסטים אופטימיים והעלו את תחזיות הרווח. וגם: השבבים מזמן לא נמצאים רק במותרות (לכתבה המלאה). מדווחות השבוע: יום רביעי: DELTA AIR LINES BLACKROCK INC JP MORGAN יום חמישי: WELLS FARGO & CO GOLDMAN SACHS CITIGROUP MORGAN STANLEY UNITEDHEALTH GROUP המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.22%
- טרם החל המסחר הרציף
ישראליות בוול סטריט: צים ירדה ב-23% מהשיא לפני כחודש - שינוי מגמה מוצדק או בהלה מוגזמת? (לכתבה המלאה). טבע (US) ירדה ללא חדשות מיוחדות, החברה נמצאת במגמה חיובית מתחילת השנה ועלתה בכ-30%, מתקרבת להסכם פשרה בנושא האופיואדים, יתכן כי תביעה זו עדיין מטרידה את המשקיעים. ראדא (US) העוסקת בפיתוח וייצור של מכ"מים טקטיים לכוח המתמרן, ממשיכה במגמה החיובית מתחילת השנה, מניית החברה עלתה בכ-50% בתקופה.
- 7.שחר 13/04/2022 09:01הגב לתגובה זוגם אם יקרסו המדדים בגלל מיתון/אינפציה/עליית ריבית על אג"ח/דיווחים ריבעוניים גרועים במיוח או כל סיבה אחרת, הרווח מהמניות תמיד יגיע בזמן תשלום הדיוודנדים
- 6.אוהד 12/04/2022 22:51הגב לתגובה זומתחילים כבר לראות לא מעט מניות במחירים סבירים ביותר
- 5.אבי 12/04/2022 22:17הגב לתגובה זובשבוע ירדה 30 אחוז!!!!
- 4.מחר המשך ירידות אל תתבלבלו.היום לא עלינו (ל"ת)יעקב 12/04/2022 21:48הגב לתגובה זו
- סבלנות (ל"ת)ש 13/04/2022 02:29הגב לתגובה זו
- 3.השווקים גרועים ויהיו יותר גרועים (ל"ת)יוסי 12/04/2022 21:07הגב לתגובה זו
- 2.לא רק הבנקים יפלו כל הבורסות רק פוטים (ל"ת)יעקב 12/04/2022 21:06הגב לתגובה זו
- 1.גומדי ג'אנאח ראביד 12/04/2022 16:13הגב לתגובה זומ13%...מה זה אומר אתם מבינים? אם לא אז תבינו בהמשך... בכל מקרה אל תאמינו לי בשום דבר אני סתם פנטזיונר ואני מטעה אותכם כשאני אומר שהשווקים יפלו בסביבות 93.76%....הנכון הוא שהם יפלו רק איזה 89.67%...הבנתם את ההבדל המשמעותי?
- אני שמעתי יפלו גג 70 אחוז..לא היגזמת? (ל"ת)לגומדי מאשר כהן 12/04/2022 17:03הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
