הדרך לעידוד הפריפריה עוברת בהזנקת מחירי הנדל"ן במרכז? הממשלה עוצרת את הפיתוח במרכז

תגובת הקבלנים: התכנית תגרום לעלייה חדה במחירי הנדל"ן במרכז, חלק מהביקושים יופנו לפריפריות של המרכז אך לא לפריפריות בצפון ובדרום
איריס בר טל |

שרי הממשלה אישרו אתמול במסגרת הדיונים על התקציב לעצור את הפיתוח הנדל"ני במרכז במטרה לעודד רכישת דירות בפריפריה. משמעות התכנית היא שלא לבצע שינויי יעוד קרקע למגורים ולתעסוקה באיזור המרכז. המשמעות: מחסור חמור בדירות עלול להיווצר, מה שיביא להקפצת מחירי הנדל"ן במרכז הארץ וליבוי האינפלציה.

"החלטת הממשלה היא החלטה הזויה שתפגע בכלכלת ישראל וברוכשי הדירות, היה מוטב לשים את ההחלטה הזו תחת הכותרת עידוד האינפלציה ולא תחת הכותרת עידוד הפריפריה", אמר יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים ומוסיף כי מדובר בתכנית הזויה שלא תשיג את מטרתה אלא תפגע בכלכלת ישראל.

גורדון מציין כי ייתכן שיזמים וקבלנים המחזיקים כיום בקרקעות מתוכננות ירוויחו מהתכנית בשל עליית המחירים, אולם התוצאה בפועל תהייה ירידה נוספת במלאי הדירות ועליית מחירים חדה במחירי הדירות החדשות, במחירי דירות יד שניה וגם במחירי השכירות.

לדבריו, כבר היום קיים מחסור בדירות חדשות באזור המרכז והחלטה לעצור כל פיתוח עתידי תשפיע לאורך שנים, שכן קל מאוד לעצור פיתוח אך קשה יותר להתניע מחדש תוכניות שנעצרו. גורדון מעריך שהתכנית תעודד תופעות כמו פיצולי דירות. הסבות לא חוקיות של מבנים למגורים וכדומה.

גורדון טוען כי אם הממשלה רוצה לעודד רכישת דירות בפריפריה עליה לעשות זאת באמצעות מתן תמריצים לרוכשי הדירות באותם אזורים כמו למשל מענקים או הכרה בריבית על המשכנתאות.

לדברי רן בן אברהם, סמנכ"ל השיווק של חברת צמח המרמן, הבונה גם במרכז וגם בפריפריות, התכנית תחריף את המגמה של עליית מחירי הדירות במרכז ."אני מעריך כי האזורים שייהנו מהתוכנית הם הפריפריות סביב המרכז, לדוגמא אזור השרון המזרחי והצפוני ואזורים כמו רחובות, באר יעקב וגדרה.

בן אברהם מוסיף כי כחברה שבונה בכרמיאל, טירת הכרמל ואזורים נוספים בצפון הארץ, ניסיון העבר מוכיח כי שיטת המענקים הוכיחה עצמה כשיטה הטובה ביותר לעידוד רכישת דירות בפריפריה. אוהד סבן, סמנכ"ל חברת "דונה", הבונה באזור המרכז ובפריפריה, שותף לדעה כי התכנית לא תסייע לפריפריה אלא תתרום לעלייה נוספת במחירי הדירות במרכז.

לדברי סבן, הדרך הנכונה לעידוד רכישת דירות בפריפריה צריכה להיעשות בשלושה מישורים עיקריים: יצירת מקורות תעסוקה מתגמלים (כמו למשל מפעלי היי טק) בפריפריה ע"י מתן תמריצים ליזמים וחברות הי טק, פיתוח תשתית תחבורתית יעילה שתחבר את הפריפריה למרכז ומתן מענקים לתושבי הפריפריה וסביבות ירושלים כפי שהיה נהוג לפני מספר שנים (מבצע שרנסקי).

"העיקרון של פיזור אוכלוסייה, העומד בבסיס תמ"א 35 הינו רעיון נכון, אולם הדרך בה בחרה הממשלה מוטעית ולא תביא ליישום הרעיון" אומר טל תפוחי, מנהל ייזום עסקים "גמלא הראל נדל"ן למגורים, ומוסיף כי עצירת תכניות הפיתוח באזור המרכז תגרום להיעדר היצע של התחלות בנייה וכפועל יוצא לעלייה חדה במחירי הנדל"ן באזור המרכז.

גם תפוחי מעריך כי עליית המחירים לא תגרום למעבר אוכלוסייה לאזור הפריפריה שכן פיזור אוכלוסין ועידוד מעבר פריפריה אמור להיות מיושם בדרך של עידוד ומשיכה מרצון של אוכלוסייה צעירה באמצעות בניית אזורי תעסוקה, יצירת תשתיות תחבורתיות שיחברו את המרכז עם הפריפריה ועידוד הפריפריה באמצעות מענקים והטבות במיסוי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מודיס
צילום: טוויטר

מודיס מתעלמת מהמציאות; הדירוג של ישראל צריך לעלות וזו עובדה

בסוכנות הדירוג מודי'ס מציינים כי ההסכם בעזה הוא התפתחות חיובית אם כי בסוכנות לא משנים את הדירוג; במשרד האוצר מרוצים: השווקים כבר משקפים אמון בכלכלה הישראלית; למה במודיס מנותקים מהמציאות?

תמיר חכמוף |

חברת הדירוג מודי'ס פרסמה אמש עדכון על ישראל הכולל ניתוח כלכלי בעקבות חתימת ההסכם בין ישראל לחמאס בשבוע שעבר.
בדו"ח נכתב כי ההסכם מהווה התפתחות חיובית לדירוג האשראי של ישראל (Baa1, תחזית שלילית), שכן הוא מאפשר לממשלה להפנות משאבים חזרה לכלכלה ולצמצום הגירעון. עם זאת, במודי'ס מבהירים כי השפעה ממשית על הדירוג תגיע רק אם ההסכם יישמר לאורך זמן ויעבור מעבר לשלב הראשון, כולל שיקום בעזה, ומעלים את התחזיות לצמיחה בהמשך.


מודיס מנותקים

במבט ראשוני נראה שההודעה של מודי'ס חיובית למרות שבקריאה מעמיקה יותר עולות שתי נקודות שמחלישות את אמינות המסר: התחזית המאוחרת מדי להורדת הריבית, והקישור התמוה בין דירוג האשראי של ישראל לשיקום הכלכלה בעזה.

ראשית, ההנחה שהורדת ריבית בישראל תתרחש רק בתחילת 2026 נראית מנותקת מהמציאות בשטח. סביבת האינפלציה כבר מתמתנת וקיבלנו הפתעה חיובית במיוחד במדד המחירים האחרון, השקל התחזק, והפעילות הריאלית מראה סימני האטה בנתוני התמ"ג של הרבעון השני, כל אלה מגבירים את הסבירות שבנק ישראל יחל בצעדים מוקדמים יותר, כנראה כבר בהחלטה הקרובה. התחזית של מודי'ס, שמרמזת בעקיפין על רצון לראות מדיניות מוניטרית זהירה יותר, עשויה להתפרש כלחץ עקיף על הבנק המרכזי דווקא בשלב שבו הוא שוקל להקל על המשק.

בעיה נוספת היא הקישור שמודי'ס עושה בין התאוששות כלכלית בישראל לבין שיקום עזה. נכון ששקט ביטחוני ויציבות אזורית תורמים לסנטימנט, אך הצגת השיקום בעזה כתנאי מרכזי לשיפור בדירוג האשראי של ישראל נראית שנויה במחלוקת במקרה הטוב. הכלכלה הישראלית מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים, טכנולוגיה, יצוא וחדשנות, והיא אינה תלויה באופן ישיר במידת ההתקדמות בשיקום הכלכלה העזתית. הקישור הזה מעלה סימני שאלה לגבי סדרי העדיפויות של מודי'ס וההבנה של מבנה הכלכלה המקומית ואת רמת ההפרדה בין השיקולים הכלכליים לבין הפוליטיים-אזוריים.

ולמרות שהדירוג לא השתנה, ניתן לראות כי השוק מאותת כי היה מקום לשדרוג. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו בחודשים האחרונים לרמות המשקפות דירוג גובה יותר, במקביל לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, רמז לכך שהמשקיעים מתמחרים בפועל דירוג גבוה מזה שמודי'ס מעניקה כיום. במילים אחרות, השווקים הפיננסיים הקדימו את סוכנויות הדירוג, הם מגיבים לשיפור בסביבה הכלכלית, לירידת האינפלציה ולהתייצבות הפיסקלית, עוד לפני שהתחזיות הרשמיות מתעדכנות.