המיליארדר ג'ורג' סורוס בפניה בהולה לאזרחי בריטניה - "ראו הוזהרתם"

פחות מיומיים לפתיחת קלפיות משאל העם בבריטניה בשאלת ה-Brexit, סורוס מפרסם טור עמדה בגארדיאן; במקביל, גם דיוויד בקהאם מצטרף לתעמולה
 |  (22)
ג'ורג' סורוס, צילום: Getty images Israel

הראלי המרשים בבורסות העולם אתמול הביא אמנם לאווירה אופטימית בשווקים, אך אל למשקיעים להתבלבל: הסקרים בבריטניה לגבי דעת הציבור בנושא יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי עדיין מורים על פערים מינוריים בין התומכים למתנגדים - בוודאי בטווח הטעות הסטטיסטית - ולפי שעה, אף תוצאה לא תוגדר כהפתעה.

יומיים לפני משאל העם הגורלי בבריטניה - שתוצאותיו צפויות לטלטל לא רק את הממלכה, אלא את העולם כולו (ולא רק במישור הכלכלי) כתב ג'ורג' סורוס בעיתון הגארדיאן הבריטי טור עמדה, בו הוא מסביר לאזרחי הממלכה, בשפה פשוטה, את ההשלכות הכלכליות החמורות של יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, תוך התמקדות בנפילת ערכו הצפויה של מטבע הפאונד:
"יותר מדי אזרחים מאמינים כי הצבעת "עזיבה" לא תפגע במצבם הכלכלי - אך זו משאלת לב בלבד. לעזיבת בריטניה תהיה לפחות השפעה אחת ברורה ומיידית, וכזו שתיגע בכל בית: הערך של הפאונד יירד באופן תלול. מעבר לכך, תהיה ליציאה גם השפעה מיידית ודרמטית על השווקים הפיננסיים, ההשקעות, האינפלציה וגם על מקומות העבודה".
סורוס, שעשה את הונו ממסחר במטבע חוץ, כשההימור המפורסם שלו היה כנגד הפאונד הבריטי בתחילת שנות ה-90, מציע בטורו לעזור לבוחרים להבין את ההשלכות ה"מאוד ממשיות" של הצבעה לעזוב את האיחוד האירופי, בניסיון לשכנעם שלא לעשות זאת:
"הבנק המרכזי של אנגליה, המכון למחקרי הכספים וקרן המטבע הבינלאומית העריכו את ההשלכות הכלכליות ארוכות הטווח של Brexit: הם מערירים כי הפסד ההכנסה לכל משק בית יעמוד על בין 3,000 ל-5,000 פאונד בשנה, למשך כ-5 שנים, עד שהכלכלה הבריטית תתייצב. אבל מעבר לכך, יש כמה השלכות כספיות מיידיות עוד יותר, שבקושי הוזכרו בדיון סביב משאל העם".
סורוס מאמין כי הפאונד הבריטי יצנח ביותר מ-15% - פיחות חד מזה שהתרחש ב-1992, "כשהייתי בר מזל מספיק כדי לעשות רווח משמעותי עבור המשקיעים בקרן הגידור שלי, על חשבון הבנק המרכזי של אנגליה וממשלת בריטניה". הוא לא שולל מצב בו ערכו של הפאונד הבריטי ישתווה לזה של האירו, ובאופן אירוני - הדבר מקביל להימצאות בגוש היורו.
לדבריו, באופן כללי פיחות במטבע אמנם עשוי לעשות טוב לכלכלה מסויימת (וכך גם היה ב-1992 בבריטניה) אך לא במקרה הנוכחי, ומציין שלוש סיבות מדוע:
הבנק המרכזי של אנגליה לא יפחית את הריבית היות ושיעורי הריבית כבר נמצאים ברמה אפסית.  בהקשר זה, סורוס מצביע על שיעורי הריבית האפסיים כסיבה נוספת לדאגה מברקזיט, שכן כניסה למיתון, אבדן מקומות עבודה ונפילה במחירי הבתים הינם תרחיש אפשרי - ולבנק המרכזי "יהיה מעט מאוד כלים מוניטריים לפעול בעזרתם כדי לעורר את הכלכלה ולנטרל את אובדן הביקוש".
שנית, מציין סורוס את העובדה כי בריטניה תלויה כעת, יותר מבכל זמן אחר בהיסטוריה, על תנועות של הון זר. לדבריו, ברקזיט יביא את ההון לצאת מבריטניה כמעט לחלוטין - במיוחד עד שייחתמו הסכמי סחר חדשים עם אירופה.
לבסוף, סורוס כותב כי לא סביר שהפיחות במטבע יביא לשיפור בייצוא, היות והמשק הבריטי יתמלא בחוסר ודאות כלכלי.
"מכל הסיבות האלו", מסיים סורוס, "אני מאמין כי הפיחות במטבע יזכיר את זה שהתרחש ב-1967, כשרמת החיים שלנו ירדה בחדות. במקביל, מי שירוויחו על חשבוננו יהיו ספקולנטים פיננסיים. כבר כיום ישנם כוחות ספקולטיביים בשווקים, שהם הרבה יותר גדולים וחזקים מאלו שהיו בתקופה ההיא: הצבעה עבור Brexit אמנם תעשיר מאוד כמה אנשים - אבל רוב המצביעים יהיו עניים יותר באופן משמעותי.
"אני רוצה שאנשים ידעו מה ההשלכות של עזיבת האיחוד האירופי לפני שהם הולכים להצביע, ולא לאחר מכן: ההחלטה לעזוב (שתתרחש ביום חמישי) תביא אחריה את יום שישי השחור, יחד עם השלכות חמורות עבור כולנו".
פרט לטור הנ"ל של ג'ורג' סורוס, מחנה ה"Stay" זוכה לתמיכה משמעותית נוספת, מכיוונו של כוכב העבר, הכדורגלן דיוויד בקהאם: "עבור ילדינו - עלינו להיו להתמודד מול הבעיות של העולם ביחד ולא לבד. אנחנו חזקים כשאנחנו מאוחדים - אני מצביע 'להישאר' ", כתב בחשבון האינטסגרם שלו, וזכה בתוך כשעה ב-145 אלף לייקים.
גלעד אלפר בכל זאת חושב שבריטניה חייבת לצאת מהאיחוד, הנה הראיון:
 


 

תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    אירופה
    נוק 21/06/2016 14:57
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ההתרסקות הגדולה. מגדל בבל נפוץ לכל עבר. התחלתם עם ישראל תתנפצו.
    סגור
  • 12.
    כדורגלן מבין גם שהליכה ייחד חזקה יותר מלבד
    לחמומי המוח 21/06/2016 12:31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כלכלית ועוד יותר למען יציבות אירופה והעולם (2 מלחמות עולם הספיקו).
    סגור
  • כדורגלנים הם האנשים הכי טיפשים על כדור הארץ . (ל"ת)
    בא 21/06/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • מחמוד (ל"ת)
    חמוד 21/06/2016 13:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    כבשו את פוקלנד,והפסידו את לונדון , אולי תישתוק סורוס . (ל"ת)
    בא 21/06/2016 12:24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • בקרוב יפסידו את כול אנגליה . (ל"ת)
    ppp 21/06/2016 13:08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    לכל אחד מותר
    הפרסי 21/06/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
    5 2
    לכל אחד מותר להביע את דעתו אבל אנחנו צריכים להיות מספיק חכמים ולשאול את עצמנו למה הוא כתב את מה שהוא כתב ואיזה סוג של בן אדם הוא -האים באמת הוא דואג לאיש הקטן ?
    סגור
  • 9.
    סורס גם בשנתו מדבר מ פוזיציה
    YL 21/06/2016 12:00
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סורס יהודי מלשן של FBI ש מוכן לקבור אנשים חיים תראו מה הוא בישל ל שטיימיץ לגופו של עניין עד שלא מוציאים את העז מ הבית לא מבינים איזה אושר
    סגור
  • איזה עז ,היא מ fbi גם כן? (ל"ת)
    בא 21/06/2016 13:09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    מדבר מהפוזיציה? (ל"ת)
    אולי 21/06/2016 11:46
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    אינטרסנט. לא להקשיב לו.
    שמטוב 21/06/2016 11:40
    הגב לתגובה זו
    8 2
    גרמניה מרוויחה מהשוק הארופאי המשותף, השאר לא מרוויחים או מפסידים. אם בריטניה לא מרוויחה למה שתישאר בשוק.
    סגור
  • 6.
    מנהל קרן גידור
    מכוון שהוא 21/06/2016 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אזי ההשקעות מאוזנות לא הכל בסל אחד ייתכן כי אכן יושב על המטבע הבריטי אבל משקיע גם בתרחיש פסימי כך קרן גידור
    סגור
  • 5.
    כספו בפאונד
    אני 21/06/2016 11:07
    הגב לתגובה זו
    4 3
    כול כספו בפאונד. אם יפון הפאונד אחד לאחד עם היורו מאז הוא יפסיד ארבעים אחוז מההשקעה. ממש הוא דואג לממלכה האנגלית ואשתו. ממש מענין אותו אם האזרחים ירוויחו. זה כמו שתגיד לפרס מה היה עם הילדים של התימנים.
    סגור
  • תגיד , מאיפה אתה ממציא הזיות הללו? (ל"ת)
    w 21/06/2016 12:55
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 4.
    תראו תראו מי מזהיר מספקולנטים פיננסיים ! (ל"ת)
    אמיל 21/06/2016 10:58
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    אם הם לא יצאו, לא תהיה בריטניה!
    שי 21/06/2016 10:56
    הגב לתגובה זו
    12 2
    שלטון הפקידות בבריסל וההגירה המוסלמית תגמור אותם.
    סגור
  • 2.
    זה לא אותו סורוס שכמעט התרושש כשהימר על הרובל? (ל"ת)
    גל 21/06/2016 10:52
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • לא נמאס לכם לבלבל את המוח? (ל"ת)
    א 21/06/2016 11:30
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • אתה רוצה להראות שאתה משיג יתר רווחים?
    בס 21/06/2016 11:09
    הגב לתגובה זו
    2 3
    תזכיר לי איפה אתה מצוי ברשימת המיליארדרים?
    סגור
  • 1.
    ישיג את ההיפך
    נו באמת.... 21/06/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
    6 4
    מגוחך שסורוס אומר כי "מי שירוויח הם הספקולנטים". הרי גם כך מרגישים הבריטים (כמו שאר האזרחים במדינות ה"מתקדמות") שהם נבזזים על ידי הגילשה של הבנקאים והפוליטיקאים. מכל האנשים בעולם רצוי שסורוס לא ידבר בנושא. ובכלל, באווירה העולמית של "לשרוף את המועדון", סביר להניח שהציבור הבריטי מעוניין בטלטלות שינפצו את הסדר הקיים המטיב עם קבוצה מצומצמת של אוליגרכים.
    סגור
  • אתה צודק שהעשירים יתעשרו יותר
    בס 21/06/2016 11:12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    השאלה עם השאר, הרוב, יוכל לשאת בתוצאות. הם בוודאות יפסידו. וזה מה שהוא אומר. תשרוף את המועדון, אבל יהיו יותר מובטלים וכאלה שפחות גומרים את החודש, ואילו הוא יאבד כמה מאות מיליונים, אבל ישאר לו מספיק.
    סגור
  • אתה צודק בחלק מהדברים
    אחד 21/06/2016 12:32
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לציבור הרחב יש שתי ברירות: לבצע שידוד מעררכות (וזה יכאב לו מאוד בטווח הקצר) להמשיך ולראות את העשירים בוזזים את המדינה, ולחזור לימי הביניים בו מספר משפחות שלטו בהון וכל השאר היו אריסים. אני מסכים שבכל מקרה הציבור הרחב יסבול. לגבי העשירים... אני לא בטוח. בפעמיים הקודמות שהסדר החברתי באירופה התפרק (המהפכה הצרפתית, מלחמת העולם הראשונה), גם הם סבלו (אם כי הרבה פחות). כמו בשתי הפעמים הקודמות, הם מסונוורים מעצמם וחושבים שלעולם חוסן.
    סגור