שטיגליץ חושף מה הוא חושב על המדיניות הכלכלית של טראמפ

גיא בן סימון |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

הפרופסור ג'וזף שטיגליץ לא בעד טראמפ במירוץ לנשיאות, וזה בלשון המעטה. בראיון ל'בלומברג' אמר חתן פרס נובל לכלכלה כי אם טראמפ יממש את הצהרותיו ויטיל מכסים חדשים על ייבוא מסין - הכלכלה האמריקאית צפויה להיפגע. לדבריו, התוצאה תביא למלחמת סחר כאשר הנפגע העיקרי מהעניין הוא שוק העבודה האמריקאי.

אם טראמפ יזכה וישית מכסים חדשים על סין, מה תהיה ההשפעה?

"שינוי המס מול הסינים צפוי לגרור שתי השפעות באופן מיידי. האחת, עובדים אמריקאים שתלויים בעלות הנמוכה של המוצרים מסין יראו את רמת חייהם יורדת באופן מיידי. הסיכוי שהתעשיות הללו יחזרו לארה"ב הוא נמוך מאד. (זה המקום להזכיר את קריאתו של טראמפ להחזיר את הייצור של אפל לארה"ב). מנגד, נראה פעולת תגמול מצד הסינים. מתוקף היותה חברה בארגון הסחר העולמי, סין תוכל לטיל סנקציות על רכישת מוצרים מארה"ב. תהיה זו מלחמת סחר. סין תעשה זאת באופן סלקטיבי והצפי הוא שיותר משרות ייהרס מאשר יוצרו. בשורה התחתונה, שוק העבודה האמריקאי יינזק. אני חושב שארה"ב תמצא את עצמה כמפסידה העיקרית".

יכול להיות שהחששות של טראמפ ראליות?

"מה שהוא אומר זה חשש נאיבי רגיל, וכאשר אני אומר נאיבי אני מתכוון שזה לא נכון שהזרים יכולים להכות אותנו במחירים. האם טראמפ יהיה שמח יותר אם שער החליפין שלהם היה שונה והמשכורות נמוכות יותר? לא, הם היו מוכרים את המוצרים שלהם בתוך ארה"ב. סחר מבוסס על יתרון יחסי, איבדנו (ארה"ב - ג.ב.ס) את היתרון היחסי שלנו בין היתר כי לא היתה לנו מדיניות ייצור טובה. עדיין יש לנו יתרון תחרותי בענף ההייטק. אף כלכלן לא יגיד לך שזו מערכת מסחר בילטראלית. זו מערכת מסחר גלובלי, אנחנו יכולים לקנות מוצרים ולהימצא בגירעון מול סין, אבל מנגד נמכור במקום אחר. אי אפשר להסתכל על זה באופן בילטראלי. כל מסגרת העבודה שדרכה טראמפ מציג את הדברים היתה גורמת לסטודנט בקורס יסוד בכלכלה לקבל ציון נכשל. הוא פשוט לא מבין בכלכלה".

אתה טוען ששוק התעסוקה בארה"ב לא חזק כפי שחושבים.

"במציאות אתה לא יכול להסתכל רק בנתוני התוצר אלא בחיים של האזרחים. כאשר הם אומרים אנחנו בתעסוקה מלאה - זה נתון לדרך שבה אנו מודדים את הנתונים. צריך להסתכל על האנשים שעובדים בחצאי משרות שלא מרצונם. הם לא מחפשים עבודה באופן סדיר. שיעור האבטלה הוא בין 9% ל-12% ואי אפשר להיות מדויקים בכך. אין לחצים אינפלציוניים משמעותיים, וזה סימן ששוק התעסוקה לא חזק. בין אם בגלל הצעירים שמתקשים להשיג עבודה, ואלו שיש להם עבודה, השכר שלהם נותר ללא שינוי במשך 16 שנה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.