
הסבת משרדים למגורים: איך עושים זאת נכון?
בשורה חשובה לרוכשי הדירות – וועדת הפנים של הכנסת החליטה, בקריאה ראשונה, לאשר הסבת 30 אחוזים משטחי המשרדים המתוכננים לטובת דירות מגורים. מזה שנים שרשויות התכנון מאשרות שטחי משרדים ותעסוקה ללא יחס תואם לביקוש. וזאת בזמן שקיים מחסור גדל והולך של שטחי מגורים. מעבר לכך שמהלך כזה יביא להגדלת היצע הדיור בזמן קצר יחסית, הוא גם יענה על הצורך בעירוב שימושים בסביבה העירונית, צורך חשוב שהתעורר ביתר שאת בתקופת הקורונה.
יחד עם זאת, ובמיוחד מניסיון העבר, חשוב שמקבלי ההחלטות יידעו לבצע את המהלך באופן הנכון וסוף מעשה במחשבה תחילה. מדובר בפוטנציאל אדיר של מיליוני מ"ר שמפוזרים במקומות שונים בארץ. כדאי שמוסדות התכנון טרם יחליטו היכן וכמה מ"ר להסב לשטחי מגורים יבצעו בדיקה מעמיקה של השוק. למשל, באזור המע"ר של תל אביב, מצד אחד יש מחסור משמעותי במגורים בסביבה הזו וההגיון הוא שיסבו שם שטחים גדולים של משרדים, אבל מן הצד השני באזור הזה גם הדרישה למשרדים היא גבוהה וצריך למצוא את נקודת האיזון הנכונה.
לא פחות חשוב, הניסיון בארץ של בניינים מעורבי שימושים הוא מועט. איך יראה תמהיל הדירות העתידי באותם מתחמי משרדים שיהפכו לבעלי שימושים מעורבים? האם, למשל, יהיה פיקוח מלמעלה על גודל הדירות שיקודמו, ואיזה אחוז מתוכן יהיה מיועד לדיור בר השגה, או שמא ההחלטה תהיה בידי כל יזם וכל קבלן, על פי ראות עיניו?
בנוסף, ניתן לראות את ההבדל הגדול בין הזינוק במחירי הדיור, יותר מ-100% בעשור האחרון, לבין מחירי המשרדים, שלא עלו כמעט באותה תקופה. המשמעות היא ברורה: ראשי הערים מעדיפים הרבה יותר את המשרדים מאשר את התושבים. עדיף להם שתושבים יגורו בעיר אחרת ויבואו לעבוד בעיר שלהם. למה? כי על כל תושב העירייה מפסידה כסף (תשלומי הארנונה לא מכסים את עלויות התושבים) ואילו משרדים משלמים לעירייה פי 5 והעירייה כמעט לא צריכה להוציא עליהם כסף.
לכן שאלה חשובה נוספת היא מה יהיה חלקן של העיריות והרשויות המקומיות שבהן ממוקמים אותם מתחמים. האם יהיה מנדט לרשויות להחליט כראות עיניהן היכן ייבנו אותן דירות, או שמא תהיה זו הנחייה של ועדות התכנון המחוזיות והארציות? מה יקרה, אם באותה סיטואציה עיריות שיחפצו בארנונה לעסקים יותר גבוהה, יתנגדו מסיבה זו או אחרת להחלטה?
נקודה חשובה נוספת היא הפיתוח הסביבתי באותם מתחמים. מדובר במבנים שתוכננו להיות משרדים בלבד ובהתאם לכך תוכנן הפיתוח. קיים צורך לשנות את הפיתוח שיהיה מותאם לצורכי מגורים, לרבות הקמת שירותים עירוניים כגון מוסדות חינוך, תרבות ובילוי, מסחר שכונתי, פארקים וגני שעשועים.
יש כמובן לנצל את ההזדמנות ולשנות את המגמה בשנים האחרונות של עודף בדירות גדולות לעומת מחסור גדל והולך בדירות קטנות, במיוחד באזורי הביקוש בהם ממוקמים מירב מתחמי העסקים.
תכנון נכון שיביא בחשבון את כל הפרמטרים יכול להגדיל את היצע המגורים משמעותית, ואולי יעזור במשהו לעצירת המגמה של עליית מחירי הדיור.
צילום: אלן צ'פלסקי
*דליה עסיס היא שמאית מקרקעין, מתכננת ערים ומרצה באוניברסיטת בר-אילן
- 4.איך נותנים לכם לכתוב שטויות (ל"ת)יעקב 24/10/2021 13:21הגב לתגובה זו
- היצע לביקוש=מצליח! 25/10/2021 09:07הגב לתגובה זולהוריד מייד ל50% חתימות דיירים לפינוי בינוי בתמא38/3. על המדינה להתערב במשבר ולממן תשתיות בהתאם. זו התוכנית היחידה שעובדת עם קבלות, במיוחד באזורי הביקוש!. שאר תוכניות הממשלה ומשרד השיכון הן ללא התכנות תפעולית וכלכלית, יגרמו לביזבוז,לסחבת ביורוקרטית לעוד המון שנים והתגברות אסון הדיור עם תוצאות קשות
- 3.Sb210837 24/10/2021 13:02הגב לתגובה זויש לבנות רק דירות גדולות ואז לתת את ההנחה בתשלומים השונים לארנונה /מיסי למיניהם לבעלי זכאות. לוקחים משאב יקר ובמקום לבנות משהו נורמלי פשוט הולכים הפוך ומתאימים את גודל הנכס למיסים . למה!?@! צרות עין
- 2.Sb210837 24/10/2021 12:51הגב לתגובה זואפשר לתת הקלה במיסים/תשלומי עירייה ארנונה וכו' לזכאים שונים ומגוונים
- 1.כרמי 24/10/2021 12:28הגב לתגובה זוכלהתרגיל של יקור השירות זה מהלך ממשלתי גם של ביבי וגם של הממשלה הזו ויש לזה הרבה סיבות ואין טעם לפרט אותם ולכל זה רק סיפור ריק ולא יותר

העיר הכי מבוקשת בהגרלת דירה בהנחה ומה הסיכויים לזכות בדירה?
תמונת מצב עדכנית על הביקושים לדירה בהנחה - הערים המבוקשות, ומפת הסיכויים
בשבוע הראשון של הגרלות דירה בהנחה נגשו 50,773 זכאים, כשהצפי הוא שבסוף הדרך היקף הזכאים המתמודדים יגיע למעל 130,000. בסה"כ מוצעות 7,479 דירות, כך שהסיכוי לזכות בדירה יהיה כ-5%. אלא שלמילואימניקים יש סיכוי גדול יותר שכן 505 מהדירות מוקצות להם שיעורם באוכלוסיית המתמודדים צפוי להיות בדומה להגרלות קודמות עד 20%, כך שיש להם סיכוי של פי 2.5 ממתמודד רגיל. בנוסף, הם מתמודדים גם בהגרלה "רגילה" כך שבפועל הסיכויים שלהם לזכות הם כנראה פי 3 ויותר מאשר מתמודד רגיל.
גם לבני המקום יש כמובן עדיפות, בדומה להגרלות קודמות. מעבר לכך, הסיכוי הכלי, לא מלמד על הסיכוי בכל אזור. יש מקומות מבוקשים מאוד ושם הסיכויים קטנים יחסית. באר יעקב מתבררת כלהיט של ההגרלה הנוכחית, רעננה אחריה. לבאר יעקב הוגשו בשבוע הראשון בקשות רכישה מ-22,690 מתמודדים, לרעננה הוגשו 16,546 מתמודדים. הנה התמונה המלאה:
ברעננה 16,546 זכאים מתמודדים על 1,234 דירות - הסיכוי לזכייה בשלב זה הוא 7.5%, אך הוא כאמור יקטן במקביל לנרשמים נוספים. הצפי הוא לפי 3 מתמודדים ובהתאמה הסיכוי ייפחת כנראה לאזור 2.5%.
- דירה בהנחה באשקלון: מעל ל-7.5 אלף משקי בית כבר נרשמו - הנחה של מעל 300 אלף שקל לדירה
- דירה בהנחה בקריית עקרון: קרוב ל-1,000 דירות בהנחה של כ-750 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
. בבאר יעקב, 22,690 זכאים, מתמודדים על 844 דירות, שיעור ביניים של 3.7%. ביבנה מתמודדים 14,943 זכאים על 736 דירות (4.9%), בנתניה 12,223 זכאים על 405 דירות (3.3%), ובקרית עקרון 8,007 זכאים על 969 דירות (12.1%).

משרד הבינוי קורא לחברות זרות - ירידת מחירים בדרך?
משרד הבינוי והשיכון פרסם קול קורא חדש שמטרתו להרחיב את מספר חברות הביצוע בענף הבנייה, ולעודד כניסת שחקנים בינלאומיים עם ניסיון ויכולות מתקדמות; בעוד הציפייה היא להגברת תחרות ואולי גם לירידת מחירים, ניסיון העבר מלמד כי חסמים רגולטוריים והעדפה לקבלנים
מקומיים עלולים להקשות על המהלך לייצר שינוי ממשי, אם כי זהו צעד בכיוון הנכון
במסגרת התהליך, החברות שיגישו מועמדות לקול הקורא יעברו הליך בחירה מוקפד ומחמיר במהלכו יהיה עליהן להוכיח ניסיון בינלאומי בבנייה באיכות גבוהה, יכולות
ביצוע בטכנולוגיות מתקדמות ואיתנות פיננסית.
אחת התובנות המרכזיות מאחורי המהלך הזה היא האפשרות להגברת התחרות בשוק הבנייה המקומי. כיום הענף נשלט ברובו בידי מספר מצומצם של קבלנים גדולים, וכניסת שחקנים זרים בעלי ניסיון בינלאומי עשויה לאתגר את המצב הקיים. התחרות הפוטנציאלית נוגעת בעיקר לעלות הביצוע, ואם החברות הזרות יביאו איתן טכנולוגיות מתקדמות ויעילות גבוהה יותר, ייתכן שנראה לחץ כלפי מטה על מחירי הפרויקטים, ואולי גם על מחירי הדירות עצמם.
קריאה קשורה: כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
עם זאת, חשוב לזכור שניסיונות קודמים להביא עובדים זרים או חברות בינלאומיות לא תמיד הניבו את התוצאה המצופה. בעבר, כניסת חברות זרות לא תמיד הצליחה לשנות את השוק המקומי באופן מהותי, בין היתר בשל חסמים רגולטוריים, קשיי קליטה תרבותיים והעדפה של יזמים לעבוד עם קבלנים מקומיים מוכרים. השאלה היא האם הפעם, עם המודל המעודכן ופתיחת הדלת למדינות מערביות נוספות, תוכל המערכת להביא את השינוי המיוחל, או שמדובר בעוד ניסיון שיישאר על הנייר.
- הממשלה משיקה: סבסוד פיתוח בדרום והזרמת מיליארד שקל לחיזוק הגבול הצפוני
- אספן גרופ מעלה הילוך - "רכישת לנדמרק מכניסה אותנו לתחום הייזום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות הזוכות יתווספו לחברות אשר זכו בשני הקולות הקוראים הקודמים
שפרסם המשרד (ב-2016 וב-2024) ויורשו לבנות בישראל יחידות דיור ולנהל פרויקטים של בנייה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט. החברות יחויבו לבנות בהיקף בנייה למגורים של מאות אלפי מטרים רבועים במהלך תקופת עבודתן בישראל.