אחרי האביב הערבי: כיצד תמר מרוויח ממהפכת האנרגיה במצרים?
אם הביקוש הוא יצרן הסווינג החדש, כפי שטוענים כיום בנקים מובילים בתחום האנרגיה, הרי שמאגר תמר ממוקם ללא ספק, במקום הנכון ובזמן הנכון, ולא רק ביחס למשק הישראלי. בשנה האחרונה חוזרת מצרים לתיפקוד כלכלי תקין בסיוע השקעות הון מאסיביות מנסיכויות המפרץ, ולהערכתנו, התאוששות זו תטיב כבר בטווח הקצר עם מאגר תמר שבבעלות נובל, דלק, ישראמקו ואלון גז. הקונסורציום המחזיק בתמר חתם כבר על שני הסכמים ראשוניים עם גורמים במצרים לאספקת גז מישראל. כעת נראה כי מבחינה מדינית הוסרו רוב המכשולים, ושר האנרגיה החדש, יובל שטייניץ, הגדיר את היצוא למצרים כיעד גיאו-אסטרטגי של ממשלת ישראל.
האיתות הטוב ביותר להתעוררות הכלכלית במצרים טמון בעובדה שלראשונה מאז האביב הערבי של 2011, שכרה הממשלה המצרית בנקי השקעות מובילים לרבות Citigroup, JPM ו-Morgan Stanley כדי חזור ולגייס חוב בשוק האג"ח הבינלאומי. כלכלת מצרים צפויה לרשום השנה את קצב הצמיחה הגבוה מזה חמש שנים, וביטחון אנרגטי ממלא תפקיד מרכזי בשמירה על יציבות כלכלית ומדינית. בשנים האחרונות, בעקבות תהפוכות מדיניות וכלכליות, מצרים הפכה מיצואנית ליבואנית גז. היעדר היציבות המדינית וסבסוד כבד של הגז הטבעי גרמו להתדללות ההפקה, והביאו את מצרים למאזן אנרגיה שלילי ולגירעון שנתי של עד 20 BCM בשנה.
גרעון זה מהווה נטל הוצאות כבד עבור מדינה עם 87 מיליון תושבים ותמ"ג נומינלי של 272 מיליארד דולר. בנוסף לכך, לממשלת מצרים חבות למסופי ה-LNG שהוקמו על-ידי חברות אנרגיה בינלאומיות מובילות בהשקעה של מיליארדים. כיום, מושבתת פעילות מסופי היצוא של גז נוזלי בבעלות BG ויוניון פנוזה בכ-70% מקיבולת התפוקה, ו-BG אף פרסמה בשנה שעברה אזהרת רווח בגין הפסדים במצרים.
נציין, כי הממשלה המצרית מייחסת חשיבות רבה להחזרת ההפקה המקומית על ידי עידוד אקספלורציה ופיתוח של מאגרי גז ונפט בים וביבשה. בעקבות ההתייצבות הכלכלית הביעו מספר חברות רב לאומיות עניין בפיתוח מאגרים מצריים: BP הצטרפה ל-RWE Dea הגרמנית בפרויקט לפיתוח משותף של 5 TCF גז טבעי בדלתה של הנילוס; ENI האיטלקית הביעה עניין בגז פצלים מצרי; ו-BG זכתה בתחילת השנה בפרויקט חיפושים במים עמוקים.
- המגעים בין טראמפ לפוטין מורידים את מחירי הגז והנפט
- הושקה תכנית לאומית של 300 מיליון שקל להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, פיתוח המאגרים מקומיים מהווה רק חלק מהפיתרון הכולל לגיוון מקורות האנרגיה, ותוכניות יבוא של גז טבעי באמצעות צנרת ומסופים רלוונטיות גם ליבוא עתידי מישראל. בינתיים, בטווח הקצר מצרים מקיימת מכרזים לייבא גז נוזלי בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד דולר לשנים 2016 ו-2017. משלוחים ימיים אלה ייקלטו באמצעות שני מסופי LNG, שאחד מהם כבר פועל. בנוסף לכך, חתמה חברת הגז המצרית חוזים לאספקת גז נוזלי עם גזפרום הרוסית וסונטרק האלג'יראית.
במציאות זו של ביקושים, מאגר תמר מקבל הזדמנות בטווח המיידי - בעוד המשק המצרי סובל ממחסור חמור בגז ומשלם עליו את מחירי התובלה וההנזלה המייקרים אותו עד פי שלוש, הרי שבצד השני של הגבול נמצא מאגר מפיק עם תפוקה עודפת. עד כה, החברות המחזיקות בתמר חתמו על הסכמים ראשוניים לרכישת גז מישראל עם מסופי ההנזלה של UFG וחברת דולפינוס שמייצגת קבוצת תעשיינים מצריים, שמעוניינים לרכוש עודפי גז טבעי שאינו נצרך על-ידי המשק הישראלי ולהעבירו למצרים באמצעות הצנרת הקיימת של EMG, רק בכיוון ההפוך.
לפי הרגולציה הקיימת כיום ניתן לייצא ממאגר תמר באופן מיידי עד-40 BCM גז טבעי ללא היתר יצוא מיוחד. כאשר ההיתר הכללי מתיר לייצא מהמאגר עד 50% מהכמות שלא נמכרה, ולפי אומדן המכירות המצרפיות, חישוב זה גוזר כ-70 BCM ליצוא. אולם, אם מחשיבים את האופציות המקוריות שניתנו לקונים מהמאגר, בניכוי האופציות שלא מומשו, מכסת היצוא מהמאגר, כולל היצוא לירדן ,יכולה להגיע עד ל-90 BCM. לנו נראה כי קיים ביקוש מיידי למלוא הכמות המדוברת, וברגע שייסגרו חוזים לא יהיה קושי לממן את צנרת ההובלה הנוספת עד לגבול המצרי.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
בשורה תחתונה, מאגר תמר הוא מאגר מפיק עם עודפי תפוקה, ולהערכתנו הוא נמצא בעמדת יתרון מובהקת כדי ליהנות מהביקושים במצרים. מניות ישראמקו יהש 0.22% ואלון גז מאפשרות חשיפה כמעט טהורה לתמר בשווי הוגן עם פוטנציאל לאפ-סייד. מניות דלק קבוצה 0.32% מעניקות חשיפה לסך ההזדמנויות והסיכונים באזור ישראל וקפריסין, כולל תמר ולוויתן.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.עכשיו יפתחו את אפרודיטה ולוויתן יתקע (ל"ת)אלי 01/06/2015 15:39הגב לתגובה זו
- 3.ערב הסעודית משקיעה במצרים (ל"ת)דוני 31/05/2015 13:07הגב לתגובה זו
- 2.עאמר 31/05/2015 12:30הגב לתגובה זותראו את הקריאות לחרם וביטול הביקור מצד גרמניה. זו מגמה שהולכת ומתרחבת בעולם נגד השלטון של סיסי.
- 1.עאמר 31/05/2015 12:25הגב לתגובה זוצובעים את מצב עתידה הכלכלי של מצרים בוורוד על סמך הבטחות סרק שהבטיח הדיקטטור סיסי..וכולנו יודעים שהבטחות אלו באו להבטיח דבר אחת בלבד: את כסא הרודן. הידיעות שלכם על השקעות מסיביות של מדינות המפרץ במצרים כנראה היסטוריות מלפני מס' חודשים. מאז התחלף המלך בסעודיה, ונחשפו המון המון הקלטות של סיסי וסגניו מדברים על נסיכיות המפרץ שיש להם כסף כמו "אורז" (כלשון סיסי בהקלטות מלפני חודשיים ) וההתפתחויות במלחמה בתימן, חושפות את התהום המתהווה בין השלטון במצרים המואשם בשחיתות חסרת תקדים, ובין מדינות המפרץ.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7