הנה ברומטר לכיוון שוק המניות - מה הוא מנבא?

ליאור מהלל מתכלית דיסקונט ניהול תיקים מתייחס למדד מחיר ההובלה הימית חיזוק להתאוששות הכלכלה הגלובלית
ליאור מהלל | (3)
נושאים בכתבה אינפלציה סחורות

מחירי ההובלה הימית, אשר מהווים אינדיקציה למצב הכלכלה העולמית, רשמו זינוק חד ביותר של כ-90% בחודשים ספטמבר ואוקטובר. הם קפצו לרמתם הגבוהה מזה כשנתיים. בין הכלים הרבים האמורים לאמוד את התחזקות הסחר הגלובלי, קיים המדד הבלטי למחירי הובלת סחורות בצובר או בשמו המלא: Baltic Dry Index. מדד זה הינו אחד האינדיקטורים החשובים להבנת תהליכים בכלכלה הגלובלית.

המדד מחושב מדי יום על ידי הבורסה הבלטית בלונדון, המרכזת את המסחר העולמי בין הביקוש לאוניות תובלה להיצע מצד מפעילי שירותי התובלה הימית. המדד מודד את המחירים היומיים להחכרת אוניות תובלה ב-26 נתיבי שיט ברחבי העולם. המדד מהווה ברומטר חשוב בכלכלה העולמית, שכן השינויים בו מבטאים עלייה או ירידה בתחזיות לפעילות הכלכלית של מדינות וחברות ענק.

ממה מורכב המדד?

קיימים 3 מגזרים בענף התובלה הימית. הראשון הינו אוניות מטען הנושאות קונטיינרים, המגזר השני הינו מיכליות הנפט הגולמי והמזוקק והשלישי הינו ההובלה בצובר (Dry Bulk) של חומרי גלם בתפזורת כמו עפרות ברזל ומתכות בסיסיות, פחם ,כימיקלים וסחורות חקלאיות (בעיקר גרעינים).

נזכיר, כי ענף התובלה הימית נהנה עד 2009 מצמיחת הכלכלות באסיה ומהביקוש הגובר שלהן לסחורות ולחומרי גלם. ב-2001-2006 הגידול בביקוש לאוניות בצובר היה כ-7% בממוצע לשנה. לעומת זאת, הגידול בהיצע האוניות באותן שנים היה כ-4% בלבד.

מגמות עתידיות בשוק

התובלה הימית היא עדיין התובלה הזולה ביותר הקיימת. בזמנים בהם מחירי הסחורות עולים, מרכיב ההובלה שלהן קטן יחסית. על כן עד שנת 2010 מחירי ההובלה הימית נהנו מהעלייה החדה בביקושים לסחורות, וירדו בעוצמה עם קריסתם. משנת 2010 נראה כי מחירי ההובלה הימית התנתקו ממחירי הסחורות והם המשיכו בירידתם למרות העלייה במחירי הסחורות.

בעבר בישר המדד על מגמות עתידיות בשוקי המניות. במהלך המיתון בכלכלת ארה"ב בתחילת העשור הקודם, התאוששותו של מדד מחירי ההובלה הימית בישרה על התחזקות שוקי המניות. המדד החל לעלות בתחילת שנת 2002, ועד תחילת 2003 כבר הגיע לשיא שנתי - זמן רב לפני עליית מדדי המניות.עד 2009 הקדים מדד ההובלה הימית את מדדי המניות ,אשר הדביקו אותו,אך משנת 2011 הקשר בינהם התנתק.

הסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית עדיין נמוכים כיום בהשוואה למחירי טרום המשבר, היא עודף קיבולת אניות בשנים האחרונות. עד 2008 היה מחסור באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. חברות הספנות הזמינו מהמספנות אוניות ענק חדשות, וההזמנות סופקו ב-3 השנים האחרונות מכיוון שבניית אניות ענק הינה ארוכה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עתה, לאחר העליות שחווינו בשוקי המניות אשר הקדימו את הזינוק במדד ההובלה הימית (שהתרחש רק בחודשיים האחרונים). המדד יכול להוות ברומטר טוב להתאוששות אמיתית וברת קיימא בסחר העולמי. הביקוש וההיצע של המטענים המחושבים במדד משקפים את הביקוש וההיצע האמיתיים בשווקים. מדינות העולם ושוקי מזרח אסיה בפרט, תמשכנה לצרוך אוכל ושלל חומרי גלם ואוניות הצובר תמשכנה לעגון בנמליהן. לכן, רבים מתייחסים למדד כמדד מנבא (Leading Indicator) לכלכלה העולמית ושוק המניות. עלייה בביקושי סחורות יכולה להוות סממן חיובי לגבי צמיחת מדינות המייצאות סחורות רבות כמו קנדה, אוסטרליה וברזיל. לכן הזינוק במדד יכול לנבא את ההתאוששות בכלכלות המזרח עם דגש על סין, ולבסס את העליות שראינו לאחרונה בשווקי המניות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ירון 17/02/2014 08:31
    הגב לתגובה זו
    אם מפרסמים כתבה כזו חובה לפרסם קישור לגרף הרלוונטי. תחת ההנחה שהמדד הרלוונטי הוא BDIY..... אכן מדובר במדד "מקדים" ומניתוח העליות והירידה של 50 אחוז לאחריהן הרי שמדובר במגמה ארוכת טווח של התאוששות בכלכלה העולמית.
  • 1.
    Baltic Dry Index צנח ב 30% בחודש האחרון (ל"ת)
    כתבה לא אקטואלית 03/11/2013 11:06
    הגב לתגובה זו
  • הכל ההפך! המדד נחלש ומעיד על חולשת הכלכלה העולמית! (ל"ת)
    עירית 03/11/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
חותים
צילום: טוויטר

החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?

המלחמה עם ישראל - אחרי חיסול ראש הממשלה החות'י והשרים, בכיר חות'י אומר: "המלחמה עלתה שלב. אצלנו מעשים קודמים לדיבורים. ננקום על מה שקרה". 

משה כסיף |
נושאים בכתבה חות'ים

הבכיר החות'י מוחמד אל-בוח'ייתי איים בריאיון לאל-מיאדין: "התקיפה של ישיבת ראשות הממשלה בידי הישות הציונית היא חציית כל הקווים האדומים במערכה הזו. אין מנוס מכך שתהיה נקמה על מותם של השהידים. נגיב להסלמה בהסלמה, ונזכיר לישות הציונית כי בסופו של דבר היא תשלם את מחיר כל הפשעים שביצעו, בין אם בתימן, בפלסטין, בלבנון או בסוריה. כל עוד הישות הציונית חצתה את הקווים האדומים, משמעות הדבר היא שהמלחמה נכנסה לשלב חדש. ואנחנו נוהגים לומר תמיד שהמעשה אצלנו קודם לדיבור, ואין מנוס מנקמה".

ישראל ביצעה לפני מספר ימים תקיפה בצנעא, שחיסלה מנהיגים פוליטיים וצבאיים של החות'ים בתימן. על פי ההערכות מלבד ראש הממשלה, שחיסולו כבר אושר רשמית ע"י גורמים בתימן, חוסלו בתקיפה הישראלית גם מזכיר הממשלה, שר המשפטים, שר הכלכלה והמסחר, שר החוץ, שר החקלאות, שר ההסברה ופונקציונרים נוספים בממשלה החות'ית. מנגד, ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא שהרמטכ"ל ושר ההגנה לא חוסלו בתקיפה בצנעא. עם זאת, ישנה הערכה מבוססת למדי, הגורסת שהרמטכ"ל החות'י נפגע בתקיפה שנערכה באתר נוסף מחוץ לצנעא, ביאת החות'ים בצפון תימן.

אתמול התפרסמה בתימן הודעה המאשרת כי "ראש הממשלה ומספר שרים חוסלו". למרות איומים בעקבות התקיפה, נכון למועד כתיבת שורות אלה טרם בוצעה תקיפה לכיוון ישראל, אבל רוב הסיכויים שתקיפה כזאת תתרחש, השאלה רק מתי?.

רקע: מלחמת חרבות ברזל והחות'ים

בשנים האחרונות עלתה תימן לכותרות פעם אחר פעם בהקשר צבאי – מרידות, מלחמות והפיכות פנימיות. זמן קצר אחרי שהתחילה מלחמת חרבות ברזל, בתאריך 19 באוקטובר, הצטרפו החות'ים בתימן למערכה באמצעות שיגור טילים וכטב"מים לעבר ישראל. מאז נאלצה מדינת ישראל לבצע חלוקת קשב חדשה לאזור, ולהעניק תשומת לב משמעותית לאיום החות'י עליה. בשורות הבאות אסיר את הלוט מעל מדינה בעלת עבר עשיר, שגם בה עשתה איראן שימוש כחלק ממארג הפרוקסי, שהיו אמורים לפגוע בישראל ולמנוע ממנה לפגוע באיראן ובשלוחיה באזור. בשורות להלן אעסוק על קצה המזלג בהיסטוריה, בכלכלה ובפוליטיקה התימנית. כמו כן, אתייחס לחיסול הממוקד של מנהיגים מדיניים וצבאיים בצפון תימן והמשמעויות שלו.

לאורך כל התקופה, מרגע פתיחת מבצע עם כלביא ועד מועד כתיבת שורות אלה, המשיכו החות'ים מעת לעת לתקוף את ישראל. במשך הזמן הותקפו החות'ים על ידי ישראל, ארה"ב ומדינות שונות מספר פעמים, אבל לא חדלו ממעשיהם. בנוסף, הם חסמו או לכל הפחות איימו על התעבורה הימית במצרי באב אל מנדב.