הנה ברומטר לכיוון שוק המניות - מה הוא מנבא?

ליאור מהלל מתכלית דיסקונט ניהול תיקים מתייחס למדד מחיר ההובלה הימית חיזוק להתאוששות הכלכלה הגלובלית
ליאור מהלל | (3)
נושאים בכתבה אינפלציה סחורות

מחירי ההובלה הימית, אשר מהווים אינדיקציה למצב הכלכלה העולמית, רשמו זינוק חד ביותר של כ-90% בחודשים ספטמבר ואוקטובר. הם קפצו לרמתם הגבוהה מזה כשנתיים. בין הכלים הרבים האמורים לאמוד את התחזקות הסחר הגלובלי, קיים המדד הבלטי למחירי הובלת סחורות בצובר או בשמו המלא: Baltic Dry Index. מדד זה הינו אחד האינדיקטורים החשובים להבנת תהליכים בכלכלה הגלובלית.

המדד מחושב מדי יום על ידי הבורסה הבלטית בלונדון, המרכזת את המסחר העולמי בין הביקוש לאוניות תובלה להיצע מצד מפעילי שירותי התובלה הימית. המדד מודד את המחירים היומיים להחכרת אוניות תובלה ב-26 נתיבי שיט ברחבי העולם. המדד מהווה ברומטר חשוב בכלכלה העולמית, שכן השינויים בו מבטאים עלייה או ירידה בתחזיות לפעילות הכלכלית של מדינות וחברות ענק.

ממה מורכב המדד?

קיימים 3 מגזרים בענף התובלה הימית. הראשון הינו אוניות מטען הנושאות קונטיינרים, המגזר השני הינו מיכליות הנפט הגולמי והמזוקק והשלישי הינו ההובלה בצובר (Dry Bulk) של חומרי גלם בתפזורת כמו עפרות ברזל ומתכות בסיסיות, פחם ,כימיקלים וסחורות חקלאיות (בעיקר גרעינים).

נזכיר, כי ענף התובלה הימית נהנה עד 2009 מצמיחת הכלכלות באסיה ומהביקוש הגובר שלהן לסחורות ולחומרי גלם. ב-2001-2006 הגידול בביקוש לאוניות בצובר היה כ-7% בממוצע לשנה. לעומת זאת, הגידול בהיצע האוניות באותן שנים היה כ-4% בלבד.

מגמות עתידיות בשוק

התובלה הימית היא עדיין התובלה הזולה ביותר הקיימת. בזמנים בהם מחירי הסחורות עולים, מרכיב ההובלה שלהן קטן יחסית. על כן עד שנת 2010 מחירי ההובלה הימית נהנו מהעלייה החדה בביקושים לסחורות, וירדו בעוצמה עם קריסתם. משנת 2010 נראה כי מחירי ההובלה הימית התנתקו ממחירי הסחורות והם המשיכו בירידתם למרות העלייה במחירי הסחורות.

בעבר בישר המדד על מגמות עתידיות בשוקי המניות. במהלך המיתון בכלכלת ארה"ב בתחילת העשור הקודם, התאוששותו של מדד מחירי ההובלה הימית בישרה על התחזקות שוקי המניות. המדד החל לעלות בתחילת שנת 2002, ועד תחילת 2003 כבר הגיע לשיא שנתי - זמן רב לפני עליית מדדי המניות.עד 2009 הקדים מדד ההובלה הימית את מדדי המניות ,אשר הדביקו אותו,אך משנת 2011 הקשר בינהם התנתק.

הסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית עדיין נמוכים כיום בהשוואה למחירי טרום המשבר, היא עודף קיבולת אניות בשנים האחרונות. עד 2008 היה מחסור באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. חברות הספנות הזמינו מהמספנות אוניות ענק חדשות, וההזמנות סופקו ב-3 השנים האחרונות מכיוון שבניית אניות ענק הינה ארוכה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עתה, לאחר העליות שחווינו בשוקי המניות אשר הקדימו את הזינוק במדד ההובלה הימית (שהתרחש רק בחודשיים האחרונים). המדד יכול להוות ברומטר טוב להתאוששות אמיתית וברת קיימא בסחר העולמי. הביקוש וההיצע של המטענים המחושבים במדד משקפים את הביקוש וההיצע האמיתיים בשווקים. מדינות העולם ושוקי מזרח אסיה בפרט, תמשכנה לצרוך אוכל ושלל חומרי גלם ואוניות הצובר תמשכנה לעגון בנמליהן. לכן, רבים מתייחסים למדד כמדד מנבא (Leading Indicator) לכלכלה העולמית ושוק המניות. עלייה בביקושי סחורות יכולה להוות סממן חיובי לגבי צמיחת מדינות המייצאות סחורות רבות כמו קנדה, אוסטרליה וברזיל. לכן הזינוק במדד יכול לנבא את ההתאוששות בכלכלות המזרח עם דגש על סין, ולבסס את העליות שראינו לאחרונה בשווקי המניות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ירון 17/02/2014 08:31
    הגב לתגובה זו
    אם מפרסמים כתבה כזו חובה לפרסם קישור לגרף הרלוונטי. תחת ההנחה שהמדד הרלוונטי הוא BDIY..... אכן מדובר במדד "מקדים" ומניתוח העליות והירידה של 50 אחוז לאחריהן הרי שמדובר במגמה ארוכת טווח של התאוששות בכלכלה העולמית.
  • 1.
    Baltic Dry Index צנח ב 30% בחודש האחרון (ל"ת)
    כתבה לא אקטואלית 03/11/2013 11:06
    הגב לתגובה זו
  • הכל ההפך! המדד נחלש ומעיד על חולשת הכלכלה העולמית! (ל"ת)
    עירית 03/11/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.