הנה ברומטר לכיוון שוק המניות - מה הוא מנבא?
מחירי ההובלה הימית, אשר מהווים אינדיקציה למצב הכלכלה העולמית, רשמו זינוק חד ביותר של כ-90% בחודשים ספטמבר ואוקטובר. הם קפצו לרמתם הגבוהה מזה כשנתיים. בין הכלים הרבים האמורים לאמוד את התחזקות הסחר הגלובלי, קיים המדד הבלטי למחירי הובלת סחורות בצובר או בשמו המלא: Baltic Dry Index. מדד זה הינו אחד האינדיקטורים החשובים להבנת תהליכים בכלכלה הגלובלית.
המדד מחושב מדי יום על ידי הבורסה הבלטית בלונדון, המרכזת את המסחר העולמי בין הביקוש לאוניות תובלה להיצע מצד מפעילי שירותי התובלה הימית. המדד מודד את המחירים היומיים להחכרת אוניות תובלה ב-26 נתיבי שיט ברחבי העולם. המדד מהווה ברומטר חשוב בכלכלה העולמית, שכן השינויים בו מבטאים עלייה או ירידה בתחזיות לפעילות הכלכלית של מדינות וחברות ענק.
ממה מורכב המדד?
קיימים 3 מגזרים בענף התובלה הימית. הראשון הינו אוניות מטען הנושאות קונטיינרים, המגזר השני הינו מיכליות הנפט הגולמי והמזוקק והשלישי הינו ההובלה בצובר (Dry Bulk) של חומרי גלם בתפזורת כמו עפרות ברזל ומתכות בסיסיות, פחם ,כימיקלים וסחורות חקלאיות (בעיקר גרעינים).
נזכיר, כי ענף התובלה הימית נהנה עד 2009 מצמיחת הכלכלות באסיה ומהביקוש הגובר שלהן לסחורות ולחומרי גלם. ב-2001-2006 הגידול בביקוש לאוניות בצובר היה כ-7% בממוצע לשנה. לעומת זאת, הגידול בהיצע האוניות באותן שנים היה כ-4% בלבד.
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמות עתידיות בשוק
התובלה הימית היא עדיין התובלה הזולה ביותר הקיימת. בזמנים בהם מחירי הסחורות עולים, מרכיב ההובלה שלהן קטן יחסית. על כן עד שנת 2010 מחירי ההובלה הימית נהנו מהעלייה החדה בביקושים לסחורות, וירדו בעוצמה עם קריסתם. משנת 2010 נראה כי מחירי ההובלה הימית התנתקו ממחירי הסחורות והם המשיכו בירידתם למרות העלייה במחירי הסחורות.
בעבר בישר המדד על מגמות עתידיות בשוקי המניות. במהלך המיתון בכלכלת ארה"ב בתחילת העשור הקודם, התאוששותו של מדד מחירי ההובלה הימית בישרה על התחזקות שוקי המניות. המדד החל לעלות בתחילת שנת 2002, ועד תחילת 2003 כבר הגיע לשיא שנתי - זמן רב לפני עליית מדדי המניות.עד 2009 הקדים מדד ההובלה הימית את מדדי המניות ,אשר הדביקו אותו,אך משנת 2011 הקשר בינהם התנתק.
הסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית עדיין נמוכים כיום בהשוואה למחירי טרום המשבר, היא עודף קיבולת אניות בשנים האחרונות. עד 2008 היה מחסור באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. חברות הספנות הזמינו מהמספנות אוניות ענק חדשות, וההזמנות סופקו ב-3 השנים האחרונות מכיוון שבניית אניות ענק הינה ארוכה.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
עתה, לאחר העליות שחווינו בשוקי המניות אשר הקדימו את הזינוק במדד ההובלה הימית (שהתרחש רק בחודשיים האחרונים). המדד יכול להוות ברומטר טוב להתאוששות אמיתית וברת קיימא בסחר העולמי. הביקוש וההיצע של המטענים המחושבים במדד משקפים את הביקוש וההיצע האמיתיים בשווקים. מדינות העולם ושוקי מזרח אסיה בפרט, תמשכנה לצרוך אוכל ושלל חומרי גלם ואוניות הצובר תמשכנה לעגון בנמליהן. לכן, רבים מתייחסים למדד כמדד מנבא (Leading Indicator) לכלכלה העולמית ושוק המניות. עלייה בביקושי סחורות יכולה להוות סממן חיובי לגבי צמיחת מדינות המייצאות סחורות רבות כמו קנדה, אוסטרליה וברזיל. לכן הזינוק במדד יכול לנבא את ההתאוששות בכלכלות המזרח עם דגש על סין, ולבסס את העליות שראינו לאחרונה בשווקי המניות.
- 2.ירון 17/02/2014 08:31הגב לתגובה זואם מפרסמים כתבה כזו חובה לפרסם קישור לגרף הרלוונטי. תחת ההנחה שהמדד הרלוונטי הוא BDIY..... אכן מדובר במדד "מקדים" ומניתוח העליות והירידה של 50 אחוז לאחריהן הרי שמדובר במגמה ארוכת טווח של התאוששות בכלכלה העולמית.
- 1.Baltic Dry Index צנח ב 30% בחודש האחרון (ל"ת)כתבה לא אקטואלית 03/11/2013 11:06הגב לתגובה זו
- הכל ההפך! המדד נחלש ומעיד על חולשת הכלכלה העולמית! (ל"ת)עירית 03/11/2013 12:14הגב לתגובה זו

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.