לאחר העלייה הגדולה: עד כמה כדאי להשקיע בזהב?

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, מתייחס בטורו למצב הזהב בעולם, מחירו וכדאיות ההשקעה בו
אריה גורן | (7)

לאחר העלייה המרשימה בשיעור של 17% במחיר הזהב מאמצע מאי השנה ועד ל-05 באוקטובר, בו נרשמה פסגה במחיר הזהב של 1,798.10 דולר לאונקיה, חל תיקון מסוים במחיר הזהב, ומחירו האחרון 1,714.70 דולר לאונקיה נמוך ב-4.6% מהפסגה של חודש אוקטובר. מחיר הזהב האחרון נמוך גם ב-10.9% מערכו הגבוה ביותר אי פעם, 1,923.7 דולר לאונקיה שנרשם ב-6 לספטמבר 2011. יש לציין, שבמחירים ריאליים מתואמים לאינפלציה כבר היה מחיר הזהב גבוה הרבה יותר בעבר - מחירו בתחילת 1980, 850 דולר לאונקיה, שקול ל-2,260 בדולרים של ימינו.

מועצת הזהב העולמית (World Gold Council) פרסמה בשבוע שעבר דוח על הביקוש העולמי לזהב ברבעון השלישי של השנה, נקודות עיקריות מהדוח: הביקוש העולמי לזהב ברבעון השלישי של שנת 2012 הסתכם ב-1,084.6 טון, בשווי 57.6 מיליארד דולר. הביקוש לזהב היה גדול ב-10% מהביקוש ברבעון הקודם, אבל היה נמוך ב-11% מביקוש השיא לזהב שנרשם ברבעון המקביל בשנת 2011, בעיקר בגלל ירידה משמעותית בביקוש למטבעות ומטילי זהב.

הביקוש לזהב לתכשיטים ולשימוש במוצרי טכנולוגיה ירד מעט בהשוואה לרבעון המקביל, לעומת זאת הביקוש לזהב להשקעה בקרנות סל עלה בצורה חדה. בנקים מרכזיים של מדינות הוסיפו לרכוש זהב אבל במידה קטנה יותר מאשר בשנה הקודמת.

בעקבות הנסיקה הגדולה במחיר הזהב, שהחלה בשנת 2002, השתנתה מאוד החלוקה של הביקוש לזהב. מחיר הזהב הממוצע ב-2001 היה 272 דולר לאונקיה, והשנה מחירו הממוצע, 1,691 דולר לאונקיה, גבוה מפי שישה. בעוד שב-2001 80% מהביקוש לזהב היה לתכשיטים ורק 10% להשקעה, ב-2011 רק 43% מהביקוש לזהב היה ליצור תכשיטים ו-47% מהביקוש היה להשקעה. ככל שמחיר הזהב עולה הביקוש לתכשיטים יורד, חלק גדול מהרוכשים הפוטנציאלים של תכשיטים נרתעים מהמחיר הגבוה, אבל הביקוש לזהב לצורכי השקעה עולה, המשקיעים ששומעים שמחיר הזהב נוסק מעדיפים "להצטרף לחגיגה".

הביקוש לזהב ממשי, בעיקר בהודו ובסין, הוא גורם משמעותי ביותר בביקוש העולמי הכללי לזהב. הודו היא צרכנית הזהב הגדולה בעולם ונהוג שם לחלק מתנות מזהב באירועים ובחגים. הודו צרכה 30% מהצריכה העולמית לזהב לתכשיטים, מטבעות ומטילים ברבעון השלישי ב-2012, וסין צרכה 23.8% מהכמות הכללית.

התנהגות הבנקים המרכזיים של המדינות היא גורם חשוב ביותר בקביעת המגמה של מחירי הזהב. הבנקים המרכזיים מחזיקים חלק מעתודות המטבע שלהן במטילי זהב. הבנק המרכזי של ארצות הברית מחזיק בכמות הגדולה ביותר - 8,133 טון - המהווים 74% מהעתודות שלו ושקולים לכלל התפוקה העולמית ממכרות ב-3.5 שנים. הבנק המרכזי של גרמניה מחזיק 3,402 טון זהב, 70% מהעתודות שלו. בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת, כשהיו מחירי הזהב נמוכים, הקטינו הבנקים המרכזיים את החזקותיהן בזהב. ממשלת בריטניה הגדילה לעשות כשמכרה בשנת 1999 395 טון זהב במחיר של 275 דולר לאונקיה, ב-21.8 מיליארד דולר פחות מערך הזהב היום.

כדי למנוע ירידה תלולה בערך אותן החזקות הגיעו הבנקים המרכזיים ל"הסכם וושינגטון לזהב" (WAG), המגביל ל-500 טון את סך כל הזהב שהם יכולים למכור בשנה. כיום להסכם הזה אין משמעות, כיוון שהבנקים המרכזיים נעשו בשנים האחרונות רוכשים נטו של זהב, בייחוד הבנקים המרכזיים של סין, דרום קוריאה ומדינות נוספות בדרום מזרח אסיה. הדבר מלמד שהבנקים המרכזיים מעריכים כיום שההשקעה בזהב משתלמת לאורך זמן. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רכשו בנקים מרכזיים 374 טון זהב.

ההערכה הכללית שהביקוש לזהב יוסיף לעלות וצפוי המשך עלייה במחירו. תוכניות התמריצים לעידוד הכלכלות, של ארצות הברית, האיחוד האירופי, סין ויפן, צפויות להזרים כסף רב למערכת הכלכלית העולמית כך שהחשש מהתפרצות אינפלציה יגרום למשקיעים רבים לברוח לזהב הנחשב כהגנה מפני ירידת ערך הכסף. העלייה בביקוש לקרנות סל המשקיעות בזהב ברבעון האחרון, כמו גם המשך רכישות הזהב על ידי בנקים מרכזיים של מדינות מלמדים על מגמה זו.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה: אחדות מהסחורות עלו ואחרות ירדו. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-0.35%. מדד CCI נמוך כיום ב-18.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בזהב?

בישראל נסחרות תעודות הסל, "מבט זהב", "פסגות סל זהב", "קסם זהב", "הראל סל זהב" ו"תכלית זהב". באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בזהב בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל הסחירה ביותר לזהב, SPDR Gold Shares משקיעה בזהב ממשי, מלאי הזהב שהקרן מחזיקה כיום, כ-1,300 טון, גדול מההחזקות של כל אחד מהבנקים המרכזיים של סין, שווייץ ויפן. הקרן נסחרת כמניה לכל דבר בבורסת ניו יורק בסימול GLD ודמי הניהול הם 0.40% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן הסל הזו.

תעודת הסל שורט כפול על הזהב PowerShares DB Gold Double Short ETN נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול DZZ. תשואת התעודה היא ביחס כפול לירידה במחיר הזהב, ומתאימה למי שצופה ירידה במחיר הזהב וחפץ למנף את רווחיו. דמי הניהול 0.75% לשנה.

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דרור 20/11/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
    לא אצל החברה הממשלתית שדורת 300% פרמיה. לכו לסוחרים באלנבי. כמה מאות מטרים צפונה לסניף של החברה הממשלתית.
  • 4.
    מה עם השקעה במניות מכרות זהב שעברו מימוש / ניעור חזק?! (ל"ת)
    אחד העם 19/11/2012 13:35
    הגב לתגובה זו
  • יותם 20/11/2012 00:25
    הגב לתגובה זו
    חברת הכרייה הגדולה בעולם, נחתכה חזק לאחרונה ומהווה היום הזדמנות קניה. מחלקת דיבידנד בשבוע הבא. ממליץ בחום.
  • 3.
    דודו 19/11/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    שכותב את דבריו לא לשגות ולפשפש בחומר לפני שהוא לוחץ על send
  • 2.
    האם כדאי להשקיע בבוליון של החב למדליות? (ל"ת)
    רחלי 19/11/2012 11:39
    הגב לתגובה זו
  • אריה 19/11/2012 12:23
    הגב לתגובה זו
    בהשקעה בבוליון של החברה למדליות קיים פרמיום על מחיר הזהב. בנוסף יש עלות ביטוח ואחסון, כך שמבחינת השקעה קרן סל עדיפה.
  • 1.
    אירה יש פער שבועי בחוזים הוא חיב להיסגר 1625 (ל"ת)
    הברבור הירוק 19/11/2012 10:03
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.