הפד בשירות שוק ההון האמריקני
במסגרת המדיניות להגברת שקיפות, פרסם הבנק המרכזי האמריקני תחזית ריבית עדכנית ביום רביעי שעבר. הפד מעריך כעת כי הריבית האפסית במשק האמריקני תיוותר לכל הפחות עד שנת 2014. כמו כן, הודיע הפד כי האפשרות של הרחבה כמותית שלישית נמצאת "על השולחן", ובמידה ולא יחול השיפור המתבקש בכלכלה,הוא יבחן זאת בכובד ראש.
מדובר בבשורות מצוינות עבור שוקי המניות, הן בכל האמור באלטרנטיבת הריבית הנמוכה, והן באשר למחויבות של הפד לעידוד הצמיחה. כל זאת על אף הביקורת הקשה לה זכה הבנק בעקבות ההרחבה הכמותית השנייה. ביקורת אשר היה ניתן לחשוב כי תוציא את האוויר ממפרשי הרחבה כמותית נוספת.
בהינתן מכפיל רווח עתידי של 12.2 על בסיס הרווחים החזויים של החברות הנכללות במדד ה-S&P500 לשנת 2012, קצב צמיחה החזוי ברווחי החברות עומד בטווח של 6%-8% ותשואת דיבידנד של כ-2.5%. הנהירה לשוק המניות האמריקני מובנת וצפויה להערכתנו להמשיך.
השילוב בין אופק ריבית אפסית והרחבות כמותיות מסיביות של הבנק המרכזי, מהווה מכניזם מובנה של הבנק המרכזי לעידוד החלשות הדולר תוך מטרה לעודד את הייצוא האמרקיני. למרות המאמץ הלא מוצהר להחלשת הדולר על ידי הבנק המרכזי האמריקני, הרי חולשת האירו נוכח ההתרחשויות באירופה, מעקרות את המאמץ להחלשת הדולר האמריקני.
כידוע לכולנו רע וטוב בחיים הינן הגדרות יחסיות, ובאירופה המצב הרבה יותר רע. לפיכך על אף ההחלשות האחרונה של הדולר אל מול האירו, אנו מעריכים כי הדולר ישוב ויתחזק אל מול המטבע האירופי ויתמוך באטרקטיביות בשוק המניות האמריקני.
בהמשך לכך, ראינו צורך להציג זווית נוספת לשינוי בעמדתו הפומבית של הבנק המרכזי כלפי הרחבה כמותית נוספת. הפוליטיקה הפנימית בבנק המרכזי ומאזן הכוחות בו חשובים לא פחות מן התיאוריות הכלכליות. לכן שינוי במבנה צוות מקבלי ההחלטות בפד, יכול לשפוך אור אחר על האנרגיות החיוביות החדשות הזורמות מכיוונו של הפד בכל האמור בהרחבה כמותית נוספת.
בכל החלטה המתקבלת ע"י הפד מצביעים 12 חברים. 7 מתוכם מושלי הפד בוושינגטון ובעלי זכות הצבעה קבועה, נוסף אליהם יושב נשיא הפד של ניו יורק (גם הוא בעל זכות הצבעה קבועה) וכן 4 מושלי פד אזורים מתוך 11 מושלי פד אזוריים המבצעים רוטציה כל שנה. באופן מסורתי מתוך קבוצת הרוטציה של מושלי הבנק הפדרלי האזורי, מגיעים המתנגדים למדיניות הפד, ואילו 8 החברים האחרים כולל היו"ר, מצביעים באופן זהה.
התחלופה בתחילת שנת 2012 מגדילה את גמישות הבנק המרכזי לבצע הרחבה כמותית נוספת במידת הצורך בהמשך השנה, שכן ארבעת החברים המצביעים שסיימו כהונתם, היו אלו שהתנגדו להרחבה הכמותית השנייה. לעומת זאת, מתוך ארבעת החברים המצביעים החדשים, רק אחד נתפש כנץ אינפלציוני והשאר נוחים לנגיד ברננקי.
איננו מעריכים כי צפויה הרחבה כמותית שלישית ברבעון הראשון של שנת 2012. רק החלשות במומנטום הכלכלי ובעיקר רגרסיה בשוק העבודה או אסקלציה באירופה, יביאו את הבנק המרכזי לאמץ מדיניות של הרחבה כמותית ממוקדת משכנתאות כבר תחילת השנה. במצב עולם שכזה, ולאחר "הזובור" שספג הבנק המרכזי האמריקני הן מבית והן מהמגרש הפוליטי, חשוב לדעת כי לפחות השורות מבית של הבנק המרכזי מיושרות ומהוות כר נוח להחלטה של הרחבה כמותית נוספת.
- 1.חחח 02/02/2012 11:34הגב לתגובה זו" אנו מעריכים כי הדולר ישוב ויתחזק אל מול המטבע האירופי ויתמוך באטרקטיביות בשוק המניות האמריקני." ---הפוך---דולר חזק פוגע ביצוא מארה" ב !!!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
