אינטל
צילום: טוויטר

מממשת רווחים או נואשת לכסף? אינטל מכרה את אחזקותיה ב-ARM

אינטל מתמקדת בפיתוח מפעלי ייצור השבבים שלה (פאבים) ומוכרת כל פעילות שלא תורמת לה שם; מי ירוויחו ממכירת האחזקה של אינטל ב-ARM והאם גם מובילאיי בסכנה?
רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה ARM אינטל

​על פי מסמך שהגישה אינטל  INTEL CORPORATION לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), במהלך הרבעון השני החברה מכרה את סך אחזקותיה הנותרות בחברת השבבים ARM ARM HOLDINGS , זאת אחרי מימושים גדולים אחרים של אינטל בחברה בתקופה האחרונה. הדיווח מגיע כשבועיים לאחר הדוחות המאכזבים של אינטל לרבעון השני ועל רקע ההשקעות של החברה בפיתוח פאבים משלה לייצור שבבים.

ARM; קרדיט: טוויטר

ARM; קרדיט: טוויטר

על פי הדיווח, אינטל החזיקה בתחילת השנה כ-1.8 מיליון מניות של ARM, אך נכון לסוף הרבעון השני (יוני 2024) היא כבר לא מחזיקה אפילו במניה אחת. לא ברור מהמסמך מתי  בדיוק במהלך הרבעון מכרה אינטל את המניות ובאיזה מחיר, אך שווי האחזקה של אינטל ב-ARM לפי מחיר המניה בסוף הרבעון הוערך בכ-147 מיליון דולר.

 

המחיר הנוסף שאינטל תשלם על יציאתה מ-ARM

אינטל נמצאת בתהליך בו היא מנסה לבסס את עצמה כיצרנית שבבים עולמית עם מפעלים לייצור שבבים (בארה"ב), תהליך שדורש הוצאות קפיטליות גדולות אך קשה לומר אם זו הייתה הסיבה לכך שאינטל מכרה את חלקה ב-ARM. בסופו של דבר ל-ARM יש תפקיד גדול בתעשיית השבבים, וגם חברות אחרות יודעות זו ומחזיקות בחברה.

חברות גדולות בתחום ראו את הפוטנציאל בחברה והחליטו להיכנס אליה כאשר הבולטת ביותר היא כנראה אנבידיה שמחזיקה בכמעט 2 מיליון מניות מהחברה (המהויים 0.2% מהמניות). 

אנבידיה דיווחה בעבר על התרחבות שלה בשוק המחשבים האיישיים והדיווח יצא סמוך למסמכים שהגישה החברה ל-SEC על רכישת האחזקה שלה ב-ARM, שהיא אחת מהשחקניות המרכזיות בנושא עיצוב השבבים למחשוב אישי. גם גוגל מחזיקה ב-2 מיליון מניות של החברה, כך שנוסף על כך שאינטל נפרדת מאחת השחקניות החשובות בתחום השבבים, העזיבה שלה גם עשויה לשחק לטובתן של המחזיקות האחרות ולהתנקם בה בעתיד.

תגדיל אחזקה ב-ARM? ג'נסן הואנג, מנכ

קיראו עוד ב"גלובל"

תגדיל אחזקה ב-ARM? ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה; קרדיט: טוויטר

 

אינטל מוכרת בשיא

כאמור, לא ידוע מתי בדיוק מכרה אינטל את האחזקה שלה ב-ARM ובאיזה מחיר, אבל בסוף חודש יוני המניה שלה כבר הגיעה קרוב לשיא (שהגיע שבועיים לאחר מכן כשהמניה הגיעה למחיר של 181 דולר, ואז התחילה לרדת). למרות שההוצאות הגדולות של אינטל, שצפויות להימשך, דורשות חיזוק של מאזן החברה, לא בטוח שהמכירה של אחזקותיה ב-ARM (שבתרחיש האופטימי הכניסו לה 147 מיליון דולר) הם מה שהיה חסר לה, אז יכול להיות שאינטל פשוט החליטה לממש בשיא.

ARM נרכשה על ידי SoftBank בשנת 2016, אך חזרה להיות חברה ציבורית בספטמבר 2023. האחזקה של אינטל ב-Arm הופיעה לראשונה בדוח של החברה ברבעון השלישי של 2023. בתשקיף ההנפקה של ARM צויינה אינטל כאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות שמייצרות שבבים המבוססים על טכנולוגיית ARM. אינטל סירבה להגיב על מכירת המניות.

מאז חזרתה למסחר הציבורי, מניית ARM רשמה עליות חדות. המניה עלתה ב-146% מאז ההנפקה במחיר של 51 דולר למניה כאשר לאחרונה נסחרה המניה סביב ה-125 דולר, אם כי בחודשים האחרונים היא נסחרה מעל מחיר זה, והגיעה לשיא של 186.46 דולר בחודש יולי.

לעומת זאת, מניית אינטל מתקשה לאחרונה. היא כרגע המניה המציגה כמעט את הביצועים החלשים ביותר מבין חברות ה-S&P 500 כאשר רק מניית , לצד מניית וורנר ברוס דיסקברי  WARNER BROS. DISCOVERY מציגה ביצועים גרועים יותר. החברה הודיעה לאחרונה על תוכנית התייעלות בהיקף של 10 מיליארד דולר לשנה הבאה, הכוללת הפסקת תשלום דיבידנד ופיטורים של 15% מעובדי החברה. 

 

האם אינטל עשויה למכור את מובילאיי?

התכנית של אינטל לשנים הבאות ממוקדת בפיתוח מפעלי ייצור שבבים (פאבים) משלה בארה"ב בכדי להפוך למתחרה משמעותית ל-TSMC הטאיוונית. הפעילות של ARM אומנם תורמת לה בצד הפיתוח של השבבים, אבל היא לא תורמת לה בצד הייצור וייתכן שזו אחת הסיבות שגרמו לאינטל למכור את אחזקתה בחברה.

אחזה נוספת של אינטל שלא תתרום לה בייצור שבבים היא מובילאיי  מובילאיי בה אינטל מחזיקה ב-88%. מובילאיי אומנם מייצרת שבבים אך הם לא קרובים ביכולות שלהם לשבבי בינה מלאכותית בהם איטנל שואפת להיות דומיננטית. עם זאת, לאור התוצאות החלשות של מובילאיי לאחרונה יכול להיות שאינטל תחליט לצמצם אחזקה גם שם.

אינטל תצמצם אחזקה גם במובילאיי? פרופ' אמנון שעשוע, מנכ

אינטל תצמצם אחזקה גם במובילאיי? פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סכום זניח שלא אומר כלום,אבל המצב של ה לא טוב בכלל (ל"ת)
    שי.ע 14/08/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מובילאי.איזו השחלה (ל"ת)
    יובל 14/08/2024 20:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social