אינטל
צילום: טוויטר

מממשת רווחים או נואשת לכסף? אינטל מכרה את אחזקותיה ב-ARM

אינטל מתמקדת בפיתוח מפעלי ייצור השבבים שלה (פאבים) ומוכרת כל פעילות שלא תורמת לה שם; מי ירוויחו ממכירת האחזקה של אינטל ב-ARM והאם גם מובילאיי בסכנה?
רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה ARM אינטל

​על פי מסמך שהגישה אינטל  INTEL CORPORATION לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), במהלך הרבעון השני החברה מכרה את סך אחזקותיה הנותרות בחברת השבבים ARM ARM HOLDINGS , זאת אחרי מימושים גדולים אחרים של אינטל בחברה בתקופה האחרונה. הדיווח מגיע כשבועיים לאחר הדוחות המאכזבים של אינטל לרבעון השני ועל רקע ההשקעות של החברה בפיתוח פאבים משלה לייצור שבבים.

ARM; קרדיט: טוויטר

ARM; קרדיט: טוויטר

על פי הדיווח, אינטל החזיקה בתחילת השנה כ-1.8 מיליון מניות של ARM, אך נכון לסוף הרבעון השני (יוני 2024) היא כבר לא מחזיקה אפילו במניה אחת. לא ברור מהמסמך מתי  בדיוק במהלך הרבעון מכרה אינטל את המניות ובאיזה מחיר, אך שווי האחזקה של אינטל ב-ARM לפי מחיר המניה בסוף הרבעון הוערך בכ-147 מיליון דולר.

 

המחיר הנוסף שאינטל תשלם על יציאתה מ-ARM

אינטל נמצאת בתהליך בו היא מנסה לבסס את עצמה כיצרנית שבבים עולמית עם מפעלים לייצור שבבים (בארה"ב), תהליך שדורש הוצאות קפיטליות גדולות אך קשה לומר אם זו הייתה הסיבה לכך שאינטל מכרה את חלקה ב-ARM. בסופו של דבר ל-ARM יש תפקיד גדול בתעשיית השבבים, וגם חברות אחרות יודעות זו ומחזיקות בחברה.

חברות גדולות בתחום ראו את הפוטנציאל בחברה והחליטו להיכנס אליה כאשר הבולטת ביותר היא כנראה אנבידיה שמחזיקה בכמעט 2 מיליון מניות מהחברה (המהויים 0.2% מהמניות). 

אנבידיה דיווחה בעבר על התרחבות שלה בשוק המחשבים האיישיים והדיווח יצא סמוך למסמכים שהגישה החברה ל-SEC על רכישת האחזקה שלה ב-ARM, שהיא אחת מהשחקניות המרכזיות בנושא עיצוב השבבים למחשוב אישי. גם גוגל מחזיקה ב-2 מיליון מניות של החברה, כך שנוסף על כך שאינטל נפרדת מאחת השחקניות החשובות בתחום השבבים, העזיבה שלה גם עשויה לשחק לטובתן של המחזיקות האחרות ולהתנקם בה בעתיד.

תגדיל אחזקה ב-ARM? ג'נסן הואנג, מנכ

קיראו עוד ב"גלובל"

תגדיל אחזקה ב-ARM? ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה; קרדיט: טוויטר

 

אינטל מוכרת בשיא

כאמור, לא ידוע מתי בדיוק מכרה אינטל את האחזקה שלה ב-ARM ובאיזה מחיר, אבל בסוף חודש יוני המניה שלה כבר הגיעה קרוב לשיא (שהגיע שבועיים לאחר מכן כשהמניה הגיעה למחיר של 181 דולר, ואז התחילה לרדת). למרות שההוצאות הגדולות של אינטל, שצפויות להימשך, דורשות חיזוק של מאזן החברה, לא בטוח שהמכירה של אחזקותיה ב-ARM (שבתרחיש האופטימי הכניסו לה 147 מיליון דולר) הם מה שהיה חסר לה, אז יכול להיות שאינטל פשוט החליטה לממש בשיא.

ARM נרכשה על ידי SoftBank בשנת 2016, אך חזרה להיות חברה ציבורית בספטמבר 2023. האחזקה של אינטל ב-Arm הופיעה לראשונה בדוח של החברה ברבעון השלישי של 2023. בתשקיף ההנפקה של ARM צויינה אינטל כאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות שמייצרות שבבים המבוססים על טכנולוגיית ARM. אינטל סירבה להגיב על מכירת המניות.

מאז חזרתה למסחר הציבורי, מניית ARM רשמה עליות חדות. המניה עלתה ב-146% מאז ההנפקה במחיר של 51 דולר למניה כאשר לאחרונה נסחרה המניה סביב ה-125 דולר, אם כי בחודשים האחרונים היא נסחרה מעל מחיר זה, והגיעה לשיא של 186.46 דולר בחודש יולי.

לעומת זאת, מניית אינטל מתקשה לאחרונה. היא כרגע המניה המציגה כמעט את הביצועים החלשים ביותר מבין חברות ה-S&P 500 כאשר רק מניית , לצד מניית וורנר ברוס דיסקברי  WARNER BROS. DISCOVERY מציגה ביצועים גרועים יותר. החברה הודיעה לאחרונה על תוכנית התייעלות בהיקף של 10 מיליארד דולר לשנה הבאה, הכוללת הפסקת תשלום דיבידנד ופיטורים של 15% מעובדי החברה. 

 

האם אינטל עשויה למכור את מובילאיי?

התכנית של אינטל לשנים הבאות ממוקדת בפיתוח מפעלי ייצור שבבים (פאבים) משלה בארה"ב בכדי להפוך למתחרה משמעותית ל-TSMC הטאיוונית. הפעילות של ARM אומנם תורמת לה בצד הפיתוח של השבבים, אבל היא לא תורמת לה בצד הייצור וייתכן שזו אחת הסיבות שגרמו לאינטל למכור את אחזקתה בחברה.

אחזה נוספת של אינטל שלא תתרום לה בייצור שבבים היא מובילאיי  מובילאיי בה אינטל מחזיקה ב-88%. מובילאיי אומנם מייצרת שבבים אך הם לא קרובים ביכולות שלהם לשבבי בינה מלאכותית בהם איטנל שואפת להיות דומיננטית. עם זאת, לאור התוצאות החלשות של מובילאיי לאחרונה יכול להיות שאינטל תחליט לצמצם אחזקה גם שם.

אינטל תצמצם אחזקה גם במובילאיי? פרופ' אמנון שעשוע, מנכ

אינטל תצמצם אחזקה גם במובילאיי? פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סכום זניח שלא אומר כלום,אבל המצב של ה לא טוב בכלל (ל"ת)
    שי.ע 14/08/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מובילאי.איזו השחלה (ל"ת)
    יובל 14/08/2024 20:24
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.