מתי הפד' יוריד את הריבית? התחזית הפסימית שעולה משוק האג"ח
נתחיל עם החדשות הטובות - המחצית השנייה של 2024 כבר בפתח, ואגרות החוב הממשלתיות בארה"ב נמצאות על סף מחיקת ההפסדים שצברו מתחילת השנה, זאת בזכות סימנים מעודדים לכך שהאינפלציה ושוק העבודה סוף סוך מתקררים, וחלק מהמשקיעים צופים הורדת ריבית כבר בספטמבר הקרוב.
אבל כמבון שגם קיימת אפשרות שהיכולת של הבנק המרכזי להוריד ריבית תוגבל, אפשרות שנראית לדעת רוב הכלכלנים כסבירה יותר, ובעקבות כך גם צפויות ירידות בשוק האג"ח. זאת משום שבשוק מתגבשת ההערכה שהריבית הניטרלית של הכלכלה - רמת הריבית התאורטית שאינה מאיצה או מאטה את הצמיחה - גבוהה בהרבה מההערכות הנוכחיות של קובעי המדיניות.
"המשמעות היא שכאשר הכלכלה תאט באופן בלתי נמנע. יהיו פחות הפחתות ריבית ושיעורי הריבית בעשור הקרוב עשויים להיות גבוהים יותר מאשר בעשור האחרון", אמר טרוי לודטקה, כלכלן אמריקאי בפירמת ניקו.
החוזים עתידיים המתייחסים לרמת הריבית על אג"ח לחמש שנים בחמש השנים הבאות - שהם למעשה אינדיקציה להערכת השוק לגבי רמת הריבית העתידית בארה"ב - מעידים על רמה של 3.6%. אמנם מדובר בירידה מהשיא של 4.5% שנרשם בשנה שעברה, אך זה עדיין גבוה ב-1% מהממוצע בעשור האחרון וגבוה מההערכה של הפד' עצמו, שעומדת על 2.75%.
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- למה לשים כסף בפיקדון? הנה אלטרנטיבה מעניינת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משמעות הדבר היא שהשוק מתמחר רמה בסיסית גבוהה בהרבה לתשואות. התוצאה בפועל היא שייתכן שיש כוחות הלוחצים את מחירי האג"ח כלפי מטה. זו צריכה להיות סיבה לדאגה עבור משקיעים שמצפים לראלי גדול באגרות חוב, כזה שחילץ אותם מהסאגה הכואבת בסוף השנה שעברה.
אם השוק צודק בכך שהריבית הניטרלית - שאינה ניתנת לצפייה בזמן אמת בגלל שהיא מושפעת מגורמים רבים - עלתה באופן קבוע, אז ייתכן ששיעור הריבית הנוכחי של הפד', העומד על יותר מ-5%, דווקא נמוך יחסית למה שעתיד לבוא.
"אנו רואים האטה הדרגתית למדי בצמיחה הכלכלית, וזה מרמז על כך שהריבית הניטרלית גבוהה באופן משמעותי", אמר בוב אליוט, המנכ"ל של חברת Unlimited Funds. בהתחשב בתנאים הכלכליים הנוכחיים ובפרמיות סיכון נמוכות המתומחרות באגרות חוב לטווח ארוך, "מזומן נראה אטרקטיבי יותר מאגרות חוב", הוסיף.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הכלכלנים מצפים שנתוני מדד המחירים לצריכה אישית, מדד האינפלציה המועדף על הפד' שצפוי להתפרסם ביום שישי, יעידו על האטה ל-2.6% לעומת 2.8% בחודש הקודם. למרות שמדובר בנתון הנמוך ביותר מאז מרץ 2021, הוא עדיין גבוה מיעד הפד' לאינפלציה של 2%. "אמנם אנו רואים מוקדים של משקי בית ובעלי עסקים שנפגעים מהריביות הגבוהות יותר, אך באופן כללי כמערכת, המשק מתמודד עם זה טוב מאוד", אמרה פיבי ווייט,אסטרטגית האינפלציה האמריקאית בג'יי פי מורגן צ'ייס.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)